کد خبر: 9624
1402/02/13 - 11:22


در جلسه سمن‌ها و نهادهای مردمی با معاون استاندار مطرح شد؛

خیریه‌ها رقیبِ دولت نیستند!

تعدادی از فعالان و نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد استان زنجان با تاکید بر اینکه خیریه‌ها رقیبِ دولت نیستند! از دولتی‌ها خواستند تا موضوع نظارت بر خیریه‌ها را جدی بگیرند و دخالت را کمتر کنند و اجازه بدهند که خیریه‌ها حرکت خود را، مطابق میل خیرین پیش ببرند.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی - تعدادی از فعالان و نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد استان زنجان با تاکید بر اینکه خیریه‌ها رقیبِ دولت نیستند! از دولتی‌ها خواستند تا موضوع نظارت بر خیریه‌ها را جدی بگیرند و دخالت را کمتر کنند و اجازه بدهند که خیریه‌ها حرکت خود را، مطابق میل خیرین پیش ببرند.

جلسه سمن‌ها و نهادهای مردمی استان با حضور معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندارعصر دوشنبه 11 اردیبهشت‌ماه 1401 در سالن پیامبر اعظم استانداری برگزار شد.

در این جلسه تعدادی از مسئولین و فعالان در سازمان‌های مردم به بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود پرداختند.

بررسی «مشکلات مالیاتی»، «اشتغال‌زایی»، «عدم حمایت‌ها»، «سنگ‌اندازی‌های بخش دولتی در برخی از موضوعات»، «موازی‌کاری سمن‌ها» و «لزوم شفاف‌سازی خیریه‌ها در رابطه با مسائل کاری و مالی» و «خودداری خیریه‌ها از ورود به مسائل سیاسی» از جمله مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

**خیریه‌ها و دولت رقیب هم نیستند!

«اصغر وثوق»، مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از مبتلایان به سرطان استان زنجان (مهرانه) در این نشست با بیان اینکه افتخار می‌کنم در شهری زندگی می‌کنم که به «شهر کریمان» شناخته می‌شود، اظهار کرد: خیریه‌ها و دولت رفیق یکدیگرند نه رقیب! این مسئله اگر در برخی از موارد حل شود؛ ما می‌توانیم به بسیاری از مشکلات فائق آئیم. از بخش دولتی این انتظار می‌رود که موضوع نظارت بر خیریه‌ها را جدی بگیرند و دخالت را کمتر کنند و اجازه بدهند که خیریه‌ها حرکت خود را، مطابق میل خیرین پیش ببرند.

وی افزود: در بخش تسهیل در امورات خیریه‌ها، دولت باید اولویتی نسبت به افراد قائل شود تا مجوزها، دراسرع‌وقت اعطا شوند.

وثوق خاطرنشان کرد: من خواهشم از معاونت استاندار این است که به خیریه‌ها سر بزنند و از نزدیک با فعالیت خیریه‌ها و مشکلات آنها آشنا شوید. بازدید معاونت اجتماعی از خیریه‌ها می‌تواند در حل برخی از مشکلات نقش داشته باشد.

مدیرعامل انجمن مهرانه با بیان اینکه همکاری و تعامل خیریه‌های سلامت با دانشگاه علوم پزشکی می‌تواند برخی از مشکلات را حل کند، اظهار کرد: برگزاری جلسات تخصصی با مدیریت استانداری در این زمینه می‌تواند بسیار راهگشا باشد. همچنین خیریه‌ها نیز باید بپذیرند که ما به کمک دولت‌ها آمده‌ایم و نیامدیم که سربار دولت باشیم.

وی ادامه داد: مهرانه به‌عنوان بزرگ‌ترین خیریه در حوزه سرطان بزرگسال فعالیت دارد و استان‌های دیگر از تجربیات این خیریه استفاده می‌کنند. مهرانه با نهایت توان در خدمت خیریه‌های دیگر هست که تجربیات خود را به سایر خیریه‌های استان انتقال بدهد.

** «شناسه ملی» و «مالیات» از مشکلات شاخص برخی از سمن‌ها است

 در ادامه «هانیه مرادی»، نماینده سمن‌های حوزه جوانان خرم‌دره نیز اظهار کرد: «شناسه ملی» و «مالیات» از مشکلات شاخص برخی از سمن‌ها است، مجوزها صادر می‌شوند؛ ولی وقتی ما برای اخذ شناسه ملی اقدام می‌کنیم اداره کل ثبت شرکت‌ها  همواره در صدور مجوزها از حوزه فرهنگ و ارشاد و یا محیط‌زیست بسته به نوع فعالیت سمن نامه می‌خواهد و باید در این راستا هماهنگی‌هایی صورت بگیرد تا اداره کل ثبت شرکت‌ها به‌راحتی این شناسه را اعطا کند.

