کد خبر: 9799
1402/03/29 - 14:39


در مراسم گرامیداشت برادران بلوری عنوان شد؛

انجمن «زنجانیان مقیم زنجان » در استان راه اندازی شود

عضو ارشد گروه یاوران سبز اظهار کرد: موضوعی که در زنجان آزاردهنده بوده، نبود مجمعی است که زنجانی‌های مقیم زنجان بتوانند در کنار هم گرد هم آمده و در مورد موضوعات مختلف بحث‌ و گفت‌و‌گو داشته باشند. باید در زنجان انجمن زنجانی‌های مقیم زنجان را راه‌اندازی کرد تا در قالب این انجمن مشکلات استان مورد بررسی و نقد قرار گیرد و در ادامه برای حل این مشکلات برآییم. نمایندگان ادواری زنجان کدام‌یک از مشکلات استان را حل کرده‌اند؟ بنا براین باید خود قدمی در این زمینه برداریم.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: عضو ارشد گروه یاوران سبز اظهار کرد: موضوعی که در زنجان آزاردهنده بوده، نبود مجمعی است که زنجانی‌های مقیم زنجان بتوانند در کنار هم گرد هم آمده و در مورد موضوعات مختلف بحث‌ و گفت‌و‌گو داشته باشند. باید در زنجان انجمن زنجانی‌های مقیم زنجان را راه‌اندازی کرد تا در قالب این انجمن مشکلات استان مورد بررسی و نقد قرار گیرد و در ادامه برای حل این مشکلات برآییم. نمایندگان ادواری زنجان کدام‌یک از مشکلات استان را حل کرده‌اند؟ بنا براین باید خود قدمی در این زمینه برداریم.

«قدیر آغاجی» اصطلاحی ترکی است که به موضوع تکریم و گرامیداشت افراد در جامعه اشاره دارد. موضوعی که از جامعه امروزی رخت بربسته است و شاید کمتر شاهد این موضوع باشیم. مراسم بزرگداشت خانواده بلوری، مالکان رستوران سنتی حاج داداش با کاشت درخت یادبود (قدیر آغاجی) در محوطه مجموعه حاج داداش برگزار شد و در این مراسم از زحمات برادران بلوری به‌پاس روشن نگه‌داشتن چراغ گردشگری استان تقدیر و تشکر شد.

**قدردانی موضوعی فراموش شده در زنجان

در این برنامه که به همت «گروه یاوران سبز» برگزار شد، «تقی سالک»، دبیر گروه یاوران سبز، با اشاره به اینکه، این مراسم؛ مراسم گرامیداشت خانواده «بلوری» به پاس زحماتشان در حوزه گردشگری است، اظهار کرد: در این مراسم به صورت نمادین درختکاری خواهیم داشت و قدردان زحمات این خانواده در حوزه گردشگری خواهیم بود. این برنامه سرآغازی برای موضوع قدرشناسی بوده که شاید در روزگار امروز به فراموشی شده است. امید است که بتوان در برنامه‌های آینده از سایر بزرگان شهر و کسانی که برای توسعه و ارتقای این شهر قدم برداشته‌اند، تشکر و قدردانی کرد.

**انجمن «زنجانیان مقیم زنجان» باید در استان راه‌اندازی شود

در ادامه فریدون هاشم‌نژاد، عضو ارشد گروه یاوران سبز با اشاره به اینکه ما در برخی از موضوعات در استان به یک وحدت عمومی نمی‌رسیم، اظهار کرد: در همین مراسم هم به افراد مختلف زنگ‌زده شد و دعوت شدند و حتی در مواقعی از چرایی این قدردانی سؤال شد. این تعامل، تعامل درستی نیست.

وی ادامه داد: خانواده بلوری از رانت‌های دولتی استفاده‌ای نبرده‌اند و به‌صورت شخصی و با تجربه‌های خود به موضوع گردشگری و برای توسعه شهر و مسائل فرهنگی و اجتماعی ورود داشته‌اند.

به گفته هاشم‌نژاد، موضوعی که در زنجان آزاردهنده است، نبود مجمعی است که زنجانی‌های مقیم زنجان بتوانند در کنار هم گرد هم آمده و در مورد موضوعات مختلف بحث‌ و گفت‌و‌گو داشته باشند. باید در زنجان انجمن زنجانی‌های مقیم زنجان را راه‌اندازی کرد تا در قالب این انجمن مشکلات استان مورد بررسی و نقد قرار گیرد و در ادامه برای حل این مشکلات راه کار ارائه کنیم. نمایندگان ادواری زنجان کدام‌یک از مشکلات استان را حل کرده‌اند؟ بنا براین باید خودمان قدمی در این زمینه برداریم.

