کد خبر: 10157
1402/05/26 - 9:36


مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان زنجان:

جشنواره بهترین سرآشپزهای ایران به میزبانی «سجاس» برگزار می‌شود

نشست مشترک رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان و مدیر کل میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان زنجان چهارشنبه ۲۵ مرداد ماه در سالن شهید شهریاری برگزار شد.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: نشست مشترک رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان و مدیر کل میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان زنجان چهارشنبه ۲۵ مرداد ماه در سالن شهید شهریاری برگزار شد. 

در این نشست احمد خداوردی و سید سعید صفوی به پرسش‌هایی خبرنگاران در حوزه‌های مختلف پاسخ گفتند.

                   زنجان جزو استان‌هایی است که کمترین پروژه‌های ۱۲ سال به بالا را دارد

احمد خداوردی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وظیفه هماهنگی و راهبری نظام برنامه‌ریزی استان در چارچوب نظام برنامه‌ریزی کشور، تهیه و تدوین طرح آمایش سرزمینی استان در چارچوب ضوابط ملی و متناسب با ظرفیت‌ها و امکانات جغرافیایی را بر عهده دارد، اظهار کرد:  تهیه و تدوین اسناد توسعه‌ای  از دیگر وظایف این سازمان است.

وی ادامه داد: سند توسعه شهرستان‌ها در ۲۴ جلد آماده چاپ است، علاوه بر این ۱۶ عنوان سند تدوین و بر اساس آن برنامه رشد ۱۴۰۲ ارائه می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به وظیفه تایید صلاحیت پیمان‌کاران و مشاوران و نظارت یک نظام مهم به نام نظام فنی و اجرایی اشاره نمود و ابراز کرد: تهیه نقشه و اطلاعات مکانی، ارائه دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها، نظارت بر امور اداری و استخدامی از دیگر تکالیف این سازمان است.

وی با بیان اینکه وظیفه اصلی ما در دولت هماهنگی برنامه‌ریزی و اقدامات دستگاه‌ها است، یادآور شد: هفته دولت ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در قالب جشنواره شهید رجایی و انتخاب برگزیدگان در چارچوب کشوری را در برنامه‌ داریم.

خداوردی با اشاره به اینکه در بخش تقویت زیرساخت‌های‌ داده‌های مکانی در استان اقدامات متعددی صورت گرفت و به عنوان اولین استان توانستیم این داده‌ها را پیاده کنیم، تصریح کرد: این کار علاوه برشفاف‌سازی اطلاعات به جمع‌آوری سایر اطلاعات و برنامه‌ریزی بر مبنای آمارهاکمک می‌کند.

وی نظارت بر پروژه‌های عمرانی را از دیگر اقدامات مهم خواند و گفت: رسانه، تسهیل‌گر حوزه مدیریت و برنامه استان است و رافع ابهامات و انتقال دهنده نظرات ذینفعان محسوب می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در مورد تعیین تکلیف پروژه‌های راکد عنوان کرد: اگر عمر میانگین پروژه‌های نیمه‌تمام را ۲۲ سال در نظر بگیریم زنجان جزو استان‌هایی است که کمترین پروژه‌های ۱۲ سال به بالا را دارد.

وی با اشاره به اینکه ۱۶ پروژه اعتبار دریافت کردند، ادامه داد: ۹ پروژه امسال به اتمام می‌رسد که یکی از آن‌ها ساختمان ثبت‌احوال است و ۲۴ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفتیم و سال بعد بهره‌برداری می‌شود.

خداوردی افزود: دو پروژه دیگر شامل هنرستان هنرهای تجسمی و سینما نیز احیا شدند که تلاش داریم با اعتبار سال ۱۴۰۳ این دو پروژه را به اتمام برسانیم، علاوه بر این پروژه‌های تنش آب و آبرسانی به روستاها را در اولویت قرار دادیم‌.

وی در مورد مشکلات پروژه ورزشگاه ۱۵ هزار نفری تصریح کرد: این ورزشگاه مشکلات فنی دارد اما به عنوان یک پروژه موجود به‌شمار می‌رود و باید آن را به اتمام برسانیم، همچنین پیگیر فعال شدن تنها پیست استاندارد دوچرخه‌سواری کشور نیز هستیم.

بالغ بر ۷۰ درصد کسانی که تور گردشگری میبندند خود زنجان را ندیده‌اند

در ادامه سید سعید صفوی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه ۲ هزار میراث شناسایی شده در استان زنجان داریم که ۹۲۹ اثر ثبت ملی و جهانی شده است، اظهار کرد:  تعداد آثار غیر منقول استان زنجان ۷۹۷  مورد است که ۲۳ اثر طبیعی، ۶۴ اثر ناملموس و معنوی، ۴۴ منقول  و یک اثر جهانی دارد.

