کد خبر: 9690
1402/03/06 - 10:56


قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی اظهار کرد:

تنها 10 درصد از خسارت‌دیده‌ها باغات ابهر و خرمدره بیمه دارند

در بامداد روز سه‌شنبه 27 اردیبهشت در شهرستان‌های ابهر و خرمدره، براثر افت دمای هوا مزارع گندم و باغات انگور دچار سرمازدگی شدند به‌نحوی‌که بر اساس برآورد اولیه، میزان خسارت مزارع گندم به‌طور میانگین 30 درصد و باغات انگور به‌طور میانگین 60 درصد است.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: در بامداد روز سه‌شنبه  27 اردیبهشت در شهرستان‌های ابهر و خرمدره، براثر افت دمای هوا مزارع گندم و باغات انگور دچار سرمازدگی شدند به‌نحوی‌که بر اساس برآورد اولیه، میزان خسارت مزارع گندم به‌طور میانگین 30 درصد و باغات انگور به‌طور میانگین 60 درصد است.

قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی در سفر روز پنجشنبه (چهارم خردادماه 1402) خود به استان زنجان از این باغات جهت برآورد خسارت وارده به باغات و مزارع بازدید کرد و درزمینهٔ خسارت وارده به این باغات عنوان کرد که تنها 10 درصد باغداران و کشاورزان این منطقه از بیمه کشاورزی برخوردار بودند. این در حالی است که باید فرهنگ بیمه کشاورزی، هماهنگ بیمه خودرو که در بین همه مردم نهادینه‌شده است، در بین کشاورزان نهادینه شود

«علیرضا آل امین»، در این زمینه می‌گوید: سرما‌زدگی، اکثر باغات و زمین‌های کشاورزی این منطقه را دچار آسیب کرده است و متأسفانه حدود 10 درصد از خسارت‌دیده‌ها بیمه دارند که ما آن‌ها را پرداخت می‌کنیم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد؛ اما بنا است تا تصمیماتی برای کشاورزانی که بیمه نداشتند، گرفته شود و مقام عالی استان و نمایندگان بیمه کشاورزی با وزیر کشاورزی دیداری در این رابطه خواهند داشت.

**در تسهیلاتی که به کشاورزان پرداخت می‌شود، باید بیمه را در نظر گرفت

این مسئول، در جلسه (چهارم خردادماه 1402) ستاد بیمه کشاورزی زنجان که در سالن اشراق جهاد کشاورزی برگزار شد، در این زمینه می‌گوید: هر کشوری باید در دو موضوع «نظامی» و «کشاورزی» پیشرو باشد تا موفق گردد. خوشبختانه رهبر انقلاب اسلامی سال‌ها پیش این موضوع را پیش‌بینی کرده بودند و به‌صورت مدام به موضوع کشاورزی، اهمیت خودکفایی و تولید کالاهای اساسی تأکید داشتند.

وی بابیان اینکه برای توسعه بیمه کشاورزی از ظرفیت بسیج هم استفاده کردیم، ادامه می‌دهد: از ظرفیت بسیج در روستاها برای ترویج بیمه کشاورزی استفاده کردیم تا کشاورزان از مزایای این بیمه آگاهی یابند.

آل امین با قبول این موضوع که ممکن است مشکلاتی در حوزه بیمه محصولات کشاورزی وجود داشته باشد، اظهار می‌کند: با تمام توان به دنبال حل این مشکلات هستیم، همچنین در تسهیلاتی که به کشاورزان پرداخت می‌شود، باید بیمه را در نظر گرفت چراکه وقتی بیمه حضورداشته باشد، تسهیلاتی داده‌شده قطعاً در همان بخش کشاورزی هزینه می‌شود. ضمن اینکه بانک کشاورزی نسبت به کشاورزی و بیمه محصولات کشاورزی نگاه ویژه‌ای دارد.

به گفته قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی، دنیا به سمت هوشمند سازی موضوعات مختلف حرکت می‌کند و استان زنجان نیز باید به این سمت حرکت کند. اکنون شرایط مهیا است تا در استان زنجان شرکت‌های فناورانه کشاورزی مستقر شوند چراکه استاندار خود یک چهره شناخته‌شده درزمینهٔ هوشمند سازی است

وی اظهار می‌کند: اگرچه پروژه‌های مربوط به حیطه نوآوری سنگین است مخالفینی نیز دارد، اما ما چاره‌ای جز حرکت به این سمت را نداریم.

**در بیمه کشاورزی در منطقه اول هستیم

آل امین بابیان اینکه ما در بیمه کشاورزی در منطقه اول هستیم، اظهار می‌کند: ازنظر فناوری، آیین‌نامه و قوانین کشاورزی در منطقه پیشرو هستیم و با سازمان‌های بین‌المللی هماهنگ شده است که در دبیرخانه بیمه کشاورزی کشورهای منطقه در ایران تأسیس شود که این بُرد بلندی ازلحاظ دیپلماسی برای ایران خواهد داشت.

