کد خبر: 9558
1402/01/24 - 14:6


صدای زنجان آمار حوادث جاده‌ای در زنجان را بررسی می‌کند؛

جاده‌هایی که جان می‌گیرند

شهروندان زنجانی: محورهای استان نیاز به رسیدگی دارد/ عضو شورای اسلامی شهر ارمغانخانه : تعریض جاده ارمغاخانه مطالبه عمومی است/ رئیس اداره کنترل و نظارت بر عملیات جاده‌ای پلیس راه استان: افزایش 50 درصدی تصادفات جاده‌ای با افزایش 10 درصدی ترددها

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / سمیه محرمی- تعطیلات نوروزی و مسافرت‎های این ایام تمام که شد بار دیگر آمارهای تصادفات و حوادث جاده‌ای نشان داد که ضروری است در آستانه استقبال مردم در ایام پرتردد، تدابیری برای کاهش تصادفات رانندگی اندیشیده شود تا خانواده‌های کمتری داغدار شوند.
تعطیلات نوروزی و سفرهای خانوادگی‌اش موضوعی است که به عنوان یکی از تفریحات و سنت‌های ایران تبدیل شده است، با توجه به اینکه شهروندان بیشترین برنامه‌ریزی برای سفرها و دید و بازدید در ایام نوروز را دارند برای همین، موضوع امنیت جاده‌ها و مدیریت ترددها بیش از پیش اهمیت خود را نشان می‌دهد.
با نگاهی گذرا به آمارها می‌توان دورنمایی از حوادث و رویدادهای جاده‌ای به خوبی نشان دهنده وضعیت مسافرت‌ها، ترددها و ذائقه مردم داشت، آن طور که آمارها نشان می‌دهد مردم بیش از هر نوع تردد، سفر با خودروی شخصی را ترجیح می‌دهند که به اذعان شهروندان دلایل مختلفی چون آزادی عمل، لذت از مسیر و در برخی مواقع گرانی سایر حمل و نقل‌ها و پایین بودن کیفیت ارائه خدمات توسط ناوگان حمل و نقل عمومی دارد.
براساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان جابه‌جایی مسافر از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی این استان در ایام نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد کاهش یافته است.
این در حالی که بنا بر اعلام رئیس مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان در ایام نوروز 2 میلیون و ۷۸۱ هزار تردد در جاده‌های استان زنجان انجام شده است که نشان از رشد 3 درصدی ورودی و خروجی تردد در محورها دارد!
امکان انجام سفر هوایی فراهم نیست و دیگر نوع سفر که همان حمل و نقل ریلی است نیز در زمینه استقبال مسافران نوروزی آنچنان تعریفی ندارد، برای همین مردم بیشتر به سمت سفرهای جاده‌ای رو می‌آوردند.
در کنار عوامل انسانی که بدون شک مهم‌ترین عامل در بروز سوانح جاده‌ای است اما نمی‌توان منکر وضعیت جاده‌ها و نقش آن در این حوادث شد، وضعیت نامناسب جاده‌های اصلی و فرعی استان زنجان و آزاد راهها نقطه اشتراک انتقادات مردم است که از چاله و چوله‌های بزرگراه‌ها و جاده‌های اصلی زنجان تا عدم اصلاح نقاط حادثه خیز محورهای فرعی و عدم توجه به راه‌های روستایی بیشترین گلایه مردم از دستگاه‌های مربوطه در این حوزه است.
طبق اطلاعات ارائه شده توسط معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان، این اداره بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه را زیر پوشش دارد که بیش از ۴ هزار کیلومتر از مجموع راه‌های استان، روستایی است.
این موضوع نشان می‌دهد هر چند حجم تردد در محورهای اصلی استان زنجان بیش‌تر است اما غالب محورهای استان زنجان فرعی و روستایی است و باید برای ایمن‌سازی آنها فعالیت شود.
**برخی از نقاط محور ارمغانخانه به حدی کور است که باید برای عبور از آن دعا بخوانیم
برای نمونه یکی از محورهایی که حادثه در آن زیاد بوده و به عنوان یک مطالبه شناخته شده جاده ارمغانخانه است، محوری که طبق آمارهای غیر رسمی روزانه 7 هزار خودرو در آن تردد می‌کند و با توجه به داشتن نقاط پر حادثه، نیازمند اصلاح و تعریض است.
محمد یکی از اهالی شهر ارمغانخانه با گلایه از وضعیت جاده‌ ارمغانخانه به صدای زنجان می‌گوید: برخی ترددهای من به زنجان اجتناب‌ناپذیر است و برای دریافت برخی خدمات از جمله خدمات پزشکی این تردد با توجه به پرخطر بودن محور با سختی انجام می‌شود.
این شهروند ارمغانخانه با بیان اینکه حادثه رانندگی در این محور به صورت مستمر روی می‌دهد، اضافه می‌کند: برخی از نقاط در این محور به حدی کور است که باید برای عبور از آن دعا بخوانیم.
وی با اشاره به اینکه هر چقدر پیگیری و تلاش کردیم صدای ما به جایی نرسید و این محور با نقاط کور همچنان قربانی می‌گیرد، ادامه می‌دهد: درست است راه ما فرعی است ولی مردم در این محورها تردد می‌کنند و خانواده‌ها از این وضعیت نگران هستند.
