شهروندان: آیا مسئولان جان فرزندانمان را تضمین میکنند؟/ مدیر آموزشوپرورش شهرستان خرمدره: این مدرسه ایمن است اما شاخص سرانه فضای آموزشی در شهر خرمدره 2.1 متر مربع و در پایینترین سطح استان است/ مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان: در سالهای اخیر چندین پروژه در این شهرستان کلنگزنی شده است اما مشکل تک شیفت بودن مدارس در این شهرستان همچنان پابرجاست.
پایگاه
خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسیخانی: در حالی
که خرمدره با مشکل کمبود مدارس و فرسوده بودن بافتهای آموزشی روبه رو است؛ عدهای
از شهروندان خرمدرهای از ناامن بودن وضعیت یکی از مدارس این شهرستان(مدرسه ابتدایی
دخترانه رسول اکرم(ص)) خبر میدهند، مدیر آموزش و پرورش شهرستان خرمدره به صدای
زنجان گفت: این مدرسه( رسول اکرم) ایمن است؛ ولی شاخص سرانه فضای آموزشی در شهر
خرمدره 2.1 مترمربع و در پایینترین سطح استان است. ضمن اینکه دو شیفته کردن این
آموزشگاه به دوره اول و دوم جزو سیاستهای ابلاغی وزارت آموزش و پرورش است. در این
رابطه اما مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان با اشاره به برخی از پروژههای شروع
شده در این شهرستان، خاطرنشان میکند که این مدرسه اگرچه قدیمی است اما ایمن است،
با این وجود شهر خرمدره با کمبود سرانه آموزشی مواجه است. همچنین تک شیفته بودن
مدارس در این شهرستان یکی از مشکلاتی است که همواره وجود داشته است.
مردم نگران
سلامت فرزندان خود در مدرسه رسول اکرم (ص) خرمدره هستند
چند تن از شهروندان خرمدرهای
در تماس با صدای زنجان با اشاره به مشکلات یکی از مدارس ابتدایی در این شهرستان(مدرسه ابتدایی دخترانه رسول اکرم) به موضوع ناایمن بودن این مدرسه در شرایطی که
امکان دوشیفته کردن این مدرسه نیز وجود دارد، اشاره کرده و خواستار پیگیری این
موضوع از سوی صدای زنجان شدند.
یکی از شهروندان خرمدرهای با
اشاره به برخی از مشکلات مربوط به مدارس ابتدایی دخترانه رسول اکرم (ص) در گفتوگو
با صدای زنجان اظهار کرد: مدرسه دخترانه رسول اکرم (ص) در مقطع ابتدایی فعالیت
دارد. این مدرسه، مدرسه فرسودهای است که در سالهای دور در یک طبقه ساخته شد و
بعدها طبقه دوم، بدون شناژبندی روی همین طبقه بالا رفت.
وی با بیان اینکه این مدرسه
ظرفیت 450 نفر(تعداد دانشآموزان فعلی این مدرسه) را ندارد، اظهار کرد: پیش از این
برای این مدرسه، طبقه دومی پیشبینی نشده بود.
این شهروند خرمدرهای خاطرنشان
کرد: سالهاست اولیای دانشآموزان و مدیران معتقدند که باید تدابیری برای کمبودهای
موجود در فضای آموزشی خرمدره اندیشیده شود، اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این
زمینه صورت نگرفته است.
این شهروند با بیان اینکه حیاط
مدرسه ابتدایی رسول اکرم (ص) حدود یک هزار و500 تا 2 هزار متر مربع فضا دارد و میتوان
از این فضا جهت ساخت مدرسه جدید بهره برد، اظهار کرد: والدین در خصوص ناایمن بودن
و حجم بالای دانشآموزان در این مدرسه نگران هستند.
دوشیفته شدن مدرسه برای اولیایی که شاغل هستند
مشکل ایجاد میکند
به گفته این شهروند، مسئولان
شهرستان تصمیم گرفتند این مدرسه را به جهت بالا بودن تعداد دانشآموزان، دو شیفته
کنند که دو شیفته کردن مدرسه باعث میشود که پیشدبستانی از این مدرسه حذف شود.
وی با اشاره به اینکه نیاز این
منطقه به سطح پیشدبستانی حداقل 4 کلاس است، خاطرنشان کرد: دو شیفتهشدن مدرسه برای
اولیایی که شاغل هستند، مشکل ایجاد میکند. اولیا صبح سرکار هستند و والدین نمیتوانند
فرزندان را در خانه تنها به حال خود رها کنند، از همینرو والدین تحت فشار روانی و
عصبی هستند. از سوی دیگر با این شرایط دانشآموزان فرصت شرکت در کلاسهای آموزشی
متفرقه، ندارند.
