کد خبر: 4164
1399/06/06 - 16:9


قیمت زمین در طرح ملی مسکن لحاظ می‌شود

قیمت هر واحد 300 تا 560 میلیون

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: خرید و فروش امتیاز طرح ملی مسکن تخلف بوده و جرم محسوب می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در زمستان سال ۱۳۹۸ بود که طرح ملی مسکن یا «طرح اقدام ملی تامین مسکن» مطرح شد تا به رفع یکی از معضلات اصلی خانواده‌های کم درآمد کمک شود و رویای مستاجرین را برای خانه‌دار شدن محقق سازد.

با بسته شدن پرونده مسکن مهر و همچنین با تورمی که در سال‌های اخیر به ویژه در بخش مسکن ایجاد شد، خرید خانه برای بسیاری از اقشار ضعیف و کم درآمد محال و دست نیافتنی شد و با مطرح شدن طرح ملی مسکن امید دوباره‌ای برای خانه‌دار شدن مستاجرین شکل گرفت ولی این طرح قبل از اینکه از مردم کم‌درآمد دستگیری کند، برای اقشار متوسط به بالا مناسب است زیرا متقاضی باید قسط اول این مسکن را که بالغ بر 40 میلیون تومان است؛ در مرحله نخست تامین کند و همچنین یک سوم ساخت مسکن یعنی 100 میلیون تومان نیز تسهیلات 18 درصدی بوده که باید پرداخت شود و با توجه به اینکه بیشتر متقاضیان مستاجرند و با این اجارهها و ودیعه‌های سر به فلک کشیده، تامین این مبالغ برای یک مستاجر که درآمد پایینی نیز دارد بسیار مشکل است.

از طرفی ارزش زمین نیز در برخی از پروژه‌های طرح ملی مسکن لحاظ شده که به گفته معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان، متقاضی می‌بایست مبلغ زمین را دو سال پس از ساخت و در مدت 3 سال پرداخت کند.

در طرح ملی مسکن زنجان قیمت زمین 260 میلیون،120، 90، 75 و 85 میلیونی در نظر گرفته شده که متقاضی می‌بایست علاوه بر پرداخت 300 میلیون هزینه ساخت که قیمت‌ها به روز است، قیمت زمین را نیز بپردازد.

البته زمین‌هایی نیز در این پروژه در نظر گرفته شده که 99 ساله بوده و مبلغی برای قیمت زمین دریافت نمی‌شود ولی بیشتر این زمین‌ها در مناطق مهرآرا، کوی فرهنگ و سایت قرار دارد که به گفته یکی از معترضان، این زمین‌ها در جاهایی از جمله زمین‌های روستای سارمساقلو و غیره است و از طرفی پرداخت قیمت‌ مسکن‌هایی که زمین آن قیمت‌گذاری شده از توان آنها خارج بوده و مجبورند از خرید این خانه‌ها صرف نظر کند.

خرید این مسکن‌ها مناسب برای متقاضیان

معاون مسکن و ساختمان با رد این اظهارات می‌گوید: این طرح برای متقاضیان سود زیادی دارد زیرا با قیمت‌های کنونی زمین در زنجان، قیمت‌ زمین‌های طرح ملی مسکن بسیار پایین بوده و متقاضی واجد شرایط، زمین را با قیمت پایین‌تر و بعد از دو سال ساخت پرداخت می‌کند.

سعید شاهین‌فر خاطرنشان می‌کند: در مرحله اول حدود 5 هزار واحد در نقاط مختلف شهر بر اساس توان مالی و علایق متقاضیان در نظر گرفته شد و برای متقاضیان قشر ضعیف نیز زمین‌های مرغوب 99 ساله و داخل محدوده شهری که اعمال قیمت زمین در شیوه‌نامه دی‌ماه سال گذشته توسط شورای عالی مسکن که نمایندگان وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و دادگستری در آن حضور داشتند، تصویب شد.

