کد خبر: 9594
1402/02/06 - 11:34


صدای زنجان وضعیت امنیت در پارک‌ها را بررسی می‌کند؛

«نا‌امنی» در پارک‌های خلوت

شهروندان: پارک‌ها جولانگاه موتورسواران و معتادها است /رییس شورای شهر زنجان: رویکرد شورا به سمت واگذاری پارکها به بخش خصوصی است/رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری زنجان: پاسخ نداد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: امنیت در پارک‌ها و بوستان‌های شهری به سبب پیوستگی این مولفه با سایر شاخصه‌های توسعه‌یافتگی، امری حیاتی است، زیرا در صورت غفلت از آن، شرایط برای وقوع جرایم شهری، مستعد می‌شود. به همین دلیل اکنون در سراسر دنیا تامین امنیت پارک‌ها و فضاهای سبز شهری یکی از مهمترین اولویت‌ها است.

چند روز پیش اتفاقی در یکی از پارک‌های استان اتفاق افتاد که بار دیگر نگاه‌ها را به سمت برقراری امنیت در پارک‌ها معطوف کرد. زیر گرفتن یک پسربچه در پارک «عاصم زنجانی» توسط یک نوجوان موتورسوار که حتی به سن قانونی هم نرسیده بود، اتفاقی بود که همین اواخر ذهن عموم شهروندان را به این سمت سوق داد که چه کسی متولی برقراری امنیت در پارکها است؟ اگرچه اطلاعاتی در زمینه وضعیت کودک این حادثه در دست نیست اما سوال این است که چه کسی و یا کسانی باید از بروز چنین حوادثی در مکان‌های عمومی به ویژه پارکها جلوگیری کنند؟

در جوامع کنونی، شهروندان بیشتر اوقات خود را در فضاهای خصوصی می‌گذرانند که روزبه روز نیز در حال گسترش بوده و دیگر فضاهای عمومی به مسیرهایی برای ارتباط فضاهای خصوصی بدل گشته‌اند؛ این در حالی است که به دلایل مختلف از جمله گرایش به زندگی ماشینی، حضور گسترده وسایل نقلیه و تغییر چهره شهر به واسطه چیرگی اتومبیل بر فضای شهری، افزایش سرعت جابه‌جایی، جدایی‌گزینی مردم از فضاهای عمومی، نادیده انگاری ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی و هویتی نهفته در فضاهای عمومی، بی‌توجهی به حفظ و ارتقای حیات جمعی در دهه‌های پیشین، برخی از این فضاها در مقیاس‌های مختلف شهری اهمیت و نقش خود را از دست داده‌اند.

در کنار این اتفاق، موضوعاتی مثل خرید و فروش مواد مخدر در پارک‌ها و همچنین رفت و آمد اوباش در این مکان عمومی از دیگر چالش‌های پیش‌روی پارک‌ها است.

به نظر می‌رسد بخشی از این وظایف به عهده شهرداری به عنوان نهاد خدمت‌رسان شهری باشد، که ایجاد و سازماندهی تفرجگاه‌ها و مکان‌های تفریحی از اهداف اصلی شورا و شهرداری برای سال 1402 است که باید در این زمینه دید علیرغم ساماندهی این پارک‌ها چه اقداماتی در جهت ایجاد امنیت در این مکان‌های عمومی در دست اقدام دارند؟

**پارک‌ها جولانگاه موتورسواران و معتادین است

در این زمینه یک شهروند با اشاره به اینکه پارک‌ها جولانگاه موتورسواران و معتادین است، اظهار کرد: چه کسی بنا است تا امنیت را در پارکهای شهر برقرار کند؟ از سویی موتورسواران که در داخل پارک‌ها ویراژ می‌دهند و از سوی دیگر معتادینی که در گوشه و کنار دست به خرید و فروش مواد مخدر می‌زنند.

وی ادامه داد: سرویس بهداشتی که در برخی از پارک‌ها اصلا وجود ندارد و در برخی دیگر نیز وضعیت نامطلوبی دارد. کمتر خانواده‌ای هست که با رضایت در این پارک‌ها برای ساعتی بنشیند.

**رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری زنجان پاسخ نداد

صدای زنجان برای انعکاس پاسخ «مجید دوستی»، رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری زنجان به افکار عمومی، این موضوع را پیگیری کرد اما امکان گفت‌وگو با وی میسر نشد.

**اقدامات ایجابی و سلبی باید در راستای ایجاد امنیت در پارک‌ها لحاظ شود

«مجید ناصحی مقدم»، رییس شورای شهر زنجان در این زمینه با اشاره به اینکه در برقراری امنیت در پارک‌ها دو اقدام را باید انجام داد، اظهار کرد: یکی از این موضوعات به صورت «ایجابی» و دیگری «سلبی» است. ابتدا باید این زمینه را ایجاب کنیم تا خانواده‌های بیشتری در پارک‌هاحضور یابند و سپس دست به اقدامات سلبی بزنیم. در واقع هر چه قدر حضور مردم در پارک‌ها بیشتر شود و پارک‌ها به وسایل بازی و سایر امکانات تجهیز شوند، به دلیل حضور بیشتر مردم، عرصه برای ورود افراد نامناسب تنگ‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: همزمان با این اقدامات ایجابی، باید اقدامات سلبی صورت گیرد که در این زمینه ورودی پارک‌ها باید محدود شود تا موتور‌سیکلت‌ها اجازه ورود نداشته باشند. ضمن اینکه رویکرد شورا به سمت واگذاری پارکها به بخش خصوصی است و در این زمینه در صورت امکان باید به دنبال واگذاری پارک‌ها باشیم تا بخشی از این موضوعات توسط سرمایه‌گذار دنبال شود. اتفاقی که برای «گذرملت» در پارک ملت اتفاق افتاد و سلامت و بهداشت این محل به عهده سرمایه‌گذار آن است که طرف قرارداد با شهرداری است.

