کد خبر: 10018
1402/05/03 - 17:39


«نه» معنادار شورای شهر به حسینیه اعظم زنجان

مساعدت 116 میلیونی شهرداری به حسینیه اعظم زنجان رد شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: باوجود اصرار و تأکید شهردار زنجان برای مساعدت 116 میلیونی شورای شهر به حسینیه اعظم زنجان جهت پرداخت هزینه نگهداری سرویس‌های بهداشتی مسجد حسینیه اعظم زنجان در قبال استفاده عموم شهروندان به‌صورت تمام‌وقت، اعضای شورای شهر با تکیه‌بر اینکه شهردار زنجان نباید این موضوع را شخصی کند، با رد این مصوبه عنوان کردند که حسینیه اعظم زنجان خود توانایی مالی درزمینهٔ ساماندهی سرویس‌های بهداشتی دارد؛ درحالی‌که سایر مساجد این پشتوانه مالی را ندارد.

جلسه علنی و رسمی شورای شهر زنجان سه‌شنبه سوم مردادماه 1402 در سالن جلسات شورای شهر زنجان برگزار شد و در این جلسه نامه‌ها و لوایح رسیده به شورا موردبررسی قرار گرفت که اهم موارد رسیده به این دوره از جلسه شورای شهر عبارت‌اند از: پرداخت هزینه نگهداری سرویس‌های بهداشتی مسجد حسینیه اعظم زنجان در قبال استفاده عموم شهروندان به‌صورت تمام‌وقت، مساعد مالی برای تأمین هزینه‌های نگهداری معتادان متجاهر، صدور مجوز رایگان کردن خدمات جابه‌جایی مسافر با اتوبوس‌های ملکی و بخش خصوصی در روزهای 8 و 11 محرم مصادف با یوم‌العباس دسته‌های عزاداری حسینیه اعظم و زینبیه، اصلاح شرایط تقسیط مطالبات عوارض و جرائم کمیسیون ماده 100، مزایده رفت‌وروب و فضای سبز آرامستان زنجان

در تقاطع میدان ارتش باید دوربین و سرعتکاه نصب شود

در ابتدای این نشست «سعید نجفی»، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورا  با اشاره به اینکه متأسفانه شاهد وقوع تصادفات خطرناکی در تقاطع ارتش که به سه سمت شهرک نصر و شهرک غرب و شمال زنجان منتهی می‌شود هستیم، اظهار کرد: اگرچه در این منطقه چراغ‌قرمز وجود دارد اما بااین‌حال به دلیل رعایت نکردن قوانین توسط مردم و رد کردن این چراغ شاهد تصادفات هستیم که از همین رو انتظار این وجود دارد که در این منطقه دوربین و سرعت کاه نصب شود . پیگیری شورا ازاین‌جهت است که شورای ترافیک حداقل به نصب سرعت کاه ورود داشته باشد تا ماشین‌هایی که به این نقطه می‌رسند، بدون مشکل از این نقطه عبور کنند.

شوای شهر مساعدت به حسینیه اعظم را رد کرد

یکی از مصوبه‌های جلسه شورا مساعدت مالی ۱۱۶ میلیون تومانی شورا برای بهسازی و ارائه خدمات سرویس‌های بهداشتی حسینیه اعظم به‌صورت شبانه‌روز بود که بارأی اعضای شورا رد شد

«علیرضا فیروز فر»، شهردار زنجان بابیان اینکه اگر به خاطر حضور بنده در رأس هیئت‌امنای حسینیه این تصمیم گرفته‌شده است جای تأمل دارد، اظهار کرد: بحث این است که ما قرار است مساجد را فعال کنیم تا مستمر ارائه خدمات به مردم داشته باشند. حسینیه اعظم در قالب این موضوع است که می‌تواند تقاضای مساعدت بدهد. صد میلیون تومان پول است که در جهت حمایت از حسینیه هزینه می‌شود تا در قبال آن حسینیه اجازه استفاده شبانه‌روزی از سرویس‌های بهداشتی را در این منطقه بدهد. ضمن اینکه این منطقه به لحاظ رفت‌وآمدی بسیار شلوغ است.

