کد خبر: 10216
1402/06/04 - 13:41


گزارش تکمیلی سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به زنجان

آغاز بهره‌برداری از 3738 واحد نهضت ملی مسکن در استان زنجان

مهرداد بذرپاش: زنجان پیشرفت خوبی در طرح‌های نهضت ملی مسکن دارد و در این استان برای ۱۷ هزار واحد مسکونی، زمین مورد نیاز تخصیص داده شده است.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: آئین بهره‌برداری از 3738 واحد نهضت ملی مسکن در استان زنجان در نخستین روز هفته دولت روز پنجشنبه (2 شهریورماه 1402) برگزار و به این ترتیب 110 واحد مسکونی از پروژه 1296 واحدی M6 در کوی زنگان، 304 واحد از 584 واحد ثمین2 در غرب زنجان، 192 واحد مسکونی از پروژه 744 واحدی برکت در کوی نصر رسما افتتاح شدند.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی روز پنجشنبه (2 شهریورماه 1402) در جلسه شورای مسکن استان زنجان از تامین زمین در قالب حمایت از طرح جوانی جمعیت به صورت گسترده در کشور خبر داد و افزود: واگذاری این زمین ها در ۲ هفته نخست ماه ربیع الاول همزمان با ایام جشن ولادت پیامبر اکرم (ص) در همه استان ها انجام می شود.

بذرپاش در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مشکل درجه خاک در برخی اراضی مورد نظر برای احداث واحدهای نهضت ملی مسکن، گفت: در استان های مختلف از جمله استان های شمالی و برخی شهرهای کشور که خاک حاصلخیز و مرغوب دارند با این مشکل مواجه هستیم و لازم است این مسأله با ذکر نام شهرها از راه اصلاح قانون حل و فصل شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به سهم ۳۰ درصد تولید مسکن در کاهش تورم کشور اشاره کرد و گفت: بانک ها با پای کار بودن در تامین منابع لازم برای پیشبرد پروژه های نهضت ملی مسکن در واقع در راستای کاهش نرخ تورم حرکت می کنند.

بذرپاش به گزارش های مراجع رسمی در خصوص روند کاهشی نرخ تورم مسکن در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: مشارکت و همراهی دستگاههای مختلف در تولید مسکن، نقش موثری در کاهش کلی نرخ تورم خواهد داشت.

پیشرفت فیزیکی 50 درصدی پروژه‌های مسکن ملی غرب زنجان

 

اصغر اسماعیلی، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان هم در این جلسه به برنامه‌های ابلاغی 4 ساله استان شامل 68 هزار و 112 واحد مسکونی اشاره کرد.

وی حداقل پیشرفت فیزیکی پروژه‌های غرب زنجان (8270 واحدی) را 27.01 درصد، حداکثر پیشرفت فیزیکی پروژه 71.50 درصد عنوان کرد و گفت: میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها 50 درصد است.

این مسئول در ادامه به پیشرفت فیزیکی طرح‌های مسکن در قالب نهضت ملی مسکن شرق زنجان نظیر کوی زنگان با 5 هزار و 716 واحدی را 52 درصد عنوان کرد و با اشاره به اجرای این طرح در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت که در مجموع شامل یک هزار و 761 واحد می‌شود، ابراز کرد: تخصیص پروژه پس از ثبت‌نام و تائید نهایی درخواست برای شهرهای آب‌بر، چورزق، خرمدره، دندی، زرین رود، سجاس، سلطانیه، صائین‌قلعه و قیدار به ترتیب 200، 77، 523، 10، 24، 48 و 519 مورد صورت گرفته است.

پیشرفت فیزیکی و اعتبار هزینه شده خدمات زیربنایی، آماده سازی و روبنایی

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان همچنین با اشاره به پیشرفت فیزیکی و اعتبار هزینه شده خدمات زیربنایی، آماده سازی و روبنایی افزود: پیشرفت فیزیکی در عملیات آبرسانی پروژه‌های غرب (8 میلیارد تومان) و شرق زنجان (6 میلیارد تومان) به ترتیب 57 و 75 درصد بوده است.

