کد خبر: 10012
1402/05/03 - 9:36


صدای زنجان از شهریه بالای مدارس غیر انتفاعی و کیفیت پایین آموزش در برخی از این مدارس گزارش می‌دهد؛

شهریه‌های لاکچری

شهروندان: شهریه بالاست ولی کیفیت آموزش پایین است! حتی نیروی انسانی به کار گرفته شده تجربه چندانی ندارند!/مدیر کل آموزش و پرورش استان : شهریه ها ضابطه‌مند شدند و نیروی انسانی از امسال دوره‌های آموزشی خواهند دید! /شهریه مصوب مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی جدید ۵ تا ۴۸ میلیون تومان است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: با وجود اینکه مدیرکل آموزش و پرورش استان از ضابطه‌مند شدن شهریه مدارس خبر داده و عنوان می‌کند که شهریه مدارس از 5 میلیون در مقطع ابتدایی تا 21 میلیون در مقطع دوم متوسطه متفاوت است، خانواده‌ها از شهریه بالای مدارس غیرانتفاعی و کیفیت نامطلوب آموزش در این مدارس گله دارند و عنوان میکنند که مدارس غیر انتفاعی با وجود شهریه بالا خدمات در خوری را ارائه نمی‌دهند.

سال‌ها پیش همه دانش‌آموزان در مدارس دولتی درس می‌خواندند و اصلاً مدرسه غیردولتی وجود نداشت تا دودستگی میان آن‌ها ایجاد شود. آن روز‌ها خانواده‌ها زیر بار پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور شهریه نمی‌رفتند، اما چند سالی است که مدارس غیردولتی حضور فعالی در صنعت آموزش پیدا کرده و توانسته‌اند دانش‌آموزان زیادی را جذب خود کنند. این مدارس امروزه به صورت قارچ گونه در سطح استان رشد کرده‌اند به طوری که به گفته مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان بالغ بر 123 مدرسه غیردولتی در استان زنجان وجود دارد و فعالیت می‌کند.

با این وجود مشکل افزایش شهریه مدارس، این سال‌ها بیشتر از هر سال دیگری نمود دارد. به طوری که همزمان با شروع اردیبهشت ماه و زمان ثبت نام در مدارس، شهریه‌های درخواستی برخی مدارس غیرانتفاعی برای مهر ۱۴۰۲ با افزایش قابل‌توجه همراه بود و همین موضوع موجب شگفتی و البته سردرگمی خانواده‌ها شده بود؛ در این زمان بود که به جهت حواشی ثبت نام و شهریه‌ها بنا شد یکبار برای همیشه موضوع ساماندهی شهریه‌ها موردبازبینی وزارتخانه قرار گیرد و راهکاری برای جلوگیری از افزایش غیرمعقول شهریه‌‌ها پدید آید.

 در این دوران رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در رسانه‌ها عنوان کرد که ۱۵۰ آیتم برای مدارس تعریف شده که بر اساس آن‌ها میزان شهریه تعیین خواهد شد.

«احمد محمودزاده»، اظهار کرده بود که۳۱ خرداد بارگزاری شهریه در سراسر کشور آغاز شده است. طبق ماده ۱۵ و ۱۶ الگوی شهریه مدارس غیردولتی به دست خود رئیس سازمان آموزش و پرورش تعیین می‌شود. میزان شهریه در قانون سازمان مدارس و مراکز غیردولتی تصویب شده است و شهریه‌های مربوطه به آموزش و پرورش، اوقات فراغت و برنامه‌های تابستانی باید در نظر گرفته شود. مدارس استان و روستا‌هایی که امتیاز بالای ۵۰ را دریافت کرده باشند طبق فعالیت آنها ضریب شهریه مشخص می‌شود.

به گفته این مسئول، در ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ الگوی شهریه مدارس تعیین شده است تا هم خانواده‌ها برای ثبت نام فرزندانشان شرایط لازم را داشته باشند و هم مدارس هزینه اضافی دریافت نکنند. شهریه مصوب مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲  از ۵ میلیون تومان تا ۴۸ میلیون تومان است و  مدارس غیردولتی تنها به دلیل وجود شرایط فوق برنامه‌ها دارای شهریه‌های متفاوت هستند.