وی در مورد اخذ مالیات نیز افزود: وقتی یک شناسه ملی اخذ می‌شود، ما تشکیل پرونده مالیاتی را داریم؛ ولی طبق اساسنامه ورزش و جوانان سمن‌ها نه سودآور هستند و نه زیان‌بار! بر این ‌اساس بحث‌های مالیاتی هزینه‌ای نیز بر سمن‌ها می‌افزاید و حسابرس‌ها برای انجام کارهای حسابداری نیز ماهانه حدود 5 تا 10 میلیون اخذ می‌کند درحالی‌که اگر خود ما این کارها را انجام بدهیم، این رقم به‌صورت سالانه خواهد بود.

وی با بیان اینکه در تسهیلات تبصره 16 که دولت برای سمن‌ها در نظر گرفته است، اظهار کرد: این تبصره از برج 6 سال 1401 اتفاق افتاده است و ما اکنون برج دوم 1402 قرار داریم؛ ولی هنوز یک نا هماهنگی بین بسیج سازندگی با مدیریت امور شعب بانک‌ها وجود دارد و روند درخواست این تسهیلات جانکاه شده است. امید است فکری به حال این مشکل شود.

**تاکید بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد برای رفع چالش‌های اجتماعی

ابوالفضل رفیعی، معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه سمن‌ها و نهادهای مردمی خدمات گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف از کمک به دولت و مردمی‌سازی امور و افزایش ظرفیت نظام اجتماعی دارند، اظهار کرد: سمن‌ها همواره باری از دوش دولت برمی‌دارند و در برنامه‌ریزی مناسب امور و آموزش و توانمندسازی جامعه کمک‌حال دولت هستند. به‌ویژه در حوزه خیریه‌ها و نهادهای مردمی ما شاهد هستیم که خروجی عملکرد این نهادها باعث افزایش رضایتمندی مردم و امید به زندگی می‌شود.

وی ادامه داد: دستگاه‌های دولتی قطعاً در کنار سمن‌ها و نهادهای مردمی قرار دارند و امید است که نقش خود را در این زمینه به‌خوبی ایفا کنند. در این زمینه باید نشست‌های تخصصی و به‌صورت موضوعی برگزار شود تا با دغدغه این انجمن‌ها آشنایی داشته باشیم به‌ویژه در گروه‌های جهادی که باید این گروه‌ها را ثبت کرد تا بتوانیم که در این زمینه کمک‌هایی نیز بکنیم! قطعاً وظیفه دولت و حاکمیت است که این کارها را انجام دهد.

رفیعی خاطرنشان کرد: نشست‌های تخصصی در این زمینه باعث آشنایی با دغدغه‌های سمن‌ها و نهادهای مردمی و هماهنگی و هم‌افزایی در این زمینه می‌شود. وظیفه دولت در این زمینه دادن مجوز، هدایت و حمایت و نظارت بر مؤسسات و نهادهای مردمی است که همه این موارد می‌تواند در تعامل با دوستان انجام شود. خروجی دیگر این جلسات می‌تواند شناسایی سمن‌های فعال و توانمندسازی و تسهیل‌گری برای این گروه‌ها با اولویت‌هایی که دولت دارد، باشد.

معاون استاندار افزود: ارائه مسائل و کمک‌گرفتن، ثمره دیگر این جلسات خواهد بود تا از ظرفیت‌هایی که در بخش‌های حاکمیتی وجود دارد؛ جهت حل مشکلات سمن‌ها و نهادهای مردمی بهره ببریم تا بخشی از مشکلات از جمله مکانی برای فعالیت سمن‌ها را حل کنیم و به هر طریقی زمینه فعالیت قانونی و کمک به آنها را فراهم کنیم.

**استانداری زنجان در قبال خیریه‌ها، «تسهیل‌گیری» را در دستور کار قرار داده است

به گفته رفیعی، کمک‌گیری از بخش مردمی و حلقه‌های میانی در بخش حکمرانی و پیگیری امور، یک موضوع تزیینی و تعارفی نیست. این سیاست راهبردی توسط رهبری مطرح و مطالبه شده است و جزو برنامه اصلی دولت است که به این موضوع توجه کند.

این مسئول افزود: این را می‌پذیریم که در بدنه اجرایی ضعف‌هایی وجود دارد هرچند در برخی از ارگان‌ها مثل بهزیستی و کمیته امداد ارتباط بسیار خوبی با تشکل‌ها و سمن‌ها و ظرفیت‌های مردمی داریم. اما در برخی از دستگاه‌ها غفلت شده است و شاید آن طور که بایدوشاید از این ظرفیت‌ها استفاده نشده است. بخشی از وظایف ما این است که بین بدنه دولتی و اجرایی گفتمانی را ایجاد کنیم و در زمینه مطالبات این نهادها تسهیل‌گری کنیم و یا حداقل مشکلی برای فعالیت این دوستان ایجاد نکنند.