این مسئول اضافه کرد:  در حال تهیه ۵ پرونده برای طی مراحل ثبت جهانی آثار هستیم که ۲ مورد آن معنوی و ۳ مورد طبیعی و غیر منقول بوده است.

وی ادامه داد: زرین‌غار به نام قیاس کندی شهرستان خدابنده ثبت ملی شد که یکی از غارهای شگفت‌انگیز در استان است.

به گفته صفوی؛ در سال ۱۴۰۱ بالغ بر  ۷۰ مورد مرمت اشیا صورت گرفته و ۳۵ اثر را تعیین حریم کردیم. همچنین در همین سال بالغ بر ۴ هزار و ۵۹۱ اثر حفاظت و پایش شدند.

وی یادآور شد:  در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۸۸ قلم اشیا کشف‌شده و ۷۶ متهم نیز دستگیر شدند. همچنین وضعیت ۲۱۰ نفر نیروی انسانی ساماندهی شد که ۵۷ نفر از کارکنان‌ سلطانیه و بخشی از کارکنان غار کتله‌خور از زمان شروع به کار بلاتکلیف بودند که بیش از یک چهارم نیروهای استان در یک سال اخیر تعیین تکلیف قطعی شدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه طی سال گذشته ۱۶۵۰ پروانه صنایع دستی صادر کردیم، افزود:  طی ۴ ماهه سال جاری نیز بالغ بر  ۶۷۲ پروانه صادر کردیم.

وی خاطر نشان کرد: طی سال گذشته نیز برای ۳۱۶ نفر در حوزه صنایع دستی اشتغال ایجاد شد و ۴۷۵ نفر تعهد امسال ماست که ۵۳ درصد آن تاکنون محقق شده است.

این مسئول افزود: درزمینه بیمه هنرمندان نیز با وجود تعلیق چندساله، امسال بالغ بر ۵۰۰ نفر به وزارت میراث معرفی کردیم. همچنین در زمینه تسهیلات مشاغل خانگی بالغ بر ۸۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد و ۶۳ میلیارد تو مان هم به بانک معرفی شده است.

صفوی با اشاره به اینکه در زمینه نشان ملی، استان زنجان جزو استان های پیشرو است، اظهار کرد: ۱۰۵ نشان مرغوبیت، ۱۱ نشان بین‌المللی در این زمینه صادر و به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه در زمینه گردشگری از سال  ۱۴۰۰ تا به امروز موافقت اصولی  در زمینه ایجاد مکانهای گردشگری و بومگردی صادر شده، گفت: تب گردشگری در استان بالا رفته و سرمایه‌گذاران خوبی برای احداث هتل و مجتمع‌های خدماتی و رفاهی و بوم گردی‌ها به میدان آمده اند.

صفوی با بیان اینکه گردشگری جزو صنایعی است که درآمد آن در بین مردم پخش می‌شود، اظهار کرد:‌ تسهیلات ۲۵ میلیارد تومانی برای این بخش تخصیص یافت. علاوه بر آن طی امسال نیز 300 میلیارد تومان تسهیلات بخش گردشگری به این بخش تزریق خواهد شد.

وی با بیان اینکه زنجان را شهر جشنواره‌ها می‌شناسند، افزود: برپایی "ایران کوچک"در سبزه میدان، جشنواره ملی آش، جشنواره گل و گلاب، جشنواره طبخ ماهی از جشنواره‌های برگزار شده در این زمینه است. همچنین در تلاش هستیم جشنواره بهترین سر آشپزهای ایران را در سجاس برگزار کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه در تولید محتوای گردشگری جزو سه استان نخست هستیم، گفت: بالغ بر ۷۰ درصد برگزار کننده تور از زنجان بازدید نکرده‌اند و ما زنجان را چنان که باید و شاید به همگان معرفی نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه غار کتله‌خور به  بخش خصوصی واگذار شده، گفت:  با این کار بخشی از مشکلات مربوط به نور و نیروی انسانی این منطقه برطرف شد.

صفوی با بیان اینکه امسال بزرگترین کف‌سازی و ساماندهی معابر پایگاه جهانی سلطانیه در دستور کار است، افزود : امید است با این کار بخش بزرگی از مشکلات مربوط به محوطه سازی این منطقه حل شود تا بتوان یک تغییر نگرش نیزدر این زمینه داد.

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانجشنواره‌های فرهنگیآئین‌های بومیحمایت از فرهنگ بومی
sedayezanjannews.ir/nx10157


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»