اگر زندگیام داستانی نباشد؛ چیزی در زندگی کم خواهم داشت!/آثار برندگان این مسابقه در گلچین بینالمللی ادبی قاهره در مصر منتشر میشود
پایگاه
خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسیخانی: برگزیده مسابقه بینالمللی «آسیای
ادبی - ۲۰۲۳» اظهار کرد: مهمترین اثر دورهها و کلاسهای آموزشی این است که فرصت
نوشتن را به افراد میدهد! وقتی افراد دوره و کلاسهایی نمیروند، قطعا این فرصت
را از دست میدهند و شاید در این شرایط؛ کار امروز را به فردا بیندازند و برای
نوشتن انگیزه نداشته باشند. ضمن اینکه در همین گردهماییها داستانها فرصت نقد و
اصلاح پیدا میکنند و زمینه ارتقای داستاننویسان فراهم میشود و از همین جهت است
که معتقدم باید از پتانسیل کلاسهای داستاننویسی در استان بهره برد.
«ثمین
سجادی» متولد 30 مرداد ماه 1379، یکی از نویسندگان جوان زنجانی است که به تازگی
توانسته است در بین برگزیدگان مسابقه بین المللی «آسیای ادبی - ۲۰۲۳» باشد.
نوشتن را از کانون پرورش
فکری کودک و نوجوان شروع کردم
او
که از کودکی در کانون پرورش کودک و نوجوان به دنبال تجربه در حیطه داستاننویسی
بوده است، در گفتوگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه نوشتن را از کانون پرورش
فکری کودک و نوجوان شروع کردم، اظهار کرد: از سال دوم دبستان در کلاسهای کانون
پرورش فکری کودک و نوجوان شرکت داشتم و در همان سالها از بین رشتههای مختلف هنری
داستاننویسی را انتخاب کردم.
«سجادی»
که فارغالتحصیل رشته علوم تغذیه از دانشگاه علوم پزشکی است، ادامه داد: بخشی از
دلیل علاقهام به رشته داستاننویسی به مربی آموزش داستاننویسی برمیگردد که مربی
سوژه میداد و ما را مجبور به نوشتن در خصوص آن سوژه میکرد.
شرکت در کلاسهای کانون
پرورش فکری کودک و نوجوان امیدبخش بود
برگزیده
مسابقه بینالمللی «آسیای ادبی - ۲۰۲۳» بابیان اینکه شرکت در کلاسهای کانون پرورش
فکری کودک و نوجوان امیدبخش بود، اظهار کرد: مربی در این دوران مسابقاتی کوچکی بین
اعضا ترتیب میداد که اگرچه این مسابقات، مسابقات واقعی نبود؛ ولی به هر جهت
انگیزهای درزمینهٔ نوشتن به
وجود میآورد.
او
با اشاره به سابقه طولانیمدت خود در خاطرهنویسی روزانه اظهار کرد: از همان دوران
ابتدایی خاطرات روزمره خود را باوجوداینکه شاید حروف را چندان آموزش ندیده بودم، مینوشتم.
خاطرهنویسیهایی که در دوره دبیرستان قطع شد و به سمت و سوی «انشانویسی» و «ناداستان»
حرکت کرد.
«سجادی»
بابیان اینکه داستاننویسی را بهصورت حرفهای از تابستان سال 98 شروع کردم،
افزود: معلم ادبیات مدرسه، من را به خبرنگاری دریکی از روزنامههای تهران معرفی
کرد که ایشان در ابتدا ایرادات کار من را میگرفت و سپس من را به یکی از مؤسسات
آموزشی داستان معرفی کرد.
در موسسه «کارنامه» بود
که اولین داستانم را بهصورت حرفهای
نوشتم
برگزیده
مسابقه بینالمللی «آسیای ادبی - ۲۰۲۳» افزود: در موسسه «کارنامه» بود که اولین
داستانم را بهصورت حرفهای نوشتم. هرچند در این دوره من تنها یکترم از چهار ترم
کلاس آموزشی را گذراندم، اما با اصول و فنهای داستاننویسی آشنا شدم.
او
ادامه داد: پسازاین دوره بود که دستم آمد که باید چطور به مقوله نوشتن ورود داشته باشم. در همین دوره بود
که به جهت مشکلاتی که دررفت و آمد به تهران داشتم از ادامه این دوره بازماندم. اما
همچنان داستاننویسی را دنبال کردم و تلاش کردم خودم را در این زمینه ارتقا بدهم.
«سجادی»
افزود: برای آموزش بهتر داستاننویسی چند کتاب آموزشی تهیه کردم و داستانهایی که
در این کلاس معرفیشده بود را بهمرور خواندم.
این
نویسنده جوان زنجانی، بابیان اینکه با شروع کرونا اوقات فراغتی فراهم شد، گفت: در
این دوران به جهت تعطیلی دانشگاهها و کسبوکارها، اوقات بیشتری برای پرداختن به
موضوع داستاننویسی فراهم شد! در این زمان در کارگاه «جمع نویسی» شرکت کردم که
عنوان میکرد در 120 روز ؛ هر فرد 100 داستان مینویسد.
