کد خبر: 9652
1402/02/24 - 10:31


صدای زنجان وضعیت دسترسی به اینترنت در برخی از روستاهای استان را بررسی می‌کند؛

زیر خط اینترنت

روستائیان : باوجود اعتباراتی که در حوزه ارتباطات روستایی هزینه می‌شود، چرا «کیفیت» آنتن دهی پائین است؟ /مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان: ادعایی در خصوص دسترسی بدون مشکل به اینترنت در روستاهای استان را نداریم! ابتدا به دنبال اینترنت‌رسانی به همه روستا و سپس به دنبال تقویت آنتن‌ دهی در آن‌ها هستیم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: حامد سرایی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان فروردین‌ماه 1402 با اشاره به تأمین اعتبار حدود 40 میلیارد ریال از سوی وزارتخانه متبوع گفته بود: بر اساس امکان سنجی فنی، اجرا و تأمین دسترسی به اینترنت در عینجیک به شرکت ایرانسل، و روستای بیوک قشلاق به شرکت ارتباطات سیار(همراه اول) واگذار شد که این اظهارات او موجب واکنش تعدادی از مخاطبان ساکن در برخی روستاهای استان شد.

مشترکان این روستاها از مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان پرسیدند که؛  با توجه به اعتباراتی که در حوزه ارتباطات روستایی هزینه می‌شود آیا مدیرکل از  «کیفیت» پائین ارتباطات در اکثر روستاهای استان زنجان اطلاعی دارند؟

همواره روستائیان از نبود اینترنت و مشکلاتی که در پی الکترونیکی شدن برخی از فعالیت‌ها و مدرن شدن زندگی پدید آمده است گلایه داشته و عنوان می‌کنند چرا نباید اهالی روستا از اینترنت مناسب بهره‌مند شوند.

به اعتقاد روستائیان، مدرن شدن جامعه و نیاز شهروندان به ارتباطات موجب آن شده است که همه افراد دسترسی آسانی به اینترنت و فضای مجازای داشته باشند، منتهی مراتب این موضوع برای آن‌ها فراهم نشده است.

روستائیان عنوان می‌کنند که باوجود اعتباراتی که در حوزه ارتباطات روستایی هزینه می‌شود، چرا «کیفیت» آنتن دهی پائین است.

**باوجود اعتباراتی که در حوزه ارتباطات روستایی هزینه می‌شود، چرا «کیفیت» آنتن دهی پائین است

یکی از ساکنان روستای گوندره (شهرستان خدابنده) در گفت‌وگو با صدای زنجان عنوان کرد: مشکل اینترنت در روستاها یکی از چالشهایی است که همواره وجود داشته و دارد. در مناطق مختلف روستایی از جمله گوندره، همواره عدم و یا اختلال آنتن دهی موجب گلایه‌مندی روستاییان شده است. خصوصاً در سال‌های اخیر که با شیوع کرونا، آموزش مجازی بیشتر شدت گرفت و موجب بروز مشکلات عدیده‌ای در این زمینه شده است.

او ، اظهار کرد: این روستا آنتن ندارد و اینترنت برای فعالیت در فضای مجازی جوابگو نیست. مسئولان چرا به فکر تقویت توسعه ارتباطات در این مناطق نیستند. در روزهایی که رکود اقتصادی بیداد می‌کند و جوانان ما مشکل کاردارند. برخی از روستائیان به دنبال فروش مجازی محصولات خود هستند که متأسفانه به جهت نبود بسترهای لازم قادر به فعالیت در این زمینه نیستند.

یکی دیگر از اهالی روستای زاچکان طارم هم عنوان می‌کند: در این روستا آنتن تلویزیون ضعیف و آنتن دهی موبایل هم دچار مشکل است! از این رو طبیعی است که وقتی موبایل آنتن ندهد در این روستا دسترسی به اینترنت هم دچار معضل است!

