کد خبر: 9675
1402/02/31 - 13:48


تخصیص ریالی، تامین قیر را با مشکل مواجه می‌کند

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی گفت: به موجب تصمیمات صورت گرفته از سوی مجلس یازدهم امکان ندارد در سال 1401 معابر شهرهای کوچکی که تعداد آنها 1200 شهر است، آسفالت نشده باشد. سید البرز حسینی با اشاره به تصویب دو فوریت طرح اصلاح بند ک تبصره (1) قانون بودجه سال 1402 کل کشور که به موضوع اصلاح قانون تأمین قیر رایگان می پردازد، گفت:مباحث مربوط به قیر که در حال حاضر مورد مناقشه است، شرایطی خاصی را در کشور ایجاد کرده است.

پایگاه خبری صدای زنجان

 پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی گفت: به موجب تصمیمات صورت گرفته از سوی مجلس یازدهم امکان ندارد در سال 1401 معابر شهرهای کوچکی که تعداد آنها 1200 شهر است، آسفالت نشده باشد. سید البرز حسینی با اشاره به تصویب دو فوریت طرح اصلاح بند ک تبصره (1) قانون بودجه سال 1402 کل کشور که به موضوع اصلاح قانون تأمین قیر رایگان می پردازد، گفت:مباحث مربوط به قیر که در حال حاضر مورد مناقشه است، شرایطی خاصی را در کشور ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اتفاقات رخ داده در زمینه تامین قیر رایگان در سالهای اخیر بیان کرد: دولت ها در عرصه های مختلف بابت تامین قیر یکسری تصمیماتی را گرفتند و یک جاهایی قیر را به صورت تهاتر و بدون کنترل تخصیص داده اند که نتیجه این رفتار ایجاد مفسده بوده و در سالهای دور قابل مشاهده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مقاطع دیگر مسئولین تصمیم گرفتند تا تامین قیر را تبدیل به رقم ریالی کرده و در اختیار نهادها قرار دهند که این امر باعث شد تا با توجه به زیاده خواهی دولت ها، این منابع صرف امور دیگری شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معمولا در ساختار اقتصادی ما منابع درآمدی در نیمه دوم سال بیشتر می شود، تاکید کرد: تقریبا قیر به مسائل عمرانی در کشور وابسته است و حدود 17 الی 18 استان حتی با وجود تخصیص 100 درصدی منابع این بخش هم با مشکل مواجه می شوند.

این نماینده مجلس ادامه داد: بنابراین این موارد مورد ذکر در 15 سال گذشته با شدت و ضعف اتفاق افتاد. اما از سال تشکیل مجلس یازدهم یک روندی جدید برای این حوزه اجرایی در نظر گرفتیم و یک الی دو احکام در قانون تغییر کرد و در ادامه بخشی از کار به درستی پیش رفت.

حسینی با اشاره به محتوای احکام در نظر گرفته شده، تاکید کرد: در خصوص قیر یکسری اتفاقاتی رخ داد و ما قانون درآمد پایدار شهرداری ها و دهیاری ها را اصلاح کردیم و یک درصد به سه درصدی ارزش افزوده ای که شامل حال آنها می شد، اضافه کردیم. همچنین ما قانون ارزش افزوده را دائمی کردیم و در گام سوم  در ذیل بند(د) تبصره 6 قانون بودجه سال 1401 دو حکم آوردیم.

وی با اشاره به محتوای دو حکم مورد ذکر ادامه داد:در یکی از احکام به حوزه های محروم کشور از حیث اشتغال توجه کردیم و در حکم دوم گفتیم پیمانکاران کلانی که محل فعالیت انها در هر استانی است ولی دفاترشان در مرکز کشور است،مالیاتشان به استان محل فعالیتشان بازگردد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: همچنین ما در موضوع تقسیم قیر، به صورت تهاتری عمل کردیم، البته این فرآیند یک رقم ریالی است اما در قالب قیر است و یک تقسیم بندی بین هفت دستگاه مرجع در این بخش صورت دادیم. همچنین در این بخش حکم جالبی را مدنظر قرار دادیم.

نماینده مردم خدابنده با بیان اینکه 17 درصد از 2میلیون تن قیر مورد نیاز، سهم وزارت کشور است، ادامه داد: ما گفتیم 50 درصد از سهم 17 درصدی وزارت کشور  برای شهرهای زیر 50 هزار نفر تخصیص داده شود و 50 درصد باقی مانده هم برای شهرهای بالای 50 هزار نفر در نظر گرفته شود. این قید در قانون باعث شد تا طی دو سال گذشته، موضوعات عمران روستایی و شهری ،به اصطلاح تکانی بخورد.به موجب این تصمیمات در سال 1401 امکان ندارد که معابر شهرهای کوچکی که تعداد آنها 1200 شهر است،  آسفالت نشده باشد.

وی در ادامه ضمن تشکر از وزیر نفت در زمینه توافق حاصل شده در زمینه رقم 7میلیون 500 هزار تومانی برای هر تن قیر،بیان کرد: ما برای دو میلیون تن قیر مصرف داخل، قیمت مذکور را مورد توافق قرار دادیم. بنابراین سه الی 4 موضوع مورد ذکر حوزه عمران روستایی و شهری را به اصطلاح تکان داد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: با این حال دوستان ما در هئیت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده اند و منابع تامین قیر را به رقم ریالی بازگردانده اند و گفته اند که باید 20 هزار میلیارد تومان بابت تامین قیر منابع در نظر گرفته شود و دیگر قیر به صورت تهاتری تامین نشود. نماینده مردم خدابنده با بیان اینکه وقتی قیر به دور از تهاتر تخصیص داده می شود دیگر منابع ریالی آن به یک عارضه تبدیل خواهد شد، بیان کرد: اصلا ما این طور در نظر می گیریم که این منابع به طور 100 درصد تخصیص پیدا خواهد کرد اما به دلیل اینکه منابع از حیث بودجه ای در اختیار دولت است، این اشکال وجود دارد که  این منابع در محل دیگری هزینه شود و عملا کار روی زمین بماند لذا پیرو تقاضای دو فوریت مطرح شده در این بخش، تلاش داریم سبک و سیاق در این موضوع همانند سال 1401 مد نظر قرار گیرد که دیروز این دوفوریت در مجلس تصویب شد.

منبع: خبرگزاری خانه ملت

 انتهای پیام/


صدای زنجاننماینده مردم شهرستان خدابنده
sedayezanjannews.ir/nx9675


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»