وی بابیان اینکه ما بارها بر اساس سیاست‌های شورا سراغ ساماندهی سرویس‌های بهداشتی رفتیم که یک‌بار شورا مطرح کرد که سرویس‌های بهداشتی باید خودکفا باشند، که این موضوع امکان‌پذیر نبود. این موضوع بارها با سیاست‌های شورا پیگیری شد و بحث مساجد هم جدا از بحث سرویس‌های بهداشتی است. گفتیم در کنار سرویس‌های بهداشتی بحث مساجد را هم فعال کنیم که حسینیه اعظم یکی از کانون‌های فعال در شهر زنجان است.

«داوود حسنی»، عضو شورای شهر با رد این موضوع عنوان کرد که ما قریب یک سال است که در این زمینه با شهرداری وارد مذاکره شدیم تا سرویس‌های بهداشتی موردنیاز در مراکز پر رفت‌وآمد شهر را شناسایی کنیم که متأسفانه این موضوع محقق نشده است. اگر حسینیه اعظم نیز در این لیست به شورا بیاید در مورد آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد. واقعیت این بود که این مسئله باید پیگیری می‌شد و در قالب یک نقشه به شورا آورده می‌شد که این موارد را بررسی کنیم شاید حسینیه هم در بین این مساجد قرار گیرد. گرچه من خودم رأی مثبت دادم.

همچنین «محمدکاظم مجتهدی»، عضو شورای شهر زنجان نیز افزود: اگر بنا بود که به جهت حضور جناب شهردار در هیئت‌امنای حسینیه اعظم از این مساعدت خودداری کنیم بنایش این بود که یکی از اعضای شورا نسبت به حضور ایشان در این هیئت‌امنا حساسیت نشان بدهد که این‌طور نبوده است. مسئله این است که حسینیه اعظم به لحاظ توانایی مالی که دارد شاید آخرین مسجد و مجموعه‌ای باید باشد که در این زمینه کمک‌رسانی کند. در استان مساجد دیگری نیز وجود دارد که شاید هیچ پشتوانه مالی ندارد، بهتر است مسئله را شخصی نکنید.

به لحاظ قانونی شورا و شهرداری ردیف بودجه‌ای از بابت حمایت از معتادان متجاهر ندارد

موضوعی دیگری که در این جلسه موردبررسی قرار گرفت مساعد مالی برای تأمین هزینه‌های نگهداری معتادان متجاهر که به دلیل مشکل داشتن در جزئیات مصوبه، اعضای شورا به صورت کلی به این مصوبه رای دادند ولی بنا شد این مصوبه برای اصلاح به شهرداری بازگردد و دوباره برای رأی‌گیری به شورا ارسال شود.

«منصور مرادلو» عضو شورای شهر در این زمینه بابیان اینکه شهرداری یکی از ارگان‌های اصلی که درزمینه ساماندهی معتادان متجاهر ورود دارد، اظهار کرد: در این زمینه نامه‌ای از سوی وزارت کشور زده‌شده که عنوان کردند که شهرداری علاوه بر تأمین 10 درصد استان، یک میلیارد و 800 میلیون تومان برای ساماندهی معتادان متجاهری که در سطح شهر وجود دارد کمک کند. روی آمار و ارقام بحث وجود دارد که در این زمینه در کمیسیون مربوطه بحث شد و نهایتاً موضوعی که باعث شد که این مصوبه تصویب نشود، این بود که این موضوع هزینه اضافی بر شهرداری تحمیل میکند و شهرداری تکلیف خود را در بحث فرهنگی پرداخت کرده است و از همین رو رأی کمیسیون منفی بود و اعضا موافق پرداخت 900 میلیون در این رابطه بودند.

