کد خبر: 9756
1402/03/20 - 8:59


صدای زنجان از روند اختصاص قطعه نام‌آوران آرامستان زنجان به مفاخر استان گزارش می‌دهد؛

نام‌آوران بی‌نام

برخی از دغدغه‌مندان: مشکل پارامترها قابل‌حل است به‌شرط اختصاص این قطعه!/ رئیس شورای شهر زنجان: معاونت خدمات شهری را موظف به بررسی این موضوع کرده‌ایم./ معاون خدمات شهر زنجان: کارشناسان در حال بررسی معیارهای سنجش مفاخر و نام‌آوران استان هستند. نباید در این زمینه سلیقه‌ای برخورد کرد/ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان: ارگان‌های متولی با مفاخر و پیشکسوتان خود آشنایی دارند و شناسایی آنها کار سختی نیست!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میر عیسی خانی: با وجود تلاش و پیگیری‌های برخی از فعالان استان زنجان در خصوص اختصاص قطعه‌ای به مفاخر و نام‌آوران استان زنجان اما مسؤلان شهری از نبود پارامترهای مشخص در زمینه انتخاب هنرمندان و مفاخر استان خبر می‌دهند، به‌طوری که معاون خدمات شهری شهردار زنجان عنوان می‌کند: این موضوع در حد یک طرح پیشنهادی است و قبل از تصویب باید پارامترهایی برای شناسایی افراد مشخص شود. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این باره گفت: پارامترها کاملاً مشخص است و  قطعاً ارگان‌های متولی اسامی پیشکسوتان و مفاخر خود را دارند.

نبود قطعه‌ «مشاهیر» و یا «فرهیختگان» از موضوعاتی است که این روزها دغدغه هنرمندان و فرهیختگان استان شده است. موضوعی که برخی معتقدند که استان زنجان در این زمینه از قافله عقب‌مانده و باید گامی در جهت پیشبرد آن بردارد.

از دیرباز در شهرهای کلان نظیر تهران و یا تبریز در کنار قطعه‌های مختلف آرامستان‌ها قطعه‌ای مختص هنرمندان و مشاهیر در نظر گرفته می‌شد که جای خالی این قطعه در زنجان حس می‌شود. قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا در تهران به دفن هنرمندان، نویسندگان و فعالان عرصه‌های مختلف هنری و علمی اختصاص دارد که مجوز دفن در این قطعه توسط معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود.

مقبره‌الشعرا در تبریز نیز محل دفن بیش از 320 نفر از شعرا، عرفا و ادیبان تاریخ از سراسر ایران‌زمین بوده که به‌عنوان یکی از دیدنی‌های  تبریز تلقی می‌شود. با این‌وجود شاهد هستیم که در زنجان هنرمندان و نویسندگان و حتی نخبگان در جای‌جای آرامستان‌های استان بدون اینکه اثری از آنها مانده باشد، تدفین شده‌اند. نمونه ملموس این موضوع که چالش‌های زیادی را در سال‌های اخیر به همراه داشته است. مزار حسین منزوی شاعر نامی استان است که در میان سایر قبور قرار دارد و به دلیل تمرکز قبور در این منطقه حتی نمی‌توان برای آن مقبره و یا آرامگاهی ساخت. قطع به‌یقین از این موارد در استان زنجان کم نیستند. اما لزوم ساماندهی در این زمینه دیده می‌شود.

همچنین درگذشت «صدیقه شریف‌پور»، از هنرمندان پیش‌کسوت تئاتر، «سید حمید صدیقیان» از کوهنوردان بااخلاق استان و یا «ملکناز نجفی» از فعالان عرصه خبر هر بار جای خالی اختصاص این قطعه را برای مفاخر استان بیشتر پررنگ کرد.

اکنون با انتقال آرامستان زنجان به خارج شهر برخی از شخصیت‌های استان کمر همت بسته‌اند تا در این زمینه گام‌هایی بردارند. به گفته این شخصیت‌ها طرح این آرامستان هنوز ناپخته است و نیازمند ورود برخی از مسؤلان استانی جهت کمک به برنامه‌ریزی و ارتقای آن است.

