کد خبر: 9944
1402/04/24 - 8:51


صدای زنجان از ساخت‌وسازهای غیر متعارف در روستاهای نزدیک به زنجان گزارش می‌دهد؛

ساخت و سازهای شائبه‌دار!

بومیان روستای «حسن‌ابدال»: ساخت و سازهای غیر متعارف و غیرقانونی در حسن ابدال را متوقف کنید /دهیار حسن ابدال: دهیاری مسئول ساخت و سازهای واقع در محدوده است. در مورد ساخت‌وسازهای حاشیه روستا باید ادارات ذی‌ربط از جمله منابع طبیعی پاسخگو باشند /معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان: زمین جدیدی در حسن ابدال واگذار نشده، قرار است طرح هادی روستا توسعه یابد! /اداره کل منابع طبیعی استان: پاسخ نداد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / سمیه محرمی: بیشتر زنجانی‌ها روستای «پایین‌کوه» را به عنوان یک روستای با ساخت و سازهای لاکچری و خوش نشین می‌شناسند اما گویا ساخت و سازهای غیرمتعارف در روستای «حسن ابدال» نیز کم از پائین‌کوه ندارد! جالب‌تر این که حسن‌ابدال نیز مثل روستای پائین‌کوه، خیابانی موسوم به «دربند» دارد که در ظاهر تفاوت چندانی با حواشی موجود در روستای پائین‌کوه و «دربندش» ندارد!

حسن ابدال را زنجانی‌ها با مسیر زیبایش و سد چشم نوازش می‌شناسند و صد البته با کافه‌های متعددش، کافه‌ها و خانه‌هایی که شاید شبیه آنها را در خیلی از مناطق شهر هم نتوانید پیدا کنید.

خانه‌های ساخته شده اصلا شباهتی به خانه‌های روستایی ندارد. با چشم پوشی از کافه‌هایی که در دامنه و قله کوه‌ها ساخته شده است همه چیز در ورودی روستا به نظر طبیعی می‌رسد اما هر چه از شرق روستا به سمت غرب حرکت می‌کنیم به تعداد خانه‌هایی که هیچ شباهتی به خانه روستایی ندارند افزوده می‌شود و تعداد خودروهای با پلاک غیر بومی (متعلق به استان‌های کشور و نه استان زنجان) بیشتر دیده می‌شود.

**ساخت و سازهای شائبه‌دار برخی از غیربومی‌ها در حسن‌ابدال

اینکه این مجموعه‌ها و واحدها با کدام مجوز ساخته شده است و آیا قانونی بوده یا غیرقانونی که در حال توسعه و ساخت و ساز هستند سئوالی است که ذهن هر بیننده‌ای را به خود مشغول می‌کند.

یکی از بومیان روستای حسن‌ابدال به صدای زنجان می‌گوید: در روستا برای یک ساخت و ساز ساده به اهالی سخت‌گیری می‌شود و برای اصلاح بخشی از خانه و یا محل نگهداری حیوانات خود باید پاسخگو باشیم ولی این واحدها به راحتی ساخته می‌شود بدون اینکه کسی به آنها سخت‌گیری کند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر خانه‌های خاص در این منطقه توسط افراد غیربومی ساخته می‌شود، بیان می‌کند: چگونه این زمین‌ها به غیربومی‌ها رسیده و مجوز ساخت و سازها به آنها داده شده است.

این اهل روستای حسن‌ابدال با اشاره به اینکه ورود افراد غیر بومی و ساخت‌و ساز در منطقه آسیب‌های اجتماعی زیادی را برای اهالی به دنبال دارد، اضافه می‌کند: ما با سکونت غیربومی‌ها و ایجاد تفرجگاه‌های شیک، مخالف نیستیم اما تعدادی از این افراد روستا را از بافت روستایی و سنتی خود خارج کرده و اقدام به ساخت کافه و مجموعه خانه ویلایی که در دل خود تعدادی خانه روستایی را هم جای داده، کرده‌اند. آیا این اقدامات قانونی است یا نه؟

وی با اشاره به اینکه این حجم از ساخت و ساز و ورود غیر بومی‌ها آسیب‌های زیادی به روستا وارد کرده است، بیان می‌کند: از مسئولان نظارتی می‌خواهیم به موضوع ورود داشته باشند تا خیالمان را از قانونی بودن این ساخت و سازها راحت کنند! این درست نیست که به بهانه طرح هادی اجازه توسعه‌های مبهم را بدهیم! برخی‌ها نیز برای اینکه از تسهیلات چیزی عایدشان شود، با انگیزه بیشتری اقدام به ساخت و ساز در حسن ابدال می‌کنند.

