کد خبر: 1710
1399/02/01 - 15:56


صدای زنجان سرانجام داستان میوه شب عید در استان را بررسی می‌کند؛

1700 تن بارِ کَج

یک منبع آگاه در کمیته راهبری میوه شب عید: حجم بالایی از این میوه‌ها بدون برنامه‌ریزی از استان خارج شده است/ رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار زنجان: اطلاع دقیقی از سیب و پرتقال دولتی فروخته شده به میدان میوه‌وتره‌بار ندارم/ مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان: تکذیب می‌کنیم! تمامی سیب و پرتقال‌ها را در داخل استان فروختیم

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- بالاخره پس از سردرگمی‌های ناشی از عدم استقبال غرفه‌داران برای توزیع در سطح شهر و نبود تقاضا از سوی شهروندان زنجانی در نخریدن سیب و پرتقال شب عید به نرخ مصوب 6 هزار تومان، چند روز پیش با تصمیم ستاد تنظیم بازار، حدود یک هزار تن سیب و پرتقال به نرخ‌های مصوب پائین‌تر از 6 هزار تومان به میدان میوه‌وتره‌بار فروخته شد تا از این طریق وارد بازار شود. البته برخی از منابع آگاه مدعی‌اند که عامل خرید و توزیع میوه شب عید برای دستیابی زودتر به پول، بدون برنامه‌ریزی نسبت به تزریق یکباره میوه‌ها در داخل و خارج استان و حتی خارج از کشور اقدام کرده است!

اواخر اسفندماه سال 98 بود که نرخ فروش سیب و پرتقال تنظیم بازاری ۶ هزار تومان تعیین شد اما با توجه به قیمت آن، اصناف استقبالی برای توزیع این محصولات نکردند، حتی بسیاری از غرفه‌داران با تجمع مقابل ساختمان اتحادیه تعاونی روستایی استان خواستار فسخ قرارداد و پس گرفتن پولشان شدند. در سطح شهر زنجان شاید دو روز میوه تنظیم‌بازاری توسط غرفه‌داران توزیع شد اما به دلیل عدم استقبال مردم، این روند متوقف گردید.

اختلال در بازار با ورود میوه‌های تنظیم بازاری

یکی از غرفه‌داران در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به وضعیت بازار پس از اعلام نرخ مصوب میوه‌های شب عید از سوی دولت می‌گوید: بازار آزاد منتظر بود تا قیمت سیب و پرتقال تنظیم بازاری از سوی دولت اعلام شود. به محض اعلام قیمت میوه‌های تنظیم بازاری، سیب و پرتقالی که در بازار زنجان به طور متوسط به قیمت 2 هزار و 500 تا 4 هزار و 500 تومان به فروش می‌رفت یک هزار تا هزار و 500 تومان افزایش یافت.

او که معتقد است ستاد تنظیم بازار استان به موقع نتوانست بازار میوه که تحت تاثیر نرخ مصوب دولتی قرار گرفته بود را کنترل کند، عنوان می‌کند: مسئولان برای ترغیب مردم برای خرید میوه‌های شب عید قیمت را کاهش دادند. بر این اساس سیب دولتی نسبت به پرتقال کاهش قیمتی کمی را تجربه کرد. سیب تنظیم بازاری به قیمت 5 هزار و 900 تومان و پرتقال نیز به قیمت 5 هزار و 500 تومان رسید اما باز هم مردم بازار آزاد را ترجیح دادند چرا که تفاوتی با بازار آزاد نداشت و در مواقعی قیمت این میوه‌‌ها در بازار آزاد پائین‌تر هم بود.

در جلسه چند روز پیش مسئولان ستاد تنظیم بازار استان در زمینه تعیین تکلیف یک هزار تن از یک هزار و 700 تن سیب و پرتقال تنظیم‌بازاری باقی‌مانده در سردخانه‌، مقرر شد تا این میوه‌ها با نرخ‌های مصوب از کانال میدان میوه‌وتره‌بار وارد بازار زنجان شود.

بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران از همان ابتدای اعلام نسبت به نرخ‌گذاری مسئولان دولتی در میوه‌های شب عید اعتراض کردند و گفتند این نرخ به طور قطع در افزایش غیرمنطقی قیمت سیب و پرتقال 3 هزار تا 6 هزار تومانی و ایجاد خلل در بازار زنجان تاثیرگذار است.

منتقدان معتقدند مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به عنوان نماینده وزارتخانه صنعت و معدن در عدم رصد بازار سیب و پرتقال و انعکاس ندادن قیمت این میوه‌ها به مسئولان امر کوتاهی کرده‌اند.

یکی از کارشناسان ارشد سازمان صمت استان که نخواست نامی از وی در این گزارش آورده شود در رابطه با تصمیم مسئولان ستاد تنظیم بازار کشور در اعلام نرخ مصوب سراسری میوه شب عید عنوان می‌کند: دولت با هدف تنظیم بازار به نفع مردم در جهت تعادل قیمت میوه به ویژه سیب و پرتقال در ایام پایانی سال برنامه‌ریزی‌های مربوطه را در دستور کار قرار می‌دهد. در این طرح معمولا ۱۰ تا ۱۵ درصد مصرف برآورد شده از سوی دستگاه‌های فعال در امر بازرگانی خریداری و در سردخانه‌ها ذخیره‌سازی می‌شود. روش قیمت‌گذاری نیز به گونه‌ای است که بازار دچار التهاب نشود تا اقشار مختلف مردم بتوانند نیاز مصرفی خود را به قیمت منطقی از بازار تهیه کنند.

هدررفت بیت‌المال

او با بیان اینکه سالیان سال است دولت در تنظیم میوه شب عید یارانه قابل توجهی از محل بودجه عمومی اختصاص می‌دهد اما باید بپذیریم حداقل دو سالی است با بی‌برنامه‌گی مسئولان اختصاص یارانه دولتی به جای اینکه مرهم درد باشد، نمک زخم شده است!، تاکید می‌کند: مسئولان ستاد تنظیم بازار کشور در پایان اسفندماه سال 98 قیمت سیب را به مبلغ 6 هزار و پرتقال 6 هزار و 500 تومان در استان زنجان اعلام کردند. پس از انتشار اخبار مربوط به قیمت سیب و پرتقال که تا قبل از این تاریخ در زنجان توسط وانتی‌ها از 2 هزار و 500  تومان تا 3 هزار و 500 تومان و در محله‌های بالاشهر و نیز به میزان 6 هزار و 500 تا 7 هزار تومان توسط مغازه‌داران به فروش می‌رسید، بلافاصله با اعلام قیمت میوه تنظیم بازار قیمت فروش به 8 تا 10 هزار تومان رسید.

این کارشناس تصریح می‌کند: با کشوری بودن یا استانی بودن این تصمیم کاری نداریم. ما معتقدیم مسئولان ستاد تنظیم بازار استان قبل از اینکه نرخ قطعی از سوی ستاد تنظیم بازار کشور اعلام شود چرا با مرکز مکاتبه نکردند و مسئولان امر را در جریان قیمت واقعی بازار قرار ندادند و در توجیه آنها اقدام مؤثری نکردند؟ واقعیت این است مسئولان استانی شاید بدون رصد بازار و تحلیل واقعی قیمت‌ها و اثرات وارده که بر بازار خواهد گذاشت، قیمت‌های غیرمنطقی و غیرکارشناسی‌شده سراسری را پذیرفتتند که اثر و تبعات آن بهم ریختن بازار و اجحاف در حق مصرف کننده بود.

دولت به بخش خصوصی باخت

وی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار استان در این بین به خوبی به وظیفه‌اش عمل نکرده است، ابراز می‌کند: وقتی که ستاد تنظیم بازار کشور در صدد نرخ‌گذاری بود، مگر ستاد تنظیم بازار استان، بازار زنجان را رصد نکرده بود؟ متاسفم که این را می‌گویم. این اولین بار نیست که در هماورد اقتصادی بین بخش خصوصی و دولتی، بخش خصوصی هوشمند، بخش دولتی را مقهور و منکوب می‌کند و آخرین بارش هم نخواهد بود. زیرا یکی از حریفان مبارزه قبل از پرداختن به متن مبارزه بیشتر به دنبال صحنه‌آرایی و فریب تماشاگران خود با ارائه آمار و ارقام غیرواقعی است تا پرداختن به اصالت مبارزه!