**چندین جلسه در خصوص پیگیری این موضوع برگزار شده است؛ اما به نتیجه قطعی در این زمینه نرسیده‌ایم

«تقی سالک» فعال اجتماعی و یکی از دغدغه‌مندان این مسئله در گفت‌و‌گو با صدای زنجان گفت: این موضوع از سوی کمیسیون فرهنگی شورای شهر زنجان پیشنهاد شد، چندین جلسه با جمعی از دوستان در این زمینه برگزار شد تا تشکلی مختص پیگیری این مسئله ایجاد شود، منتهی مراتب هنوز در ابتدای راه شهردار زنجان از نبود پارامترهای مشخص در این زمینه گله کرد و راه را برای ادامه فعالیت‌ها بست.

**شکل اجرایی موضوع اهمیت دارد و این امر باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند همه را در بر بگیرد.

«سید محمد علویون»، یکی دیگر از دغدغه‌مندان در این زمینه با اشاره به اینکه بحث ماهیت وجود قطعه نام‌آوران و مفاخر را همه قبول دارند و در این زمینه فکر نمی‌کنم کسی مخالفتی با اصل این موضوع داشته باشد، به صدای زنجان گفت: منتهی شکل اجرایی موضوع اهمیت دارد و این امر باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند همه را در بر بگیرد.

وی با بیان اینکه موضوع باید ساماندهی شود و اعمال‌نظرهای ویژه از دولتی و غیردولتی در آن لحاظ شود، اظهار کرد: این موضوع باید همه هنرمندان و اقشار مختلف اعم از انجمن‌ها و سمن‌های دولتی و غیردولتی  و حتی خیریه‌ها را در بر بگیرد.

به اعتقاد این فعال اجتماعی، تعدادی قطعه باید توسط تشکل‌ها و گروه‌ها خریداری شود و هر یک از این گروه‌ها برای خود هیئت‌مدیره‌ای داشته باشند تا در هیئت‌مدیره خود نسبت به تدفین افراد صاحب‌نام تصمیم‌گیری شود.

علویون با اشاره به اینکه این پیشنهاد، پیشنهاد خامی است، افزود: منتهی باید بر روی این موضوع کارکرد و زوایای مختلف موجود را دید و در این زمینه مشورت کرد تا به نتیجه پخته‌تری برسیم.

**دیر کرده‌ایم

«فریدون هاشمی‌نژاد»، یکی دیگر از دغدغه‌مندان این موضوع با اشاره به اینکه ظاهراً آقای شهردار ذهنیتی داشتند و به دنبال مشخص‌کردن معیارها و پارامترهایی برای شناسایی و دسته‌بندی نخبگان بودند، اظهار کرد: این امر که عیارسنجی این موضوعات چه خواهد بود، موضوعی است که هنوز در مورد آن به نتیجه خاصی نرسیده‌ایم! این امر باعث شده است که یک‌میزان افراد قاعده را ببازند. درصورتی‌که در تبریز و تهران این قطعه‌ها از سال‌های دور وجود دارد. قطعه مشاهیر در تبریز نیز جایگاهی است که 50 سال پیش ثبت شده است و این موضوع جدیدی نیست!

وی با بیان اینکه زنجان در اجرایی‌کردن این موضوع بسیار از قافله عقب مانده است و اکنون نیز برنامه‌ای برای این موضوع ندارد، اظهار کرد: اکنون گروهی گردآمده‌اند و فکرهایشان را روی‌هم گذاشته‌اند و پیگیر این موضوع هستند تا یک کارهایی را انجام بدهند. البته از این افراد اسمی نخواهند ماند و تنها کار را راه خواهند انداخت.

این فعال اجتماعی در مورد مشخص‌کردن پارامترها افزود: در ابتدای امر باید این اجازه داده شود و یک زمین به این موضوع اختصاص یابد تا در مراحل بعدی بتوان در مورد ریز جزئیات ورود داشت. برنامه اول در این زمینه  می‌تواند تبعیت‌کردن از استان‌های موفق و کلان‌شهرها باشد.

