کد خبر: 4159
1399/06/05 - 10:46


صدای زنجان از افتتاح «پارک بانوان»ی گزارش می‌دهد که «پارک خانواده» شد؛

پارک وعده

رئیس شورای شهر زنجان: درختان رشد کنند امنیت ایجاد می‌شود/ عضو شورای شهر زنجان: از ابتدا مکان‌یابی پارک اشتباه بود/ بانوان ساکن غرب زنجان: آیا مسئولان در زمان احداث این پارک پی به اشرافیت داشتن ساختمان‌های اطراف پی نبردند که حالا آن را بهانه می‌کنند؟

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- چند روز پیش پارکی در بخش غربی زنجان مورد بهره‌برداری قرار گرفت که در چند سال گذشته بارها از سوی اعضای شورای شهر و شهرداران وقت از آن به عنوان پارک بانوان غرب زنجان یاد می‌شد و حتی روز عید فطر که وعده افتتاح آن را داده بودند و عملی نشد نیز از آن به عنوان پارکی مختص بانوان اسم می‌بردند ولی درست در زمان افتتاح این پارک مسئولان پشت تریبون اعلام کردند که این پارک برای استفاده خانواده‌ها در نظر گرفته است.

هر چند مسئولان در شهرداری و شورای شهر زنجان تأکید بر این دارند که این پارک فعلاً برای استفاده خانواده در نظر گرفته شده و احتمال دارد چند سال آینده به پارک مختص بانوان تبدیل شود ولی بانوان ساکن در غرب زنجان بر این جمله تأکید دارند که فاصله از حرف تا عمل فرسنگ‌هاست چرا که مسئولان در چند سال گذشته آنان را به ایجاد پارکی امن و مختص آن‌ها وعده داده بودند و درست در زمان افتتاح ورق برگشت و به بهانه‌هایی وعده‌شان عملی نشد.

مهم‌ترین سوال آنان این است که آیا مسئولان در زمان احداث این پارک پی به اشرافیت داشتن ساختمان‌های اطراف به داخل پارک پی نبردند که حالا آن را بهانه قرار دادند؟ اگر راهکاری برای حل آن داشتند چرا آن را اجرایی نمی‌کنند؟

این بانوان معتقدند این پارک سال‌ها به اسم پارک بانوان از سوی مسئولان نام برده شد و حالا هم اسمش را پارک بانوان غرب زنجان گذاشتند در حالی که در عمل پارک خانواده است و این پارک فقط به اسم مختص بانوان است.

به گفته برخی از بانوان ساکن در غرب زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان، آنان برای بهره‌مندی از فضای سبز و محیطی مختص آن‌ها باید از غرب شهر طی مسافت کرده تا در نهایت به پارک بانوان شرق زنجان دست‌رسی پیدا کنند این امر سبب صرف زمان و هزینه برای آن‌هاست در عین حال بسیاری از بانوانی که نیاز به این محیط‌ها دارند امکان رفتن به پارک بانوان در شرق زنجان را نداشته و از این امکان محرومند.

درختان رشد کنند مانع دید می‌شود

طبق گفته رئیس شورای شهر زنجان زمانی این پارک می‌تواند به عنوان پارک مختص بانوان مورد استفاده قرار گیرد که اشرافیت به داخل پارک از بین رفته و امنیت لازم برای بانوان ایجاد شود از همین رو این امر زمانی میسر می‌شود که درختان کاشت شده در پارک قد کشیده و رشد کنند و مانع دید شوند به همین دلیل بانوان ساکن در غرب زنجان باید منتظر رویش درختان باشند.

رئیس شورای شهر زنجان بر این باور است که در حال حاضر به این دلیل که درختان کاشت شده در پارک بانوان غرب زنجان به حد کافی رشد نداشته و از طرفی نبود پوشش گیاهی متراکم از جهت‌های مختلف به ویژه ضلع غربی دید به داخل پارک را افزایش داده است به همین دلیل فعلاً پارک قابل استفاده فقط برای بانوان نیست.

به گفته راشاد باید یکی دو سال بگذرد تا درختان داخل پارک به حد کافی رشد کرده از طرفی برخی بناها باید ساخته شود تا اشرافیت از بین برود، تا آن زمان پارک بانوان به عنوان پارک خانواده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با پوشش گیاهی می‌توان مشکل امنیت پارک برای بانوان را حل کرد؟ افزود: بله، یک سری فعالیت‌هایی را می‌توان انجام داد برای مثال در فضاهای خالی پارک می‌توان سازه‌ای ایجاد کرد که بانوان با آرامش خاطر در آن مکان ورزش کنند.

به گفته این مسئول در صورت برطرف شدن نواقص این پارک و تأمین امنیت آن به عنوان پارک بانوان مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی فعلاً مشخص نیست که چه زمانی این نواقصات و تأمین امنیت لازم ایجاد می‌شود.

پارک خانواده است نه بانوان

رئیس شورای شهر زنجان هم در پاسخ به این سوال که آیا پارک افتتاح شده که از آن مسئولان به عنوان پارک بانوان یاد می‌کنند با وضعیت فعلی قابل استفاده برای بانوان نیست؟ گفت: بله، از این پارک باید به عنوان پارک خانواده یاد شود نه پارک بانوان چرا که این پارک در وضعیت فعلی برای استفاده بانوان همانند پارک بانوان شرق زنجان مناسب نیست و ورودی آن به دلیل فعالیت سنگ‌فروشان و غیره وضعیت مناسبی ندارد.

