کد خبر: 9759
1402/03/20 - 12:7


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان:

توله جنجالیِ طارم تلف شد

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان زنجان، تلف شدن توله جنجالیِ یافت شده در طارم که بر اساس اظهارات کارشناسان سازمان متبوع گربه‌سان وحشی بود را تائید کرد.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان زنجان، تلف شدن توله جنجالیِ یافت شده در طارم که بر اساس اظهارات کارشناسان سازمان متبوع گربه‌سان وحشی بود را تائید کرد.

محمدرضا یافتیان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان از تلف شدن گربه‌سان وحشی 3 روزه که برخی از کارشناسان احتمال داده بودند که پلنگ باشد، خبر داد و گفت: این حیوان در حالی که رها شده بود در طارم یافت شد، از این رو انتظار برای حفظ و نگه داشتن آن بسیار ضعیف بود.

یافتیان در رابطه با اینکه توله یافت شده بالاخره پلنگ بود یا گربه وحشی به صدای زنجان گفت: مطابق اعلام همکاران سازمان حفاظت محیط زیست، توله، گربه سان وحشی بوده و همان طور که عرض شد انتظار می‌رفت که زنده نگه داشتن این حیوان رها شده در روزهای ابتدایی حیات (حدود 3 روزه‌گی) دشوار باشد.

به گزارش صدای زنجان و به گفته مسؤلان حفاظت محیط زیست استان زنجان گزارشی مبنی بر کشف یک قلاده توله پلنگ (ساعت ۲۳ جمعه ۵ خردادماه ۱۴۰۲)  در روستای باکلور شهرستان طارم ثبت شد.

مطابق این گزارش، با توجه به نوع پنجه و دُم گونه، کارشناسان حیات وحش جانوری گفتند که این توله به احتمال ۹۰ درصد پلنگ باشد، البته با توجه به اینکه توله زیر ۵ روز بود، نمی‌توان ۱۰۰ درصد در این خصوص اظهارنظر کرد.

پس از حذف خبر رسمی مربوط به کشف توله پلنگ در طبیعت طارم در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، شائبه اشتباه بودن این خبر و احتمال تشخیص اشتباه پلنگ به جای گربه مطرح شد اما مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت که: همکارانش به وظیفه خود در قبال حفظ گونه‌های جانوری عمل کرده‌اند و اگر به هر دلیلی این توله رها شده پلنگ نباشد یقینا گربه وحشی است هر چند کارشناسان حیات وحش جانوری زنجان همچنان تاکید دارند که احتمال اینکه این توله پلنگ باشد ۹۰ درصد است.

محمدرضا یافتیان، مدیرکل محیط زیست استان زنجان هشتم خردادماه 1402 در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به احصای شرایط اعلامی از توله یافته شده در طبیعت طارم، طبق مشورت با سازمان متبوع این گونه به پارک پردیسان تهران منتقل شد (صبح یکشنبه ۷ خردادماه ۱۴۰۲)، اضافه کرد: کارشناسان پارک پردیسان نیز اعلام کردند با توجه به اینکه توله زیر ۲۰ روز است، نمی‌توان در رابطه با پلنگ بودن توله، اظهارنظر کرد و احتمال پلنگ بودن آن ۵۰-۵۰ است.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با اشاره به برخی انتقادها در رابطه با اینکه پلنگ اعلامی محیط زیست استان زنجان گربه از آب درآمد به صدای زنجان گفت: اینکه گونه یافت شده گربه‌سان وحشی است شکی نداریم. ۲ هفته آتی نیز مشخص می‌شود که این توله، پلنگ هست یا نیست اما آن چه برای مجموعه ما اهمیت دارد این است که همکاران ما با احساس مسؤلیت، این گونه رها شده در طبیعت را یافت کرده و حتی چند ساعتی منتظر بازگشت احتمالی مادر توله شده‌اند، در حال حاضر نیز زنده ماندن این توله، مهم‌ترین دغدغه ما است.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانمدیرکل محیط زیست استان زنجانتوله جنجالیِ طارم تلف شد
sedayezanjannews.ir/nx9759


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»