کد خبر: 9881
1402/04/13 - 8:45


صدای زنجان از گلایه‌ها نسبت به کمبود کیت‌های آزمایشگاهی در مراکز بیمارستانی گزارش می‌دهد؛

شکارچیان سلامت!

شهروندان: چرا فاصله انجام آزمایش تا اخذ نتیجه، طولانی است؟/ یک منبع آگاه: آزمایشگاه‌های مراکز درمانی با کمبود کیت تشخیصی مواجه‌اند/ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان: مشکل حادی در زمینه تامین کیت‌های آزمایشگاهی در مراکز آزمایشگاهی بیمارستان‌ها نداریم!/ تعدادی از کارکنان مراکز آزمایشگاهی: به نظر نمی‌رسد با کمبود کیت‌های ازمایشگاهی مواجه باشیم، مشکل عدم تولید تنها برخی از برندها و مارک‌ها و فرصت‌طلبی برخی‌ سودجویان است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / زهره میرعیسی‌خانی: برخی از شهروندان نسبت به تاخیر در تحویل نتیجه آزمایشات پزشکی خود گلایه‌مند هستند. منابع آگاه نیز کافی نبودن کیت‌های آزمایشگاهی را علت این موضوع اعلام می‌کنند با این وجود معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان عنوان می‌کند که مشکل حادی در این زمینه وجود ندارد.

کمبود کیت‌های آزمایشگاهی مسئله‌ای است که طی چند ماه گذشته مسئولان آزمایشگاهی زنجان از آن گله مند هستند، چرا که نه تنها سرعت انجام آزمایش‌ها را پایین آورده بلکه تشخیص بیماری‌ها را دچار اختلال کرده است. به ادعای تعدادی از کارکنان آزمایشگاها، کمبود کیت‌های آزمایشگاهی، اجباری برای خرید کیت‌های قاچاقی شده که با قیمت چندین برابری به فروش می‌رسد.

مشکل «کیت آزمایشگاهی» در بیمارستان‌ها و آزمایشگاه موضوعی است که اخیرا در استان زنجان مشاهده می‌شود، مشکلی که به گفته مسئولین تنها محدود به استان زنجان نیست و سایر استان‌ها نیز با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند.

**آزمایشگاه‌های تشخیص طبی با کمبود کیت تشخیصی مواجه شده‌اند

برخی از شهروندان به صدای زنجان گفتند: مشکلات مربوط به کیت‌های آزمایشگاهی همچنان پابرجاست و این انتظار می‌رود که مسئولان دانشگاهی فکری به حال این مشکل بکنند.

 محدثه یکی از شهروندان زنجانی که اخیرا برای ارائه نتیجه آزمایش خود به یکی از بیمارستانهای سطح استان رجوع کرده بود، به صدای زنجان گفت: آزمایشات مربوط به من بعد از گذشت یک هفته هنوز آماده نشده است و وقتی برای اخذ نتایج ازمایشگاهی خود رجوع کردم. متولی امر اظهار کرد که متاسفانه مشکلات مربوط به کیت‌آزمایشگاهی باعث تاخیر نتیجه ازمایشات شده است.

در این زمینه یک منبع آگاه که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است با بیان اینکه آزمایشگاه‌های تشخیص طبی با کمبود کیت تشخیصی مواجه شده‌اند، گفت: به طور عمده ۵ نوع کیت تشخیصی پرکاربرد وجود دارد که شامل کیت تشخیص بارداری، کیت تشخیص بیماری‌های عفونی، کیت تشخیص بیماری‌های قلبی، کیت تشخیص کرونا، کیت تست اعتیاد می‌شود که نبود این کیت در بخش آزمایشگاهی بیمارستان‌ها مشکل آفرین شده است.

وی با بیان اینکه نبود و یا کمبود این کیت‌ها سرعت انجام آزمایش‌ها را پایین آورده است، اظهار کرد: این موضوع بر کیفیت کار آزمایشگاه‌ها تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که در وهله اول جواب نمونه‌ها با تاخیر ارائه شود. در وهله دوم به دلیل تاخیر در کیفیت نمونه ارائه شده مشکل ایجاد شود.

وی با بیان اینکه اگر چه این مشکلات به صورت کشوری است و در استان نیز گاها شاهد بروز کمبودها هستیم، ادامه داد: پیش از این کیت‌های آزمایشگاهی به صورت رایگان به آزمایشگاه‌های بیمارستان اختصاص می‌یافت که به تازگی این کیت‌ها با هزینه پرداخت می‌شود.

این منبع اضافه کرد: مسئولان کشوری و استانی باید به شکلی برنامه‌ریزی کنند که این کیت‌های آزمایشگاهی به میزان کافی و پیش‌بینی شده در ‏انبارها وجود داشته باشد تا وقتی کمبود موقت شکل می‌گیرد، بتوان کمبودها و نیاز کشور را جبران کرد. همچنین باید سیستم نظارتی ‏وجود داشته باشد تا از احتکار کیت‌ها و مواد مصرفی آزمایشگاهی جلوگیری شود تا به آزمایشگاه‌های تشخیص طبی فشار وارد نشود.

**مشکل حادی در تامین کیتهای آزمایشگاهی در مراکز آزمایشگاهی بیمارستان‌ها نداریم

با این وجود وحید توپچی خسروشاهی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به صدای زنجان گفت: مشکل حادی در این زمینه در استان وجود ندارد و اگر هم در زمانی این مشکل ایجاد شود، مشکل به سرعت مدیریت و ساماندهی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه منابع مالی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی محدود است، ادامه داد: تعرفه آزمایشگاهی بسیار ناچیز است است در این بخش‌ها دولت باید حمایتهای خود را بیشتر کند. با این وجود اگر مشکلی در این زمینه در استان وجود داشته باشد ما سریع وارد عمل شده و مشکلات را حل می‌کنیم.

**این کمبودها از کجا آب می‌خورد؟

اما نیروی یکی از آزمایشگاه‌های شهر زنجان گفت به نظر نمی‌رسد با کمبود کیت‌های ازمایشگاهی مواجه باشیم، مشکل عدم تولید تنها برخی از برندها و مارک‌ها و فرصت‌طلبی برخی‌ سودجویان است! که باید چرایی آن را از تولید کنندگان این عرصه پیگیری کرد. قیمت‌ کیت‌های آزمایشگاهی نیز تغییری نداشته است و محصولات با همان قیمت سابق(چند ماه گذشته) عرضه می‌شود.

با توجه به این اظهارات، به نظر می‌رسد که کیت‌های آزمایشگاهی در استان با کمبود روبه رو نباشد، اما در چرایی وجود این کمبودها در مراکز آزمایشگاهی باید تامل کرد!

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانکیت آزمایشگاهیدانشگاه علوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9881


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»