وی بابیان اینکه 25 خرداد، روز ملی گل و گیاه است، اظهار کرد: از همین رو ما تلاش داشتیم که برای گرامیداشت این برادران درخت بکاریم و در کنار هم باشیم. باید در تلاش باشیم که اقلیت گروه خود را به جمع حداکثری برسانیم تا در قالب نشست‌هایی به مسائل فرهنگی و اجتماعی ورود کنیم.

**به دنبال توسعه مجموعه «حاج داداش» هستیم

در ادامه «کامبیز بلوری»، مالک سفره‌خانه سنتی حاج داداش ضمن تشکر از زحمات متولیان برگزارکنندگان این برنامه اظهار کرد: در استان چهره‌های شاخص‌تری وجود دارد که باید از زحمات آن‌ها قدردانی کرد.

وی با اشاره به اینکه بهانه ورود من به این کار و افتتاح حاج داداش، بازدیدی بود که از یک چایخانه آذری در تهران داشتم، اظهار کرد: زمانی که من به این موضوع ورود کردم؛ شاید همه دوستان و آشنایان ما را از انجام این کار منع می‌کردند و حتی یک نفر هم با من موافق نبود؛ اما من دلم می‌خواست که گردشگرانی که وارد زنجان می‌شوند، خاطره خوشی از زنجان داشته باشند و حاج داداش را با مشکلات زیادی ایجاد کردم.

وی با بیان اینکه اکنون بعد از گذشت سالیان سال به دنبال توسعه این مکان هستیم و بناها و خانه‌های اطراف حاج داداش را خریده‌ایم تا در این زمینه به موضوع ورود داشته باشیم، اظهار کرد: اکنون حدود 5 هزار و 500 مترمربع فضا در اختیار است تا به ساخت و توسعه مجموعه‌ای زمینه را برای توسعه گردشگری استان فراهم کنیم.

گفتنی است؛ سفره‌خانه حاج داداش زنجان در اوایل دوره قاجار تحت عنوان حمام حاج داداش فعالیت داشته است که در راسته غربی (راسته‌بازار پایین) قرار داشته ولی در حال حاضر به سفره‌خانه تغییر کاربری داده است. این حمام تنها حمام ستون سنگی شهر زنجان بود که ستون اصلی آن روی چهارستون سنگی واقع است. قدمت این بنای زیبا به‌طور تقریبی 150 تا 200 سال تخمین زده‌شده است که حفظ بافت اصلی و ساختار قدیمی آن با اندکی تغییرات، این سفره‌خانه را به پرطرفدارترین رستوران شهر زنجان تبدیل کرده است.

حمام و سفره‌خانه سنتی حاج داداش زنجان جدا از ارزش تاریخی، زیبایی‌های معماری و طراحی خاصی دارد. این امر نشان از ذوق و سلیقه و هنرمندان ایرانی از دیرباز تا به امروز است. معماری بی‌نظیر و حفظ بافت اصلی این بنای تاریخی، این رستوران را به یکی از دل‌بازترین رستوران‌ها و زیباترین اماکن دیدنی شهر زنجان تبدیل کرده است. متأسفانه اطلاعات دقیقی در خصوص معمار خلاق و هنرمند این بنای اصیل در دست نیست؛ اما به نقل از اهالی قدیمی زنجان، نام این حمام از سازنده آن‌که فردی به نام حاج داداش بود الهام گرفت.

خلاقیت این هنرمند در گچ کاری‌های سقف این بنا هویدا است. همچنین کاشی‌های فیروزه‌ای، زرد و آبی‌رنگ حوض حمام جلوه‌ای زویایی به این فضا می‌بخشد. آب مورد نیاز این گرمابه، از طریق دو و یا سه چاه که در ضلع شرقی این بنای شگفت‌انگیز قرار داشت تأمین می‌شد. آب لازم توسط دلو از چاه بالا کشیده می‌شد و سپس داخل حوضچه‌ای که توسط تنبوشه (لوله‌های سفالی) به گرم‌خانه و سربینه متصل بود، ریخته می‌شد. برای سیستم گرمایش و مواد گرمازا از سوزاندن فضولات حیوانات و چوب استفاده می‌کردند.

لازم به ذکر است از دوران صفویه به بعد از این حمام به‌عنوان مکانی برای انجام معاملات بومی و محلی استفاده می‌شد. این بنای چشم‌نواز و تماشایی تا سال 1368 به‌عنوان حمام مورداستفاده ساکنین قرار می‌گرفت که در سال 1377 به رستوران و سفره‌خانه تغییر کاربری داد. البته در این راه، همه افراد سعی در مرمت و تغییرات مختصر این بنای ارزشمند داشتند تا ساختار اصلی حمام سنتی حاج داداش زنجان به هم نریزد. نهایتاً در سال 1378 این بنای تاریخی با عنوان حمام و سفره‌خانه سنتی حاج داداش افتتاح شد.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجان«قدیر آغاجی»
sedayezanjannews.ir/nx9799


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»