کد خبر: 10352
1402/06/27 - 17:36


وضعیت آشفته جمعه بازار زنجان نیازمند توجه مسوولان

جمعه بازار زنجان در شمالی‌ترین نقطه این شهر واقع شده که با مشکلات متعددی مواجه است و رفع آنها به توجه و همت مسوولان مربوطه نیاز دارد.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز /  به گزارش ایرنا، جمعه بازارها به دلیل عرضه اکثر کالاهای مورد نیاز مردم به قیمت پایین همواره از محبوبیت زیادی در بین شهروندان برخوردار است.

اغلب مراجعه کنندگان به این بازارها نیز در دهک های پایین درآمدی جامعه قرار می گیرند که برای تامین مایحتاج خود از قبیل پوشاک، مواد غذایی، خواربار، میوه و خشکبار مراجعه می کنند.

در اکثر شهرها مدیران شهری با توجه به اهمیت این بازارها آنها را در مکان های قابل دسترس و سهل الوصول جانمایی می کنند تا شهروندان با کمترین هزینه و به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند.

همچنین جمعه بازار را در مکانی جانمایی می کنند که شهروندان از نظر دسترسی به امکانات بهداشتی و رفاهی از قبیل سرویس های بهداشتی به رنج و سختی نیفتند.

جمعه بازار شهر زنجان با توجه به مطالب مطرح شده از اهمیت بسیار زیادی برای اغلب مردم زنجان برخوردار است و تعداد کثیری از شهروندان هر جمعه برای تامین مایحتاج خود به آن مراجعه می کنند.

طبق بررسی میدانی خبرنگار ایرنا، شهروندان از جانمایی این جمعه بازار در شهرک الهیه که از مرکز شهر بسیار دور است رضایت چندانی ندارند چراکه هزینه زیادی را برای تردد به این مکان باید پرداخت کنند.

شهروندانی نیز که دارای خودرو هستند از نبود یا کمبود پارکینک در این مکان اظهار گلایه و نارضایتی دارند موضوعی که باید مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد.

اما نکته مهمتر که ظاهرا نشان می دهد مدیران شهری در جانمایی این جمعه بازار دقت کافی و وافی را نداشته اند این است که با توجه به واقع شدن این منطقه در محدوده خارج از شهر و ساخت و ساز واحدهای نهضت ملی مسکن در اطراف آن، با هر بار وزش باد، گرد و خاک زیادی بلند شده و بر سر و صورت شهروندان و مراجعه کنندگان به جمعه بازار می نشیند.

و این درحالی است که در این جمعه بازار برخی مواد غذایی و خوراکی به صورت فله و روباز به فروش می رسد که همین گرد و خاک بر روی آنها نیز می نشیند و تمامی این مواد غذایی بدون رعایت نکات و مسایل بهداشتی به دست مصرف کننده می رسد؛ اینجا باید پرسید که نظارت دستگاه های بهداشتی و متولی سلامت جامعه کجاست؟

همچنین با توجه به حجم بالای مراجعه کنندگان به این بازار، تعبیه و فعالسازی سرویس های بهداشتی و نمازخانه، وظیفه مدیران شهری بوده که متاسفانه هیچگونه اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

به رغم تعداد زیاد مراجعه کنندگان، سطل های زباله نیز به اندازه کافی در این بازار جانمایی و فراهم نشده است و حجم بالایی از زباله تولید می‌شود که آلودگی‌های زیست محیطی زیادی را به دنبال دارد.

از سوی دیگر در یک قسمت از این جمعه بازار، لباس های دست دوم به فروش می رسد که شاید استفاده از آنها به دلیل رعایت نشدن مسایل بهداشتی توجیه پذیر نباشد و جا دارد دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی سلامت جامعه در این زمینه بررسی لازم را به عمل آورد.

همچنین در یک بخش این بازار، وسایل و تجهیزات و ابزار ساختمانی به فروش می رسد که بیشتر به اموال سرقتی شبیه است و انتظار می رود نیروی انتظامی و پلیس در این خصوص بررسی های لازم را به عمل آورد تا از فروش این قبیل اموال جلوگیری شود و جمعه بازار به محل فروش اموال مسروقه تبدیل نشود.

دادگستری استان زنجان نیز باید به موضوع ساماندهی جمعه بازار زنجان به عنوان یکی از مصادیق تضییع حقوق عامه ورود و رفع بخشی از مشکلات یاد شده را از دستگاه های متولی امر پیگیری کند.

برآیند: جمعه بازار که یکی از مکان های اصلی تامین مایحتاج و کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم است باید با ورود دستگاه های متولی ساماندهی شود و حداقل بخشی از مطالبات شهروندان در خصوص این بازار مورد پیگیری و اجرا قرار گیرد.


صدای زنجانجمعه بازار زنجانشهرداری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx10352


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»