کد خبر: 10137
1402/05/23 - 10:58


صدای زنجان از وضعیت نابسامان دستفروشان در پارک بانوان گزارش می‌دهد؛

به خاطر زنانگی؟

دست‌فروشان زن: به‌جای حمایت سنگ جلوی پایمان می‌اندازند! آیا بنا است سر چهارراه‌ها به فروش محصولات‌مان اقدام کنیم؟ /عضو شورای شهر: دستفروشان فضای پارک را نابسمان کرده‌اند/ معاون خدمات شهری شهرداری: اولویت شهرداری برای اختصاص غرفه‌ها، تولیدات خانگی بانوان است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: باوجود گله دست‌فروشان زن در پارک بانوان، عضو شورای شهر عنوان می‌کند که به دلیل نابسامانی وضعیت پارک بانوان، حضور دست‌فروشان در این پارک باید ساماندهی شود، ضمن اینکه معاون خدمات شهری شهرداری نیز عنوان می‌کند که در این زمینه اولویت با فروش محصولات خانگی و صنایع بانوان است.

چندی از دست‌فروشان زن فعال در پارک بانوان در طی تماس با صدای زنجان از مشکلات پیش روی خود و سنگ‌اندازی مدیریت این مجموعه در زمینه فعالیت آن‌ها در سطح این مجموعه گله کردند و خواستار ورود مسئولان به این مسئله و ساماندهی این وضعیت شدند.

یکی از این دست‌فروشان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه نزدیک سه سال است که در این پارک  دستفروشی می‌کنم، اظهار کرد: در طی این سال‌ها هر چند وقت یکبار یک سری فشارهایی به ما وارد می‌شود. این اواخر اما به دست فروشان این پارک فشار مضاعف‌تری وارد شده است.

وی ادامه داد: چند باری سد معبر بساطم را جمع کرد و یک بار حتی رگالی که روی آن لباس آویزان می‌کردم را که ارزش دو سه میلیونی داشت از من گرفتند. هرچند پس از چندی آن را پس گرفتم، اما پس از آن عنوان کردند که حتما باید روی میزی وسایلتان را قرار بدهید.

این دستفروش خاطرنشان کرد: پس از آن میزی را به سختی تهیه کردم و وسایلم را روی آن پهن کرده و در معرض دید عموم قرار دادم. اما  باز هم وقتی به پارک رفتم، دیدم که خبری از میز نیست و این فشارها همچنان بر من به عنوان یک زن دستفروش که برای چرخاندن زندگیم چاره‌ای جز دستفروشی ندارم، وارد شد.

وی با بیان اینکه کار من این شده است که هر روز چند نایلون بزرگ از وسایل را  روزها به پارک بانوان ببرم و غروب‌ها جمع کنم و فردای آن روز دوباره آن‌ها را برگردانم، اظهار کرد: چند باری با مدیریت این مجموعه حرف زدیم و گفتیم که پارک وسیع است و وقتی شب‌ها کسی در پارک اجازه تردد ندارد، اجازه دهند تا ما وسایلمان را در گوشه‌ای از این پارک قرار دهیم تا مجبور نباشیم دوباره این وسایل را با خود ببریم و بازگردانیم، اما کسی قبول نکرد.

این زن با بیان اینکه حتی عنوان کردیم که اگر این وسایل برای شما مسئولیت دارد و نگران این هستید که گم شود و یا غیره، از ما امضا و تعهد بگیرید که مسئولیت این موضوع را خود به عهده بگیریم، اظهار کرد: من اینجا دستفروشی می‌کنم کار شرم‌آوری انجام نمی‌دهم! خود مسئولان به جای اینکه برای ما کار ایجاد کنند، جلوی آب باریکه درآمدی هم که داریم را با فشارهایی که وارد میکنند می‌گیرند.

 این دستفروش افزود: اینجا پارکی مختص زنان است و من هم تنها بساط کوچکی دارم که از همین محل ارتزاق می‌کنم، اگر اجازه فعالیت به من در این مکان داده نشود من کجا بروم؟ آیا بروم چهار راه و پشت چراغ قرمز بساط کنم؟ هر روز بر من خرده می‎گیرند و نمی‌گذارند که کاری انجام بدهم.

وی با بیان اینکه حدود 10 دستفروش دیگر نیز در این مکان حضور دارند که بساط برخی از آن‌ها را روز گذشته جمع کرده‌اند و اجازه فعالیت نداده‌اند، اظهار کرد: غرفه‌های موجود در پارک بانوان همه بسته هستند، این غرفه‌ها را برای چه زده‌اند؟ می‌شود از این غرفه‌ها استفاده برد ولی اجازه استفاده از آن داده نمی‌شود. آن وقت من و امثال من باید در زیر آفتاب بنشینیم و هر جا که مدیریت اجازه داد بساط کنیم!

 وی افزود: من زندگی‌ام را از طریق دستفروشی می‌گذرانم، برخی از دست‌فروشانی که در این پارک در حال کار هستند بچه مریض دارند و تنها به دنبال حل مشکلات اقتصادی خود هستند. در این شرایط مدیریت این مجموعه حتی اجازه فروش اجناسم را نمی‌دهد. به من می‌گویند «برو و مغازه اجاره کن و کار کن»، من اگر چنین شرایطی را داشتم چرا باید می‌آمدم در این پارک بساط می‌کردم!

