کد خبر: 9648
1402/02/23 - 10:7


مدیرکل راه و شهرسازی در نشست خبری از تصمیم دستگاه متبوع خود برای عدم انتشارتفاهم‌نامه با سازنده مسکن ملی دفاع کرد؛

تصمیم مصلحتی!

اصغر اسماعیلی: مشکلی برای انتشار تفاهم‌نامه نداریم اما بحث اینجاست که در حال حاضر قرارداد با سازنده است نه متقاضی! /پیمانکاران مقصر جریمه می شوند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر دلایل عدم انتشار محتوای تفاهم‌نامه‌ منعقد شده این اداره با سازنده‌های پروژه‌های مسکن ملی که از مطالبات مردمی است، تاکید کرد: تفاهم‌نامه‌ای بر اساس دستورالعمل وزارتخانه متبوع فی‌مابین راه و شهرسازی به نمایندگی از متقاضیان با سازندگان بسته شده است، این تفاهم‌نامه محرمانه نیست اما چون ممکن است هر کس به ظن خود برداشت از بندها داشته باشد آن را منتشر نمی‌کنیم.

نشست خبری اصغر اسماعیلی، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان عصر سه‌شنبه ( ۱9 اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) در محل ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان برگزار شد.

در این نشست در زمینه فعالیت‌های راهسازی استان، پروژه‌های بازسازی بافت فرسوده شهری و آخرین وضعیت پروژه اقدام ملی مسکن بحث شد.

«اصغر اسماعیلی» در این نشست در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر دلایل عدم انتشار محتوای تفاهم‌نامه منعقد شده با پیمانکاران پروژه‌های مسکن ملی اظهار کرد: ما چیزی به اسم «قرارداد» نبستیم! تفاهم‌نامه‌ای بر اساس دستورالعمل وزارتخانه متبوع فی‌مابین راه و شهرسازی به نمایندگی از متقاضیان با سازندگان بسته شده است.

**مفاد تفاهم‌نامه راه و شهرسازی با سازنده مسکن ملی چیست؟

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه مشکلی برای انتشار تفاهم‌نامه مذکور نداریم اما به لحاظ حقوقی عرض می کنم این قرارداد با شخص ثالث بوده است به آن معنی نیست که نباید متقاضیان از مفاد آن مطلع باشند، اضافه می‌کند: البته این بدان معنا نیست که دوستان نمی‌توانند از بندها مطلع شوند اما ممکن است هر کس برداشت‌های متفاوتی از بندها داشته باشد پس باید پس از انتشار متن تیم فنی و حقوقی باشد که به سؤالات مردم بابت بندهای تفاهم‌نامه پاسخ دهند!

وی با اشاره به اینکه پس از پیشرفت بالای ۷۰ درصد فیزیکی قرارداد اقاله شده و به خود متقاضی تحویل می‌شود، اضافه می‌کند: الان هم مشکلی برای انتشار تفاهم‌نامه نداریم اما بحث اینجاست که در حال حاضر قرارداد با سازنده است نه متقاضی!

وی در ادامه با اشاره به رسالت این اداره کل در زمینه ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان بیان می‌کند: سهم استان برای دوره چهارساله ۷۱ هزار واحد بوده که ۲۷ هزار واحد آن حمایتی است که از کل سهمیه استان برای ۱۷ هزار واحد انعقاد قرارداد شده است و در حال ساخت است.

اسماعیلی با بیان اینکه در بحث احداث پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن از دستگاه‌های خدمت‌رسان و بانک‌های عامل درخواست همکاری داریم، عنوان کرد: به منظور نظارت بر کیفیت پروژه‌های نهضت ملی نظام مهندسی فعالیت مستمر دارد و هر هفته طرح پایش پروژه‌ها به صورت موردی در قالب کارگروه مسکن بررسی می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه مهم‌ترین همکاری در ساخت پروژه‌های اقدام ملی به مردم باز می‌گردد، تصریح می‌کند: همانطور که همه می‌دانیم دو خط اعتباری برای مسکن ملی وجود دارد که شامل آورده مردم و تسهیلات بانکی است.

** پیشرفت بالای 40 درصدی پروژه‌های مسکن ملی زنجان

وی با اشاره به اینکه همکاری مردم موجب شده است مجموع پیشرفت پروژه‌های اقدام ملی مسکن در زنجان بیش از ۴۰ درصد باشد، اضافه کرد: امید داریم در ادامه نیز با همه سختی‌ها مردم ما را در تکمیل این پروژه‌ها یاری کنند.

وی با بیان اینکه علت تفاوت پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها شرایط فیزیکی زمینی است که در آن فعالیت ساخت پروژه انجام شده است، بیان کرد: این بدان معنی است که در برخی پروژه‌ها زمین باید برای ساخت و ساز آماده شود.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه ۹۰ درصد سازندگان پروژه اقدام ملی مسکن در زنجان بومی هستند، تاکید می‌کند: راه و شهرسازی در همه استان‌ها یک وظیفه در قبال جامعه مهندسی و سازندگان مسکن دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه قبل از تحویل پروژه صلاحیت پیمانکار سنجیده می‌شود، تصریح می‌کند: اگر پروژه‌ای به سازنده‌ تحویل می‌شود، رتبه سازنده در نظر گرفته شده است.

