کد خبر: 9649
1402/02/23 - 10:8


صدای زنجان از تکرار مرگ ماهیان «سد گلابر» گزارش می‌دهد؛

مرگ تلخ ماهی‌ها!

فعالان محیط زیست: لزوم رهاسازی حقابه محیطزیستی برای نجات ماهیان گلابر! /مدیر کل محیط زیست استان: ماهیان سد گلابر به علت گل و لای ناشی از بارش‌های سیل‌آسا تلف می‌شوند! /معاون مدیر کل محیط زیست استان: ورود کودهای نیتراته در روستاهای بالادست روی آبزیان تأثیر می‌گذارد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: تکرار مرگ ماهی‌های سد گلابر زنجان برای سالیان متوالی در حالی است که تعدادی از فعالان محیط زست بارها بر لزوم رهاسازی حقابه محیط زیستی برای حل مسئله تاکید کرده‌اند. البته مسئولان محیط زیست این راهکار را قابل قبول نمی‌دانند چرا که معتقدند گل و لای ناشی از بارندگی‌های سیل آسا و نبود تصفیه‌خانه در روستاهای بالادست این سد عامل اصلی مرگ ماهی‌ها است.

مسئولان محیط زیست زنجان حتی برای بهبود مسئله، پیشنهاد احداث سد در بالادست را راهکار مناسبی می‌دانند که باید به ارگان‌های متولی ارائه شود اما شهروندان و طرفداران محیط زیست زنجان در واکنش به این اظهارنظرها می‌گویند: چرا باید مسئولان ذیربط استانی در خصوص مرگ ماهی‌ها که 4 الی 5 سالی است تکرار می‌شود هنوز به دنبال برنامه‌ریزی هستند و تا کنون پیشنهاد یا برنامه‌ای که مانع از مرگ ماهیان گلابر شود، ارائه نکرده‌اند!

مرگ دل‌خراش ماهیان سد گلابر در زنجان برای چندمین سال متوالی بار دیگر تکرار شد، موضوعی که باوجود هشدارهای مکرر فعالان محیط‌زیست زنجان مبنی بر عدم رهاسازی حقابه محیط زیستی و احتمال تکرار مرگ گسترده ماهی‌های سد گلابر ظاهراً این توصیه‌ها موردتوجه مسئولان ذی‌ربط استان قرار نگرفت و امسال نیز ماهیان سد گلابر تلف شدند.

مرگ ماهیان سد گلابر در سال‌های اخیر موجب ایجاد ترس در بین اهالی منطقه شده است و چاره‌اندیشی در این زمینه می‌تواند حواشی اجتماعی و محیط زیستی این حوادث را کاهش دهد.

**لزوم رهاسازی حقابه محیط‌زیستی برای نجات ماهیان گلابر!

فعالان محیط‌زیست به صدای زنجان می‌گویند: این مهم بدون ریشه‌یابی و شناخت درست از علل و یا عوامل مؤثر در این حادثه را میسر نخواهد بود.

البته آن‌ها معتقدند: پیش‌بینی چنین روزی را برای چندمین سال مکرر می‌کردند چراکه تا زمانی که رهاسازی حقابه محیط زیستی صورت نگیرد احتمال تکرار مرگ ماهی‌های سد گلابر در سال جاری و حتی سال‌های پیش رو بالاست! هرچند که مسئولان محیط‌زیست استان زنجان این مورد را قبول ندارند و می‌گویند عامل این مرگ‌ومیر به گل‌ولای ناشی از بارندگی‌های سیل‌آسا و نبود تصفیه‌خانه در روستاهای اطراف که تعدادشان کم هم نیست برمی‌گردد.

**عامل مرگ‌ومیر ماهی‌ها، باران‌های سیل‌آسا و نبود تصفیه‌خانه

در روستاهای بالادست گلابر است!

محمدرضا یافتیان، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان که؛ ماهیان سد گلابر به‌واسطه بارندگی‌های سیلابی و ایجاد گل‌ولای تلف می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از مرگ ماهیان باید ساماندهی بندهای بالا دست انجام شود؛ بیان می‌کند: با این اقدام از ورود ناگهانی سیلاب به سد جلوگیری می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان با اشاره به اینکه مرگ ماهیان مقطعی است و بیشتر در همین فصول اتفاق می‌افتد، تأکید می‌کند که این تلف شدن به‌هیچ‌عنوان به‌منزله ابتلای ماهی‌ها به بیماری نیست.

علی اسدی، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط‌زیست استان زنجان هم با رد تأثیر آزادسازی حق آبه زیست‌محیطی بر مرگ ماهیان عنوان می‌کند: رهاسازی حق‌آبه در پایین‌دست اتفاق می‌افتد اما مرگ ماهیان بیشتر در ورودی سد و مدیریت بالادست اتفاق افتاده است.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط‌زیست استان زنجان با اشاره به اینکه هرساله مکاتبات انجام می‌شود تا حق‌آبه سدها توسط شرکت آب منطقه‌ای رعایت شود، اضافه می‌کند: شرکت آب منطقه‌ای سالانه در پاسخ به مکاتبات محیط‌زیست از رهاسازی حق‌آبه زیست‌محیطی خبر می‌دهد.

این مسئول همچنین با اشاره به اینکه همکاران بازدید مداوم و مستمر از سد گلابر داشتند، اظهار می‌کند: این بازدیدها نشان‌دهنده تلفات ماهی در زمان ورود آب ناشی از بارندگی و سیلاب است.

وی با اشاره به اینکه علت اصلی این مرگ‌ومیر ورود گل‌ولای به سد است، اضافه می‌کند: ورود آب آلوده و تجمیع آن در شش ماهی‌ها موجب خفگی آن‌ها می‌شود.

اسدی با اشاره به اینکه بر اساس پایش‌ها از سدها مرگ‌ومیر ماهی‌ها در پایین‌دست چندان مشاهده نمی‌شود، ابراز می‌کند: بیشتر مرگ‌ومیر ماهی‌ها در محل ورود سیلاب است.

معاون محیط‌زیست با اشاره به اینکه البته این مرگ‌ومیر دلایل دیگری هم دارد، ادامه می‌دهد: عامل تشدید بیشتر این شرایط وجود هشت روستای بالادست فاقد تصفیه‌خانه است به‌ویژه روستاهایی که با سد 150 متری فاصله داشته و جمعیت بالایی دارند.

وی با اشاره به اینکه ورود کودهای نیتراته و کودها در روستاهای بالادست روی آبزیان تأثیر می‌گذارد، عنوان می‌کند: این موضوع در زمان بارش‌ها افزایش پیدا می‌کند.

**برای نجات ماهی‌های گلابر باید «احداث بند» در نقاط بالادست مدنظر باشد!

اسدی با اشاره به اینکه از راهکارهای کاهش تلفات ایجاد بندهایی بالادستی است، اضافه می‌کند: با این اقدام آب یک‌باره وارد سدها نمی‌شود که باید پیشنهاد شود شرکت آب منطقه‌ای در این زمینه اقدام و برنامه‌ریزی کند.

اما طرفداران محیط‌زیست و شهروندان زنجانی در واکنش به این اظهارات می‌گویند: چرا باید مسئولان ذی‌ربط استانی در خصوص مرگ ماهی‌ها که 4 الی 5 سالی است تکرار می‌شود هنوز به دنبال برنامه‌ریزی هستند و تاکنون پیشنهاد یا برنامه‌ای که مانع از مرگ ماهیان گلابر شود، ارائه نکرده‌اند!

 

انتهای پیام/

 

 

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانمرگ ماهیان «سد گلابر»
sedayezanjannews.ir/nx9649


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»