کد خبر: 9830
1402/04/05 - 9:14


گفت‌و‌گوی صدای زنجان با نخستین زنجانی فاتح 31 قله طرح «سیمرغ» کشور؛

برای سیمرغ شدن، زنانه جنگیدم

زینب تاراسی: با فتح هر قله، احساس قوی‌تر شدن می‌کنم! هر زن قوی، یک سیمرغ است و دست نیافتنی!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: زینب تاراسی که به عنوان نخستین فرد زنجانی موفق به اجرای طرح «سیمرغ» شده است، گفت: برای اجرای طرح «سِوِن سامیت» و صعود به 7 قله مرتفع قاره‌های 7 گانه جهان با مشکل یافتن اسپانسر و حامی مواجه هستم.

بارها نامش به عنوان نخستین زنجانی فاتح قلل مختلف قید شده است، بانویی که تمام تصورات در مورد مردانه بودن کوهنوردی را به هم زده و حالا بسیاری از بانوان نیز به این باور رسیدند که می‌توانند در این رام گام بردارند.

زینب تاراسی کوهنورد زنجانی و مدیر باشگاه کوهنورد چکاوک زنجان بوده که جزو معدود بانوان ایرانی است.

او مسئول یکی از باشگاه کوهنوردی است و آن طور که می‌گوید: برای رسیدن به این جایگاه تلاش زیادی کرده و این بار با عنوان نخستین زنجانی اجرای کننده طرح سیمرغ موفقیت دیگری را به کارنامه کاری خود اضافه کرده است.

طرح سیمرغ از سال 1395به عنوان یک طرح ملی و اقدام توسعه‌گرا برای توسعه صنعت گردشگری کوهستان با نام سیمرغ کوه‌های ایران مورد تصویب قرار گرفت که شامل صعود به بلندترین قلل همه استان‌های کشور می‌شود. در این طرح کوهنوردان مجاز و دارای تجربه با سفر به همه استان‌های ایران بلندترین قله‌ها را فتح می‌کنند.

زینب تاراسی به صدای زنجان می‌گوید: طرح سیمرغ یکی از محبوب‌ترین طرح‌های فدراسیون کوهنوردی ایران هست که کوهنوردان را به فتح 31 قله در تمامی استان‌های ایران تشویق کرده و در آخر به افرادی که موفق به اتمام این شوند، نشان سیمرغ اعطا می‌شود.

زینب تاراسی در پاسخ به سؤالی در مورد نحوه آغاز فعالیت کوهنوردی خود و آشنایی با این رشته می‌گوید: سال 1385 نخستین کوهنوردی خود را در کنار فرزندان و همسرش تجربه کردم، تا قبل از سال ۹۴ کوهنوردی را برای تفنن و سرگرمی انتخاب کرده بود اما با آشنایی با مربیان و فاتحان علاقه‌مند برای ادامه حرفه‌ای این رشته بیشتر شد.

تاراسی که با فتح آخرین قله نخستین زنجانی است که این طرح را به پایان رسانده است به صدای زنجان می‌گوید: از سال ۱۳۹۵ یک طرحی به عنوان طرح سیمرغ در کشور آغاز شده که در آن فتح قله‌های بزرگ هر استان در راستای گسترش گردشگری پیشنهاد شده است.

وی با اشاره به اینکه در این طرح هدف این است که به جای تکرار فتح برخی قله‌ها با کوهنوردی در مناطق مختلف کشور آشنا شویم، بیان می‌کند: برای اینکه کوهنوردان فتح قله‌های مختلف در استان‌ها را تجربه کنند قله‌های بزرگ هر استان شناسایی و معرفی شده است.

تاراسی با اشاره به اینکه کم ارتفاع‌ترین قله این طرح قله «بیرمی» با ارتفاع متوسطه ۱٫۹۵۰ متر  در بوشهر است، اضافه می‌کند: ارتفاع این قله از سنبله زنجان کوتاه‌تر است اما به دلیل ارتفاع این استان نسبت به سطح دریا صعود به این قله سخت و نفس‌گیر بود، همچنین بلندترین قله این طرح نیز دماوند به عنوان بام ایران در مازندران است.