وی ادامه داد: در دوران کرونا که شیوه تحصیل مجازی بود. موقع تحصیل دانش آموزان در فضای مجازی با مشکل رو به رو بودیم و باید حتماً با خودرو به بالای کوه و یا ارتفاعات روستا می‌رفتیم تا دانش‌آموزان بتوانند امتحانات خود را در فضای مجازی بخوانند! ضمن اینکه همه خانواده‌ها هم ماشین نداشتند که فرزندان خود را به این مناطق ببرند.طرح همین موضوعات باعث شد به سراغ«حامد سرایی»، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان رفتیم تا پاسخ پرسش های مطرح شده را کسب کنیم.

** در خصوص پوشش کامل و 100 درصدی اینترنت در مناطق روستایی و شهری ادعایی نداریم!

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان  در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه ما هیچ‌وقت ادعایی درزمینهٔ پوشش کامل و صددرصدی اینترنت در مناطق روستایی و شهری نداریم، اظهار کرد: حوزه فناوری اطلاعات بسیار گسترده است و مصارف زیادی در حوزه‎‌های مختلف دارد. از همین رو تمام سعی و تلاش ما بر این است که تا حد ممکن دسترسی‌های مناسب‌تری را برای کاربران شهری و روستایی فراهم آوریم.

وی بابیان اینکه نسبت به سال 1399 (شروع کرونا) ارتباطات روستایی گسترش و توسعه زیادی داشته است، ادامه داد: بااین‌حال ما برنامه‌هایی داریم که بر اساس آن‌ها پیش می‌رویم که عمده برنامه‌های ما برای روستاهای بالای 20 خانوار هست.

**پستی‌وبلندی‌ها و شرایط اقلیمی خاص برخی از روستاها باعث عدم آنتن دهی در برخی از مناطق می‌شود

سرایی با اشاره به دلایل مشکلات آنتن‌دهی در برخی از روستاها اذعان کرد: پستی‌وبلندی‌ها و شرایط اقلیمی خاص برخی از روستاها باعث عدم آنتن دهی در برخی از مناطق می‌شود، لذا حداقل پوشش قابل‌قبولمان در این مناطق 70 درصد باید باشد.

این مسئول همچنین با توجه به هزینه بالای توسعه فناوری، اذعان کرد: هزینه‌هایی که برای اجرای پروژه‌ها اختصاص می‌یابد از یک میلیارد تومان تا 5 میلیارد تومان و بعضی مواقع بیشتر است. موضوع دیگر اما این است که به فراخور شرایط اقلیمی و هزینه‌های بالا، ما مجبور به خدمات‌دهی به چند روستای نزدیک به هم با یک سایت هستیم که در این میان بسته به شرایط اقلیمی روستایی همه روستا به‌صورت کامل پوشش دهی نمی‌شود.

** اینترنت رسانی به روستا در اولویت ماست بعد تقویت اینترنت!

به گفته این مسئول اوایل شروع کرونا که آموزش مجازی شکل‌گرفته بود، یکی از مشکلات دانش‌آموزان این بود که روستاها به اینترنت دسترسی نداشتند و جوانان و جوانانی مجبور به خروج از روستا می‌شدند تا شاید در مناطقی کورسویی از آنتن دهی را داشته باشند و استفاده بکنند. با این شرایط در این مرحله برای ما این موضوع اهمیت دارد که اینترنت به روستا برسد، البته نه با هر قیمت و کیفیتی!

وی با اشاره به اینکه در جهت آنتن دهی، حداقل استانداردهایی را تعریف کرده‌ایم و هر چیزی را از اپراتورها نمی‌پذیریم، اظهار کرد: معمولاً طراحان فنی و مهندسی تلاش دارند که آنتن دهی موجود، کل روستا را پوشش بدهد اما بر اساس اقتضائات تلاشمان بر این است که به خاطر هزینه‌های بالایی که وجود دارد حداقل بخشی از روستا پوشش داده شود. آن حداقلی که ما از اپراتورها انتظار داریم پوشش 70 درصدی روستا است تا حداقل جوانان و نوجوان در خود روستا به اینترنت دسترسی داشته باشند.

