کد خبر: 10237
1402/06/07 - 13:10


گزارش صدای زنجان از حاشیه‌های بلااستفاده بودن دو آمبولانس اهدایی به مرکز سلامت شبانه روزی چورزق؛

هدیه جنجالی!

مردم: آمبولانس‌های میلیاردی در چورزق خاک می‌خورند!/عضو شورای شهرستان طارم: بالغ بر دو سال است که دو آمبولانس اهدایی بانک سینا به شهر چورزق بالا استفاده مانده است /یک منبع آگاه در شبکه بهداشت شهرستان طارم: ورود به موقع مسئولین وقت در زمینه اهدای این دو آمبولانس می‌توانست مانع از انتظارات امروز مردم چورزق باشد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / زهره میرعیسی‌خانی: با وجود برخی از حواشی پیش آمده در زمینه بالا استفاده بودن دو آمبولانس اهدایی بانک سینا به شهر چورزق، برخی  از مسئولان عنوان میکنند که باید در زمان اهدای این دو آمبولانس مسئولان وقت توجه بیشتری در زمینه شرایط موقعیتی این اهدا میکردند چرا که طبق  دستور العملهای موجود وزارت بهداشت آمبولانسی به مراکز سلامت شبانه روزی اختصاص نمی‌یابد.

شاید برای اولین بار موضوع بالااستفاده ماندن دو آمبولانس اهدایی بانک سینا در شهر چورزق در 27 فروردین 1402 توسط «جواد محمدی»، عضو شورای اسلامی شهرستان طارم مطرح شد. موضوعی که  این عضو شورای شهر طارم در مورد آن گفته بود متاسفانه شهر چورزق با وجود دو آمبولانس راننده و تکنسین ندارد که بشود در مواقع نیاز از آن استفاده کرد.

این موضوع چند مدتی راکد ماند تا سرانجام بار دیگر شهروندان چورزقی در فضای مجازی این موضوع را مطرح کردند. شهروندان چورزقی خواستار اختصاص نیروی انسانی مورد نیاز برای ارائه خدمات این دو آمبولانس به مرکز سلامت شبانه روزی چورزق شدند.

یکی از اهالی شهر چورزق در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه 2 سال پیش دو آمبولانس توسط بانک سینا به مرکز سلامت شبانه روزی چورزق در طی مراسمی اهدا شد، گفت: در این مراسم جمعی از مسئولان شهرستان حضور داشتند و بابت این اتفاق خوشحال بودند.

وی ادامه داد: اما خوشحالی آن‌ها دیری نپایید و نبود تکنسین و راننده باعث شد که  آمبولانس‌های اهدایی بانک سینا در این مرکز بدون هیچ سرانجامی خاک بخورند.

این شهروند افزود: متاسفانه مردم در موقع نیاز، نمی‌توانند از خدمات این آمبولانس‌ها بهره‌‌ای ببرند و در مواقع اضطرار یا به بیمارستان شهدای طارم رجوع می‌کنند و یا به مرکز فوریت‌های پزشکی در شهر «انذر» می‌روند که در هر دو این موارد شهروندان علاوه بر هزینه‌کرد، باید بابت رفت و آمد نیز زمان صرف کنند.

وی عنوان کرد: وقتی خیرین تجهیزات میلیاردی را به مناطق کمتربرخوردار و محرومی مثل چورزق اهدا می‌کنند، چرا نباید مسئولان علوم‌پزشکی فکری در جهت تامین نیروی انسانی کنند؟ هزینه هر یک از این آمبولانسها در کمترین حالت بین 1 تا 3 میلیارد تومان به نرخ امروز است. چرا باید این تجهیزات بالا‌استفاده بماند و مسئولان شهرستان کاری در این زمینه نکنند.

بالغ بر دو سال است که دو آمبولانس اهدایی بانک سینا به شهر چورزق بالا استفاده مانده است

موضوعی که «حکمعلی حسنلو»، عضو شورای شهرستان طارم نیز با بیان اینکه شهر چورزق مظلوم واقع شده است به صدای زنجان گفت: شهر چورزق در این شهر دچار مشکل هست. مشکل تکنسین و پرستار  در به کارگیری این آمبولانس‌ها محسوس است و کسی به این موضوع ورود ندارد!

وی ادامه داد: تاکنون بیش از 20 بار برای تامین نیروی انسانی این آمبولانس‌ها توسط مسئولان شهرستان چورزق درخواست داده شده است، منتهی مراتب کسی گوش شنوا ندارد!

به گفته این عضو شورای شهر، متاسفانه یکی از این آمبولانس‌ها به مرکز شهرستان ارسال و در آنجا در حال کار است و دیگری نیز در کلینیک چورزق باقیمانده است و تکنسین ندارد!

