کد خبر: 10198
1402/06/01 - 10:17


تا انتخابات با صدای زنجان

حضور در انتخابات باید تضمین کننده تغییر در زندگی و معیشت مردم باشد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ تقریبا شش ماه به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است. انتخاباتی که با توجه به اتفاقات و وقایع یک سال اخیر هم درعرصه ملی و بین‌المللی و هم استانی و منطقه ای از اهمیت خاصی برخودار است. اساسا بنیان و اساس نظام جمهوری اسلامی بر پایه آراء مردم و برگزاری انتخابات شکل گرفته است و همواره رهبران نظام در صحبت‌های خود میزان را رای ملت دانسته‌اند.

تئورسین‌های جمهوری اسلامی همچون (مطهری، بهشتی ، طالقانی و ...) نیز درهمان اوایل انقلاب در مناظره ها فصل مهم و ویژگی برجسته جمهوری اسلامی را همان انتخابات و رای مردم می‌دانستند و اساسا تغییرحکومت از پادشاهی مطلقه به جمهوری اسلامی بر همین اساس صورت پذیرفت.نفی قدرت مطلقه غیرپاسخگو و رای به قدرت انتخابی همیشه پاسخگو.

رهبر انقلاب نیز بارها و بارها تمامی مسئولان کشوراز صدر تا ذیل را حاصل انتخاب مردم دانسته‌اند. حتی خود رهبری به یک واسطه توسط خبرگان مورد تایید ملت، انتخاب و منصوب شده اند. حال پس از 45 سال سپری شدن انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 چالش اساسی بین گروه‌ها و جناح‌های مختلف سیاسی اجتماعی شکل گرفته است و آن همان «حضور یا عدم حضور در انتخابات» است.

فی‌الواقع فلسفه حضور مردم در انتخابات جهت تغییر به سمت شرایط بهتراست. این جمهور مردم است که باید تعیین کند چه کسی نماینده‌اش است و هر مانعی به هر نامی (قانون یا سلیقه) بخواهد این فلسفه حضور را تغییر دهد و حضور آنها را تضعیف و کم رنگ کند، در واقع به اساس و بنیان این نظام خیانت کرده است. اصلاح طلبان همواره از سال‌های دور (مجلس سوم و چهارم تا مجالس بعدی) منتقد نظارت استصوابی شورای نگهبان بوده‌اند و صراحتا با آن مخالفت کرده‌اند.

در طرف مقابل، اصولگرایی و جریان راست، در دفاع تمام قد از نظارت استصوابی بوده‌اند و تقریبا در اکثر دوره‌ها چهره‌های اصلی‌شان تایید صلاحیت شده‌اند. فارغ از بحث‌های سیاسی موجود، مجلس ششم که به تعبیر اصلاح طلبان جزو یکی از بهترین مجالس بوده با همین نظارت استصوابی شورای نگهبان شکل گرفته بود.

فی‌الواقع، قوانین کشدار و قابل تفسیر نهادهای نظارتی از جمله شورای نگهبان در هر دوره‌ای به گونه‌ای اعمال می‌شود و نمی‌توان تایید و ردهای این نهاد نظارتی را پیش بینی کرد.در دوره ای محمد رضا خاتمی از حزب مشارکت تایید میشود و در دوره ای دیگر اکبرهاشمی رفسنجانی رد صلاحیت می گردد.

 پرسش اصلی اینجاست، اساسا جایگاه مجلس در تغییر وضع موجود چیست وچه اختیاراتی می‌تواند داشته باشد؟

توده مردم نیز فارغ از صف بندهای سیاسی جناحی به دنبال تغییر وضع نامطلوب موجود از طریق حضور درانتخابات و روشهای مسالمت آمیزهستند. اگر احساس مردم این باشد که با حضورشان می‌توانند نمایندگان واقعی شان را به مجلس بفرستند تا وضع موجود را بهینه‌تر کند، قطعا درانتخابات حضور خواهند یافت ولی اگر به هر دلیلی این احساس در مردم به وجود نیاید امکان تکرار تشکیل مجلس حداقلی، مثل سال 98 وحتی بدتر ازآن، دوراز ذهن نیست.

رسالت صدا و سیما و رسانه‌ها در شش ماه آتی نیز همین است که به این احساس و امکان تغییرکمک کنند. مردم باید یقین داشته باشند که رایشان تاثیرگذاراست و زینتی نیست.

خصوصا در شرایط اخیر کشور که تورم کمرشکنی در جامعه حاکم است و مردم به سختی معیشت‌‍شان را تامین می‌کنند حضور در انتخابات باید تضمین کننده تغییر در زندگی و معیشت روزمره مردم باشد. اگر چنین فضایی در انتخابات شکل گیرد قطعا حضور حداکثری خواهند داشت و اگر شکل نگیرد معلوم نیست مردم چه تصمیم دیگری بگیرند.

صدای زنجان تلاش دارد در همین راستا مطالبات و انتظارات مردم را از کاندیداهای جدید انتخابات مجلس منعکس کند تا انشالله شاهد یک انتخابات حداکثری در اسفندماه امسال باشیم.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانانتخاباتحضور حداکثری
sedayezanjannews.ir/nx10198


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»