کد خبر: 9719
1402/03/10 - 8:51


صدای زنجان از شیوع بیماری «مشمشه» بین اسب‌های یک باشگاه سوارکاری گزارش می‌دهد؛

مرگِ خاموش اسب‌های زرنان

تعدادی از صاحبان اسب‌ها: اگر به موقع اقدامات مربوط به قرنطینه را می‌کردند، بخشی از اسب‌ها که بیمه هم نبودند، معدوم نمی‌شدند/ رئیس هیئت سوارکاری شهرستان زنجان: 7 راس اسب به علت ابتلا به بیماری مشمشه معدوم شدند! برخی از اسب‌دارها در نظر دارند به هر نحوی که شده اسب‌های قرنطینه‌شده‌شان را از باشگاه خارج کنند/ مدیرکل دامپزشکی استان: خروج اسب‌ها از محل قرنطینه ممنوع بوده و بی‌توجهی به این امر مساوی با تهدید علیه بهداشت عمومی است! باشگاه‌ها از پذیرش اسب‌های فاقد گواهی سلامت دامپزشکی خودداری کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: ابتلای تعدادی از اسب‌های یک باشگاه سوارکاری مجوزدار در حوالی روستای زرنان شهرستان زنجان به «مشمشه»، بیماری مشترک انسان و دام سبب معدوم‌سازی 7 راس اسب شد.

 طبق اظهارات مسئولان زنجان، حدود 5 باشگاه مجوزدار سوارکاری در سطح شهرستان زنجان وجود دارد اما اطلاعی از تعداد مراکز سوارکاری فاقد مجوز در دست نیست و برخی اسب‌دارها، اقدام به آموزش سوارکاری در باغات اطراف شهر می‌کنند.

مسئولان دامپزشکی استان زنجان نیز احتمال اینکه منشا آلودگی اسب‌های باشگاه سوارکاری مستقر در شهر زنجان به بیماری مشمشه که بین انسان و دام مشترک است را رد نمی‌کنند!

چند وقت پیش حدود 7 راس اسب در یکی از باشگاه‌های سوارکاری شهرستان زنجان به علت ابتلا به بیماری «مشمشه» معدوم شدند. مشمشه، بیماری باکتریایی واگیردار و خطرناکی است که بیشتر در تک‌سمی‌ها مشاهده می‌شود.

محمدباقر حاج‌کاظمی، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان به صدای زنجان می‌گوید: بیماری مشمشه بسیار کشنده بوده که در اسب‌ها بیشتر دیده شده و از بیماری‌های مشترک انسان و دام است.

بنا به اظهارات مدیرکل دامپزشکی استان زنجان، در این بیماری درصورت مشاهده علائم بالینی که بیشتر «زخم های ستاره‌ای شکل ناحیه سوراخ های بینی» در تک‌سمی‌ها است، باید فوراً معدوم‌سازی صورت گرفته تا از احتمال انتقال آن به انسان و یا سایر حیوانات جلوگیری به عمل آید.

**گردِ مرگ در اصطبل اسب‌های زنجان

اما سوارکاران به صدای زنجان می‌گویند: از اواخر اسفندماه سال 1402 اخبار ابتلای احتمالی تعدادی از اسب‌های این باشگاه شنیده می‌شد، حتی تردد دامپزشکان که برای نمونه‌گیری از اسب‌ها در محل حاضر می‌شدند نیز زیاد شده بود که با آغاز سال 1402 نزدیک به 5 راس اسب معدوم شدند.یکی از صاحبان اسب در باشگاه سوارکاری که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است، می‌گوید: چند روز پیش نیز 3 راس اسب به علت ابتلا به  بیماری مشمشه معدوم شدند با این وجود برخی از دست‌اندرکاران مجموعه ترجیح می‌دهند که موضوع درگیری اسب‌های این باشگاه با بیماری «مشمشه» رسانه‌ای نشود. آن طور که اطلاع داریم اوایل فروردین‌ماه حدود 60 اسب در این باشگاه مورد استفاده قرار می‌گرفت و من از منظر انسانی از مسئولان می‌خواهم در حمایت از اسب و سلامت انسان‌هایی که برای سوارکاری در محل حاضر می‌شوند، موضوع را با جدیت و حساسیت دنبال کنند و به جای اصرار بر عدم اطلاع‌رسانی مربوط به شیوع بیماری مشمشه در بین اسب‌های این باشگاه، تدابیر لازم را در نظر بگیرند.او با ادعای اینکه نزدیک به 12 راس اسب در این باشگاه معدوم شده‌اند از عدم حذف به موقع اسب‌ها و قرنطینه به موقع انتقاده کرده و می‌گوید: اگر اسفندماه سال 1401 اسب‌های مشکوک به بیماری، قرنطینه می‌شدند، شاهد حذف اسب‌های بیشتر در این باشگاه و خسارت‌های مالی آنچنان به صاحبان اسب‌ها نمی‌شدیم.