**دهیاری، مسئول برخورد با ساخت و سازها در روستای حسن‌ابدال است

در حالی که متولی اصلی ساماندهی روستاها از طرح هادی تا ارائه تسهیلات برای احداث واحدهای مسکونی در روستا بنیاد مسکن استان زنجان اما معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان زنجان موضوع ساخت و سازهای غیر مجاز در روستاها را خارج از وظایف این اداره می‌خواند و وظیفه برخورد با این ساخت و سازها را مربوط به دهیاری دانسته و تاکید دارد، نظارت بر ساخت و ساز در روستاها با دهیار است.

عباس محمدی، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان زنجان با اشاره به اینکه در ساخت و سازهای غیر مجاز در روستا جوابگو دهیار روستا است، اظهار می‌کند: چرا که وی در روستا حضور دارد و نظارت بر ساخت و سازها را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه اگر اهالی روستا درخواست مجوز از بنیاد مسکن کند به آن رسیدگی می‌شود، ادامه می‌دهد: ولی نظارت بر ساخت و سازها با دهیاران است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان زنجان در پاسخ به سئوالی در مورد ساخت ساختمان با عنوان بوم‌گردی که چندان هم‌خوانی با خانه روستایی ندارد با اشاره به اینکه مجوزی برای ساخت خانه بوم‌گردی از سوی بنیاد مسکن در روستای حسن ابدال صادر نشده است، بیان می‌کند: مگر اینکه این ساختمان از قبل در محدوده روستا باشند و این کاربری را داشته باشند البته تاکید داریم ما مجوز بوم‌گردی در این روستا صادر نشده است.

وی با اشاره به تصویب توسعه طرح هادی روستا طی سال‌های اخیر به دلیل داشتن افق 10 ساله طرح هادی در روستا اضافه می‌کند: هنوز واگذاری انجام نشده است ابتدا باید سند به نام بنیاد مسکن خورده و سپس اقدام به واگذاری زمین کنیم.

محمدی با اشاره به اینکه دهیار باید ساخت و سازهای غیر مجاز را به بخشداری گزارش دهد، اضافه  می‌کند: بخشدار نیز مکلف است این ساخت و سازها را به کمیسیون ماده 99 ارائه دهد تا به این موضوع رسیدگی شود.

وی در پاسخ به سئوال صدای زنجان در زمینه امکان تبدیل مجازات خلع بنا به مجازات نقدی با رد امکان تبدیل مجازات قلع بنا به جریمه در روستاها و انحصاری بودن این موضوع در شهرها بیان می‌کند: دبیرخانه این کمیسیون دفتر فنی استاندار زنجان است و به صورت دقیق‌تری می‌تواند توضیح دهد.

** دهیاری مسئول ساخت و سازهای واقع در محدوده است

به دنبال افزایش شائبه‌های تصرفات غیرقانونی، موضوع از دهیار این روستا پیگیری شد که «محمدحسین فرجی»، دهیار روستای حسن ابدال در گفت‌و‌گو با صدای زنجان اظهار می‌کند: داخل نقشه و طرح هادی مصوب بنیاد مسکن روستای حسن ابدال ساخت و ساز غیر مجاز وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه ساخت و ساز چه با نقشه و چه بدون نقشه در محدوده طرح روستا از مسیر دهیاری می‌گذرد و با فرآیند قانونی انجام می‌شود، اضافه می‌کند: اما ساخت و ساز در حاشیه روستا از اختیار دهیاری خارج است و بسته به اینکه زمین منابع طبیعی یا زراعی و کشاورزی، منابع طبیعی و یا جهاد کشاورزی باید پاسخگو و ناظر باشد.

** در مورد ساخت‌وسازهای حاشیه روستا باید ادارات ذیربط از جمله منابع طبیعی پاسخگو باشند نه دهیاری!

ساخت برخی مجموعه‌های غیر متعارف تحت عنوان کافه و خانه بوم‌گردی که پس از بررسی کمیسیون ماده 99 منجر به پرداخت جریمه شده و سپس بدون هیچ مشکلی نقشه مقاوم‌سازی ارائه شده در منطقه به چشم می‌خورد. اهالی روستا می‌گویند «پرداخت جریمه» در قبال تخلف نمی‌تواند بازدارنده باشد و باید مسئولان نظارت‌های خود را طبق قانون انجام دهند چرا که صرف گفتن «جریمه کردن متخلفان ساخت و سازهای لاکچری» نمی‌تواند مورد قبول مردم باشد.