حسنلو افزود: وقتی آمبولانس موجود هست، ولی تکنسینی نیست، این آمبولانس اصلا به چه دردی می‌خورد؟ ما پیگیر تکنسین و پرستار هستیم ولی متاسفانه این نیروی انسانی به این مرکز تعلق نمی‌گیرد!

این عضو شورای شهر با بیان اینکه این دو آمبولانس به کلینیک شبانه روزی اهدا شده است اما یکی از آن‌ها به «آب‌بر» انتقال یافته است و دیگری نیز به دلیل نبود نیروی انسانی بالااستفاده باقیمانده است .

این عضو شورای شهرستان طارم اظهار کرد: این آمبولانس را دانشگاه علوم‌پزشکی اهدا نکرده است که آن را به آب‌بر انتقال بدهد! این دو آمبولانس اهدایی بانک سینا به  مردم چورزق است و مسئولان علوم پزشکی نباید اصلا در جهت جابه جایی این موضوع ورود کنند.

وی افزود: متاسفانه در زمان مدیریت سابق شبکه بهداشت یکی از آمبولانس‌ها به آب‌بر انتقال یافته است و متاسفانه بالغ بر دوسال نیز هست که این آمبولانس در این کلینیک بالااستفاده افتاده است.

به خاطر فاصله محدود شهر چورزق و انذر امکان ایجاد مرکز فوریتهای پزشکی در چورزق  وجود ندارد

پاسخ رییس دانشگاه علوم پزشکی نیز در این زمینه به رسانه‌های مختلف قابل تامل است. «حسن بختیاری» در این زمینه در گفت‌وگو با رسانه‌ها عنوان کرده است که طبق دستورالعمل کشوری حداقل فاصله دو پایگاه فوریت های پزشکی باید 30 کیلومتر باشد و برای کمتر از این مسافت از سوی وزارتخانه مجوزی داده نمی‌شود.

وی اظهار کرده است: فاصله پایگاه فوریت‌های پزشکی شهر «انذر» با «چورزق» حدود 4 کیلومتر است، در نتیجه امکان اینکه مجوز دیگری در این شهر برای ایجاد مرکز فوریت‌های پزشکی ممکن نیست. از همین رو برای اینکه از امکانات موجود استفاده بهینه شود یکی از این دو آمبولانس اهدایی طبق تفاهمی که  مردم شهر چورزق انجام دادند به آب‌بر منتقل شد.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی ادامه داد: موضوع دیگری که باید پیگیری کنیم این است که امبولانس دوم به همان فوریتهای انذر اختصاص داده شود که استفاده بهینه شود.

در چارت وزارتخانه آمبولانسی برای مراکز شبانه روزی سلامت درنظر گرفته نشده است

صدای زنجان در این زمینه نتوانست با «محمدرضا رفعتی»، ریاست شبکه بهداشت و درمان شهرستان طارم تماس حاصل کند اما

یک منبع آگاه در شبکه بهداشت درمان شهرستان طارم که نخواست نامی از او در این گزارش آورده شود در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه این آمبولانس‌ها توسط بانک سینا وابسته به بنیادعلوی بالغ بر 2 سال پیش به مرکز سلامت شبانه روزی چورزق اهدا شدند، گفت: متاسفانه اهدای این دو آمبولانس به این مرکز حواشی برای شبکه بهداشت این شهرستان داشته است.

وی ادامه داد: هزینه نگهداری آمبولانس‌ها، نیروی انسانی آن با توجه به اینکه این مرکز سلامت یک مرکز شبانه روزی است در بودجه وزارت بهداشت لحاظ نشده است چرا که اساسا به مراکز شبانه روزی و روزانه آمبولانسی اختصاص نمی‌یابد!

این منبع آگاه افزود: سوال اینجاست که آیا برای انتقال بیمار از چورزق که تنها یک مرکز سلاامت شبانه روزی دارد مشکلی وجود دارد؟خیر! اینگونه نیست! اگر بخواهیم بیماری را به مرکز درمانی در شهر زنجان منتقل کنیم، این کار باید توسط مرکز فوریت‌های پزشکی صورت گیرد.

وی افزود: در 5 کیلومتری مرکز سلامت شهر چورزق، مرکز فوریت‌های پزشکی «انذر» وجود دارد که به صورت 24 ساعته به بیماران خدمات می‌دهد و بیماران را جابه‌جا کرده است.

این منبع آگاه ادامه داد: وقتی به یک مرکز شبانه روزی که در چارت سازمانی برای آن آمبولانس اختصاص نیافته است و دو آمبولانس به آن اهدا می‌شود؛ در این زمینه باید چه کرد؟ دو راه حل بیشتر در این زمینه وجود ندارد! یا باید این دو آمبولانس فروخته شود و هزینه آن صرف مردم چورزق شود و یا باید به نحو درست از آن  در مناطق دیگر استفاده شود.

