کد خبر: 10035
1402/05/08 - 11:45


گزارش اختصاصی صدای زنجان از بی توجهی مسئولان به محصول استراتژیک استان؛

زیتون؛ میوه بی‌تدبیری!

باغات زیتون و انار تشنه‌اند/ کشاورزان طارمی: سود کشاورزان در جیب دلالان است/ رئیس شورای ملی زیتون ایران: مدیران دولتی، بخش خصوصی را به حال خود رها کنند/ سخنگوی شورای اسلامی شهرستان طارم: طارم به سمت بحران می رود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: یکی از محصولات استراتژیک کشور و استان زنجان زیتون و فرآورده‌های آن است. محصولی که بنا بر اظهارات متولیان امر، نبود سرمایه‌گذار و نام تجاری رسمی و هویت برای صنایع زیتون شهرستان طارم باعث شده ظرفیت مهم تولید این محصول مغفول بماند.

محصول زیتون علاوه بر خام‌خوری ظرفیت تبدیل به روغن زیتون و کنسرو را دارد، ۹۵ درصد تجارت فرآورده‌های زیتون به روغن زیتون اختصاص دارد و استان زنجان 3 درصد سهم صادرات زیتون در سطح کشور را دارد، همچنین امکان صادرات این محصول به صورت کنسرو وجود دارد که این مهم باید با مدیریت و همچنین افزایش فرآوری این محصول اتفاق بیفتد.

یکی از موضوعاتی که دغدغه کشاورزان و باغداران زیتون بوده مدیریت بازار زیتون توسط دلالان است به نحوی که باعث شده زیتون از کشاورزان با قیمت پایین خریداری شده و با قیمت بالایی به مردم عرضه شود و در این میان کشاورزان متضرر شده و از طرفی مردم هم در خرید دچار مشکل می‌شوند و در این میان یکی از تکالیف بخش دولتی حمایت از تولیدکنندگان داخلی است.

ایجاد ارزش افزوده، بهبود شرایط اشتغال در منطقه و ارزآوری بر پایه تولید و فرآوری این محصول استراتژیک نیازمند مدیریت و برنامه‌ریزی است تا بتوان بیشترین سودآوری را برای کشاورزان و باغداران منطقه و شهرستان طارم را داشته باشد، این درحالی است که به نظر کارشناسان عدم برنامه‌ریزی مدون و برخوردهای سلیقه‌ای در زمینه توسعه کشت زیتون و صادرات و واردات این محصول موجب شده از این ظرفیت نتوان استفاده مطلوب را داشت.

یکی از کشاورزان منطقه طارم در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه یک کشاورز برای فعالیت در باغات با مشکلات و چالش‌های زیادی مواجه است، اظهار می‌کند: کشاورز به اندازه کافی دغدغه دارد و نباید دولتمردان باری بر روی دوش کشاورزان شوند.

احمد با اشاره به اینکه آب دغدغه همیشگی کشاورزان طارمی شده است، ادامه می‌دهد: کمبود آب برای آبیاری باغات طارم موجب شده میزان کشت محصولات در طارم در سال‌های اخیر همواره سیر نزولی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه امسال محصولی برای برداشت از باغات زیتون وجود ندارد و حتی برداشت آن برای کشاورزان طارمی به صرفه نیست، می‌گوید: باید در راستای تامین آب پایدار برنامه‌ریزی اصولی توسط مسئولان انجام شود.

این کشاورز همچنین به فعالیت دلالان در بازار محصولات کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود: دلالان بیش از کشاورزان از این بازار منتفع می‌شوند که این موضوع بسیار برای کشاورزان ناراحت کننده است.

وی خواستار حمایت بیشتر دولت از کشاورزان شد و گفت: کشاورزان با سختی فراوان و با کمک دریافت تسهیلات موفق شدند فعالیت کنند و باید دولت برای حمایت از آنها چاره‌اندیشی کند.

بخشنامه‌های خلق‌الساعه صادر نشود

مهدی عباسی رئیس شورای ملی زیتون ایران با اشاره به ظرفیت محصول زیتون برای صادرات و ایجاد ارزآوری برای کشور و استان در این زمینه به صدای زنجان می‌گوید: طبق تصمیم دولت توسعه باغات زیتون متوقف شده که از نظر بنده یک سیاست غلط است.

وی با اشاره به اینکه زیتون یک گونه مقاوم در برابر بی‌آبی است، اضافه می‌کند: باید محصولات کشاورزی که آب بیشتری مصرف می‌کنند حذف شده و زیتون جایگزین آن شود و با این نگرش نباید توسعه باغات زیتون متوقف شود.

رئیس شورای ملی زیتون ایران با اشاره به اینکه وضعیت باغات زیتون مشابه وضعیت سال 1400 است، بیان می‌کند: امسال باغات زیتون نسبت به سال گذشته تنها 30 درصد باردهی دارد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود طی سال‌جاری در استان زنجان 35 هزار تن زیتون برداشت شود، اضافه می‌کند: برآورد می‌شود در کل کشور 100 تا 120 هزار تن زیتون در سال‌جاری برداشت شود.

