کد خبر: 10226
1402/06/06 - 10:40


گزارش اختصاصی صدای زنجان از مسیر ساخت و تکمیل سد استراتژیک استان

«مشمپا»؛ سد گران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان: برآورد شده بود که عملیات ساخت و تکمیل سد با یک هزار میلیارد تومان تمام شود اما با توجه به افزایش هزینه‌ها احتمالا اعتبار موردنیاز برای ساخت و تکمیل، 7 الی 8 هزار میلیارد تومان باشد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / لیلا محمدی: سد مشمپا یکی از سدهای استراتژیک استان زنجان است که در سال 1397 عملیات اجرایی آن رسما متوقف شده و پس از گذشت نزدیک به 6 سال هنوز ایرادات کیفی آن رفع نشده است و فقط 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد!

«مشمپا» نام  سدی است که قرار بوده نهایتا با 500 میلیارد تومان آب بخورد، طبق پیش‌بینی‌ها برای احداث و تکمیل به حدود 7 تا 8 هزار میلیارد تومان نیاز دارد! این در حالی است که برخی به جای اینکه دغدغه از سرگیری عملیات ساخت و تکمیل پروژه را داشته باشند به دنبال تغییر نام این سد هستند!

اکبر باقری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به آخرین وضعیت سد مشمپا که بر روی رودخانه قزل اوزن شهرستان زنجان در نزدیکی روستای مشمپا (از توابع بخش زنجانرود) در دست ساخت است اما عملیات اجرایی آن چند سالی است متوقف شده است، گفت: این سد با هدف تأمین بخشی از آب شرب و صنعت مورد نیاز زنجان و استفاده حداکثری از آب رودخانه قزل اوزن در دست است که مقرر شده بعد از احداث در سه حوزه شرب، کشاورزی و صنعت مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با اشاره به شروع عملیات احداث تونل سد مشمپا در سال ۱۳۸۸ و آغاز احداث بدنه سد در سال ۱۳۹۲ اظهار کرد: عملیات احداث این سد در سال ۱۳۹۵ ممنوع و نهایتا در سال ۱۳۹۷ توقف عملیات اجرایی آن در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان میزان پیشرفت فیزیکی این سد را ۴۰ درصد اعلام کرد و گفت: با ورود به مرحله بهره برداری، آب شرب پایدار و مطمئن برای زنجان تامین می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان، سد مشمپا در مطالعات اولیه با ظرفیت ۷۰۰ میلیون مترمکعب هدفگذاری شده بود که این میزان پس از بازنگری به ۳۵۰ میلیون مترمکعب رسید.

باقری علت توقف عملیات ساخت سد مشمپا را «ایرادات کیفی» و نه «محدودیت منابع مالی دولت» اعلام کرد و در پاسخ به صدای زنجان مبنی بر «چرا باید رفع ایرادات کیفی سد مشمپا حدود 6 سال به طول بیانجامد» گفت: با توجه به قرارگیری معدن نمک در حوالی این سد و نگرانی از احتمال تاثیرگذاری نمک بر کیفیت آب این سد، جلسات تخصصی با کارشناسان و دانشگاهیان برگزار شد و نهایتا صراحتا اعلام گردید که نگرانی بابت ورود نمک به سد وجود ندارد اما به علت مباحث کیفی این سد همچنان متوقف شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه تابه امروز حدود 400 میلیارد تومان اعتبار برای احداث سد مذکور صرف شده است، در مورد برآوردهای صورت گرفته برای تکمیل سد نیز عنوان کرد: طبق قرارداد، مبلغ موردنیاز برای احداث حدود 487 میلیارد تومان بوده که تا به امروز حدود 400 میلیارد تومان صرف شده است، در ابتدا برآورد شد که این مهم با یک هزار میلیارد تومان تمام شود اما با توجه به افزایش هزینه‌ها احتمالا اعتبار موردنیاز برای ساخت و تکمیل سد مشمپا 7 الی 8 هزار میلیارد تومان باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان تشریح کرد: قرارگاه خاتم برای آغاز ساخت سد اعلام آمادگی کرده و فقط نیازمند مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست هستیم. با پیگیری نمایندگان مجلس استان، امیدواریم محیط زیست به زودی مجوز بلامانع بودن ساخت سد را صادر کند و قطعاً با تکمیل این سد وضعیت آب شرب، صنعت و کشاورزی شهرستان زنجان و مناطق پایین دستی سد بهبود می‌یابد.

**تغییر نام سد «مشمپا» تغییری در وضعیت این سد خواهد کرد؟

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به پیشنهاد تغییر نام سد مشمپا و میزان تاثیرگذاری این تغییر نام بر وضعیت سد مشمپا که 6 سالی است عملیات اجرایی آن متوقف شده و هنوز نتوانسته تکمیل شود به صدای زنجان گفت: کمیته فرهنگی تصمیم گرفت نام این سد را به نام «شهید سردار حاج قاسم سلیمانی» تغییر دهد ولی با مخالفت وزارت نیرو قرار گرفت چرا که در حال حاضر چند پروژه بزرگ سدسازی در کشور به نام این شهید بزرگوار نامگذاری شده است. سپس پیشنهاد نامگذاری سد به نام « شهید مجید شهریاری»، شهید هسته‌ای استان به وزارت نیرو ارسال شد.

وی با تأکید بر اینکه باید برای نامگذاری سدهای بزرگ استان از نام‌های مشاهیر و شهدای گرانقدر استان استفاده شود، عنوان کرد: تغییر نام چند سد دیگر در سطح استان در دستور کار کمیته فرهنگی قرار گرفته است.

باقری در پاسخ به دیگر سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه آیا با تغییر نام سد مشمپا، مشکل ساخت این سد که با صرف هزینه‌های هنگفت چند صد میلیاردی فقط توانسته 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد و بعد از گذشت 5 سال هنوز ایرادات کیفی آن رفع نشده، حل می‌شود؟ عنوان کرد: تصور می کنم تفسیرها از این دست پیشنهادات اشتباه است، پیشنهاد تغییر اسامی سدها در شورای فرهنگی مطرح شده و در حد ایده است.

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانسد مشمپاآب
sedayezanjannews.ir/nx10226


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»