کد خبر: 10434
1402/07/08 - 8:46


صدای زنجان از حواشی ایجاد بخشVIP در بیمارستان دولتی ولیعصر(عج) گزارش می‌دهد؛

بخشِ لاکچری‌ها

شهروندان: فعالیت بخش VIPدر بیمارستان ولیعصر(عج) مصداق بارز بی‌عدالتی در درمان است!/مدیر بیمارستان ولیعصر (عج) زنجان: 10درصد تخت‌های مصوب هر بیمارستانی باید به بخش VIP تعلق ‌گیرد، ایجاد بخش VIP در بیمارستان ولیعصر (عج) باعث درآمدزایی برای بخش دولتی می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: برخی از بیماران به فعالیت بخشVIP  بیمارستان ولیعصر (عج) دید انتقادی دارند و آن را نمونه بی‌عدالتی در سیستم درمانی می‌دانند. منتقدان عنوان می‌کنند: در حالی که برخی از بیماران به علت نبود تخت خالی در اتاق بخش‌های بیمارستان در سالن بستری می‌شوند، بیماران بخش VIP، تنها به دلیل پرداخت هزینه بیشتر از خدمات بهتری در بیمارستان دولتی بهره می‌برند.

اما مدیر بیمارستان ولیعصر (عج) زنجان در این خصوص نظر جالبی داشته و عنوان می‌کند به کمک این بخش باید به فکر درآمدزایی برای بیمارستان بود تا بیمارستان سر پا بماند!

 با توجه به ابلاغيه‌ سال ۱۳۹۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي مبني بر اختصاص ۱۰ درصد تخت‌هاي بيمارستان‌هاي دولتي به افراد خيلي مهم ((VIP و خبر گسترش تدريجي اين تخت‌ها در کشور، اين موضوع در مراکز دولتي اهميت خاصي پيدا کرده است.

اکنون نیز در بیمارستان ولیعصر(عج) استان زنجان یکی از طبقات بخش آنکولوژی به بخشVIP  تبدیل شده است و بیمارستان آیت الله موسوی نیز به دنبال ایجاد چنین بخشی در یکی از طبقات خود است.

این موضوع اگر چه به گفته مدیر بیمارستان ولیعصر( عج) زنجان به جهت تامین هزینه‌های بیمارستان‌ها است، ولی محلی از اعراب دارد چرا که در نگاهي دقيق به خدمات VIP از ديد اخلاقي مي‌توان چالش‌هايي را در آن مشاهده کرد.

کارشناسان معتقدند که با تفاوت در سطح ارائه‌ي خدمات در بیمارستان‌ها‌، اصل عدالت مورد تهديد قرار مي‌گيرد. مراجعان از کيفيت و کميت متفاوتي از خدمات بهره‌مند مي‌شوند. در حالي‌که برخي از بيماران در يک بخش از ابزار يکبار مصرف ضروري برخوردار نيستند، برخي ديگر از بيماران همان مرکز از امکانات رفاهي غيرضروري بهره‌مند مي‌شوند.

 آنها عنوان می‌کنند که تعيين اولويت براي هزينه کردن اعتبارات و بودجه‌ها بين ايجاد بخش‌هاي لوکس يا ارتقاي شاخص‌هاي جهاني، نظام سلامت را با چالش تخصيص منابع مواجه مي‌كند و همواره اين مهم مورد پرسش دریافت‌کنندگان خدمات در مراکز درمانی خواهد بود که تقليل آماري چون مرگ و مير نوزادان مهم‌تر است يا جلب رضايت افراد ويژه؟ و اينکه آيا يک بيمارستان دولتي بايد اهتمام خود را در جهت رفع بهينه‌ي نيازهاي عمومي همگان به کار گيرد يا جلب رضايت نيازهاي خاص خواص؟

فعالیت بخش  VIPدر بیمارستان ولیعصر مصداق بارز بی‌عدالتی در درمان است

موضوعی که یکی از شهروندان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان، این امر را (فعالیت بخش  VIPدر بیمارستان ولیعصر) مصداق بارز بی‌عدالتی در درمان می‌داند و عنوان می‌کند که زمانی که یکی از بستگانم با حال ناخوشی که داشت در سالن بخش‌ داخلی بیمارستان به دلیل کمبود تخت بستری شده بود، در بخش VIP(واقع در طبقه سوم بخش آنکولوژی) تنها چند بیمار بستری بودند!

