کد خبر: 10132
1402/05/22 - 15:33


در نشست مطبوعاتی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان مطرح شد؛

نمی‌توانیم عنان کار تعاونی‌ها را در دست خود بگیریم

ریل‌گذاری برای حل مشکلات تعاونی ها در استان انجام شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: با اشاره به اینکه تعاونی‌ها مستقل هستند و نباید با هر اختلافی اداره تعاون عنان کار را از آنها بگیرد و میدان‌داری کند.

نشست مطبوعاتی طیب جعفری مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان 22 مردادماه 1402 در محل سالن جلسات شهید شهریاری این اداره کل برگزار شد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در این نشست با گرامیداشت روز خبرنگار اظهار داشت: خبرنگاران یاری‌گر در زمینه نظارت بر فعالیت دستگاه‌ها هستند.

در ابتدای این نشست مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در پاسخ به سئوال صدای زنجان در مورد مشکلات موجود در برخی تعاونی‌های مسکن استان زنجان که بنا به ادعای معترضان ریشه در حمایت اداره کل تعاون دارد با اشاره به اینکه تعاونی‌ها مستقل هستند و نباید با هر اختلافی اداره تعاون عنان کار را از آنها بگیرد و میدان‌داری کند، گفت: اگر چنین باشد تعاونی‌ها ماهیت خود را از دست خواهند داد و وظیفه این اداره کمک برای بسترسازی برای رایزنی اعضای تعاونی‌ها است.

جعفری با بیان اینکه این یک گام است که مذاکره و گفت‌وگو را جایگزین تجمعات و فشارهای رسانه‌ای کرده‌ایم، عنوان کرد: باید در این مسیر حرکت کرد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در واکنش به اظهارات معاون استاندار زنجان در زمینه تعاونی‌ها اظهار کرد: موضوع را از وی جویا شدیم که بیان کردند که نظر وی مربوط به سال‌های قبل است که ما نیز آن را تایید می‌کنیم و نظر معاون وزیر و اعلام گزارشات به وزیر نشان می‌دهد ریل‌گذاری برای حل مشکلات تعاونی در استان انجام شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: زمان، اثرات فعالیت‌ها و مداخلات دولت در زمینه تعاونی‌ها را به زودی نشان خواهد داد البته نمونه موفق تاثیرگذاری این اقدامات در تعاونی‌ها هم‌اکنون نیز می‌توان مشاهده کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نتایج تفصیلی آمار نیروی کار کشور در روزهای اخیر منتشر شده است، بیان کرد: در استان زنجان با حمایت‌های رفع موانع تولید در بخش خدمات در ایجاد اشتغال سهم بیشتری خواهیم داشت و این تغییرات اتفاق افتاده است.

این مسئول بیان کرد: سهم خدمات از اشتغال در استان زنجان در سال 1400 به میزان 36.7 درصد بوده که با تلاش صورت گرفته در سال گذشته این میزان از 40 درصد رد شده که نشان می‌دهد افزایش سهم خدمات از اشتغال آغاز شده و رو به رشد است.

جعفری با اشاره به اینکه استان زنجان نسبت به کشور جمعیت نیروی کار بیشتری را وارد بازار کار کرده است، اضافه کرد: افزایش جمعیت نیروی کار از یک سو برای ایجاد اشتغال یک دغدغه است از سوی دیگر این جمعیت می‌تواند زمینه فعالیت نیروی کار را به دنبال داشته باشد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به اینکه با وجود افزایش جمعیت شاغل نرخ بیکاری در استان زنجان تثبیت مانده است، بیان کرد: نسبت اشتغال در زنجان در سال 1400 به میزان 42.5 بوده که این میزان در سال 1401 به 45.7 درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه نسبت به میانگین کشوری در حوزه اشتغال زنجان وضعیت خوبی داریم، اضافه کرد: البته تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله داریم.

جعفری با بیان اینکه در حوزه امور اجتماعی اطمینان از وضعیت رفاهی مردم دولت با طرح خرید اعتباری کالا در کشور استارت زده است، بیان کرد: در ماه‌های آینده مردم خبرهای جدیدی از این طرح خواهند شنید.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه در سال‌جاری 21 هزار و 324 نفر از طرح کالابرگ استفاده کرده‌اند، افزود: تلاش ما افزایش تراکنش زنجانی‌ها از این طرح است.

وی بیان کرد: افزایش فروشگاه‌های مجری طرح در دستور کار قرار دارد و تهیه کالا و رصد توزیع آن نیز انجام می‌شود.

جعفری با اشاره به اینکه استان زنجان دارای ماموریت اهداف و نظام نامه وزارتی برای ساماندهی روابط کار گری و کار فرمایی در بخش حل و فصل اختلافات این مجموعه است، اضافه کرد: در مجموع بالغ بر یک هزار و600 رای در این زمینه صادر شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به اینکه 122 خانه بهداشت کارگری در استان زنجان داشته‌ایم، بیان کرد: در سال 1401 این تعداد به 132 خانه بهداشت کارگری افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد ما حل اختلافات با اصل سه جانبه‌گرایی است، بیان کرد: تلاش شده زمان رسیدگی به اختلافات کاهش یابد.