** 30 میلیارد تومان به موضوع حمایت از وحوشی که در حال انقراض هستند، توسط بیمه کشاورزی اختصاص‌یافته است

این مسئول بابیان اینکه یک کار جدیدی که ما انجام دادیم حمایت از وحوشی است که در حال انقراض هستند، است، خاطرنشان می‌کند: برخی عنوان می‌کنند که ما طرفدار محیط‌زیست نیستم ولی ما قانون «حمایت از حیوانات در حال انقراض» را نوشتیم تا کشاورزان به جهت حفاظت از محصولات خود به این حیوانات آسیبی نزدند. ما عنوان کردیم که خسارتی که این حیوانات به دامداران و یا مزرعه کشاورزان وارد کرده است را پرداخت خواهیم کرد تا کشاورز با این حیوانات کاری نداشته باشد. تفاهم‌نامه این موضوع بسته‌شده است و در این مرحله بالغ‌بر 30 میلیارد تومان به این موضوع اختصاص‌یافته است.

به گفته آل امین، همان‌طور که بیمه خودرو اجباری است، ما باید درزمینهٔ کشاورزی نیز فرهنگ‌سازی کنیم! خواهشم این است که این اتفاق در زنجان توسعه بیاید. استان زنجان، ظرفیت کافی را دارد. دیروز از باغات خرمدره و ابهر بازدید کردیم و یک جلسه هم با حضور مقامات استانی خواهیم داشت و در این زمینه تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

**تنها 10 درصد از خسارت‌دیده‌ها باغات ابهر و خرمدره بیمه دارند

وی در این رابطه ادامه می‌دهد: سرما‌زدگی، اکثر باغات و زمین‌های کشاورزی این منطقه را دچار آسیب کرده است و متأسفانه حدود 10 درصد از خسارت‌دیده‌ها بیمه دارند که ما آن‌ها را پرداخت می‌کنیم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد؛ اما بنا است تا تصمیماتی برای کشاورزانی که بیمه نداشتند، گرفته شود و مقام عالی استان و نمایندگان بیمه کشاورزی با وزیر کشاورزی دیداری در این رابطه خواهند داشت.

به گفته قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی، آن دسته از کشاورزان که تسهیلاتی دارند امهال خواهد شد و آن‌هایی که بیمه و تسهیلات ندارند، کمک‌هایی در قالب تسهیلات ارزان‌قیمت به این کشاورزان داده خواهد شد تا به‌شرط اینکه در سال آینده محصولات خود را بیمه کنند.

وی بابیان اینکه باید به سمت پیشگیری از خسارت‌های کشاورزی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت کنیم، عنوان کرد: سطح خسارت در این باغات متفاوت است و تفاوت میزان خسارت نشان‌دهنده نقش مدیریتی کشاورزان در جلوگیری از میزان خسارت است و همین موضوع گواه این است که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند.

**۴۳ درصد از دیمزار استان زنجان در طرح جهش دیمزار بیمه هستند

آل آمین بابیان اینکه ۴۳ درصد از دیمزار استان زنجان در طرح جهش دیمزار بیمه هستند که رقم بسیار پایین است، بیان کرد: خواهشمندیم کشاورزان در این خصوص ورود جدی داشته باشند تا به ۱۰۰ درصدی برسد چراکه اقدامی حمایتی محسوب می‌شود.

به گفته این مسئول، «جهش دیمزار» طرح جدیدی است که چند سالی است در مرحله اجرا است و ستاد ملی آن در تهران و در ستاد اجرایی فرمان امام قرار دارد. ما به‌عنوان بیمه در این ستاد حضور داریم. در این طرح تصویب‌شده است برای کمک به کشاورزان بیمه کشاورز نصف پرداخت شود و بقیه را ستاد اجرایی فرمان امام و دولت پرداخت کنند. به‌عنوان‌مثال امسال حداقل بیمه کشاورز را 10 درصد افزایش می‌دهیم، ولی مقدار بیمه‌ای که ستاد اجرایی فرمان و دولت باید به کشاورز کمک کند، 40 درصد حساب‌شده است ولی غرامت را 30 درصد حساب کردیم و این کمکی است که به کشاورزان در جهت تولید بیشتر انجام‌گرفته است.

قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی بابیان اینکه حق بیمه بر اساس توان کشاورز است و نقش حمایتی دارد، افزود: تعرفه‌های بالاتری هم وجود دارد که اختیاری است ولی هدف این است که جلوی فشار بیشتر به کشاورز گرفته شود وگرنه در بخش جهش دیم، نیمی از هزینه بیمه توسط دولت و ستاد اجرایی حضرت امام پرداخت می‌شود و کشاورز خسارت را کامل می‌گیرد که این روش اجرایی در دنیا بی‌نظیر است.

**با شرکت‌های دانش‌بنیان درزمینهٔ پیشگیری از خسارت‌های محصولات کشاورزی وارد مذاکره شده‌ایم

وی در مورد پیشگیری از خسارت محصولات کشاورزی، اظهار می‌کند: ما با شرکت‌های دانش‌بنیان درزمینهٔ پیشگیری از خسارت‌های محصولات کشاورزی وارد مذاکره شده‌ایم و دانشمندان جوان به این حوزه ورود داشته‌اند. در حوزه سرمازدگی به‌صورت پایه شروع به کارکرده‌ایم و درزمینهٔ مسئله کمبود آب که هم ورود کرده‌ایم به‌طوری‌که دستگاه‌های پیشنهاد داده‌شده است که مصرف آب در کشاورزی را کم می‌کنند و این جزو وظایف ما است، اما برای تجاری‌سازی توقع داریم که مسئولین و مدیران و معاونت علمی وزیر همراهی لازم را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در سایر محصولات ازجمله زیتون هم درصد بیمه پایین است که باید به بالای ۶۰ درصد برسد.

 

انتهای پیام/

 

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانقائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی
sedayezanjannews.ir/nx9690


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»