**معدوم‌سازی 7 راس اسب در یکی از باشگاه‌های سوارکاری زنجان

در حالی که تعدادی از اسب‌دارها از معدوم‌سازی 12 راس اسب در یکی از باشگاه‌های سوارکاری شهر زنجان خبر می‌دهند، مسئولان هیئت سوارکاری شهرستان زنجان و اداره کل دامپزشکی استان زنجان می‌گویند که تعداد اسب‌های معدوم‌شده 7 راس بوده نه 12 راس!مسعود نصیری، رئیس هیئت سوارکاری شهرستان زنجان با تائید ابتلای تعدادی از اسب‌های یکی از باشگاه‌های شهرستان به بیماری مشمشه به صدای زنجان می‌گوید: هفتم اردیبهشت‌ماه 1402 متوجه درگیری تعدادی از اسب‌ها به بیماری مشمشه شدیم که با نظر کارشناسان دامپزشکی، 7 راس اسب از 53 اسب موجود در این باشگاه معدوم شدند.نصیری با بیان اینکه نژاد اسب‌های معدوم شده تقریبا گران‌قیمت هم بودند، اضافه می‌کند: محل نگهداری اسب‌ها قرنطینه است اما اسب‌داران به هیچ عنوان نکات اعلامی را رعایت نمی‌کنند و اصرار به بردن اسب‌ها به خارج از باشگاه را داشته و ریالی هم بابت پانسیون پرداخت نکرده و به این نکته که «اسب‌ها باید در باشگاه‌ها پانسیون شوند» توجه نمی‌کنند. متاسفانه برخی از اسب‌داران (نه باشگاه‌داران) فاقد مجوز، اسب‌ها را از نقاط مختلف وارد شهرستان و باشگاه‌ها کرده و مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.

رئیس هیئت سوارکاری شهرستان زنجان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه هیئت بر اساس وظیفه خود چه اقدامی با این افراد متخلف داشته است به صدای زنجان می‌گوید: هیئت استان و شهرستان زنجان با این موضوع درگیر است و مراتب را نیز پیگیری می‌کند، حتی به اداره دامپزشکی نامه‌ای ارسال و خواستار ورود این ارگان شده است. هیئت‌های سوارکاری شهرستان زنجان و استان زنجان با باشگاه‌های فاقد مجوز و کسانی که اسب‌های فاقد گواهی سلامت دارند، طبق قانون برخورد می‌کنند.