شهریه مدارس غیرانتفاعی بالاتر از توان خانواده‌های متمول است

استان زنجان نیز از این قاعده مستثنی نیست و به دنبال حواشی که در زمینه شهریه مدارس غیرانتفاعی در استان وجود داشت، این موضوع بارها توسط خانواده‌ها مورد نقد قرار گرفت، برخی از والدین در این زمینه ابراز نگرانی کردند و عنوان داشتند که افزایش بی‌سابقه شهریه‌ها موجب نگرانی خانواده‌ها شده است.

در این زمینه «علوی»، مادر یکی از دانش‌آموزان مدرسه غیرانتفاعی ابتدایی، به صدای زنجان گفت: در حال حاضر به جهت وضعیت بی‌سابقه شهریه‌ها، برخی از خانواده‌‌ها دلنگرانی‌های خاص خود را دارند. از طرفی کیفیت پایین آموزش در مدارس دولتی آزاردهنده است و از سوی دیگر شهریه‌ها خارج از توان برخی از والدین است. خانواده‌‌ای که انتظار دارد فرزندش از بهترین کیفیت آموزشی بهره ببرد، متاسفانه نمی‌تواند به مدارس دولتی اعتماد کند، چرا که سالیان سال است بین کیفیت مطلوب در مدارس دولتی و غیر انتفاعی فاصله افتاده است.

وی ادامه داد: قانون اساسی که بنیادی‌ترین و اصلی‌ترین قانون کشور است بر حق تحصیل و آموزش رایگان برای تمام مردم تاکید می‌کند.  قانون عنوان کرده است که «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد»، اما چرا شاهد هستیم که کیفیت آموزشی در مدارس دولتی به شدت کاهش یافته است و مدارس غیرانتفاعی که هزینه گزافی را دریافت می‌‌کند، چندان خدمات خاصی را نیز ارائه نم‌یدهند.

این شهروند افزود: والدین برای اینکه آتیه فرزندان خود را تامین کنند، لازم می‌بینند که فرزند خود را در یکی از این مدارس غیر‌انتفاعی ثبت‌نام کنند؛ اما از سویی نیز هزینه این مدارس با دخل و خرج زندگی آنها نمی‌خورد. این موضوع خود گواه انحصار آموزش کیفی در قالب استطاعت مالی خانواده ها است. خانواده‌ای که توان مالی ندارد مجبور به ثبت نام فرزندان خود در مدارس دولتی است که متاسفانه کیفیت آموزشی در این مدارس چنان که باید و شاید لحاظ نمی‌شود.

نیرو‌های آموزشی کم‌تجربه در مدارس غیر انتفاعی به کار گرفته می‌شوند

«محمدی»، یکی از دیگر والدین نیز در این زمینه افزود: کلاس‌های مدارس دولتی شلوغ است و گاهی ۴۵ دانش‌آموز در یک کلاس قرار می‌گیرند. می‌خواهم معلم کلاس دخترم وقت داشته باشد که به او درس بدهد نه اینکه تمام مدت کلاس را مشغول ساکت کردن بچه‌ها باشد و به جای معلمی، مبصری کند. به طور حتم اگر مدارس دولتی خلوت‌تر بود و استاندارد تعداد دانش‌آموز در هر کلاس در آن رعایت می‌شد، او را در آنجا ثبت‌نام می‌کردم و زیر بار پرداخت شهریه‌های گران نمی‌رفتم.»

وی ادامه داد: هزینه شهریه‌‌ها گاها بالاتر از توان پرداخت خانواده‌های متمول هست، اما متاسفانه نظارتی بر این موضوع وجود ندارد. به طوری که خود من سال گذشته برای ثبت نام فرزندم در یکی از این مدارس بالغ بر 10 میلیون تومان واریزی داشتم. اما با این وجود وضعیت کلاس و مدرسین این مدارس به شدت پایین بود.

 این شهروند افزود: عمده مدارس غیردولتی برای اینکه هزینه‌های‌شان را کم کنند و به سود بیشتری برسند، نیرو‌های آموزشی کم‌تجربه با دستمزد حداقلی را استخدام می‌کنند و همین مسئله سیستم تحصیل دانش‌آموزان مدرسه غیرانتفاعی را ضعیف کرده است

مردم به «گرانی» و «مشکلات» عادت کرده‌اند

با وجود اینکه خانواده‌ها از گرانی شهریه‌های تعیین شده مدارس غیر انتفاعی گله دارند، «مظاهر امینی»، رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه تاکنون شکایتی در این حوزه به دست ما نرسیده است، اظهار کرد: برخی از افراد این انتقاد را به من می‌کنند که شما مسئول حمایت از مصرف کننده هستید یا تولید کننده، اما اگر منصف باشیم گاها کسب و کاری که ایجاد می‌شود برای منفعت و سود افراد است و باید درآمدی برای این موضوع لحاظ شود.