وی ادامه داد: چرا باید در بیمارستان دولتی، یک بیمار در سالن بستری باشد و در حالی که وضعیت مناسبی هم ندارد، رنج بکشد و در بخشی دیگر تنها چند بیمار بستری باشند و از خدمات بهتری بهره ببرند. آن هم چون پول بیشتری پرداخت می‌کنند!

این شهروند می‌افزاید: حتی وضعیت در اتاق‌های بخش‌های بیمارستانی نیز مساعد نیست و بیماران با تراکم بالا بستری شده‌اند، که علاوه بر مشکلات جانبی مشکلات بهداشتی و درمانی نیز دارند.

وی با اشاره به اینکه یک بیمار در زمان بروز درد پناهگاهی به جز بیمارستان ندارد، می‌گوید: اگر این امر هم از بیماران دریغ شود، دیگر امیدی برای زندگی باقی نمی‌ماند.

این شهروند با اشاره به اینکه وضعیت در بخش‌های مختلف بیمارستان و ارائه خدمات در آن مساعد نیست، اضافه می‌کند: بیمار وقتی به بیمارستان مراجعه می‌کند باید علاوه بر درد نگران نحوه دریافت خدمات درمانی خود در این مراکز باشد که باید پذیرفت در بین بیمارستان‌های زنجان ولیعصر و آیت‌الله موسوی وضعیت وخیم‌تری دارند.

10درصد تخت‌های مصوب هر بیمارستانی باید به بخش VIP  تعلق ‌گیرد

این در حالی است که «حمید قهرمانی»، مدیر بیمارستان ولیعصر(عج) زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان اظهار می‌کند: طبق مصوبات وزارت بهداشت، 10 درصد تخت‌های مصوب هر بیمارستانی باید به بخش VIP  تعلق ‌گیرد. در حقیقت اگر بیمارستانی500 تخته خوابی است، باید 50 تخت آن به VIP تعلق بگیرد.

این مدیر با اشاره به اینکه این مصوبه چند سالی است که توسط وزارت بهداشت اعلام شده است و این امر هم در راستای درآمدزایی برای بیمارستان‌های دولتی است، ادامه می‌دهد: در سیستم موجود بدنه درمان، بیمارستان‌ها باید بتوانند خود را سرپا نگه‌دارند و خودگردان باشند. در حقیقت با کمک بخش VIP باید به فکر درآمدزایی برای بیمارستان بود.

قهرمانی با بیان اینکه بیماری که در بخش VIP خدمات دریافت می‌کند، اگر نخواهد از بخش دولتی خدمات بگیرد باید بخش خصوصی برود، خاطرنشان می‌کند: چرا نباید بخش خصوصی در دل همان بیمارستان دولتی ایجاد شود تا بیمار در همان بیمارستان دولتی خدمات VIP نگیرند؟

ایجاد بخش VIP در بیمارستان ولیعصر (عج) هم باعث درآمدزایی برای بخش دولتی می‌شود

به گفته قهرمانی، ایجاد بخش VIP در بیمارستان ولیعصر (عج) هم باعث درآمدزایی برای بخش دولتی می‌شود و هم موجب سر پاماندن این بیمارستان می‌گردد تا بتواند به مردم خدمات ارائه دهد چراکه در هزینه‌ها بخش دولتی حداقل‌ها در نظر گرفته می‌شود و نمی‌توان به آن دلخوش بود.

وی می‌افزاید: عنوان نمی‌کنم خدمات در بیمارستان‌های دولتی صد در صد رایگان است ولی شاید در حدود ده درصد هزینه‌ها را دریافت می‌کنند و حتی برخی از بخش‌ها نظیر رادیوتراپی رایگان است! این است که بخشVIP  کمک می‌کند به این امر که بیمارانی که از نظر سطح درآمدی پایین‌تر هستند را خدمات ارائه دهیم و از سوی دیگر بیمارانی هم داریم که توان هزینه کردن برای درمان دارند و دوست دارند که خدمات VIP  در یافت کنند و این را دولت دیده است و عنوان کرده است که در داخل بیمارستان و برای سرپا ماندن بیمارستانها بخش  VIP را داشته باشیم.

مدیربیمارستان ولیعصر (عج) با اشاره به اینکه این بخش‌ها در بیمارستان ولیعصر(عج) و در بیمارستان آیت‌الله موسوی تعبیه شده است، می‌افزاید: در بیمارستان ولیعصر(عج) این بخش راه افتاده است و در حال خدمات‌دهی به بیماران است. ولی در بیمارستان آیت الله موسوی این بخش به زودی راه خواهد افتاد. ضمن اینکه ما شاهد راه اندازی این بخش‌ها در بسیاری از بیمارستان‌های سطح کشور هستیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر بخش VIP، ما بخش IPD هم داریم که این دو بخش در بیمارستان ولیعصر تعبیه شده است، اظهار می‌کند: بخش IPD به بیماران بین‌المللی خدمات می‌دهد.