«داوود حسنی» دیگر عضو شورای شهر در این زمینه افزود: برآورد هزینه یک‌میلیون و 800 میلیون تومان به جهت 850 نفری معتادی است که جمع‌آوری‌شده است که بر اساس سرانه اختصاص یافته به هر معتاد حدود 7 میلیارد و 200 میلیون تومان باید به این امر اختصاص یابد که 3 میلیارد و 600 میلیون تومان سهم استان می‌شود که استانداری و شهرداری‌ها باید پرداخت کنند که بر اساس آماری که داده‌شده است از این 850 نفر تقریباً نزدیک به 800 نفر مربوط به شهرستان زنجان است.

 وی ادامه داد: شورای هماهنگی مبارزه با مخدر استان آمار درستی در این زمینه ارائه نمی‌دهد. در جلسه‌ای تعداد آمار معتادان متجاهر 250 نفر عنوان شد ولی در این جلسه 850 نفر عنوان می‌شود این بیانگر این موضوع است که آمارهای ما چندان درست نیست.بررسیهای شهری بیانگر این است که تعداد این افراد 250 نفر هستند که بر این اساس باید 900 میلیون توسط شهرداری پرداخت شود نه یک میلیارد و 800 میلیون تومان! اما به عقیده بنده آمار بالای 350 نفر است که خواهشم این است که آمارها در این زمینه دقیق‌تر احصا شود.

وی افزود: همچنین به لحاظ قانونی ما ردیف بودجه‌ای از بابت حمایت از معتادان متجاهر نداریم. سهم 50 درصدی استان که شامل سهم استانداری و شهرداری‌ها می‌شود، را شهرداری پرداخت میکند. شهرداری زنجان رفته است این موضوع را قبول کرده است و بنا است که در این زمینه به استان کمک کند و حالا باید شورا تصمیم بگیرد که این کمک را خواهد کرد یا خیر!

«علیرضا فیروزفر»، شهردار زنجان نیز افزود: شهرداری چنین چیزی را قبول نکرده است. در جلسه‌ای که در استانداری برگزار شد کل اعضای جلسه یک‌طرف ماجرا بودند و بنده طرف دیگری! وقتی بنا است از منافع شهرداری دفاع کنیم از موضع خود کوتاه نمی‌آییم صورت‌مسئله این است که یک تکلیفی از سوی استان بر اساس یک بخشنامه کشوری به شهرداری واگذارشده است و آن مصوبه به ما می‌گوید که علاوه بر 10 درصد فرهنگی یک میلیارد و 800 به این موضوع اختصاص داده شود.

مصوبه اصلاح شرایط تقسیط مطالبات عوارض و جرائم کمیسیون ماده 100

مصوبه اصلاح شرایط تقسیط مطالبات عوارض و جرائم کمیسیون ماده 100، از دیگر مصوبات این جلسه بود که «حسین حمزه لو پاک»، عضو شورای شهر در این زمینه بابیان اینکه شرایط قبلی تقسیط مطالبات عوارض و جرائم کمیسیون ماده 100 به قوت خود باقی است، اظهار کرد: ردیف جدید با شرط اینکه ساختمان حداکثر 40 سال پیشرفت فیزیکی داشته باشد و پرداخت نقدی 10 درصد، پرداخت الباقی مبلغ در یک قسط 6 ماهه مشروط بر اینکه تا پایان سال جاری مستهلک شود، است.

همچنین در این جلسه مصوب شد که در روزهای ۸ و ۱۱ محرم همزمان با حرکت دسته‌های حسینیه و زینبیه اعظم جابجایی مسافر با اتوبوس‌های شهری رایگان خواهد بود.

 


صدای زنجانشورای شهر زنجانحسینیه اعظم زنجانمساعدت مالی
sedayezanjannews.ir/nx10018


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»