**شناسایی 3 پیمانکار ضعیف در پروژه‌های مسکن ملی

وی با اشاره به اینکه برخی پیمانکاران واحد زیادی برای ساخت تحویل گرفته‌اند ولی میزان پیشرفت فیزیکی آن هم قابل توجه است، بیان می‌کند: در زنجان تنها دو سه پروژه، پیمانکار ضعیف دارند که در تلاش هستیم آنها را به حد مطلوب برسانیم.

اسماعیلی با اشاره به وضعیت مطلوب پروژه‌های اقدام ملی در زنجان حاصل انتخاب خوب پیمانکاران است، ادامه می‌دهد: استان زنجان جزو استان‌های اول در حوزه ساخت مسکن بوده و یکی از علل مشکلات امروز زنجان در زمینه پروژه‌های اقدام ملی بالا بودن درصد پیشرفت است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها به دو بخش زیربنایی و روبنایی است، گفت: سرانه‌های عمومی شامل فضاهای اداری و سرانه‌های عمومی است که باید در هر مرحله پیش‌بینی شود و در سایت کوی زنگان همه زیرساخت‌های زیربنایی انجام شده است فقط اتصال داخل سایت به داخل شهر است که باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه زمین‌های سرانه عمومی طبق اشل شهری پیش‌بینی شده و بخش درمانی و فضای اداری هم پیش‌بینی شده است، ادامه می‌دهد: بخشی از این خدمات روبنایی نیز آغاز شده است، دو بخش آموزشی در سایت ناحیه شرق زنجان (پروژه مسکن ملی در شرق) که پیشرفت ۴۰ درصدی دارد و یک مدرسه در سایت غرب است که ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد همچنین امسال دوباره دو مدرسه در غرب و دو مدرسه در شرق ساخته خواهد شد.

**هیچ متقاضی مسکن ملی به علت تاخیر در واریزی‌ها، حذف نشده است

وی با اشاره به اینکه در طرح اعطای زمین و مسکن به خانواده‌های دارای سه فرزند اشخاصی که قبلا از تسهیلات استفاده کردند بار دیگر هم قادر به استفاده خواهند بود، تصریح می‌کند: خانواده‌های دارای سه فرزند از ۲۴ آبان سال ۱۴۰۰ شامل این تبصره می‌شود و صرفا خانواده‌هایی که از این تاریخ به بعد دارای فرزند سوم شده‌اند مجاز به استفاده از این تسهیلات خواهند بود.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات در زمینه آورده متقاضیان عنوان کرد: تا امروز کسی از پروژه‌ها حذف نشده است اما به هر میزان آورده متقاضیان با تاخیر به دست شهرسازی و پیمانکار برسد، پروژه طولانی‌تر خواهد شد و در اجرا به مشکل برمی‌خوریم که موجب گران‌ تمام شدن مسکن می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه نقش دولت کمک در ایجاد زیرساخت‌ها است، اظهار کرد: پروژه‌ای ساخته نمی‌شود مگر اینکه زمین آن اختصاص پیدا کند همچنین آماده‌سازی و عملیات زیر و روسازی پروژه با دولت است.

اسماعیلی تصریح کرد: در بخش دوم که مربوط به تسریع ساخت پروژه‌ها است، کمک می‌شود که به آورده مردم کمک شود.

**اگر در پروژه‌ای که تاخیر داشته باشد، پیمانکار مقصر باشد باید جریمه بپردازد

وی در ارتباط با آورده متقاضیان نیز گفت: یک تفاهم‌نامه بین سازنده و راه و شهرسازی است که در آن زمان تعیین شده است و اگر تاخیری در این زمان ایجاد شود، و اگر پیمانکار مقصر تاخیر باشد، پیمانکار باید جریمه بپردازد، پس اجرای سریع پروژه به نفع همه است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان تصریح کرد: از متقاضیان درخواست دارم که واریزی را داشته باشند، هرچند سخت است اما اقدام ملی مسکن به موقع موجب تحویل به موقع پروژه خواهد شد.

**اجرای عملیات بهسازی در 7 محور

اسماعیلی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه اداره کل راه و شهرسازی به‌عنوان دستگاهی که محورهای آزادراهی می‌سازد ، بیان می‌کند: راه و شهرسازی 7 محور در حوزه بهسازی راه‌ها دارد و همه آن‌ها فعال است که از شامل محور زنجان به بیجار ، محور زنجان به تکاب - تخت سلیمان، محور ترانزیت زنجان به قزوین، سه‌راهی سلطانیه- قیدار-کبودرآهنگ، محور زنجان - بناب - منجیل، محور کلور - درام و محور ابهر -  قیدار است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه پروژه‌های راه‌سازی زنجان دارای اعتبار ملی بوده که توسط پیمانکاران در حال ساخت هستند، اظهار می‌کند: با تکمیل این پروژه‌ها ارتباط استان با استان‌های مجاور خود افزایش می‌یابد.

 

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانمدیرکل راه و شهرسازیاصغر اسماعیلی
sedayezanjannews.ir/nx9648


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»