وی افزود: مدیریت عالی استان به جد پیگیر به‌کارگیری این ظرفیت در استان است. منتهی برخی از موازی‌کاری‌ها در این نقطه مشاهده می‌شود و بایستی یک بانک اطلاعاتی در این زمینه تشکیل شود تا بتوانیم از مجموعه این نهادها بهترین بهره را ببریم و از یک سری از موازی‌کاری‌ها بپرهیزیم و افراد آسیب‌دیده جامعه را بهتر پوشش بدهیم.

**لزوم ورود خیریه‌ها به مسائل محرومیت‌زدایی، جوانی جمعیت و مقابله با فساد

وی با خطاب قراردادن گروه‌های جهادی افزود: خواهش ما از این گروه‌ها این است که به مسائل و دغدغه‌های اصلی جامعه توجه بیشتری داشته باشند. «محرومیت‌زدایی» یکی از اولویت‌هایی است که این گروه‌ها در مورد آن ره چندین ساله را طی کرده‌اند؛ ولی کماکان به‌عنوان موضوعی است که باید به‌صورت ویژه به آن پرداخت چرا که منابع و امکانات دولتی در این زمینه به‌هیچ‌وجه کفایت نمی‌کند.

معاون استاندار اظهار کرد: در بحث جوانی جمعیت که برخی از سمن‌ها دغدغه داشتند، باید اذعان کرد یکی از چالش‌های جدی ما در آینده نزدیک است و پیش‌بینی‌شده است که کشور اگر از این پنجره جمعیتی که در آن قرار دارد به‌درستی عبور نکند، ما دچار بحران‌های اجتماعی و امنیتی خواهیم شد. از همین رو لازم است سمن‌ها و نهادهای مردمی که در این زمینه فعال هستند تلاش مضاعف کنند که این موضوع نیازمند کار فرهنگی و حمایتی است.

وی دراین‌رابطه افزود: آمارها نشان می‌دهد که بعد اقتصادی باعث کاهش جمعیت نمی‌شود. خانواده‌های متمول گرایش بیشتری به فرزند کمتر دارند تا خانواده‌هایی که مشکل اقتصادی دارند؛ بنابراین موضوع اقتصادی اصلاً موضوع اول نیست و قطعاً مسائل فرهنگی در این زمینه تأثیرگذار است. از همین رو گروه‌های جهادی درعین‌حال که اقدامات حمایتی از برخی از خانواده‌ها دارند، باید به مسائل فرهنگی بپردازند.

وی ابراز کرد: «مقابله با فساد» یکی دیگر از دغدغه‌های حکومت است و امید است از ظرفیت تشکل‌ها و نهادهای مردمی بتوان در این زمینه بهره برد تا به امر سلامت اداری و اقتصادی ورود کنیم.

این مسئول افزود: مجموعه قوانین و آیین‌ نامه ها باید توسط نهادها و سمن‌ها مطالعه شود و نهادها باید در این زمینه آگاه باشند، گفت: شفافیت مالی به‌ویژه در حوزه خیریه‌ها  یکی از مطالبات مردمی است، در زنجان قریب به‌اتفاق خیریه‌های ما شفاف هستند و این باعث افتخار استان است و امید است بادقت بیشتر و نظارت‌های داخلی که دارند در این موضوع از آسیب‌ها پیشگیری کنند.

**سمن‌ها و نهادهای مردمی نباید وارد فعالیت‌های سیاسی شوند

وی در مورد کمک‌های بین‌المللی احتمالی به نهادهای مردمی و سمن‌ها، گفت: ماده 25 آیین‌نامه فعالیت سمن‌ها پیش‌بینی کرده که باید در این زمینه یک هماهنگی‌هایی صورت بگیرد، بدون تعارف باید اذعان کرد که در بحث سمن‌ها یک نگاهی با پوشش سازمان‌های بین‌المللی بوده است که یک سو استفاده‌هایی در این زمینه شده است و بایستی با هوشیاری و مراقبت با این موضوع برخورد کرد. برخی از سازمان‌های بین‌المللی علاقه‌مند هستند که  در داخل کشور شبکه‌سازی‌هایی داشته باشند که باید نظارتی بر روی این موضوع وجود داشته باشد.

این مسئول افزود: در بحث نهادهای مردمی و سمن‌های داخلی نیز تأکید بر این است که این نهادها وارد فعالیت‌های سیاسی نشوند چرا که فعالیت‌های سیاسی مختص احزاب است و سمن‌ها و خیریه‌ها غیرسیاسی هستند که بعضاً شاهد ورود برخی از نهادها در مواقعی به امور سیاسی هستیم و از عقبه یک سمن استفاده‌های سیاسی دیگری می‌شود.

 

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانسمن‌ها و نهادهای مردمی
sedayezanjannews.ir/nx9624


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»