با این وجود «محمدحسین فرجی»، دهیار روستای حسن ابدال بیان می‌کند: واحدهای مذکور پروانه ساختمانی خود را دریافت و ادامه فعالیت خود را به صورت قانونی انجام داده است!

وی با اشاره به اینکه ارائه انشعاب به واحدها منوط به پروانه ساختمانی شده است، خاطر نشان می‌کند: در این صورت ساختمان یا به صورت قانونی ساخته شده و یا در کمیسیون ماده 99 رای به قلع بنا نشده و مجوز دریافت کرده است چرا که خارج از این شرایط انشعاب داده نمی‌شود و وجود انشعابات یکی از ملزومات زندگی کنونی است.

فرجی در پاسخ به سئوال صدای زنجان در زمینه کوه‌خواری در این روستا با اشاره به اینکه حسن ابدال شرایط جغرافیایی خاصی دارد که از چند طرف در بین کوه محصور شده است، بیان می‌کند: برخلاف بسیاری از روستاها که به صورت دشت بوده و توسعه روستا با حاشیه کمی اتفاق می‌افتد در این قبیل روستاها برای ساخت و ساز با چالشی به نام صاف کردن کوه برای ساخت و ساز مواجه است و می‌توان گفت راهکار دیگری وجود ندارد.

**اول ساخت و ساز سپس مجوز؟

اما یکی از اهالی روستا  در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه برخی از این ساخت و سازها غیر مجاز بوده و خارج از طرح هادی اجرایی می‌شود، اضافه می‌کند: این موضوع البته ربطی به سال‌های قبل نداشته و به دهه 80 بازمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه این واحدها به امید دریافت مجوز در آینده ساخته شده است، بیان می‌کند: وقتی با صاحب ملک صحبت می‌کنیم می‌گوید طرح هادی در آینده توسعه خواهد یافت و بر قیمت واحد این خانه‌ها اضافه خواهد شد.

این شهروند در ادامه با اشاره به اینکه نمی‌توان عدم ارائه انشعاب را عامل توقف ساخت و ساز دانست چرا که بسیاری از این واحدها نسبت به انشعاب غیر مجاز مبادرت می‌کنند، اضافه می‌کند: خود این اقدام اهالی روستای حسن ابدال را به ویژه در فصل تابستان با مشکل مواجه می کند چرا که با توجه به انشعابات مجاز تخصیص آب به روستا اتفاق می‌افتد در حالی که بسیار بیشتر از این‌ها مصرف‌کننده آب در روستا حضور دارند.

موضوع وجود انشعابات غیر مجاز و تعداد بالای آنها در برخی از روستاها به ویژه روستاهای نزدیک شهر زنجان موضوعی عیان بوده که علیرضا جزءقاسمی مدیر شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در نشست خبری اخیر خود در هفته صرفه‌جویی انرژی آن را تایید کرده و می‌گوید: اگر دقت کنید از روستاهایی همچون «پایین کوه»، «دو اسب» و «چوره ناب» و غیره که در نزدیکی شهر زنجان قرار دارند به جز تابستان صدایی درنمی‌آید.

وی با اشاره به اینکه این روستا به دلیل خوش‌نشینی و وجود باغ و باغچه و ویلاهای احداثی در این روستاها مصرف بالایی دارند، اضافه می‌کند: در این روستاها مازاد سرانه، مصرف می‌کنند و دارای شعبات غیر مجاز زیاد است.

**منابع طبیعی زنجان پاسخ نداد!

در حالی که بنا بر اطلاعات دریافتی صدای زنجان برخی از این واحدها در زمین‌های منابع طبیعی حسن‌ابدال احداث شده است تلاش صدای زنجان برای دریافت اطلاعات دقیق از صحت و سقم این موضوع نتیجه نداشته و پاسخی از سوی مسئولان ذیربط اداره کل منابع طبیعی استان زنجان ارائه نشد.

 

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانروستای «حسن‌ابدال»
sedayezanjannews.ir/nx9944


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»