وی در این زمینه افزود: باید هیئتی انتخاب شوند تا با مقامات شهری هماهنگی‌های لازم را داشته باشند و در انتخاب افراد مدنظر کمک کنند. باید مسؤلانی از استانداری، شهرداری، فرمانداری و گروهی از افراد دارای پایگاه اجتماعی گرد هم آیند تا کمیته‌ای در این زمینه ایجاد شود و به این امر بپردازند که چه کسانی در این قطعه به خاک سپرده خواهند شد.

هاشم نژاد با بیان اینکه «سید حمید صدیقیان» که فوت شدند حجم عظیمی از جمعیت در مراسم ایشان شرکت داشتند، اظهار کرد: جایگاه ایشان بر کسی پوشیده نیست و قطع به‌یقین یکی از کسانی که می‌توانست در این قطعه به خاک سپرده شوند ایشان بودند. اما متأسفانه روند اجرایی‌شدن این موضوع در زنجان دیر شده است و کسی برای این موضوع برنامه‌ریزی ندارد.

وی افزود: افرادی باید در رأس قضیه قرار بگیرند که کننده کار باشند. پراکنده افرادی تدفین شدند که شخصیت‌های شاخصی بودند و اکنون آثاری از آنها نیست و حتی اسمی از آنها باقی نمانده است.

این فعال اجتماعی با بیان اینکه این کار حجیم و سنگین است، افزود: قضیه در حال حاضر کاملاً خام است؛ ولی مشکلات را می‌توان حل کرد. ضمن اینکه مشاهیری که در استان به‌صورت پراکنده در آرامستان‌ها دفن شده‌اند در این قطعه باید یک قطعه سمبلیک داشته باشند.

وی با بیان اینکه این موضوع کار، فکر و برنامه می‌خواهد، اظهار کرد: نباید در این زمینه به‌صورت سلیقه‌ای ورود کرد و نظرات مخالفین باید در این زمینه در اولویت باشد و ما بتوانیم با منتقدین هم کار کنیم و نظرات آنها هم وارد این قضیه شود تا یک کار پخته‌ای از آب در بیاید.

**قطعاً انتخاب این پارامترها سخت است؛ اما شدنی است

در ادامه «مجید ناصحی مقدم»، رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه در تهران و شهرهای بزرگ شاهد وجود قطعه‌ای به نام قطعه هنرمندان هستیم، اظهار کرد: در این قطعه مفاخر و شخصیت‌های برجسته به خاک سپرده می‌شوند؛ منتهی در زنجان یک مقدار شرایط فرق می‌کند و ما به دنبال ساماندهی این موضوع هستیم که با چه تعریفی بنا است نام‌آوران انتخاب شوند!

وی ادامه داد: ورزشکاران، هنرمندان، اساتید دانشگاه، علما و چهره‌های فرهنگی و هنری، همه باید مدنظر باشند و پارامتری برای این موضوع تدوین شود، چون نباید باعث گله‌گزاری اقشار در خصوص این موضوع شود.

وی با بیان اینکه ما معاونت خدمات شهری شهرداری زنجان را موظف کردیم تا در این زمینه ورود کند و موضوع را جمع‌بندی کنند که براساس چه شاخص‌هایی باید این موضوع را پیش برد. قطعاً انتخاب این پارامترها سخت است؛ اما شدنی است.

به گفته ناصحی مقدم، باید مرجعی وجود داشته باشد که این فردی را که بنا است در این قطعه به خاک سپرده شود را تأیید کند و در مورد صلاحیت و عدم صلاحیت آن اظهارنظر کند.

وی با بیان اینکه در این زمینه نمی‌توان سلیقه‌ای ورود کرد و قطعاً باید در این زمینه پارامترهایی را در نظر گرفت، اظهار کرد: تعریف ما از شاعر و نویسنده و سایر مفاخر باید مشخص شود تا در این زمینه مشکلی وجود نداشته باشد.

 وی افزود: در این زمینه تلاش ما بر این است که از تجربیات سایر استان‌ها استفاده کنیم. قطعاً این تجربه‌ها، ما را در ادامه راه کمک خواهند کرد.

**قطعه نام‌آوران فعلاً به‌صورت یک پیشنهاد است

اما غلامحسن احمدی، معاون خدمات شهری شهردار زنجان در این زمینه با اشاره به اینکه این موضوع فعلاً به‌عنوان یک پیشنهاد از سوی مجموعه‌هایی به شورای شهر ارائه شده است، اظهار کرد: شورای شهر برای این موضوع از شهرداری خواسته است که یک ضوابطی را مشخص کند.