تصمیم دولت برنامه‌ریزی ما را هم خراب کرد!

امیرعلی مسیبی، معاون امور بازرگانی سازمان صمت استان در واکنش به این اظهارات تاکید می‌کند: سازمان صمت استان یکی از معترضان به نرخ میوه شب عید است.

مسیبی با یادآوری اقدامات مسئولان این دستگاه در خریداری و ذخیره‌سازی سیب و پرتقال باکیفیت خاطرنشان می‌کند: طبق گزارشات میدانی معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان، قیمت سیب و پرتقال در ماه‌های پایانی سال در خرده‌فروشی‌ها 6 هزار و 500 تا 7 هزار تومان بود. طی جلسه‌ای قیمت‌های پیشنهادی برای میوه شب عید را در کمیته راهبری میوه شب عید با حضور دستگاه‌های عضو ارائه کردیم و قیمت‌های 4 هزار و 500 و 5 هزار و 500 تومان هم تصویب شد.

بنا به اظهارات معاون امور بازرگانی سازمان صمت حدود 3 روز قبل از اعلام نرخ سراسری ستاد تنظیم بازار کشور برای سیب و پرتقال، مسئولان تنظیم بازار بر روی نرخ‌ میوه‌ها نیز به توافق رسیده و با آن به نقطه مشترکی رسیده بودند، حتی قرار بوده 24 اسفندماه توزیع میوه تنظیم بازاری را آغاز کنند اما اعلام نرخ سراسری مانع از ابلاغ نرخ استان شد که در پی آن نه تنها بازار زنجان بلکه بازار کل کشور را تحت‌الشعاع قرار داد و اوضاع قیمتی سیب و پرتقال را بهم ریخت.

تصمیم کشوری بود، چاره‌ای جز اجرا نداشتیم

مسیبی با عنوان اینکه «ما نمی‌دانیم دوستان با چه ادله‌ای این تصمیم را گرفتند، اما امیدواریم در آینده در این باره توضیح دهند»، تاکید می‌کند که مسئولان استانی چاره‌ای جز عمل به تصمیم کشوری نداشته‌اند.

کارشناس ارشد سازمان صمت استان با انتقاد از اظهارات مسیبی، معاون امور بازرگانی سازمان صمت می‌گوید: در زمان خرید بهترین و باکیفیت‌ترین قیمت سیب و پرتقال در ارومیه، گیلان و مازندران به ترتیب یک هزار و ۴۰۰ تومان و ۲ هزار تا 2 هزار و 200 تومان بود، چرا باید دولت قیمت این میوه و مرکبات را به میزان 6 هزار و 6 هزار و 500 تومان اعلام کند؟ جز اینکه در تصمیم ستاد تنظیم بازار در قیمت اعلام شده مصرف کننده فقط بی‌عدالتی و بی‌تدبیری دیده می‌شود نه چیز دیگر!

مگر منطق نداشتید؟

وی اضافه می‌کند: مسئولان امر در استان می‌گویند ملزم به تصمیمات ستاد تنظیم بازار کشور بودند و در این زمینه کوتاهی نکرده‌اند، این اظهارات پذیرفتنی نیست. ما به هر حال دارای فکر و منطقیم و نباید به هر چیز غیر منطقی، چشم بگوییم! اگر حرف منطقی می‌زدید و تحلیل درستی ارائه می‌کردید، مطمئنا مسئولان وزارتخانه متبوع در پذیرش حرف منطقی و تحلیل کارشناسی کوتاهی نمی‌کردند.