**تاکنون به جز «گذر ملت» هیچ پارکی به بخش خصوصی واگذار نشده است

رییس شورای شهر زنجان در پاسخ به سوال اینکه «آیا در زمینه واگذاری پارک‌ها به بخش خصوصی کاری صورت گرفته است؟» اظهار کرد: در این زمینه تاکنون قراردادی بسته نشده است؛ اگرچه به این سمت در حال حرکت هستیم. در حال حاضر بسیاری از پارکها دارای تاسیساتی هستند که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و «سرویس بهداشتی» بسیاری از پارک‌ها محلی برای تزریق مواد معتادین شده است، که لازمه سر و سامان دادن به این وضعیت، این است که به شکلی به دنبال جذب سرمایه گذار در این زمینه باشیم که استیجاری کردن پارکها در این زمینه یکی از رویکردهای شهرداری است. اگرچه پیشنهادهای دیگری نیز در این زمینه وجود دارد.

**پس از کرونا، هنوز امنیت پارک‌ها برقرار نشده است

به گفته ناصحی‌مقدم، ما از دوران کرونا عبور کردیم و در حال حاضر امنیت پارک‌ها و بوستان‌های کل شهر سلب شده است و باید مردم برای مدتی  در این مکان حضور داشته باشند تا با فرهنگسازی و فضاسازی و اجرای برنامه‌ها، بتوانیم امنیت را دوباره به این مکانهای عمومی بازگردانیم.

وی با بیان اینکه اگر چه برقراری امنیت پارک‌ها به عهده شهرداری است اما سایر ارگان‌های امنیتی به ویژه نیروی انتظامی نیز باید به این موضوع ورود داشته باشند، اظهار کرد: در برخی از موارد تلاش ما بر این است که با اجرای برنامه مشترک با نیروی انتظامی در جهت برقراری بیشتر امنیت در برخی از پارک‌های شهر حرکت کنیم. در زمینه برخورد با معتادین نیز در این زمینه برنامه‌هایی داشتیم که گاها کارهای خوبی  در این زمینه صورت گرفته است.

**زنجان پارک درخوری به جز پارک ملت ندارد

رییس شورای شهر زنجان همچنین در مورد «استاندارد بودن پارک‌های استان» اظهار کرد: به صورت کلی پارک‌ها به سه دسته پارک‌های محلی، شهری و منطقه‌ای تقسیم می‌شوند که تعریف هر کدام متفاوت است. پارکی چندین هکتاری است، قطعا نوع نگاه و سرمایه‌گذاری بر این پارک‌ متفاوت از پارک‌هایی است که در محلات قرار دارد. پارک‌های محلی بیشتر نقش استراحتگاه‌های محدود را دارند و شهروندان در مدت محدودی در روز در این مناطق حضور دارند.

وی در این رابطه ادامه داد: پارک‌های شهری نیز بیشتر برای حضور شهروندان در پایان هفته و اواخر روز اختصاص می‌یابند، اما پارک‌های منطقه‌ای در زنجان بسیار کم است، یعنی به جز پارک ملت که چندان فضای مطلوبی هم ندارد، ما پارک جدی در استان نداریم. «بوستان شهر» که در حال ایجاد است و «خانه بوران» و «منطقه زنجانرود»، همچنین پارک«ارم» و «گلستان»، از جمله تفرجگاه‌هایی که راه اندازی و توسعه آنها در دست اقدام است.

**برخی از رفیوژهای شهری حذف می‌شود

ناصحی مقدم مدعی است که در زمینه توسعه فضای سبز اتفاقات خوبی در دست اقدام است که یکی از این اقدامات حذف برخی از رفیوژهای شهری (فضای سبز در وسط معابر سواره رو) که پیش از این چمن کشت می‌شد، بود که تلاشمان بر این است که این رفیوژهای را جمع‌آوری کنیم. چرا که مشاهده می‌شد که برخی از شهروندان در این مکان‌ها اتراق داشتند که این فضا، فضای مناسبی برای نشستن نیست. ضمن اینکه بحث  بحران آب را داریم که برای ساماندهی این امر ترجیح بر حذف این چمن‌ها بود. در حقیقت رویکرد جدیدی را در بحث فضای سبز شهری با همفکری شورا و شهرداری دنبال می‌کنیم که در این زمینه سعی می‌کنیم با تجربیاتی که سایر شهرها در این زمینه دارند، فضای تفرجگاهی مناسبی برای مردم ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که «چه میزان از پروژه‌هایی که امسال دنبال می‌کنیم، تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد»، اظهار کرد: طراحی «بوستان شهر» و مطالعات «خانه‌بوران» و «زنجانرود» از جمله پروژه‌هایی است که برای امسال در نظر گرفته شده است. بعضا هم پارک‌هایی در مناطق وجود دارد که ساماندهی پارک‌های منطقه الهیه و اسلام‌آباد نیز در دست اقدام است. مطمئنا نمی‌توان 100 درصد این پروژه‌ها را سر و سامان داد ولی مناطقی که برایشان بودجه‌ای کنار گذاشته شده، انجام خواهد گرفت.

 

انتهای پیام/ 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانامنیت در پارک‌های زنجانرییس شورای شهر زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9594


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»