 وی ادامه داد: وقتی هزینه‌های جاری یک مدرسه بالا می‌رود، موسس و مدیر مدرسه چه کار باید بکند؟ در این خصوص مدیر و مسئول مجبور است که مبالغ را افزایش بدهد. اما قانون باید در این زمینه ورود داشته باشد و برای مثال سازمان آموزش و پرورش و آموزش و پرورش در این زمینه ورود کند و درصد سودی هم برای این افراد تعیین کنند و این اتفاق در حال حاضر می‌افتد.

این مسئول با بیان اینکه از سویی دیگر مردم به گرانی و مشکلات عادت کرده‌اند، گفت: مشکلاتی در این حوزه وجود دارد و خود ما گواه وجود این مشکلات هستیم اما مردم به تخلفات و مشکلات عادت کرده‌اند!.این مشکلات همواره وجود داشته است، اما اگر آموزش و پرورش به موقع ورود کند، قطعا مشکلات برطرف  خواهد شد.

وی با بیان اینکه افزایش بیش از حد شهریه‌ها غیرقانونی است، اظهار کرد: نظارت وقتی دقیق نباشد و سازمان‌های اداری ما چابک نباشند، این اتفاقات می‌افتد و متاسفانه نظارتها چنان که باید و شاید نیست.

شهریه‌های مدارس غیر انتفاعی ضابطه‌مندتر می‌شوند

با این وجود، «علی اسماعیلی»، مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان در خصوص شهریه مدارس غیر انتفاغی، اظهار کرد: سال گذشته شرایط به قدری متفاوت بود، اما این موضوع از امسال بنا شده است قدری ضابطه‌مندتر اتفاق بیفتد تا در بحث درصد و نوع اخذ وجه تصمیم‌گیری شود.

وی با بیان اینکه فضای مجازی و سامانه‌ای شدن موضوعات با کسی تعارف ندارد و دخل و تصرف داشتن در آن ممکن نیست، اظهار کرد: وزارتخانه برای ضابطه‌مند کردن شهریه مدارس غیر انتفاعی شرایطی اعلام کرده و بعد از بارگزاری مستندات در آن سامانه، شهریه آن واحد اعلام می‌شود.وی گفت: معیارهایی را به تعیین شهریه مدارس اعلام کردیم که مدیران و مسئولان مدارس غیردولتی باید آن مستندات خود را در سامانه ‌مد نظر سازمان مشارکت‌های مردمی مندرج کنند. از جمله این اطلاعات، فضا و آمار پرسنل، نرخ حق تدریسی که پرداخت می‌شود، ظرفیت اسمی اعلامی نوسازی، اجاره بهایی اگر پرداخت می‌شود، میزان ساعات ضمن خدمت، فوق برنامه و صورت جلسه انجمن اولیا و مربیان و برنامه هفتگی آموزشگاه باید ثبت شود.

این مسئول افزود: بر اساس بارگزاری مستندات مدیران مدرسه اطلاعات در سطح منطقه و شهرستان بررسی می‌شود و پس از تصویب شورای نظارت شهرستان به استان ارسال می‌شود و در مرحله سوم مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر بررسی شد و برای تائید این‌ها نیز  فاکتورهای دیگری هم وجود دارد که در صورتی که تائید شدن، آن را برای ثبت وزراتی ارسال می‌کنیم.

 به گفته اسماعیلی، نظارت با توجه به آن داده‌هایی که از مدارس اخذ شده است بررسی میکند و شهریه اعلام می‌شود و پوستری در سامانه بارگزاری می‌شود که آموزشگاه ها موظف به نصب آن در مدارس هستند.

وی با بیان اینکه اگر مدارس قبول کردند که این شهریه را از خانواده‌ها اخذ کنند، باید میزان شهریه را در دید اولیا قرار دهند، اظهار کرد: ولی اگر این موضوع مورد توجه قرار نگرفت، مدیران مجدد می‌تواند اعتراض بدهد و نسبت به بارگزاری مجدد مستندات اقدام کنند.