عباسی در ادامه با اشاره به اینکه بحث صادرات به ویژه محصولات کشاورزی مقوله‌ای است که باید زیرساخت‌ها برای آن آماده شود، عنوان می‌کند: یکی از این زیرساخت‌ها برندسازی برای محصولات است.

رئیس شورای ملی زیتون ایران با اشاره به اینکه موضوع دوم تعادل در تصمیم‌گیری‌ها است، ادامه می‌دهد: نمی‌شود یک سال که برداشت زیتون کم بود صادرات را تعطیل کنیم و سالی که محصول زیتون زیاد است، صادرات داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بازارهای جهانی دنبال تداوم و تعادل هستند، تاکید می‌کند: یک مشتری و بازرگان بین‌المللی دنبال این نیست که کالای خود را یک سال از ایران تهیه کند و سال بعدش از کشوری دیگر!

عباسی با اشاره به اینکه در کشور به صورت آنی بخشنامه‌های خلق‌الساعه صادر می‌شود، ادامه می‌دهد: این موارد باعث می‌شود نتوانیم به بازارهای بین‌المللی وارد شویم.

رئیس شورای ملی زیتون ایران با اشاره به اینکه دولت باید در بحث صادرات و واردات با بخش خصوصی تصمیمات را به اشتراک بگذارد، اضافه می‌کند: باید اگر واردات اتفاق می‌افتد براساس نیاز واقعی باشد.

وی با اشاره به اینکه تصمیمات دولت باید براساس نیاز بازار انجام شود، ادامه می‌دهد: نباید واردات به نحوی باشد که بازار زیتون تحت تاثیر تصمیمات مدیران قرار گیرد.

عباسی با اشاره به اینکه دولت حمایتی از زیتون‌کاران ندارد، بیان می‌کند: انتظار داریم دولت کاری به بازار زیتون نداشته باشد تا تعادل در آن برقرار بماند.

رئیس شورای ملی زیتون ایران با اشاره به اینکه انتظار زیتون‌کاران از دولت تعامل با بخش خصوصی است، اظهار می‌کند: البته این موضوع نه به صورت گفتار که باید در عمل اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه حل مشکل زیست محیطی در بخش فرآورده های زیتون یکی از اقداماتی است که باید دولت برای زیتون‌کاران طارمی انجام دهد، ادامه می‌دهد: تخصیص حق آبه پایدار در شهرستان‌های زنجان، قزوین و گیلان نیز یکی از مطالبات زیتون‌کاران است.

عباسی عنوان می‌کند: زیتون‌کاران از دولت انتظار دارند از صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه برای صادرات و واردات خودداری کننند.

بحران در باغات طارم

عمران عسگری سخنگوی شورای اسلامی شهرستان طارم نیز در این زمینه با اشاره به اینکه باغات زیتون با مشکل تامین آب مواجه است به صدای زنجان می‌گوید: 90 درصد چاه‌های این منطقه خشک شده و همانطور که همه می‌دانند تکیه بیشتر این منطقه بر آب‌های سطحی است و با خشکی قزل‌اوزن به صورت فصلی این منطقه نیز با چالش مواجه می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهرستان طارم با اشاره به اینکه مردم طارم این روزها ایام بحرانی را سپری می‌کنند، اضافه می‌کند: در این منطقه، باغات زیتون و انار تشنه مانده و میزان آب‌های آزاد شده از سدهای بالادستی رضایت‌بخش نیست.

وی ادامه می‌دهد: آب‌های آزاد شده به زور به روستاهای بالا دست می‌رسد و باغات روستاهای پایین دست از این آب بی‌نصیب می‌ماند.

عسگری با اشاره به اینکه سالانه چند صد هزار کارگر با فعالیت در باغات طارم زندگی خود را می‌گذرانند، عنوان می‌کند: امسال محصول چندانی برای برداشت محصولی وجود ندارد و علاوه بر کارگران زندگی این افراد نیز با چالش مواجه می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهرستان طارم همچنین در بخشی از سخنان خود خواستار همراهی بانک‌های کشاورزی و عامل با کشاورزانی که امسال برداشت خوبی ندارند، شد.

وی با اشاره به اینکه امسال هم مانند سال‌های گذشته بی‌برنامگی و عدم پیگیری مسئولان برای تامین حق آبه مناسب برای استان موجب خشک شدن رودخانه قزل‌اوزن شده است، عنوان می‌کند: باید در این زمینه ورود جدی‌تری داشت.

عسگری با اشاره به اینکه موافق توسعه باغات زیتون هستیم ولی این منوط به مدیریت آب است، ادامه می‌دهد: تولیدات آبی شهرستان طارم نیاز این منطقه را تامین می‌کند البته این منوط به مدیریت آب‌های وارده به شهرستان است.

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانزیتوندلالمحصول استراتژیک
sedayezanjannews.ir/nx10035


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»