وی
در این خصوص افزود: این کارگاه علیرغم اینکه موضوع خاصی برای آموزش نداشت، اما
برای من نقطه عطفی بود و باعث شد که آن چهره جدی داستان کوتاه را کنار بگذارم. در
کلاسهای دیگر آموزشی، داستان مقولهای جدی و حرفهای بود و این قضیه نوشتن را برای
من سخت کرده بود و باعث شده بود که من داستانهای پیچیدهای مینوشتم و استفاده
زیاد از تکنیکها و اصول داستاننویسی باعث میشد که محتوای داستانهایم فدا شود.
این
نویسنده افزود: این کارگاه باعث شد که داستانهای سادهتری بنویسم و یاد بگیرم در
بدترین شرایط هم بنویسم! هرچند در این دوره نیز چندان موفق عمل نکردم و در داستان
شصت و چهارم خسته شدم و این چالش 120 روزه را رها کردم. اما به دلیل اتفاقی که در
آن چالش برایم افتاده بود؛ تصمیم گرفتم که آن سال حداقل 100 داستان نوشته باشم.
همزمان با آن وبلاگ نویسی را جلو بردم و تلاش میکردم که خاطرات روزانهام را بنویسم.
این موضوع باعث شده بود جدای از کیفیت آثار، هر زمان که میلم بکشد یکچیزی برای
نوشتن در ذهنم باشد.
«سجادی»
بابیان اینکه این اتفاقات باعث شد که داستاننویسی برایم جدیتر شود، گفت: پیشازاین
فکر میکردم که داستانهایم پیشپاافتاده و ساده هستند. اما با شرکت در این دورهها
دری بهسوی فعالیتهای جدیترم باز شد.
وی
ادامه داد: یکی از کارگاههای دیگری که شرکت کردم سمتوسوی «اسطوره نویسی» و «ادبیات
فانتزی» داشت و این باعث شد که من تا میزانی به سمت داستانهای «سورئال» حرکت کنم.
این کارگاه موجب شد تا در سوژهیابی تجربههای جدیدتری پیدا کنم! بااینوجود آنقدر
پخته نبودم که بتوانم داستانهای حرفهای در این سبک و سیاق بنویسم و اینجا بود که
فهمیدم برای نوشتن باید تلاش بیشتری کرد.
مهمترین اثر دورهها و کلاسهای
آموزشی این است که فرصت نوشتن را به افراد میدهد
او
در مورد اثر کلاسهای آموزشی در یادگیری داستاننویسی، افزود: مهمترین اثر دورهها
و کلاسهای آموزشی این است که فرصت نوشتن را به افراد میدهد! وقتی افراد دوره و
کلاسهایی نمیروند، قطعاً این فرصت را از
دست میدهند و شاید در این شرایط کار امروز را به فردا بیندازند و برای نوشتن
انگیزه نداشته باشند. ضمن اینکه در همین گردهماییها داستانها فرصت نقد و اصلاح
پیدا میکنند و زمینه ارتقای داستاننویسان فراهم میشود و از همین جهت است که
معتقدم باید از پتانسیل کلاسهای داستاننویسی در استان بهره برد.
«سجادی»
بابیان اینکه هیچ گروه از هنرهای دیگر نتوانسته است من را مثل داستاننویسی به خود
جلب کند، افزود: معتقدم که ادبیات و بهطور ویژهتری داستان نجاتبخش و امیدآفرین
است؛ یعنی به ادامه دادن در این مسیر مجبورم! استنباطم این است که اگر در آینده زندگیام
داستانی نباشد؛ چیزی در زندگی کم خواهم داشت!
بهواسطه معرفی یکی از
دوستانم در این مسابقه شرکت کردم
این
نویسنده جوان افزود: دومین مسابقه بینالمللی «آسیای ادبی- 2023» بهمنظور هشتصدمین
سالگرد سلطان بیبارس و سیامین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین قزاقستان و مصر
فراخوان داده بود. فراخوان را یکی از دوستان دقیقه 90 برایم ارسال کرد و بهصورت
شانسی در این جشنواره شرکت کردم.
برگزیده
مسابقه بینالمللی «آسیای ادبی - ۲۰۲۳» اظهار کرد: 150 اثر به این مسابقه ارسالشده
بود که
کمیته ساماندهی سه دیپلم برای برندههای اول، دوم و سوم و یک نشان «ICPD» برای برنده نهایی در نظر گرفته بود.همچنین
طبق فراخوان این مسابقه ادبی آثار همه برندگان این مسابقه در گلچین بینالمللی
ادبی قاهره در مصر منتشر میشود.
وی
بابیان اینکه در این مسابقه مقام سوم را کسب کردم، گفت: در بخش نثر زبان فارسی «ICPD» سیده معصومه شمس از استان البرز و
مجتبی پور فرخ از استان گیلان ومن از استان زنجان به ترتیب مقامهای اول و دوم این
مسابقه را از آن خود کردند.
«سجادی» بابیان اینکه این جشنواره
را من چندان نمیشناسم و بهواسطه معرفی «رضا باباخانی»
نفر سوم این مسابقه در بخش شعر در این مسابقه شرکت کردم، گفت: داستان
شرکت داده شده در این جشنواره ماحصل داستانهایی بود که در کارگاههای داستان
نویسی نوشته شده بود ودر کلاسهای داستان نویسی نقد و بررسی شده بود.