شهروند ارمغانخانه با اشاره به اینکه دکل روشنایی برای این محور تهیه شده است، ادامه می‌دهد: مگر دکل می‌تواند باعث کاهش تصادفات شود و کار تعریض جاده‌ها را انجام دهد.
** اصلاح و تعریض محور ارمغانخانه یکی از مطالبات اصلی مردم است
حسین افشاری، عضو شورای اسلامی شهر ارمغانخانه نیز در این زمینه با درخواست از مسئولان برای اصلاح و تعریض این محور به عنوان خواست اکثریت شهروندان به صدای زنجان می‌گوید: اصلاح و تعریض محور ارمغانخانه یکی از مطالبات اصلی مردم این منطقه است.
عضو شورای اسلامی شهر ارمغانخانه با بیان اینکه منطقه ارمغانخانه 20 هزار نفر جمعیت دارد، اضافه می‌کند: یک شهر و 65 روستا در این منطقه وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه ارمغانخانه مرکزیت بخش را دارد و بسیاری از مردم روستاهای اطراف برای دریافت خدمات به این محل تردد می‌کنند، خاطر نشان می‌کند: این شهر با داشتن تکیه ارمغانخانه و ظرفیت‌های گردشگری و طبیعی با داشتن یک راه مناسب می‌تواند به قطب گردشگری تبدیل شود.
**محورهای زنجان فقط در آزادراه‌های زنجان- قزوین و زنجان- تبریز خلاصه نمی‌شود
یکی از معضلاتی که مردم هم بر آن تاکید دارند توجه بالای مسئولان به جاده‌های اصلی استان و بی‌توجهی به محورهای فرعی و روستایی است که بدون شک بار ترافیکی بالایی دارند و نمی‌توان تنها با اتکا به آمار بالا بودن تردد در محورهای اصلی منکر آنها شد.
یکی از اهالی دندی در گفت‌و‌گو با صدای زنجان می‌گوید: نمی‌شود استان را در زنجان و راه را در محور زنجان – تبریز و یا زنجان – قزوین خلاصه کرد.
احمد با اشاره به اینکه تردد در محورهای فرعی مانند زنجان – دندی شاید به اندازه محورهای اصلی زنجان نباشد اما مردم از این محورها برای فعالیت خود استفاده می‌کنند، بیان می‌کند: خطرات تردد در این محورها بر هیچکس پوشیده نیست پس چرا مسؤولان به فکر راه چاره نیستند.
وی با اشاره به اینکه نباید منکر شد که محورهای اصلی زنجان هم آن‌چنان وضعیت خوبی ندارند، ادامه می‌دهد: وقتی با خودرو از سمت تهران به زنجان می‌آییم تفاوت محورهای استان با استان‌های مجاور ملموس است.
**افزایش 50 درصدی تصادفات رانندگی در زنجان
مهدی میناخانی رئیس اداره کنترل و نظارت بر عملیات جاده‌ای پلیس راه استان زنجان در این رابطه در  گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه طبق آمار تردد در محورهای استان زنجان 10 درصد افزایش داشته است، اظهار می‌کند: طبق آمار طرح نوروزی تصادفات فوتی افزایش 50 درصدی داشته، همچنین آمار تصادفات جرحی نیز افزایش داشته است.
رئیس اداره کنترل و نظارت بر عملیات جاده‌ای پلیس راه استان زنجان با اشاره به اینکه بیشترین تردد در محورهای استان مربوط به محور زنجان – تبریز و زنجان - قزوین است، عنوان می‌کند: بیشتر علت این حوادث عدم توجه به جلو ناشی از خواب‌آلودگی و خستگی است که بیشتر حوادث بین ساعت 12 ظهر تا 20 عصر روی می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه بیشترین تصادفات مربوط به خودروی پراید و پژو است، ادامه می‌دهد: البته فراوانی استفاده از این خودروها نیز نسبت به سایر خودروها بیشتر است.
**مرجع ارائه آمار تصادفات جاده‌ای در استان زنجان کیست؟
نکته جالب در ارائه آمار حوادث و سوانح جاده‌ای استان زنجان پایین بودن اطلاع‌رسانی و سعی برای واگذاری این گزارشات به دستگاه‌ دیگر است، اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان در زمینه آمار تصادفات به صدای زنجان مسئولیت این بخش را مربوط به پزشکی قانونی می‌داند و از ارائه آمار در این زمینه خودداری می‌کند و متولی امر در نیروی انتظامی استان زنجان تنها به ارائه تغییرات آماری حوادث استان زنجان نسبت به سال گذشته بسنده می‎‌کند و از بیان جزئیات خودداری می‌کند. آماری که به هر میزان تلخ و ناراحت کننده، بدون شک می‌تواند زمینه مدیریت و برنامه‌ریزی برای از بین بردن نقاط حادثه‌خیز و اصلاح محورهای پر خطر را فراهم کند. 

انتهای پیام/


اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانآمار حوادث جاده‌ای در زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9558


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»