سرایی بابیان اینکه به‌هیچ‌وجه ادعایی درزمینهٔ پوشش دهی کل روستا را نداریم، اظهار کرد: معتقدیم که آنتن دهی موجود در روستاها، بالای 50 درصد و به فراخور موقعیت تا 100 درصد پوشش را دارد. آن چیزی که وجود دارد هزینه راه‌اندازی توسعه ارتباطات بسیار بالا است و به‌تبع هر کاری را که انجام می‌دهیم به شرکت‌ها و کاربرها برای اجرا واگذار می‌کنیم؛ اما در مناطق روستایی، تلفن همراه و توسعه ارتباطات واقعاً پرهزینه است لذا اگر شرکت ها سرمایه‌گذاری کنند بازگشت سرمایه هم ندارند و شرکت ارتباطات در مناطق محروم و روستاهای پردرآمد نیست.

این مسئول افزود: آن اتفاقی که از ابتدای سال 99 افتاده است دسترسی 245 روستا به اینترنت بوده است. همراه اول، ایرانسل و های وب از اپراتورهایی هستند که ممکن است یکی از آن‌ها در این روستاها به آن دسترسی وجود داشته باشد. برخی از روستاها هم برایشان اینترنت ثابت فراهم‌شده است که اینترنت ADSL مخابرات است. این در حالی است که در مناطق شهری وضعیت فرق دارد. در اینترنت شهری بازگشت سرمایه خوب هست و بخش خصوصی و شرکت‌ها و کاربران اینترنتی خودشان سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهند اما در اینترنت روستایی این‌طور نیست.

** 81 روستای استان زنجان اینترنت ندارند!

وی با اشاره به وجود برخی از سامانه‌ها که وضعیت اینترنت را در شهر و روستا رصد می‌کند، اظهار کرد: این سامانه‌ها نشانگر این هستند که در چه وضعیتی قرار داریم. یک سری محدودیت‌هایی در مناطق روستایی داریم که روستاییان با مراجعه به این سامانه می‌توانند نسبت به رصد وضعیت اینترنتی خود اقدام کنند.

وی بابیان اینکه تقریباً 81 روستای ما فاقد دسترسی به اینترنت هستند، افزود: ما در گام اول پیگیر این هستیم که روستاهای محروم را به اینترنت مجهز کنیم. مجموع هدف روستاهای ما روستاهای بالای 20 خانوار است که این روستاها 712 مورد هستند که از این میان تنها 81 روستا فاقد اینترنت هستند.

 وی افزود: در گام بعدی اما همت ما در جهت بهبود و ارتقای کیفیت دسترسی به مناطق روستایی خواهد بود. ما پوشش دسترسی را در مناطق عمومی فراهم می‌کنیم اما به‌غلط در مناطق روستایی و شهری تصور می‌شود که نصب دکل تلفن همراه برای سلامتی انسان ضرر دارد درصورتی‌که ما حتی پایین‌تر از استاندارهای بین‌المللی در این زمینه پیش می‌رویم و استانداردهای سلامت نصب دکل به‌شدت پیاده می‌شود. این قبیل مسائل فرهنگی نیز گاها مانع از پیشبرد اهداف ما می‌شود.

وی بابیان اینکه روستائیان باید نسبت به اپراتور غالب در روستای خود آگاهی داشته باشند تا از کیفیت بهتر ارتباطات بهره ببرند، اظهار کرد: در این زمینه ما پس از ارائه خدمات به فرمانداری شهرستان اطلاع‌رسانی می‌کنیم و به‌تبع آن اطلاع‌رسانی به بخشداری و روستاها در مورد اپراتور غالب منطقه صورت می‌گیرد تا روستائیان با استفاده از اپراتور غالب اینترنت بهتری داشته باشند.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجاندسترسی به اینترنت در برخی از روستاهای استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9652


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»