کد خبر: 9749
1402/03/18 - 13:42


مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:

تست اسب‌های مبتلا به بیماری «مشمشه» شهر زنجان منفی شد

محمدباقر حاج‌کاظمی: بیماری مشمشه در زنجان، تحت کنترل است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: مدیرکل دامپزشکی زنجان با اشاره به نتیجه تست‌های صورت گرفته از اسب‌های یک باشگاه سوارکاری شهر زنجان که به بیماری مشمشه مبتلا شده بودند، گفت: خوشبختانه مورد مثبتی مشاهده نشده و ما امیدواریم این رویه همچنان ادامه داشته باشد.

محمدباقر حاج‌کاظمی، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره انتشار بیماری مشمشه بین تعدادی از اسب‌های یکی از باشگاه‌های سوارکاری شهرستان زنجان از اردیبهشت‌ماه سال‌جاری اظهار کرد: در نمونه‌گیری‌های صورت گرفته در سال‌جاری هیچ علامتی مشاهده نشد و تست اولیه خون‌گیری منفی بود.

حاج‌کاظمی با بیان اینکه در تست بعدی که داشتیم یک مورد از اسب‌ها دچار بیماری تنفسی بود که باز هم نمی‌شد صراحتا اعلام کنیم اسب به بیماری مشمشه مبتلا است، ادامه داد: پس از مشکوک شدن متخصصان دامپزشکی زنجان به نتیجه نمونه‌ها، مقرر شد برای انجام فرآیند تزریق به پلک اسب که از تست‌های سخت محسوب می‌شود نیاز به اخذ مجوز از سازمان متبوع بود که بعد از صدور مجوز اقدامات انجام شد.

به گفته این مسؤل نتیجه این تست مثبت شدن آزمایشات ۳ رأس اسب بود که در ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ عملیات معدوم‌سازی با هماهنگی دستگاه‌های قضایی و انتظامی انجام شد. این روند با حذف ۴ رأس اسب در ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ ادامه یافت.

حاج‌کاظمی با بیان اینکه در حال حاضر اسب‌ها و باشگاه مربوطه قرنطینه بوده و هر گونه سوارکاری در این مرکز ممنوع است از تداوم نمونه‌گیری‌ها خبر داد و گفت: بر اساس تست‌های صورت گرفته که نتیجه آن امروز (پنجشنبه 18 خردادماه 1402) اعلام شده است هیچ مورد مثبتی از ابتلای اسب‌ها به بیماری مشمشه مشاهده نشده است.

این مسؤل ادامه داد: باشگاه سوارکاری مربوطه و تمامی مراکز پرورش و نگهداری اسب دارای مجوز زیر ذره بین دامپزشکی استان زنجان قرار داشته و سلامتی اسب‌ها به صورت منظم و دوره‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانمدیرکل دامپزشکی استان زنجانبیماری «مشمشه» شهر زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9749


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»