وی ادامه داد: ضوابط و چارچوب‌هایی برای این موضوع باید انتخاب شود تا در این زمینه مشکلی وجود نداشته باشد و به‌واسطه اینکه این طرح اقشار متفاوتی را  شامل می‌شود باید سازوکاری در این زمینه پیش‌بینی شود تا در آینده مشکلی وجود نداشته باشد.

**چارچوب‌هایی برای این طرح باید در نظر گرفته شود

 به گفته احمدی، این موضوع از سوی کمیسیون خدمات شهری شورای شهر زنجان به شهرداری ارسال شده است تا کارشناسان امر در این زمینه کار کنند و برای آن چارچوبی مشخص کنند. قطعاً با رسیدن به نتیجه موضوع به شورای شهر اعلام خواهد شد تا نهایتاً پس از اینکه موضوع تصویب شد جهت اجرا ابلاغ شود. در این صورت هم شهروندان و هم مجموعه‌ها در جریان این موضوع و چارچوب‌های آن قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه این موضوع در حال حاضر در حد یک پیشنهاد است و هنوز به جمع‌بندی‌های نهایی در این مورد نرسیده‌ایم، افزود: هنوز در خصوص ماهیت این طرح به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم و در این زمینه نحوه اجرایی‌شدن این موضوع مشکلات فراوان وجود دارد که باید در جهت کمتر کردن این  مشکلات حرکت کرد.

احمدی با بیان اینکه این طرح هنوز تصویب نشده است، افزود: یک زمانی است که موضوعی تصویب می‌شود و عنوان می‌شود که بروید و برای آن آیین‌نامه‌ای را بیاورید؛ اما این موضوع هنوز تصویب نشده است و تازه پس از تدوین چارچوب‌ها در مورد تصویب و یا عدم تصویب این موضوع بحث خواهد شد.

وی با بیان اینکه وقتی گفته می‌شود قطعه نام‌آوران، باید به‌صورت اصولی در این زمینه نتیجه‌گیری شود، اظهار کرد: انتخاب‌های سلیقه‌ای دراین‌خصوص موجب دردسر خواهد شد؛ بنابراین باید از این امر جلوگیری شود و به دنبال اصول قطعی در این زمینه باشند. محققین، علما  ورزشکاران و هنرمندان و سایر اقشار ممکن است که جزو نام‌آوران و مفاخر استان باشند، از همین رو باید ابعاد و چارچوب‌های این موضوع مورد توجه قرار گیرد و نظر کارشناسان در این زمینه پرسیده شود تا به جمع‌بندی قطعی در این زمینه برسیم و این پارامترها را ارائه بدهیم.

**در چنین موضوعاتی باید یک اصول کشوری لحاظ شود و همه از آن تبعیت داشته باشند

وی در پاسخ به اینکه «آیا نبود پارامتر مشخص برای شناسایی چهره شاخص استان، باعث خواهد شد که ما قطعه نام‌آوران را به‌صورت کلی کنار بگذاریم؟» اظهار کرد: در چنین موضوعاتی باید یک اصول کشوری لحاظ شود و همه از آن تبعیت داشته باشند و این طور نشود که فردی عنوان کند شما با چه معیارهایی این فرد را به‌عنوان چهره شاخص و نام‌آور استانی تعیین کردید. تدوین این دستورالعمل‌ها ساده نیست و باید روی آن به‌شدت دقت شود، ممکن است در جاهای دیگر روی این موضوع کار شده باشد؛ اما چون ما در این زمینه کاری نکردیم نمی‌توانیم به نتیجه قطعی برسیم از همین رو باید دید که دایره شمول  این موضوع چه کسانی را در برخواهد گرفت. این طور نباشد که به بهانه شادکردن چند نفر، چندین نفر دیگر را دلگیر و دلخور از این موضوع کنیم.