این شهروند خرمدرهای با خطاب
قرار دادن مسئولان شهری، افزود: کسانی که ایده دو شیفتهشدن مدارس را میدهند، آیا
ضمانت میکنند که میزان دانشآموز را در هر شیفت بالا نبرند؟ و آیا امنیت دانشآموزان
در این خصوص مدنظر هست؟
وی در پاسخ به سوال صدای زنجان
مبنی بر اینکه «آیا مدرکی دال بر ایمن نبودن این مدرسه دارید؟» اظهار کرد: اهل فن
باید در مورد ایمنبودن و یا نبودن ساختمان مدرسه رسول اکرم(ص) اظهارنظر کنند، اما
متاسفانه این نگرانی برای خانوادهها وجود دارد که اگر ساختمان دچار مشکلی شود، چه
اتفاقی برای فرزندانشان خواهد افتاد؟
این شهروند با بیان اینکه
انتظاری که والدین از مسئولان این شهرستان دارند؛ این است که مدرسه دوشیفته نشود،
اظهار کرد: در حال حاضر تعداد دانشآموزان در این مدرسه بالاست و اگر این مدرسه تک
شیفته بماند، کمبود مدرسه بیشتر به چشم میآید. با این وجود خانواده ها تمایلی به
دو شیفته شدن این مدرسه ندارند.
وی با اشاره به وضعیت نامناسب
مدارس در این شهرستان، اظهار کرد: کمبود مدارس در خرمدره محسوس است و بهبود این
وضعیت نیازمند همت مضاعف مسئولان شهرستان خرمدره هست. همچنین مدارس در این
شهرستان به شدت فرسوده هستند. باید در این منطقه به موضوع ساخت مدارس چه از طریق خیرین
و چه از طریق اداره کل نوسازی ورود کرد.
مدرسه ابتدایی رسول اکرم (ص) ایمن است
«ابوالفضل یوسفعلی»، مدیر
آموزش و پرورش شهرستان خرمدره با اشاره به اینکه تراکم آمار دانشآموزی در مدرسه
دخترانه رسول اکرم (ص) بالاست و دو شیفته کردن آموزشگاه به صورت دوره اول و دوم
جزو سیاستهای ابلاغی وزارت آموزش و پرورش است، اظهار کرد: با بررسی کارشناسی و
اخذ مجوز در سال جدید اقدام به چرخشی و دوشیفته کردن آموزشگاه خواهیم کرد.
وی ادامه داد: با دو شیفته شدن
این آموزشگاه ضمن توجه ویژه به کیفیت آموزشی؛ فضاهایی برای اجرای برنامههای پرورشی،
نمازخانه و ورزش دانشآموزان فراهم میشود که نشاط و پویایی در مدرسه بالا میرود.
به گفته یوسفعلی، قدمت مدارس
در شهر خرمدره بالای 35 تا 40 سال هست، اما این مدارس فرسوده نیستند. فرسوده و یا
تخریبی بودن مدرسه منوط به نظر کارشناسی و ابلاغ اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس
است و با نظر شخصی نمیتوان مدرسهای را فرسوده معرفی کرد.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان
خرمدره اظهار کرد: به طور کلی شاخص سرانه فضای آموزشی درشهر خرمدره 2.1 متر مربع
و در شهرستان 4.7 متر مربع است که در سطح استان پایینترین رتبه را دارد. در 10
سال گذشته تنها یک پروژه در شهر خرمدره صورت گرفته است که امسال مورد بهرهبرداری
قرار میگیرد.
یوسفعلی با بیان اینکه کل زمینهای
فضاهای آموزشی خرمدره را خیرین اهدا کردهاند، اظهار کرد: در شرایط فعلی نیازمند یاری
خیرین برای توسعه فضاهای آموزشی هستیم چرا که اگر بخواهیم جامعهای سالم و پویا
داشته باشیم مدارس و محیط آموزشی ما باید نوساز و بانشاط باشند، گامهای خوبی در این
زمینه برداشته شده که خبرهای خوش به محض تحقق به مردم داده خواهد شد.
در این زمینه، یک منبع آگاه در
اداره کل تجهیز و نوسازی مدارس استان در مورد بدون شناژ ساخته شدن طبقه دوم این
مدرسه، اظهار کرد: این مدرسه در سال 1379 به دلیل نبود بودجه برای ساخت دو طبقه،
در یک طبقه ساخته شده است و بعدها با اختصاص بودجهای برای طبقه دوم آن ادامه یافته
است. این در حالی است که برخی از ناایمن بودن این مدرسه سخن میگویند و اذعان
دارند که بدون شناژبندی ساخته شده است که کاملا اشتباه است.