جعفری با اشاره به اینکه در سه ماهه نخست سال‌جاری 2 هزار و 60 مورد بازرسی از واحدهای استان انجام شده است، گفت: در این ایام 100 درصد برنامه ابلاغی دولت به اداره کار زنجان در 3 ماهه سال‌جاری محقق شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به بازرسی و بازدیدهای ویژه در حوزه بخش مسکن استان به دلیل پیشتازی استان در این بخش عنوان کرد: این اقدام در راستای نظارت بر کارگاه‌‌ها است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یک اراده خوب از سوی تعاونی‌ها ایجاد شده تا با همکاری دولت مشکلات آن حل شود، بیان کرد: در این بین نمی‌دانم چرا افرادی علاقه‌ای به این موضوع نداشته و به حل مشکلات تعاونی کمک نمی‌کنند.

جعفری با اشاره به اینکه فضا بسیار مناسب است تا با رایزنی زمین‌های خارج از محدوده ساماندهی شود، گفت: فضا برای تعیین تکلیف این زمین‌ها فراهم شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به اینکه مکاتبات با هیئت مدیره تعاونی‌ها برای ثبت اعضای آن انجام شده است، گفت: شفاف‌سازی و مستندسازی مسائل داخلی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان انتظار داشت به صورت یکباره مشکلات تعاونی‌ها حل شود، عنوان کرد: خوشبختانه نظم خوبی در این زمینه در حال شکل‌گیری است.

جعفری با بیان اینکه به هر حال در هر بخشی افرادی هستند که منافعشان در بی نظمی و عدم شفافیت است، اضافه کرد: در گذشته شاهد افزایش اعضا بدون تغییر زمین‌ها بودیم که با نظارت مانع این اتفاق شده‌ایم.

این مسئول با اشاره به اینکه در روزگاری تعاونی‌های مسکن بسیار فعال بوده و این موضوع به دلیل امکان الحاق زمین به محدوده شهرها بود، گفت: الحاق به محدوده هنوز بابش بسته نشده و تنها قوانینی دارد که باید لحاظ شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به اینکه یکی از تعاونی‌های استان که موفق بوده و الان در حال تکمیل کارهای خود بوده تعاونی مسکن فرهنگیان زنجان است، گفت: این تعاونی به دلیل کرونا و با بخشنامه وزارت تعاون نسبت به برگزاری مجمع در سال‌های گذشته اقدام نکرده بود که با برگزاری مجمع در سال‌جاری و ایجاد تنش دوباره آگهی داده است.

وی با اشاره به وجود گله‌مندی در داخل تعاونی توسط برخی از اعضا از اداره تعاون که نسبت به ورود این اداره به موضوع تعاونی انتظار داشتند در انتصاب هیئت مدیره اقدام کند، گفت: این افراد یا از قوانین ما مطلع نیستند یا با بررسی گذشته مطلع شدند که با فشار اداره کار می‌توان این تخلف را انجام داد.

جعفری، گفت: ما طبق قانون نسبت به بررسی موضوع از طریق بازرس تعاونی مبادرت کردیم و در گام بعدی، مراحل ثانویه انجام خواهد شد که هیچ یک از آنها در اداره تعاون نخواهد بود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به جلسه مشترک اعضای تعاونی مسکن فرهنگیان با یکدیگر عنوان کرد: این اعضا با تشکیل جلسه سعی در حل مشکلات خود از طریق گفت‌وگو دارند.

وی با بیان اینکه تصمیم‌گیری در زمینه زمین‌های فرمان یه باید در حیطه اعضا و صاحبان امتیاز همان پروژه باشد، گفت: این قاعده است که اعضایی که در پروژه نیستند نباید در تصمیم‌گیری‌ها دخالت کنند.

جعفری با اشاره به اینکه دیگر تعاونی مطرح در فضای رسانه‌ای تعاونی مسکن فرهنگیان خدابنده است، عنوان کرد: هیئت مدیره‌ این تعاونی در برهه زمانی در ابهر زمین خریداری کردند و صرف نظر از درست یا غلط بودن این تصمیم همین امر موجب اختلاف در داخل خودشان شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به اینکه با توجه به خرید زمین با پول مردم نگاه ما این است که زمین‌های این تعاونی هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود، اضافه کرد: تاکید ما بر این است که باید وضعیت این تعاونی مشخص شود.

وی با بیان اینکه استعلامات یکی از اعضای هیئت مدیره فعلی  تایید نشده است، بیان کرد: این موضوع ابلاغ شده تا با توجه به آن، صورتجلسه هیئت مدیره تنظیم و اقدامات بعدی براساس آن انجام شود.

جعفری با اشاره به اینکه یکی از دیگر تعاونی‌های مورد بحث در فضای رسانه‌ای تعاون صنعتگران قیدار نبی است که اختلافی بین اعضای این تعاونی به دلیل برگزاری انتخابات ایجاد شده است، گفت: کمیسیون شهرستان و استان انتخابات را تایید کرده‌اند و هیئت مدیره جدید باید نسبت به تعیین تکلیف تعاونی اقدام کنند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به اینکه برخلاف فضای رسانه‌ای همین افرادی که نسبت به عملکرد هئیت مدیره تعاونی مسکن فرهنگیان نقد داشتند سر میز مذاکره گفت‌وگو کردند، گفت: عدم شتاب‌زدگی و شعارزدگی توسط اداره تعاون موجب زمینه‌سازی این مذاکره شده است.


صدای زنجانمدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجانتعاونی‌های مسکن
sedayezanjannews.ir/nx10132


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»