این مسئول در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه این بیمارستان خیرساز است، آیا این موضوع مشکلی در روند ایجاد این بخش ایجاد نکرده است، می‌گوید: ساختار بیمارستان ولیعصر(عج) به این شکل است که ساختمان برای هیئت امنا و خیرین است؛ ولی خدمات پزشکی را بخش دولتی( دانشگاه علوم پزشکی) ارائه می‌دهد. بنابراین خیرین ساختمان را ساختند و به ما تحویل دادند و حتی به ما کمک در سرپا ماندن بیمارستان کمک می‌کنند. این امر که خود بیمارستان بتواند درآمدزایی کند تا بیمارستان را بچرخاند چه اشکالی دارد؟

در بیمارستان کمبود تخت بیمارستانی نداریم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر کمبود تخت بیمارستانی، اظهار می‌کند: در بیمارستان کمبود تخت بیمارستانی نداریم! در طبقه اول بخش آنکولوژی نیز، بخش شیمی درمانی سرپایی و در طبقه دوم نیز بیمار بستری می‌شود! اکنون مسئله‌ای که داریم، بیشتر کمبود نیروی انسانی است که در یک دوماهه اخیر مسئله حل می‌شود و ما می‌توانیم خدمات بهتری را ارائه بدهیم.

این مسئول می‌افزاید: بخشVIP  بیمارستان آیت‌الله موسوی نیز در بالای بخش سوانح سوختگی قرار دارد که به صورت تقریبی 95 درصد پیشرفت داشته است و به زودی افتتاح خواهد شد.

مسائل اخلاقی پیرامون بخش VIP

با این وجود و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی جامعه و مشکلات مربوط به تورم و بحران‌های پیش روی سیستم درمان؛ اگرچه به نظر می‌رسد که ایجاد این بخش‌ها ((VIP می‌تواند به کمک بیمارستان‌ها آمده و بخشی از هزینه‌های اختصاصی بیمارستان‌ها را تامین کند؛ اما مسئله این است که مضرات این بخش‌ها به لحاظ اخلاقی و آثاری که می‌توانند در اجرای عدالت درمانی داشته باشند، بیش از پیش است.موضوعی که به نوعی با مسائل دیگری نظیر زیرمیزی پزشکان نیز  خود را نشان می‌دهد.

 موضوعی که کارشناسان نیز معتقدند که با توجه به اهميت اخلاق پزشکي شاهد خواهيم بود که به دليل طرح تقاضاهاي ويژه از سوي بيماران و لزوم ارائه‌ي خدمات ويژه از سوي تيم پزشکي، رابطه‌ي پزشک و بيمار دستخوش اين مناسبات قرار گرفته و تعادل و سلامت خود را از دست خواهد داد.

 در حقیقت؛ مشاوره، مشارکت، قاطعيت و ديگر کنش‌ها از سوی پزشک و تيم درماني در ايفاي نقش بهينه‌ی پزشک و پرسنل ضروري است و حضور مراجعاني با اين شکل از تقاضا براحتي مي‌تواند تعادل و تناسب اين نقش‌ها را برهم بريزد.

 در شرايطي که اينگونه خدمات براي برخي با پرداخت هزينه‌ي بيشتر حاصل مي‌شود، در اعتماد عمومي نسبت به ارائه‌ی بهينه‌ی خدمات بهداشتي عمومي در مراکز دولتي اختلال ايجاد مي‌شود و جامعه را با اين ابهام مواجه مي‌سازد که آيا ديگر افرادی که مشمول پرداخت چنين مبالغي نيستند واقعاً خدمات بهينه را دريافت مي‌کنند؟

 با نگاهي روانشناختي متوجه خواهيم شد در يک سوي ماجرا، در مراجعاني که به‌دلايل فردی و اجتماعي متقاضي اين خدمات نيستند، احساس حقارت به‌وجود مي‌آيد و در سوي ديگر اصول اخلاق پزشکي با اين تهديد روبه‌رو مي‌شود که به‌دليل حساسيت‌های ويژه و بيش از حد با تجويزهای خارج از محدوده‌ی اصل سود رساني نقض شود و حتي به سوي ضرررساني پيش برود.

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانبخش VIPبیمارستان ولیعصر زنجانگلایه مردم از خدمات درمانی
sedayezanjannews.ir/nx10434


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»