وی در ادامه تصریح می‌کند: براساس این شیوه‌نامه، زمین‌هایی که ارزش ریالی کارشناسی آنها کمتر از یک سوم قیمت ساخت یک متر مربع باشد، به صورت رایگان و قرار داد 99 ساله و ارزش زمین‌هایی که بیشتر از یک سوم قیمت ساخت هر متر مربع باشد به صورت اقساطی از متقاضیان دریافت می‌شود.

این مسئول با ابراز اینکه قیمت کارشناسی شده این زمین‌ها بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی زمین‌هاست، اعتقاد دارد: طبق نظرسنجی‌هایی که از متقاضیان داشتیم، حدود 60 درصد از این افراد مایل به خرید مسکن‌های با احتساب قیمت زمین هستند زیرا پس از ساخت، زمین نیز در اختیار این متقاضیان قرار می‌گیرد و حتی سند آن نیز ارائه می‌شود.

وی با اشاره به زمین‌های 99 ساله این طرح، اظهار می‌کند: متقاضیان مختار هستند که با شرایط موجود خود، کدامیک از زمین‌ها را انتخاب کنند و لازم به ذکر است که تمامی این زمین‌هایی که در طرح ملی مسکن در نظر گرفته شده، در داخل محدوده شهری و حتی دارای انشعابات هستند.

شاهین‌فر یکی از مشکلات این طرح که می‌تواند برای متقاضیان دشوار باشد را وام 100 میلیونی با نرخ بهره 18 درصد عنوان می‌کند و می‌گوید: با توجه به اینکه تنها یک سوم هزینه ساخت مسکن ملی به صورت تسهیلات به متقاضیان ارائه می‌شود، لازم است برای دستگیری بیشتر این افراد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان با رایزنی‌های خود در مجلس به میزان تسهیلات افزوده و از نرخ بهره‌های آن بکاهند.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی این طرح در زنجان خاطرنشان کرد: مرحله نخست این طرح که 5 هزار واحد در نظر گرفته شده هم اکنون پیمانکاران انتخاب و فونداسیون آن در حال اجراست و اگر متقاضیان اقساط را در سر موعد پرداخت کنند تا 48 ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و برای مرحله دوم این پروژه نیز اقدامات مطالعاتی آغاز و زمین ساخت آن نیز توسط بنیاد مستضعفان تامین شده است.

خرید و فروش امتیاز غیر قانونی است

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در ادامه با خرید و فروش امتیازات طرح ملی مسکن که در برخی از مشاورین املاک و یا فضای مجازی اتفاق می‌افتد، اشاره‌ای می‌کند و می‌گوید: این خرید و فروش‌هایی که متقاضیان با مبالغ بسیار پایین در مشاورین املاک انجام می‌دهند  غیر قانونی و غیر رسمی است زیرا معامله بدون کد رهگیری اعتباری نداشته و جایگاه قانونی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر این امتیازات فروخته شود تا اخذ سند امکان واگذاری وجود ندارد، تشریح می‌کند: خرید و فروش این امتیازات برای خریدار و فروشنده جرم بوده و در صورت اطلاع، این امتیازات باطل شده و از عرصه پروژه خارج می‌شود.

سعید شاهین‌فر با اذعان به اینکه ممنوعیت خرید و فروش امتیازات مسکن ملی از تاکیدات استاندار زنجان است، ابراز می‌کند: سازمان صمت نظارت کافی بر عملکرد مشاورین املاک داشته و پلیس فتا نیز در فضای مجازی حضور دارد و در صورت خرید و فروش این امتیازات، با متخلفین برخورد می‌شود.

وی بر این باور است: این پروژه برای همه 3 دهک پایین در نظر گرفته شده و متقاضیان نگران پرداخت اقساط آن نباشند تا مجبور به فروختن امتیازان آن شوند./ روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانطرح اقدام ملی مسکنراه و شهرسازی زنجانسعید شاهین فر
sedayezanjannews.ir/nx4164


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»