چالش کمبود مدرسه
در حقیقت کمبود مدارس در
شهرستانهای استان به ویژه خرمدره که بافت فرسودهای دارند، همواره به عنوان یکی
از چالشهای پیش روی این مناطق بوده است. موضوعی که حتی فرماندار خرمدره نیز در
12 اردیبهشت و همزمان با روز معلم به آن اشاره کرد و گفت: سرانه آموزشی خرمدره در
حال حاضر ۴.۷ مترمربع است که در این زمینه از استان عقب هستیم و باید جبران شود.
«فیاض محبی» در این زمینه با بیان
این که برخی از مشکلاتی که در شهرستان وجود دارد ناشی از نگاههای مدیریتی است،
اظهار کرد: گاهی مدیر تنها به سخنرانی بسنده میکند بدون اینکه این سخنرانی برای
مردم خروجی داشته باشد و یا مشکلی را حل کند. شهرستان خرمدره نیز مشکلاتی به ویژه
در حوزه سختافزاری و فضاهای فیزیکی دارد، برخی از مدارس شهرستان وضعیت مطلوبی
ندارند تا جایی که حتی برخی از آنها فاقد نمازخانه هستند که حل این مشکلات از اولویتهای
کاری شهرستان است.
فرماندار خرمدره با تاکید بر
اینکه وظیفه ما به عنوان حاکمیت این است که سهم شهرستان از امکاناتی که در اختیار
دولت است را بگیریم تا نارساییهایی که در شهرستان وجود دارد جبران شود، ادامه
داد: در کنار حاکمیت، اولیا نیز باید در کنار آموزشوپرورش و معلمان باشند. از خیرین
و مردم درخواست داریم با کمکهای خود یاریگر حل بخشی از مشکلات شهرستان باشند زیرا
هزینه کردن در آموزشوپرورش هزینه نیست بلکه سرمایهگذاری در آینده فرزندان این
مرز و بوم است.
مشکل برگزار نشدن شیفت دوم مدارس در خرمدره همچنان برقرار است
«حمیدرضا اسلامی»، مدیرکل
نوسازی، توسعه و تجهیزمدارس استان زنجان با اذعان به اینکه در سال 1401 ما مدرسه
9 کلاسه «فلق» و «پیروزی» (سردار سلیمانی فعلی)، 6 کلاسه «قلعه حسینیه» را در خرمدره
تحویل آموزش و پرورش دادیم، اظهار کرد: در سال 1400 نیز مدرسه دو کلاسه «شویر» و
در سال 1399 مدرسه یک کلاسه «سوکهریز» و 6 کلاسه «نصیرآباد» و در سال 1398 مدرسه
12 کلاسه «ارشاد آزادی» تحویل این شهرستان شده است، بنابراین اینکه عنوان شود که
در این منطقه کاری صورت نگرفته است، صحیح نیست. اما قطعا به واسطه اینکه بودجه
اختصاص یافته به بازسازی و اصلاح بافتهای فرسوده آموزشی صرف ساخت مدارس جدید در
شهرکهای اقماری میشود.
وی در ادامه افزود: مدارس شیفت
دوم در خرمدره برگزار نمیشود، این موضوع مشکلی است که مدتهای مدیدی وجود دارد.
شاهد هستیم که در مناطق شهری ما به ویژه مناطق شهر زنجان همه مدارس بدون استثنا دو
شیفته هستند؛ اما در شهرهایی مثل آببر، خرمدره، ماهنشان، دندی و ایجرود معلمان و
ساکنان، به جهت اینکه باغدار هستند و دوست ندارند در وقت غیراداری فعالیت کنند، از
همین رو مانع از دو شیفته شدن مدارس میشوند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز
مدارس استان زنجان در مورد ورود خیرین، افزود: خیر باید از خود شهرستان باشد چرا
که نمیتوان خیر زنجانی را مجبور کرد که در شهر دیگر به مسئله ساخت مدرسه ورود
کند، باید خیرین خدابندهای خود به این موضوع ورود کنند.
اسلامی با بیان اینکه عمده خیرین
ما در سنوات گذشته از خود شهرستان زنجان، ابهر و خدابنده بودهاند، اظهار کرد:
پروژههای خیری به واسطه تعاملی که بین مردم وجود دارد، در شهرستانها شکل میگیرد
و اینکه ما خیرین را مجبور به ورود به مدرسه سازی در منطقهای کنیم، از توان ما
خارج است. ضمن اینکه هزینه های ساخت مدارس سال به سال افزایش مییابد.
انتهای
پیام/