احمدی با اشاره به اینکه همکاران ما در حال پیگیری این موضوع از شهرهای دیگر هستند تا ببینند که در این شهرها چه چیزی و با چه معیارهایی در حال انجام است، گفت: این موضوع را همکاران شهرداری پیگیر هستند و به دنبال این است که از استان‌های دیگر الگوبرداری کنند تا در این زمینه یک تصمیم‌گیری نهایی صورت بگیرد که آیا این طرح اجرایی بشود یا نشود و اگر بنا به اجرا شد بر اساس چه معیارهایی این انتخاب صورت بگیرد؟

**ارگان‌های متولی قطعاً اسامی نام‌آوران و فعالان شناخته شده خود را دارند

اما «امراله حسنی»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان زنجان با بیان اینکه انتخاب معیارها کار سختی نیست، در گفت‌وگو با صدای زنجان عنوان می‌کند: در دوره مدیریت قبلی، نامه‌ای به شهرداری زده شده است و اختصاص قطعه‌ای به  این موضوع پیگیری شد، منتهی مراتب پیگیری‌ها در خصوص این موضوع در دوره بنده نیز ادامه داشت.

وی ادامه داد: با فوت خانم صدیقی‌پور، از پیشکسوتان عرصه تئاتر باز خلأ وجود چنین موضوعی حس شد و از همین رو مجدداً پیگیری‌ها ازسرگرفته شد. در آن زمان شهرداری به دنبال شناسایی هنرمندان بود و از این بابت لیستی از هنرمندان پیشکسوت استان که سن بالایی داشتند را از ما خواست و ما این لیست را تقدیم آنها کردیم. با این‌وجود اتفاقی برای این ماجرا نیفتاد.

به گفته این مسؤل، شناسایی و تشخیص مفاخر و پیشکسوتان استان کار سختی نیست و هر یک از ارگان‌ها می‌توانند در این زمینه مرجع باشند. هنرمندان و مفاخر فرهنگی قطعاً توسط فرهنگ و ارشاد قابل شناسایی هستند و ورزشکاران و مدال‌آوران نیز توسط اداره کل ورزش و جوانان شناخته شده‌اند.  در خصوص سایر چهره‌ها نیز قطعاً ارگانی می‌تواند صلاحیت آنها را تأیید کند، پس اینکه عنوان شود شناسایی و معیارها و پارامترهایی برای این موضوع نیست، درست نیست.

حسنی با بیان اینکه این موضوع در سایر استان‌ها نیز به همین شکل دنبال می‌شود، گفت: مجدداً پیگیر این موضوع خواهیم بود تا در این مورد به نتیجه قطعی برسیم.

**انتخاب مفاخر باید به‌صورت خصوصی صورت گیرد

این در حالی است که «تقی سالک» فعال اجتماعی و یکی از دغدغه‌مندان این مسئله در گفت‌و‌گو با صدای زنجان اظهار کرده است: حرف کلی ما این است که این بخش باید به‌صورت خصوصی اداره شود نه دولتی، تا به‌صورت تخصصی در مورد فعالیت نام‌آوران استان داوری شود و این طور نباشد که به‌خاطر افکار و زوایایی که این فرد ممکن است با اشخاص و گروه‌هایی داشته باشد از تدفین او در این قطعه جلوگیری شود و بالعکس! این موضوع با شاخص‌هایی که ما در نظر داریم همخوانی ندارد.

به گفته سالک، تشخیص تدفین افراد در قطعه نام‌آوران تهران، به دست فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد و این افراد تشخیص می‌دهند که در این آرامستان چه کسی خاکسپاری شود یا نشود! درحالی‌که ما به دنبال این هستیم که به‌صورت خصوصی وارد این موضوع شویم.

وی با بیان اینکه با ورود خیرین می‌توان قطعه زمینی را از آرامستان زنجان خرید تا به تدفین مفاخر و فرهیختگان استانی اختصاص یابد، اظهار کرد: یک نگاه جامع باید به این موضوع داشت و این طور نباشد که هر کسی آن را به‌گونه‌ای مصادره و تفسیر به رأی کند، چرا که این مسئله مشکل ایجاد خواهد کرد. ما معتقدیم که باید سازوکار این مسئله به‌صورت خصوصی باشد.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانقطعه نام‌آوران آرامستان زنجانحسین منزوی
sedayezanjannews.ir/nx9756


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»