کد خبر: 10486
1402/07/15 - 8:54


صدای زنجان علت عدم احداث کتابخانه مرکزی ابهر را بررسی می‌کند؛

محرومیت کتابی!

مدیر کل امور کتابخانه‌های عمومی استان: کتابخانه استاندارد در شهر ابهر وجود ندارد/شهروندان ابهری: پروژه کتابخانه مرکزی ابهر نماد بد تدبیری و ناکارآمدی است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: کتابخانه مرکزی ابهر با بیش از یک دهه انتظار، همچنان به صورت راکد مانده و چشم به راه تصمیم مسئولانی است که در تریبون‌ها و جلسات مختلف اعلام می‌کنند درد مطالعه و فرهنگ دارند!

 یکی از عناصر فرهنگی که میتواند زمینه توسعه یافتگی مردم یک کشور و سرزمین را فراهم کند کتابخانه‌های عممومی است، مراکزی که در کنار ارائه کتاب زمینه افزایش سرانه مطالعه را فراهم می‌کنند می‌توانند با برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و ادبی موجبات افزایش تمایل مردم به این قبیل فعالیت‌ها را فراهم کند.

در این میان مردم دومین شهرستان‌ بزرگ زنجان بیش از 13 سال است چشم انتظار تکمیل و آغاز فعالیت است، کتابخانه مرکزی ابهری‌ها که کلنگش دو بار به زمین زده شده است هنوز به مرحله پیشرفت فیزیکی ... درصدی هم نرسیده است

 بنا بر اعلام رسانه‌ها نخستین بار کلنگ کتابخانه مرکزی ابهر در سال ۸۹ در جایی نامناسب به زمین زده شد که همین مکان‌یابی نامناسب، صدای کتاب‌دوستان ابهری را درآورد و پروژه متوقف شد. کلنگ مجدد این‌ پروژه بار دیگر در سال ۹۷ اما در مکان مناسب‌تر به زمین زده شد، ولی اینبار نیز کمبود اعتبارات بر ادامه روند احداث آن تاثیر گذاشت.

این پروژه ۲ هزار و ۲۰۰ متر زیربنا داشته و در سه طبقه قرار است احداث شود و از لحاظ وسعت، کتابخانه مرکزی ابهر دومین کتاب‌خانه بزرگ استان است که دارای بخش‌های مختلفی از جمله سالن‌های مطالعه مجزا برای بانوان و آقایان، بخش کودک، بخش اداری و همه فضاهای استاندارد لازم برای یک کتابخانه را دارا خواهد بود.

سرانه فضای کتابخانه‌ای ابهر در مقایسه با جمعیت این شهر بسیار پایین است

یک شهروند ابهری به صدای زنجان گفت: چرا باید کلنگ پروژه‌ای به زمین زده شود که اعتباری برای آن اختصاص نیافتهد و قرار است در حد یک پی و اسکلت باقی بماند.

حسین با اشاره به اینکه این قبیل برنامه‌ریزی‌ها نشان و نمادی از بی تدبیری و ناکارآمدی مدیران و تصمیم‌گیران در کشور است، اضافه کرد: دیگر مردم ابهر از به نتیجه رسیدن این پروژه ناامید شده‌اند.

وی با بیان اینکه سرانه فضای کتابخانه‌ای ابهر در مقایسه با جمعیت این شهر بسیار پایین است، تاکید کرد: افتتاح این مجموعه می‌تواند زمینه افزایش تمایل شهروندان به فعالیت در حوزه کتاب و کتابخانه را فراهم کند.

این شهروند ابهری تکمیل چندین پروژه نیمه تمام از جمله کتابخانه مرکزی را یکی از مطالبات شهروندان ابهری دانست و خاطر نشان کرد: حق مردم بهره‌مندی از فضای مناسب کتابخانه‌ای و فرهنگی است.

فاطمه دیگر شهروند ابهری است در گفت‌و‌گو با صدا زنجان با گلایه از عدم تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی ابهر عنوان کرد: این پروژه وقتی کلنگ‌زنی می‌شد دانشجو بودم و امیدوار بودم در زمان تحصیل بتوانم از آن بهره‌مند شوم ولی حالا پس از بیش از یک دهه هنوز خبری از تکمیل این پروژه نیست.