رئیس شورای شهر زنجان یکی دیگر از دلایل عدم افتتاح پارک بانوان غرب زنجان در عید فطر امسال را ناامن بودن دیوار حائل بین پارک بانوان با دیوار ساختمان یکی از دستگاه‌های استان عنوان کرده بود.

مشکل دیوار حائل حل شد

به گفته عباس راشاد در بررسی‌های نهایی انجام شده برای افتتاح پروژه در عید فطر امسال مشخص شد که دیوار حفاظتی مذکور ایمنی لازم را نداشته و احتمال ریزش است از همین رو با صحبت‌های انجام شده با دستگاه مربوطه قرار بر این شد که دیوار به طول ۲۰۰ متر که احتمال ریزش داشت، تخریب شده و دیوار بتنی جاگذاری شود که این امکان ایجاد شده و شهرداری از دیوار پیش‌ساخته در این مکان استفاده کرد.

پیش از این ساماندهی ورودی پارک بانوان غرب زنجان به دلیل همخوانی نداشتن برخی فعالیت‌ها‌ در اطراف این پارک مورد تأکید بود و یکی از شروط بهره‌برداری از پارک مذکور را ساماندهی و ایمن کردن ورودی آن عنوان می‌کردند به طوری که این موضوع در عید فطر امسال دلیلی بر عدم افتتاح این پارک  شد.

ورودی پارک ساماندهی نشد

حالا در حالی شاهد افتتاح پارک بانوان غرب زنجان هستیم که هیچ ساماندهی در ورودی پارک انجام نشده است و رئیس شورای شهر زنجان وعده انتقال سنگفروشی‌ها و سنگ‌بری‌های مستقر در ورودی پارک به سایت مخصوص این صنف را داده است.

به گفته عباس راشاد در ضلع غربی پارک مذکور  چند واحد سنگ‌بری فعالیت دارند که برای ساماندهی وضعیت ورودی پارک باید این واحدهای صنفی به شهرک سنگ‌فروشی در نظر گرفته شده منتقل شوند.

وی با اشاره به این‌که موضوع ایجاد سایت سنگ‌فروشان از شورای دور چهارم به منظور ساماندهی سنگ‌فروشی‌های داخل شهر مطرح بود، اظهار کرد: خوشبختانه این سایت در حال حاضر قابل بهره‌برداری بوده و سنگ‌فروشی‌های داخل شهر به آنجا منتقل می‌شوند.

رئیس شورای شهر زنجان در پاسخ به این سوال که به طور یقین برخی از سنگ‌فروشی‌های داخل شهر تمایلی به فعالیت در سایت نخواهند داشت، آیا اهرم قانونی برای انتقال همه این واحدها به سایت ویژه این صنف وجود دارد یا خیر؟ افزود: این‌که اجبار و انتقال سنگ‌فروشی‌ها به سایت مذکور مشکل حقوقی دارد یا خیر کاری با آن ندارم چرا که اصل قضیه این است که سایتی متعلق به صنف سنگ‌فروشی‌ها باید ایجاد می‌شد که خوشبختانه محقق شد.

اشتباه در مکان‌یابی پارک است

 احمد نصیری، عضو شورای شهر زنجان اما مکان‌یابی نادرست را مهم‌ترین مشکل پارک بانوان غرب زنجان دانسته و بر این باور است که بی‌توجهی در انتخاب مکان این پارک و وجود برخی نواقص سبب شده در حال حاضر این محل به جای پارک بانوان به پارک خانواده تبدیل شود.

هر چند در طول چند سال گذشته از پروژه مذکور به عنوان پارک بانوان غرب زنجان یاد شده و هدف از ایجاد این پارک بهره‌مندی بانوان ساکن در غرب زنجان و حل مشکل مسافت طولانی برای دست‌رسی به پارک بانوان موجود در شرق زنجان عنوان شده بود ولی چند روز پیش در مراسم افتتاح این پارک حبیب یگانه، شهردار زنجان این‌گونه عنوان کرد که پارک بانوان غرب در ابتدا قرار است به صورت پارک خانواده استفاده شود.

هزینه 35 میلیارد تومانی برای پارک بانوان غرب

به گفته این مسئول این پارک در زمینی به مساحت ۴.۵ هکتار  احداث شده و در حدود  ۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای انجام آن هزینه شده است.

یگانه با اشاره به این‌که در شهر زنجان ۵۰ هکتار فضای سبز وجود دارد که با افتتاح پارک بانوان غرب زنجان سرانه فضای سبز شهروندان زنجانی افزایش می‌یابد، تصریح کرد: سطح چمن‌کاری در این پارک کم بوده و از درختان مثمر نیز در آن استفاده شده است.

حالا با وجود این‌که مسئولان در شورا و شهرداری زنجان اصرار بر این دارند که پارک غرب زنجان به عنوان پارک خانواده مورد استفاده می‌گیرد که در زمان بهره‌برداری نیز به عنوان پارک بانوان یاد شد./ روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپارک بانوان غرب زنجانشهرداری زنجانشورای شهر زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4159


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»