وی افزود: بانک «سینا» که اهدا کننده این دو آمبولانس به مرکز سلامت شبانه روزی چورزق است، زیر مجموعه «بنیاد علوی» است که به نیت اینکه مناطق محروم از خدمات درمانی و بهداشتی بهتر بهره ببرند، این دو آمبولانس را به این مرکز اهدا کرده است! در شرح وظایف کشوری مراکز شبانه روزی،«آمبولانس» پیش بینی نشده است!

این منبع آگاه با بیان اینکه طارم شهر بزرگی نیست و مجموعه‌ای از شهرها است، اظهار کرد: مرکز فوریت‌های پزشکی شهرستان طارم در شهر «انذر» واقع شده است که در چند کیلومتری چورزق قرار دارد و می‌توان این آمبولانس‌ها را به این مرکز اهدا کرد تا بخشی از مشکلات موجود در این زمینه برطرف شود، اما مردم شهر چورزق عنوان می‌کنند که چون این آمبولانس‌ها به چورزق اهدا شده است، اجازه نمی‌دهند که آن‌ها را به جای دیگری انتقال بدهند.

وی با بیان اینکه باید مسئولان در این زمینه شفاف سازی میکردند و مشکلات را با مردم در میان می‌گذاستند، افزود: قطعا مسئولان هم در این زمینه مقصر هستند و باید افکار عمومی مردم در این زمینه توجیه می‌شد!کل طارم یک بیمارستان بیشتر ندارد و این بیمارستان نیز یک بیمارستان عمومی است و همه بیمارانی که به دکتر متخصص نیاز داشته باشند، از طریق آمبولانس از این بیمارستان به بیمارستان‌های زنجان و یا سایر استان‌ها ارجاع داده می‌شوند.

این منبع آگاه گفت:  یکی از این آمبولانسها به تنها بیمارستان طارم انتقال یافته است و دیگری وضعیتش آن طور که مردم عنوان می‌کنند بلاتکلیف نیست. این آمبولانس به صورت ذخیره است و هر زمان که یکی از آمبولانسها موجود در شبکه بهداشت این شهرستان دچار مشکل شود از این آمبولانس بهره خواهیم برد.

ورود به موقع مسئولین وقت در زمینه اهدای این دو آمبولانس می‌توانست مانع از انتظارات امروز مردم چورزق باشد

وی با بیان اینکه می‌شود به نوعی به اهالی چورزق هم حق داد، عنوان کرد:  آنها عنوان می‌کنند که بنیاد علوی این آمبولانس را به این مرکز اهدا کرده است و تنها باید در این مرکز استفاده شود؛ اما از سویی نیز قوانین این اجازه را نمی‌دهد. از همین رو در این زمینه باید مسئولان دانشگاهی بنشینند و تکلیف را یکبار برای همیشه مشخص کنند.

این منبع آگاه با بیان اینکه مرکز سلامت شبانه روزی چورزق توسط «بنیاد علوی» در چند سال گذشته بنا شده است ، اظهار کرد: این بنیاد به تاسیس مراکز بیمارستانی در مناطق محروم اقدام می‌کند که در شهرستان طارم نیز برای این موضوع چورزق انتخاب شد. باید عنوان کرد که پیش  از آن در این شهر درمانگاه وجود داشت اما بنیاد علوی مرکز شبانه روزی را در این شهر افتتاح کرد و  همزمان با تاسیس  این مرکز از سوی بانک سینا که وابسته به این بنیاد است دو آمبولانس نیز به این مرکز اهدا شد.

وی با بیان اینکه باید مسئولان دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه به اهداکنندگان و متولیان امور خیریه مسائل را شفاف  می‌کردند تا با اهدای این دو آمبولانس، مردم از بدنه شبکه بهداشت انتظار نداشته باشند، گفت: بهتر بود مسئولان وقت در این زمینه ورود بهتری میداشتند تا امروز به جهت اهدای این دو آمبولانس در مردم انتظاراتی به وجود آید که خارج از توان دانشگاه علوم پزشکی است.

صدای زنجان برای پیگیری این موضوع تلاش کرد با نمایندگان بنیاد علوی در استان تماس برقرار کند که متاسفانه رایزنی در این زمینه ممکن نشد.

با این وجود مردم شهر چورزق معتقدند که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی می‌توانند با نظر گرفتن موقعیت این شهر و مظلومیتی که در زمینه  دریافت خدمات درمانی دارد، فکری به حال وضعیت این دو آمبولانس اهدایی کنند.

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاندانشگاه علوم پزشکی زنجانآمبولانسچورزق
sedayezanjannews.ir/nx10237


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»