وی اظهار کرد: همه من را در این منطقه می‌شناسند و حتی در این فضا به مشتریانم جنس نسیه می‌دهم، اگر اجازه فعالیت به من در این پارک داده نشود، چه کسی بنا است تا در این زمینه پول من را از مردم بگیرد!

روند فعالیت دستفروشان در پارک بانوان باید ساماندهی شود

 در این زمینه «حسین حمزه‌لوپاک»؛ عضو شورای شهر در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه پیگیر این مسئله خواهم بود، اظهار کرد: ورود دست‌فروشان به پارک بانوان، باید ساماندهی شود چرا که زنانی که در این پارک در حال فعالیت هستند تا میزانی فضای پارک را نابسمان کرده‌اند و از همین رو این انتظار می‌رود که با ورود شهرداری این فضا ساماندهی شود.

وی ادامه داد: اوایل سال طی بازدیدی که مسئولان از این پارک داشتند، پیشنهادی داده شد که یک فضایی در این پارک به صورت سبک ایجاد شود تا این موضوع با فرمولی که شورای شهر در مصوبه در نظرگرفته است، تحقق یابد. یعنی بنا شد تا با مبلغی جزئی مثل جمعه بازار غرفه‌هایی را درست کنند و این را در اختیار این دسته از دست‌فروشان قرار بدهند که بیایند و بساطشان را پهن کنند که چهره نازیبایی که در پارک به وجود آمده بود رفع شود.

حمزه‌لو پاک افزود: این موضوع مطرح شد و شهرداری از شورا مجوز هم گرفت که این کار را انجام بدهد و به آنها هم ابلاغ شد. حالا باید شورا پیگیر شود که کارها تا چه میزان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ما از جهت ساخت این مرکز اصلا به دنبال درآمدزایی نیستیم، افزود: بنا است تا یک سازه سبکی در این زمینه به کار گرفته شود که 3 تا 4 میلیارد تومان هزینه می‌برد که شاید طی 10 سال هم این هزینه به شهرداری بازنگردد. منتتهی باید در این زمینه ساماندهی شود و این دغدغه را هم داریم که نه تنها دست فروشان، حتی زنانی که تولیدات خانگی دارند در این منطقه بیایند و از این فضا استفاده کنند.

اولویت فروش محصولات خانگی بانوان است

با این وجود «غلامحسن احمدی»، معاون خدمات شهری شهرداری زنجان با اشاره به اینکه با شهردار از این پارک بازدید کردیم و شاهد بودیم که این دست فروشان یک وضعیت نامناسبی را دراین نقطه ایجاد کرده اند اظهار کرد: روزی که از این مکان بازدید شد وضعیت بسیار نامناسب بود و وسایل دست‌فروشان در آن پخش بود.

 وی ادامه داد: بنا به راین است که بازارچه‌ای ایجاد شود، منتهی این افراد مجاز نیستند که وسایل خود را در پارک رها کنند. چند آیتم و شیوه کار وجود دارد که این موضوعات را در قالب جدولی درآوردیم و این را ما آنجا عملیاتی می‌کنیم و در طول این مدت هم بنا سات تا دست‌فروشان فعالیت خود را ادامه بدهند ضمن اینکه شرایط را باید رعایت کنند منتهی چارچوب‌های هم داریم که مانع از بی‌نظمی شود.

 این مسئول افزود: ما معمولاً آنچه که تکلیف داریم، سازماندهی عرضه تولیدات خانگی و صنایع‌دستی است و اینکه برخی از دست‌فروشان بروند یک سری اجناس از بیرون بگیرند و بیایند در این فضا با سودی عرضه کنند، این امکان وجود ندارد. ما وعده‌ای برای کار برای دست‌فروشان نداریم! اولویت ما این است که خانم‌هایی که  تولیداتی دارند بتوانند، تولیدات خانگی خود را در این مکان عرضه کنند. در حقیقت این موضوع را پیگیری می‌کنیم و امید است بتوانیم محقق کنیم.

احمدی افزود: اینجا بازارچه نیست که  دست‌فروشان بخواهند محصولات خود را در غرفه نگه‌دارند، البته موضوعات تابع شرایطی است که باید آن را لحاظ کنیم اما اینکه این موضوع را انجام بدهیم، ممکن است فردا اتفاقاتی بیفتد و هر آنچه که در پارک بانوان اجاره فروش نداشته باشد در بساط یکی از این دست‌فروشان پیدا شود و کسی آن را گردن نگیرد بنابراین ناچار به رعایت چارچوبی هستیم.

 بااین‌وجود دست‌فروشان معتقدند که با یک ساماندهی مناسب می‌توان شرایطی را فراهم آورد که علاوه بر فعالیت این قشر وضع حال آن‌ها نیز در نظر گرفته شود. 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانپارک بانوان زنجانزنان دستفروشمعیشت
sedayezanjannews.ir/nx10137


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»