به گفته اسماعیلی، عملیات مربوط به شبکه جمع‌آوری فاضلاب در غرب و شرق زنجان با اعتبار 3.5 میلیارد تومان و 12 میلیارد تومان هم اکنون دارای پیشرفت فیزیکی 5 و 85 درصدی است.

مدیرکل راه و شهرسازی پیشرفت فیزیکی عملیات خاکبرداری، جدول گذاری، روسازی معابر در شرق و غرب زنجان را 89 و 45 درصد عنوان کرد و گفت: در مجموع برای انجام عملیات «زیربنایی»، «آماده سازی» و «روبنایی» در غرب و شرق تا به امروز 92 میلیارد و 58 میلیارد تومان (150 میلیارد تومان) صرف شده است.  

اسماعیلی اعتبار موردنیاز تکمیل خدمات زیربنایی، آماده سازی و روبنایی طرح نهضت ملی مسکن شهر زنجان را در مجموع 1 هزار و 103 میلیارد تومان اعلام کرد که مسکن‌های غرب و شرق را شامل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان اقدامات مربوط به «اخذ مصوبه کارگروه امور زیربنایی برای الحاق 400 هکتار اراضی لیل آباد و خرید این اراضی از بنیاد مستضعفان» در کنار اقدامات صورت گرفته برای شناسایی اراضی را از برنامه‌های تامین اراضی جهت پشتیبانی طرح نهضت ملی مسکن دانست.

 تامین اراضی مورد نیاز قانون جوانی جمعیت در زنجان

اسماعیلی همچنین در تشریح نحوه تامین اراضی موردنیاز سهم راه و شهرسازی گفت: سهم باقیمانده اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان از برنامه، 8 هزار و 947 واحد بوده که مشمولین تحت پوشش طرح تامین اراضی موردنیاز قانون جوانی جمعیت هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان میزان واگذاری اراضی در قالب تفاهم‌نامه را 2 هزار (قطعه) و جمع کل واحدهای موردنیاز را 16 هزار مورد اعلام کرد و افزود: با در نظر گرفتن بعد خانوار  

3.2 تعداد واحدهای مسکونی موردنیاز 16 هزار واحد، جمعیت پذیری 51 هزار و 200 نفر که در صورت استقرار 150 نفر در هکتار (تراکم متوسط ناخالص)، 400 هکتار در شهر زنجان موردنیاز است.

** آغاز «نهضت واگذاری مسکن‌های ملی» طی یکسال آینده

به گزارش صدای زنجان، در نخستین روز هفته دولت، وزیر راه و شهرسازی در ابتدای ورودش به زنجان در آئین بهره‌برداری از 3738 واحد نهضت ملی مسکن شرکت کرده و به صورت میدانی در آئین بهره‌برداری از 110 واحد مسکونی مربوط به 1296 واحد پروژه M6 در کوی زنگان، 304 واحد از 584 واحدی ثمین2 در غرب زنجان، 192 واحد مسکونی از پروژه 744 واحدی برکت در کوی نصر حضور یافت.

بازدید از آخرین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در کوی زیتون نیز از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای سفر وزیر راه و شهرسازی به زنجان بود.

وزیر راه و شهرسازی در سفر یک روزه به استان زنجان در دوم شهریورماه سال ‌۱۴۰۲ ضمن بازدید از پروژه‌های مسکن اقدام ملی در شهر زنجان نسبت به تحویل کلید تعدادی از واحد‌های مسکن ملی به متقاضیان اقدام کرد.

وزیر راه و شهرسازی در این برنامه در جمع خبرنگاران با اشاره به رشد خوب در زمینه پروژه‌های ملی اظهار کرد: مجموع پروژه‌های تحویلی در هفته دولت ۳ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی شامل پروژه‌های نهضت ملی، واحدهای روستایی و بافت فرسوده خواهد بود.