اسب‌های باشگاه سوارکاری مذکور قرنطینه و سوارکاری در این مرکز هم ممنوع است

محمدباقر حاج‌کاظمی، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان نیز عامل انتشار بیماری مشمشه در یکی از باشگاه‌های سوارکاری زنجان را احتمالا مربوط به اسبی دانست که مشخص نیست از کدام منطقه و محل به این مرکز وارد شده است، دانسته و می‌گوید: به هر حال این اسب وقتی وارد شده صاحب باشگاه از ورود ان اطلاعی نداشته که ضروری است در این خصوص همکاری با مسئولان باشگاه صورت بگیرد. این باشگاه یکی از باشگاه‌های مجوزدار استان بوده و با توجه به کار حرفه‌ای که در حوزه نگهداری و پرورش اسب دارند مراتب را گزارش کرده و آزمایشات و تست‌های اولیه (خون‌گیری) در ماه‌های اسفند 1401 و فروردین 1402 انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه مشمشه در بسیاری از موارد هیچ علامتی ندارد، اضافه می‌کند: در نمونه‌گیری‌های صورت گرفته در ماه‌های مذکور هیچ علامتی مشاهده نشد و تست اولیه خون‌گیری منفی بود. حاج‌کاظمی با بیان اینکه در تست بعدی که داشتیم یک مورد از اسب‌ها دچار بیماری تنفسی بود که باز هم نمی‌شد صراحتا اعلام کنیم اسب به بیماری مشمشه مبتلا است، ادامه می‌دهد: پس از مشکوک شدن متخصصان دامپزشکی زنجان به نتیجه نمونه‌ها، مقرر شد برای انجام فرآیند تزریق به پلک اسب که از تست‌های سخت محسوب می‌شود نیاز به اخذ مجوز از سازمان متبوع بود که بعد از صدور مجوز اقدامات انجام شد. نتیجه این تست مثبت شدن آزمایشات 3 راس اسب بود که در 13 اردیبهشت‌ماه 1402 عملیات معدوم‌سازی با هماهنگی دستگاه‌های قضایی و انتظامی انجام شد. این روند با حذف 4 راس اسب در 23 اردیبهشت‌ماه 1402 ادامه یافت. حاج‌کاظمی با بیان اینکه در حال حاضر اسب‌ها و باشگاه مربوطه قرنطینه بوده و هر گونه سوارکاری در این مرکز ممنوع است از تداوم نمونه‌گیری‌ها خبر داده و می‌گوید: احتمال آلوده بودن اسب‌ها هست و روند تست‌گیری توسط دامپزشکان به صورت منظم انجام می‌شود.

**پرورش و نگهداری غیرمجاز اسب‌ در باغات زنجان

اما برخی از صاحبان اسب در واکنش به این اظهارات در گفت‌وگو با صدای زنجان مدعی‌اند که مسئولان باشگاه مربوطه، نزدیک 5 راس اسب گران‌قیمت را به یکی از شهرستان‌های استان فراری داده‌اند تا مبادا اینکه بیماری احتمالی آن‌ها به نام این باشگاه زده شود.

حتی آن‌ها می‌گویند: در این مدت دست‌اندرکاران باشگاه فقط ما را تهدید کرده و از ما خواسته‌اند تا سکوت کنیم. اما مسعود نصیری، رئیس هیئت سوارکاری شهرستان زنجان که شیوع بیماری مشمشه را ناشی از فعالیت مراکز فاقد مجوز که اسب‌های پرورش آن‌ها فاقد گواهی سلامت هستند، می‌داند با رد ادعای مربوط به فراری دادن تعدادی از اسب‌ها به خارج از زنجان می‌گوید: هیچ اسبی جابجا نشده است و ادعاها را نیز در خصوص انتقال اسب‌ها از باشگاهی که به بیماری مشمشه آلوده است را قبول ندارم! مدعیان توضیح دهند که چرا باید چنین کاری انجام شود؟

**باشگاه‌ها از پذیرش اسب‌های فاقد گواهی سلامت دامپزشکی خودداری کنند

اما محمدباقر حاج‌کاظمی، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با تائید خروج چند راس اسب از این باشگاه تاکید می‌کند: یک راس اسب به یکی از شهرهای اطراف انتقاد داده شده بود که دامپزشکان به محل نگهداری اسب که به کنار 16 اسب منتقل شده بود، مراجعه و پس از انجام نمونه‌گیری، خوشبختانه نتایج موردی را نشان ندادند. یک مورد نیز در یکی از باغات نگهداری می‌شد که مشکل خاصی نداشت. در حال حاضر تمامی اسب‌های باشگاه مدنظر در زنجان تحت کنترل هستند و مشکلی وجود ندارد.