بانوی کوهنورد زنجانی با اشاره به اینکه رویکرد فدراسیون کوهنوردی از اجرای این طرح آن است که کوهنوردان در جریان این برنامه جاهای دیدنی ایران را نیز از نزدیک ببیند و این اقدام موجب رونق گردشگری شود، خاطر نشان می‌کند: بنده از ابتدا علاقه به بازدید از آثار باستانی و اماکن دیدنی داشتم اما در این طرح بیش از پیش با زیبایی‌ها و شگفتی‌های ایران آشنا شدم.

وی می‌گوید: آخرین قله که فتح شد قله «کینو» در استان خوزستان بود و تجربه متفاوتی از این فتح داشتیم، در این سفر با عشایر منطقه ارتباط برقرار کردیم و تجربه دلپذیری از این سفر و فتح داشتیم.

**طرح سیمرغ برای آشنایی کوهنوردان با آداب و رسوم استان‌ها است

این کوهنورد اضافه می‌کند: هدف طرح آشنایی با آداب و رسوم، سبک و نحوه زندگی آن‌ها است که این نتیجه حاصل شد و همسفران بنده در جریان آن علاقه‌مند به تکرار این سفر شدند تا این بار با خانواده حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه از 2 سال پیش تصمیم به حضور در این طرح گرفتم، اضافه می‌کند: قله‌های «سبلان»، «علم کوه»، «دماوند» و بسیاری قلل دیگ را بیشتر با بچه‌های باشگاه خود فتح کردیم تا این افراد را هم به این سمت سوق دهم.

تاراسی در پاسخ به سؤالی در مورد سختی‌های فتح قله‌ها در جریان این طرح عنوان می‌کند: فتح سه قله موجود در خراسان‌های شمالی، جنوبی و رضوی دور و سخت بود و در این راه پیدا کردن خودرو و راهنما چالش پیش روی بنده بود که دمدیریت کردن این موارد انسان را برای مدیریت بهتر زندگی آماده می‌کند.

تاراسی می‌گوید: با فتح هر قله، احساس قوی‌تر شدن می‌کنم! به نظرم هر زن قوی، یک سیمرغ است و مثل همان پرنه، دست نیافتنی!

کوهنورد زنجانی با اشاره به اینکه در استان زنجان چه بین خانمها و چه بین آقایان نخستین فردی هستم که طرح سیمرغ را با موفقیت به پایان رساندم، ادامه می‌دهد: با توجه به سختی‌های اجرای این طرح به ویژه از سوی یک بانو خیلی‌ها جویا می‌شوند که چگونه این کار را کردم و از صبر و تلاش بنده تعجب کرده و تقدیر می‌کنند اما به اعتقاد بنده علاقه و عشق به یک کار مسیر را آسان و عبور از سختی‌ها را ممکن می‌کند.

وی با اشاره به اینکه انسان باید در زندگی تجربیات کسب کرده و آن را به کار بست، اظهار می‌کند: خیلی از موارد را در اینترنت نمی‌توان‌ پیدا کرد و باید خود تجربه کنیم مثلا برای صعود بلندترین قله استان اصفهان در نزدیکی چهارمحال و بختیاری به یک شهر سفر کردم که در این سفر تازه فهیدم اهالی یک شهر در دل اصفهان همه گرجی هستند، این قبیل تجربه‌ها و آگاهی‌ها را باید در محیط کسب کرد.

تاراسی با اشاره به اینکه کوهنوردی یک ورزش وابسته به روان است و علاوه بر فیزیک نیاز به سلامت روان دارد، بیان می‌کند: فردی که وارد این ورزش می‌شود اگر کشش و علاقه شدید به طبیعت نداشته باشید نمی‌تواند کوهنورد خوبی هم باشد چرا که باید در کنار توان جسمی علاقه به رسیدن به قله و عبور از سختی‌ها را داشت.