وی با گلایه از بی تفاوتی برخی مدیران و تنها نماینده مجلس این شهرستان برای پویایی این پروژه عنوان کرد: ما بیش از این از نمایندگان خود انتظار داریم چرا که آنها امکان رایزنی و دریافت اعتبارات برای پروژه‌ها را دارند.

این ابهری با بیان اینکه سال‌هاست پروژه‌های فرهنگی و مذهبی در شهرستان ابهر به حالت راکد باقی مانده است، گفت: این نشان از عدم توجه مسئولان به این موضوعات دارد.

وی با اشاره به اینکه با اقدامات فرهنگی می‌توان بسیاری از مشکلات و هزینه‌ها را کاهش داد، بیان کرد: در حقیقت هر چقدر برای فضاهای فرهنگی، ورزشی و آموزشی در شهرستان‌ها هزینه شود، از سوی دیگر از هزینه‌های ناشی از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود.

پروژه کتابخانه مرکزی ابهر در سفر رئیس جمهور بررسی می‌شود

در این میان فرماندار ابهر در زمینه وضعیت فعالیت پروژه کتابخانه مرکزی ابهر یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام ابهر است که بعد از گذشت ۱۰ سال تنها سهم ابهری‌ها از آن چند اسکلت نیمه‌کاره است به خبرنگاران گفت: تکمیل و اتمام این پروژه یکی از مطالبات جدی مردم شهرستان ابهر است.

احمد ذوالقدر با بیان اینکه انتظار داریم این پروژه در سفر دوم رئیس‌جمهور به استان مطرح شود، افزود: امید می‌رود با این اقدام اعتبار مشخصی به این پروژه اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی ابهر در حال حاضر موقعیت مکانی مناسبی دارد، تصریح می‌کند: این کتابخانه دارای یک هزار و ۶۳۷ مترمربع مساحت زمین است و قرار است با ۲ هزار و ۲۰۰ متر مربع زیر بنا در سه طبقه ساخته شود.

فرماندار ابهر تصریح کرد: کتاب‌دوستان ابهری چشم انتظار افتتاح این پروژه که قرار بود در ۱۸ ماه به بهره‌برداری برسد، هستند در حالی که حالا بیش از 13 سال از عمر کلنگ‌زنی آن می‌گذرد.

کتابخانه استاندارد در شهر ابهر وجود ندارد

محمد رضاخانی مدیر کل امور کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در این زمینه به صدای زنجان گفت: برنامه‌ریزی شده است پروژه کتابخانه مرکزی ابهر در لیست پروژه‌های قابل طرح در سفر دوم رئیس جمهور قرار گیرد تا بتوان بودجه‌ای برای این پروژه در نظر گرفته شود.

مدیر کل امور کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه این مجموعه تلاش دارد تا پروژه‌های کتابخانه‌ای را رونق ببخشد، گفت: برای نمونه با رایزنی‌های صورت گرفته کتابخانه مرکزی آب‌بر در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای افتتاح و تکمیل پروژه کتابخانه عمومی ابهر پیگیری زیادی انجام شده است ولی تاکنون نتیجه دریافت نکردیم، گفت: این شرایط ظلم در حق مردم ابهر است چرا سرانه کتابخانه‌ای این شهرستان پایین است.

رضاخانی با بیان اینکه کتابخانه استاندارد در شهر ابهر وجود ندارد، تصریح کرد: این شهرستان محرومیت کتابخانه‌ای بالایی دارد که در هیچ کجای استان اینگونه نیست و سرانه کتابخانه‌ای در این شهرستان پایین است.

مدیر کل امور کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه کتابخانه‌های فعال در این شهرستان هم وضعیت خوبی ندارد و به دلیل قدیمی بودن بناها مناسب حضور علاقه‌مندان به کتاب نیست، تصریح کرد: موضوع را هم به نماینده و هم فرماندار و استاندار اعلام کردیم.

وی گفت: در زمینه پویا شدن پروژه‌های شهرستان ابهر شورای برنامه‌ریزی شهرستان نیز باید این طرح‌ها را در اولویت قرار دهند که این مهم تاکنون این اتفاق نیافتاده است.

رضاخانی تاکید کرد: توسعه فضاهای کتابخانه‌ای در شهرستان‌های مختلف زنجان در اولویت و دستور کار اداره کل امور کتابخانه‌های عمومی استان زنجان قرار دارد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانکتابخانه ابهرمدیر کل امور کتابخانه‌های عمومی استان زنجانبی‌تدبیری
sedayezanjannews.ir/nx10486


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»