وی ادامه می‌دهد: اگر مسئول استانی ما شهامت و جسارت در دفاع ازحق مردم به خرج می‌دادند مطمئنا این اجحاف در حق مردم و تضییع حقوق عمومی صورت نمی‌گرفت! مگر تمامی جلسات تنظیم بازار برای رفاه مردم ‌نبود؟ چرا مسئولان استانی موضوع را به صورت ریشه‌ای پیگیری نکردند؟

عجله در توزیع میوه شب عید

این کارشناس معتقد است: با توجه به شرایط حاد کشور و وجود کروناویروس و عدم استقبال مردم کم‌ترین کاری که مسئولان می‌توانستند در آن برهه از زمان انجام دهند این بود که سیب و پرتقال تنظیم بازاری را در سردخانه نگه داشته و در آن شرایط که بازار مشکلی بابت سیب و پرتقال نداشت از اعلام قیمت خودداری می‌کردند تا خللی در بازار میوه و مرکبات آن هم در شب عید وارد نشود.

این کارشناس اضافه می‌کند: متاسفانه کم‌تدبیری مسئولان استان در توزیع نابهنگام سیب و پرتقال تنظیم‌بازاری به قیمت 6 هزار و 6 هزار و 500 تومان نه تنها منجر به تنظیم بازار نشد بلکه برای مردم سرتاپا ضرر و زیان بود. از سوی دیگر یارانه اختصاصی دولت به میوه‌های تنظیم بازاری ثمری نداشت. به قول معروف بخشش بزرگان ابر بهار، به جایی ببارد که نیامد به کار! و شگفتا که کسی جوابگوی این حجم از بی‌تدبیری نیست و همه سعی در انتقال گناه به گردن مسئولان پایتخت را دارند!

وی تاکید می‌کند: در وزارتخانه صمت، بخش صنعت بر امور بازرگانی ارجحیت دارد و مسئولان توجه چندانی به انجام کارهای کارشناسی بر پایه علمی و تحلیلی ندارند، در وزارتخانه‌ای که وزیر محترم اسبق آن می‌گوید تمایلی برای بودن در این مسئولیت ندارد، بیش از این هم انتظار نیست. در استان نیز همه در پی مشکلات خود هستند و اراده‌ای برای انجام کار به شکل صحیح نیست. شاید هم شهرستانی‌ها مرعوب فارس زبانان بابت فارسی صحبت کردنشان هستند تا شیشه میزی تَرَک نخورد!

سرنوشت تمامی یک هزار تن میوه باقیمانده در سردخانه

چند روز پیش با تصمیم ستاد تنظیم بازار، حدود یک هزار تن سیب و پرتقال به نرخ‌های مصوب پائین‌تر از 6 هزار تومان به میدان میوه‌وتره‌بار زنجان فروخته شد تا از این طریق وارد بازار شود. البته برخی از منابع آگاه مدعی‌اند که عامل خرید و توزیع میوه شب عید برای دستیابی زودتر به سود، بدون برنامه‌ریزی نسبت به تزریق یکباره میوه‌ها در داخل و خارج استان و حتی خارج از کشور اقدام کرده است!

یکی منبع آگاه عضو در کمیته راهبری استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به دیرکرد در توزیع میوه شب عید که بسیاری از غرفه‌داران نسبت به فسخ قرارداد اقدام کردند، می‌گوید: در سطح استان فقط 2 روز سیب و پرتقال تنظیم بازاری توسط غرفه‌داران به میزان حدود 600 تن توزیع شد و حدود یک هزار و 100 تن در سردخانه باقی ماند.

وی با بیان اینکه بعد از سپری شدن ایام تعطیلات عید و به منظور جلوگیری از فاسد شدن سیب و پرتقال طبق دستورالعمل کمیته راهبری، مقرر شد سیب و پرتقال ذخیره شده در سردخانه از طریق میدان میوه و تره و بار و بدون هیچ محدودیتی به متقاضیان اعم از مغازه‌دار، واحد صنفی و شرکت به قیمت حدود 4100 تومان فروخته شود، می‌گوید: این میوه‌ها در بازار توسط خرده‌فروش‌ها به میزان 8 هزار و 500 تومان به فروش می‌رود!