وی با اشاره به اینکه هستند افرادی که یکی دو بار آمدند ولی حوصله این ورزش را نداشتند، عنوان می‌کند: حتی قهرمانان رشته‌های دیگر هم گاها با وجود مدال‌آوری در سایر رشته‌ها نتوانستند در این رشته حضور مستمر پیدا کنند.

**اعتماد به لیدرهای خانم موجب افزایش تمایل حضور بانوان می‌شود

وی در پاسخ به سئوالی در مورد اینکه آیا رشته کوهنوردی رشته مردانه است یا خیر؟، می‌گوید: این تصور وجود دارد اما چون به عنوان یک خانم لیدر هستم خانم‌ها با اعتماد بیشتری به سمت این رشته می‌آیند و می‌توانند علایق خود را دنبال کنند. محور کار من نیز بیشتر از خانم‌ها است و علاقه‌مند هستم افراد بیشتری را جذب می‌کنم صبر و حوصله خیلی زیادی می‌خواد که بنده به شدت دارم.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد حمایت از رشته کوهنوردی در استان زنجان توسط اداره کل ورزش و جوانان بیان می‌کند: متاسفانه حمایت خوبی از ورزش کوهنوردی نمی‌شود و بیشتر در زمینه صدور مجوز و نظارت بر فعالیت باشگاه‌ها ورود دارند.

وی با اشاره به اینکه سنگ‌نوردی که زیر شاخه کوهنوردی است از سوی اداره ورزش و جوانان مورد استقبال قرار می‌گیرد، ادامه می‌دهد: از این موضوع خوشحال هستیم ولی باید از کوهنوردی نیز حمایت شود.

تاراسی با اشاره به اینکه به همه کوهنوردان توصیه می‌کنم طرح سیمرغ را اجرا کنند و اضافه می‌کند: این طرح تنها از سوی کوهنوردان حرفه‌ای که در یک باشگاه مجوزدار مشغول به فعالیت هستند مورد پذیرش قرار می‌گیرد و افراد هر چقدر توانمند باشند باید برای حضور در طرح عضو یکی از باشگاه‌های رسمی دارای مجوز باشند.

کوهنورد زنجانی در ادامه با اشاره به سایر برنامه‌های خود با اشاره به اینکه  نخستین بانوی زنجانی فاتح قله «البروس» روسیه یکی از ۷ قله مرتفع دنیا موسوم به «سِوِن سامیت»ها است، ادامه می‌دهد: در این طرح 7 قله مرتفع هفت قاره را باید فتح کنم و تصمیم به اجرا گرفتم ولی نه اسپانسر داشتم و نه کمک دریافت کردم.

وی اضافه کرد: قله‌های بعدی در آرژانتین (آکونکاگوآ بلندترین قله قاره امریکا در امریکای جنوبی و رشته‌کوه آند واقع‌شده است)، آفریقا (کلیمانجارو دارای ۵ هزار و ۹۰۰ متر ارتفاع که با سه مخروط آتش‌فشانی کیبو، ماونزی و شیرا بلندترین کوه آفریقا است) است.

 کوهنورد زنجانی با برای اینکه خیلی برای اجرا و اتمام طرح سون سامیت علاقه‌مند هستم، ادامه می‌دهد: به دلیل تغییرات ارزی و بالا رفتن قیمت دلار مجبور به توقف شدم البته بیخیال نشده‌ام و منتظر فرصت مناسب هستم.

تاراسی با اشاره به اینکه برای رسیدن به رویای خود که همان فتح قلل «سِوِن سامیت» امیدوار هستم و سعی و تلاش زیادی می‌کنم، بیان می‌کند: آنقدرها مرفه نیستم که به راحتی هزینه فتح قلل را تامین کنم من یک پرستار بازنشسته با هزینه‌های روزانه زندگی هستم با این حال همچنان امیدوارانه برای انجام این طرح و فتح قلل مرتفع قله قاره‌های هفت گانه تلاش خواهم کرد.


انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجاننخستین زنجانی فاتح 31 قله طرح «سیمرغ» کشور
sedayezanjannews.ir/nx9830


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»