مهرداد بذرپاش با اشاره به اینکه پروژه‌های مسکن در کشور با سرعت خوبی در حال ساخت است، افزود: این سرعت با وجود همه محدودیت‌ها و موانع در ساخت این واحدها اعمال  می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سر جمع پروژه‌های مسکن ملی ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اضافه کرد: ۱۷ هزار تخصیص زمین برای این پروژه‌ها انجام شده که از این میزان ۵۰۰ هکتار زمین در استان زنجان قرار دارد.

بذرپاش با اشاره به اینکه در برخی شهرها مشکل تامین زمین وجود دارد، بیان کرد: دولت تلاش خود را می‌کند در این شهرها نیز مشکل به زودی حل شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در خود زنجان هم مشکل تامین زمین برای ساخت مسکن مرتفع شده است، عنوان کرد: در این شهر هم در شرق و هم غرب پروژه‌ها  در دست ساخت است امروز ۷۰۰ واحد از واحدهای شرق و غرب به بهره‌برداری می‌رسد.

وی عنوان کرد: در ۶ ماهه ابتدایی سال آتی واحدهای هدف‌گذاری شده در شهر زنجان تحویل مردم داده می شود.

بذرپاش با اشاره به اینکه سیاست‌های مختلفی در حوزه مسکن در دولت وجود دارد، گفت: یکی از این سیاست‌ها مجموعه‌های مجتمع‌سازی است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه زنجان جزو استان‌های خوب است و رشد قابل قبولی داشته است، بیان کرد: در ادامه این پروژه‌ها رشد بیشتری خواهد گرفت.

وی عنوان کرد: در یک سال آینده شاهد نهضت واگذاری مسکن‌های ملی به مردم خواهیم بود.

بذرپاش با اشاره به اینکه در برخی استان‌ها نیز بحث ساخت مسکن‌های تک واحدی استارت زده شده است، اضافه کرد: هر استانی که به ما پاسخ دهد و زمین لازم برای احداث این واحدها را داشته باشد ساخت مسکن تک واحدی در آن آغاز خواهد شد که نمونه این استان‌ها یزد و خراسان جنوبی است که نمونه‌ای  از استان‌هایی است که تعداد مسکن‌های تک طبقه آن بیشتر از پروژه‌های انبوه‌سازی است.

وی با اشاره به اینکه یک طرح دیگر در حوزه ساخت مسکن طرح جوانی جمعیت است، گفت: از ماه ربیع، نهضت دوم واگذاری تحویل زمین به مدت دو هفته آغاز شده وعدد قابل توجهی زمین تحویل مردم داده خواهد شد.

بذرپاش با اشاره به اینکه بافت فرسوده و سرمایه‌گذاری در این بافت‌ها یکی از بهترین گزینه‌های ساخت مسکن است، بیان کرد: در این طرح خدمات زیربنایی و روبنایی به میزان حداقل نیاز دارد و هویت شهر باقی مانده و اهالی در این منطقه به سرعت می‌توانند مستقر شوند و از طرفی هم امنیت و سلامت شهروند در منطقه حفظ می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از ابتدای سال رشد ۴۰ درصدی تولید مسکن در بافت فرسوده را شاهد هستیم، اضافه کرد: امیدواریم فعالیت در این حوزه رشد بیشتری پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از محورهای دیگر احداث مسکن در کشور ساخت و تولید خانه‌های روستایی است، عنوان کرد: ۱۶۰ هزار واحد مسکن روستایی در دست ساخت در کشور داریم.

بذرپاش با اشاره به اینکه هدف‌گذاری ما این است که ۵۰۰ هزار قطعه با همکاری بنیاد مسکن به مردم واگذار کنیم، تصریح کرد: این اقدام نهضت سرعت تولید مسکن را افزایش می دهد و موانعی از جمله محدودیت ناشی از طرح هادی را از بین خواهد برد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمسکنسفر وزیر راه
sedayezanjannews.ir/nx10216


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»