حراج

وی تاکید می‌کند: مباشر فقط می‌خواست به پولش برسد. به همین دلیل مسئولان امر به هر قیمتی میوه را حراج کردند!

این مسئول با بیان اینکه طبق اظهارات کارشناسان، میزان ماندگاری سیب زرد و قرمز تا یک ماه دیگر برآورد شده بود، خطاب به متولیان می‌گوید: چرا سیبی که در سردخانه موجود بود را به قیمت 5 هزار و 500 تومان به عوامل داخل استان، استان‌های دیگر و حتی  خارج از کشور فروختید؟ در حال حاضر سیب زرد در بازار استان 9 هزار تومان است که علت آن خروج میوه از استان می‌تواند باشد. آیا بهتر نبود به تدریج این میوه وارد بازار شود تا قیمت‌ها کنترل گردد؟ مسئولان بگویند پرتقالی که روزانه از سردخانه به میزان 100 تا 200 تن خارج شد آیا برای مصرف مردم استان بود یا سردخانه‌های استان‌های دیگر؟ اینکه فاسد شدن پرتقال‌ها را بهانه می‌کنند پذیرفتنی نیست، چرا این حجم از پرتقال‌ها به صورت یکجا خارج شدند؟ مقصد کامیون‌هایی که پرتقال‌ها را بارگیری کردند کجا بود؟ بخشی از این محصول برای صادرات به خارج از کشور به مقصد قصرشیرین بارگیری شد. چرا این محصولات به صورت قطره چکانی به داخل استان نیامد؟ کارشناسان میوه گفتند پرتقال تا 25 فروردین‌ماه ماندگاری دارد. پرتقال ذخیره شده در سردخانه زنجان 22 فروردین ماه به اتمام رسید. این اقدام مسئولان بسیار آزاردهنده است، این همه عجله برای چه بود؟

بی‌اطلاعی

صدای زنجان برای اطلاع از صحت و سقم ماجرای انتقال بخشی از یک هزار تن سیب و پرتقال که به دلیل عدم استقبال بازار در سردخانه‌ها جا خوش کرده بود، میزان سیب و پرتقال تزریق شده به میدان میوه و تره بار از طریق سیدمرتضی هاشمی، رئیس اتحادیه میوه و تره بار زنجان پیگیری کرد اما او از آمار دقیق سیب و پرتقال تحویل گرفته شده در میدان اظهار بی‌اطلاعی کرد اما گفت: مطمئن است هیچ سیب و پرتقال تنظیم بازاری از زنجان خارج نشده است.

تکذیب

سعید یوسفی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان در پاسخ به این ادعاها با بیان اینکه اتحادیه به عنوان مباشر خرید طبق قراردادی که با سازمان صمت استان منعقد کرده بود نسبت به خرید یک هزار و 700 تن سیب و پرتقال اقدام کرده است، می‌گوید: نحوه عرضه و توزیع نیز طبق مکاتبات و ابلاغیه‌های سازمان صمت توسط اتحادیه در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان با رد هرگونه خروج سیب و پرتقال تنظیم‌بازاری ذخیره شده در سردخانه استان به خارج از استان و انتقال بخشی از این میوه‌ها به مناطق مرزی برای صادرات تصریح می‌کند: این اظهارت را تکذیب می‌کنیم. به جز میوه‌های تنظیم بازاری، سایر محصولات نیز در سردخانه‌ها ذخیره شده است و کامیون‌هایی که در موردش حرف می‌زنید برای انتقال میوه‌های دپو شده که ربطی به سیب و پرتقال تنظیم بازاری ندارد، مقابل درب سردخانه بارگیری می‌کنند.