55 درصد مدارس غیر انتفاعی در مقطع ابتدایی هستند

اسماعیلی افزود: 123 مدرسه غیردولتی در استان وجود دارد که در مجموع 18 هزار و 670 دانش‌آموز در آن مشغول به تحصیل هستند که به تفکیک حدود 8هزار و 980 نفر دانش‌آموز دختر و 9 هزار و692 دانش‌آموز پسر مشغول تحصیل هستند. همچنین 55 درصد مدارس غیر انتفاعی در مقطع ابتدایی و 24 درصد  در متوسطه اول و 21 درصد در متوسطه دوم فعال هستند

وی با اشاره به اینکه 7 منطقه استان دارای مدارس غیرانتفاعی هستند که شامل مناطق ناحیه یک، دو، ابهر، خرمدره، بزینه رود و خدابنده و طارم هست، افزود: بیشترین مدارس استان در ناحیه 2 و سپس ابهر و خرمدره و سپس ناحیه یک قرار دارد!

شهریه مدارس از 5 میلیون در مقطع ابتدایی تا 21 میلیون در مقطع دوم متوسطه

مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان افزود: میانگین شهریه استان زنجان در ابتدایی حدود 8 میلیون و 300 هزار تومان است که حداقل شهریه‌ای که برای مدارس ابتدایی در نظر گرفته شده است 5 میلیون و 700هزار تومان و حداکثر شهریه متصور نیز 14  میلیون و 488 هزار تومان است. همچنین این میانگین در متوسطه اول 9 میلیون و 580 هزار تومان است که حداقل شهریه متوسط اول 6 میلون و 426 هزار و حداکثر شهریه متوسط اول 14 میلیون و 600 هزار تومان هست.

وی ادامه داد: میانگین شهریه مقطع متوسطه دوم 14 میلیون و 370 هزار تومان که حداقل 7 میلیون و700 هزار تومان و حداکثر 21 میلیون و 300 تومان در سطح استان است که این مبالغ در برخی از مناطق استانی متفاوت‌تر هستند. ضمن اینکه تفاوت شهریه‌ای که در برخی از مدارس وجود دارد، می‌تواند ناشی از کلاس‌های فوق برنامه‌ای باشد که گاها برخی از مدارس در این زمینه برگزار می‌کنند.

هیچ وظیفه‌ای در زمینه تامین نیروی انسانی مدارس غیرانتفاعی نداریم

اسماعیلی با بیان اینکه آموزش و پرورش هیچ وظیفه‌ای در زمینه تامین نیروی انسانی برای مدارس غیرانتفاعی ندارند و اگر بنا بود معلم مدارس غیرانتفاعی را تامین کنیم همان مشکلات مدارس دولتی را حل می‌کرد، اظهار کرد: برای اینکه یک امکان ویژهای برای مدارس دولتی تامین شود و بخشی از فشار از روی آموزش و پرورش برداشته شود، مدارس غیر انتفاعی وارد کار شدند و از همین رو آموزش و پرورش وظیفه ای در قبال تامین نیروی انسانی این مدارس ندارد.

این مسئول افزود: مشکلی که در سالهای قبل وجود داشت، این بود که کسی که لیسانس داشت و ارتباطاتی داشت می‌توانست در این مدارس به تدریس مشغول شود .سال قبل اما آموزش و پرورش استان در قبال آموزش معلمان غیردولتی ورود داشت و دوره‌هایی را برای مدرسان برگزار کرد و این موضوع بازخورد خوبی از سوی وزارتخانه داشت و امسال وزارتخانه به این نتیجه رسید که  معلمان و مدرسان این مدارس باید آموزش ببینند.

وی در خصوص دوره‌های برگزار شده برای معلمان مدارس غیرانتفاعی، افزود: برای هر دوره یک استاندارد خاصی تعریف شده است و نظارت بر عهده ما است و حداقل‌هایی در این زمینه وجود دارد که نباید این دوره‌ها کمتر از این زمان باشد. ضمن اینکه با توجه به اینکه ثبت میزان دوره‌های دیده شده مدرسین در سامانه شهریه یکی از معیارهایی است که در شهریه تاثیرگذار است و این موضوع زمینه‌ مثبتی برای این امر شده است و باعث افزایش کیفیت  در این زمینه خواهد شد. 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانشهریه مدارسآموزش و پرورش استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx10012


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»