مسعود نصیری، رئیس هیئت سوارکاری شهرستان زنجان نیز با بیان اینکه در حال حاضر 4 الی 5 باشگاه دارای مجوز در شهرستان فعالیت می‌کنند اما تعداد باشگاه‌ها و مراکز سوارکاری فاقد مجوز بیش از باشگاه‌های مجوزدار است از نگهداری و پرورش اسب در باغات خبر داده و می‌گوید: گزارش مربوط به بیماری مشمشه در باشگاهی که دارای مجوز بود، به ارگان‌های ذیربط اطلاع‌رسانی شده است که برای کنترل بیماری ضروری است مراکز غیرمجاز نگهداری و پرورش اسب‌ها نیز از سوی ارگان‌ها رصد شود.

محمدباقر حاج‌کاظمی، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان نیز در این رابطه می‌گوید: باشگاه‌ها باید قبل از پذیرش اسب، گواهی سلامت دامپزشکی را از صاحب اسب اخذ و بدون دریافت گواهی حمل بهداشتی از هر گونه جابجایی خودداری کنند.

مسعود نصیری، رئیس هیئت سوارکاری شهرستان زنجان عنوان می‌کند: متاسفانه برخی از اسب‌دارها به مسئولان باشگاه مذکور فشار وارد کرده و در نظر دارند به هر نحوی که شده اسب‌های قرنطینه‌شده‌شان را از باشگاه خارج کنند که درست و منطقی نیست. محمدباقر حاج‌کاظمی، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان نیز در واکنش به این موضوع هشدار می‌دهد: هر گونه خروج اسب‌ها از محل قرنطینه (باشگاه سوارکاری هدف در زنجان) ممنوع بوده و بی‌توجهی به این امر مساوی با تهدید علیه بهداشت عمومی است که از بی‌توجهان به این هشدار در مراجع قانونی شکایت خواهد شد.مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تاکید کرد که پانسیون باید در باشگاه‌های مجاز پروانه‌‌دارِ صادر شده از دامپزشکی و اداره ورزش و جوانان صورت گیرد.

**اسب‌هایی که بیمه نبودند

با این وجود یکی از صاحبان اسب به صدای زنجان می‌گوید: تا به امروز با معدوم سازی اسب‌هایش به علت بیماری مشمشه، نزدیک به یک میلیارد تومان شاید بیشتر خسارت دیده است. از طرفی اسب‌ها بیمه نبودند و در این زمینه کسی هم ما را ملزم به بیمه اسب‌ها نکرد. به هر حال منتظر اخذ گواهی سلامت اسب‌های قرنطینه‌شده هستیم تا از مبادی قانونی پیگیر خسارت وارده‌مان باشیم.یکی دیگر از صاحبان اسب در باشگاه مربوطه معتقد است: با توجه به حمایت محدود بیمه از اسب‌ها، صاحبان انگیزه‌ای در این خصوص ندارند و بهتر است این موضوع در سطح ملی پیگیری شود چرا که کل کشور با این مسئله مواجه و درگیر است.

مسعود نصیری، رئیس هیئت شهرستان زنجان هم قیمت اسب‌های باشگاهی که تعدادی از اسب‌های آن به علت ابتلا به بیماری «مشمشه» حذف شدند را بین 15 میلیون تومان تا 120 میلیون تومان اعلام می‌کند.نصیری با بیان اینکه تعدادی از اسب‌های موجود در این باشگاه بیمه نیستند، عنوان می‌کند: اگر هم برخی از اسب‌ها تحت پوشش بیمه باشند، میزان غرامت پرداختی نیز در حد 20 الی 30 میلیون تومان است که رقم قابل توجهی نیست.

صدای زنجان مشکل مربوط به پرورش و نگهداری اسب در مراکز فاقد مجوز که یکی از منشا‌های اصلی در انتشار بیماری مشمشه می‌تواند باشد و نحوه نظارت از این مراکز غیرمجاز و اقدامات صورت گرفته در اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان و نحوه جبران خسارت وارده به صاحبان اسب‌ها و مجوزدار بودن یا نبودن آن‌ها را از طریق جواد بازرگان، مدیرکل ورزش استان پیگیری کرد اما امکان گفت‌وگو با ایشان میسر نشد.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانشیوع بیماری «مشمشه»مرگِ خاموش اسب‌های زرنان
sedayezanjannews.ir/nx9719


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»