خارج از تکلیف، کاری نکرده‌ایم

یوسفی با بیان اینکه اتحادیه به عنوان مباشر خرید هرگز برای رسیدن زودهنگام به پولش دست به توزیع یکباره سیب و پرتقال برای خلاص شدن از تبعات ناشی از تبدیل شدن به ضایعات نزده است، تاکید می‌کند: هر اقدامی در این مسیر در حوزه قیمت‌گذاری تا توزیع انجام شده در راستای عمل به دستورات مسئولان سازمان صمت بوده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان با اشاره به عدم استقبال غرفه‌داران برای خرید سیب و پرتقال به نرخ مصوب دولتی با وجود افزایش سود حاصل از فروش خاطرنشان می‌کند: غرفه‌داران پس از افزایش چندین باره سود حاصل از فروش چندان استقبالی برای توزیع میوه در سطح شهر زنجان نکردند به همین دلیل قرار شد میوه‌ها از کانال میدان میوه و تره بار وارد بازار شود.

سودی که به درد نخورد!

یکی از غرفه‌داران در گفت‌وگو با صدای زنجان در واکنش به اظهارات مدیرعامل اتحادیه تعاونی روستایی استان مبنی بر امتناع غرفه‌داران برای دریافت مجدد سیب و پرتقال تنظیم بازاری با وجود افزایش سود حاصل از فروش از 300 تومان تا 700 تومان و حتی بیش‌تر عنوان کرد: سودش را در ایام نوروز بالا نبردند. ابتدا این میزان 300 بود پس از عید و وقتی نیازی برای سیب و پرتقال از سوی مردم احساس نمی‌شد آن را به 900 تومان رساندند. درست همان موقع که غرفه‌دار برای ادامه کار انصراف داده بود. تصمیمات دیرهنگام برای کنترل قیمت و جذب مشتری به درد بازار نمی‌خورد.

اگر میوه شب عید را وارد بازار نمی‌کردیم، متهم می‌شدیم

در حال حاضر قیمت پرتقال و سیب به قیمت 4 هزار و 200 تا 5 هزار و 300 تومان به میدان میوه و تره‌بار از سوی مباشر خرید فروخته می‌شود! که بنا به اظهارات کارشناسان و صاحب‌نظران عملا در تنظیم بازار تاثیری نداشته است.

امیرعلی مسیبی، معاون امور بازرگانی سازمان صمت استان در این باره می‌گوید: وقتی در بازار سیب و پرتقال با مشکل مواجه شدیم، مکاتبات از سوی استاندار و سازمان صمت استان انجام گرفت که در نهایت وزارتخانه صمت قیمت میوه‌های تنظیم بازاری در کل کشور تعدیل کرد، اما این تصمیم زمانی اتخاذ شد که دچار مشکل شده بودیم. منظورم این نیست که برای هرگونه تنظیم بازار مسئولان کشوری دیر اقدام کردند. در روزهای پایانی اسفندماه 98 به دلیل کیفیت مطلوب سیب و پرتقال، حدود 600 تن از یک هزار و 700 تن میوه خریداری شده، به قیمت 6 هزار تومان در استان توزیع شده بود.

مسیبی که اظهارات برخی افراد مبنی بر اینکه مسئولان در توزیع میوه شب عید آن هم وقتی که بازار مشکلی به لحاظ سیب و پرتقال چه به لحاظ کمیت، کیفیت و قیمت نداشت عجله کردند و بهتر بود در زمان نیاز، این میوه‌ها به بازار سرازیر می‌شدند، را رد کرده و می‌گوید: من هم قبول دارم قیمت‌گذاری تهران اشتباه بود اما بهتر است در این زمینه فقط صفر و صد را نبینیم. زیرا اگر نیازی در بازار مصرف نبود پس چرا توانستیم 600 تن سیب و پرتقال را در بازار به قیمت 6 هزار تومان عرضه کنیم؟ افزایش قیمت در ایام پایانی سال در سیب و پرتقال امری طبیعی است و همه می‌دانیم قیمت اقلام در بازار تابع بسیاری از عوامل است. اگر میوه شب عید را به بازار عرضه نمی‌کردیم هم متهم می‌شدیم. ما برای اتخاذ این تصمیم بسیاری از آیتم‌ها را کنار هم گذاشتیم. به شخصه مطمئنم عموم مردم در ایام عید سیب و پرتقال را گران‌تر از 8 هزار تومان نخریدند. حالا ممکن است در مناطق بالا شهر این میوه‌ها تا 11 تومان هم به خریداران عرضه شده باشد.

تعلل می‌کردیم سیب و پرتقال تبدیل به ضایعات می‌شد

وی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل توزیع میوه‌های تنظیم بازاری از طریق میادین میوه و تره‌بار تصریح می‌کند: در راستای عمل به این دستور، سیب و پرتقال علاوه بر میدان میوه و تره بار از طریق غرفه‌داران در سطح شهر توزیع شد. اگر تعلل می‌کردیم تبدیل به ضایعات می‌شد.

مسیبی با دفاع از اقدامات صورت گرفته برای تزریق سیب و پرتقال تنظیم‌بازاری از طریق میدان میوه و تره‌بار می‌گوید: صادرات پرتقال سبب افزایش قیمت پرتقال در بازار کشور شده بود. توزیع پرتقال در بازار استان سبب تعدیل قیمت این محصول شد.

اظهارات معاون بازرگانی سازمان صمت مبنی بر تعدیل قیمت پرتقال در بازار در حالی مطرح است که در حال حاضر قیمت این محصول در بازار (زمان تهیه این گزارش یعنی 3 روز پیش) به حدود 7 هزار و 500 تا 9 هزار تومان رسیده است که بسیاری از صاحبنظران این آشفتگی بازار را ناشی از ورود بی‌موقع سیب و پرتقال تنظیم‌بازاری به بازار و عدم کنترل قیمتی این میوه‌ها از میدان میوه‌تره بار تا خرده‌فروشی‌ها می‌دانند.

افزایش غیرمنطقی قیمت میوه‌های تنظیم بازاری در خرده‌فروشی‌ها

سیدمرتضی هاشمی، رئیس اتحادیه میوه و تره بار زنجان با تاکید بر اینکه سیب و پرتقال تنظیم بازاری به نرخ مصوب و با احتساب سود منطقی به مشتریان فروخته می‌شود، می‌گوید: افزایش غیرمنطقی قیمت سیب و پرتقال‌ها را بازرسان سازمان صمت استان باید پیگیری کنند.

صدای زنجان موضوع اقدامات نظارتی سازمان صمت در حوزه توزیع و عرضه میوه شب عید اختلاف قیمت نزدیک به 2 برابری بین مراکز عمده‌فروشی (غرفه‌داران و میدان میوه‌وتره‌بار) تا خرده‌فروشی را پیگیری کرد اما ارتباط تلفنی یا حتی حضوری با اسماعیل مسلمی، معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت میسر نشد.

کارشناس ارشد سازمان صمت در این رابطه در گفت‌وگو با صدای زنجان عنوان می‌کند: معتقدم شبکه تهیه و توزیع از یک چرخه منطقی برخوردار نبوده و در این گونه موارد باید در کنار هماهنگی با واحدهای تولیدی، تنظیم و اصلاح شبکه تولید، در تعادل تا بهبود و تنظیم وضعیت بازار به شکل موثر نقش‌آفرینی داشته باشیم و با حداقل ابزاری که در اختیار داریم به امر نظارت آن همت گماریم. نه آن که از بازرسان‌مان در واحد روابط عمومی سازمان برای صحنه‌آرایی استفاده کنیم!

صدای زنجان ماجرای بهم خوردن تعادل بازار میوه شب عید پس از اعلام نرخ مصوب و عدم استقبال مردم و غرفه‌داران برای خرید با وجود نرخ‌گذاری چندین باره و ابهامات مطرح شده موضوع را از طریق ارتباط با دفتر معاون اقتصادی استاندار زنجان پیگیری کرد اما امکان مصاحبه با فرامرز نیک‌سرشت میسر نشد.

اقدام کننده: عیسی سهرابی

صدای زنجانمیوه شب عیداتحادیه میوه و تره بار زنجانسازمان صنعت، معدن و تجارت
sedayezanjannews.ir/nx1710


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»