کد خبر: 10487
1402/07/15 - 9:3


با گذشت 45 روز از دستور رئیس جمهور مبنی بر رفع سریع مشکلات تعهدات ارزی شرکت «سرجین بافت»، برخی از دستگاه‌ها همچنان حاضر به همکاری نیستند

مشکلِ نخ‌نمای «سرجین‌بافت»

مالک شرکت «سرجین‌بافت»: بانک عامل نه به دستور رئیس جمهور گوش می‌دهد نه حکم قاضی! 3.5 سال درگیر مشکلات مربوط به رفع تعهدات ارزی بودیم! «سرجین‌بافت» مثل کودکِ فلج است و ذلیل شد!/ معاون امور صنایع اداره کل صمت استان: یک سوء‌تفاهم، نزدیک 4 سال «سرجین بافت» را معطل کرد و در نهایت ثابت شد که صاحب کارخانه تخلفی نکرده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: معاون امور صنایع اداره کل صمت استان زنجان از احراز عدم تخلف شرکت سرجین بافت در موضوع مربوط به رفع تعهدات ارزی خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا روزهای پیش رو مشکلات بانکی و حقوقی این مجموعه به زودی حل شود اما آن طور که مالک شرکت می‌گوید: بانک عامل گوشش به دستور رئیس جمهور و حکم قاضی بدهکار نیست و با توجه به اینکه از یک سو عدم تمکین به قانون و از سوی دیگر توقف 3.5 ساله کارخانه به علت مشکلات رفع تعهدات ارزی، دیگر «سرجین بافت» روی پا نمی‌ایستد و برای همیشه فلج و ذلیل می‌ماند حتی اگر بخواهد در عرصه تولید باقی بماند.

از چند روز پیش مسئولان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان از تشکیل جلسه برای حل و فصل مشکلات ناشی از رفع تعهدات ارزی شرکت «سرجین بافت زنجان» با حضور رئیس جمهور خبر داده و گفتند که طی چند روز و نهایتا چند ماه آینده خبرهای خوبی از این کارخانه منتشر خواهد شد.

اما اظهارات مالک شرکت «سرجین بافت» نشان می‌دهد که خوش‌بین بودن به رفع مشکلات این کارخانه نیز به همین آسانی‌ها نیست حتی اگر دستور رئیس جمهور و حکم قاضی نیز پای صورتجلسه باشد!

کارخانه‌ای که قرار بود برندسازی کند، ذلیل و فلجش کردند

بهبهانی در گفت‌وگوی اختصاصی با صدای زنجان با اشاره به تشکیل جلسه مربوط به موضوع رفع تعهدات ارزی این کارخانه با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، حسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور، احمد اوصانلو، معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و محسن افشارچی، استاندار زنجان در مورخ 26 مردادماه 1402 یادآور شد: در این جلسه تمامی حضار با اتفاق نظر، تائید کردند که «سرجین بافت» خارج از قوانین اقدامی نکرده است. رئیس سازمان تعزیرات حکومتی نیز حکم تبرئه را صادر و به بانک عامل ابلاغ کردند. طبق دستور رئیس جمهور مقرر شد تا ظرف 15 روز موانع پیش روی شرکت برطرف شود اما در حال حاضر که 13 مهرماه 1402 است، بانک عامل حکم قانونی را اجرایی نمی‌کند. نمی‌دانم چگونه ممکن است که یک بانک به جای تمکین در برابر قانون، دستور رئیس جمهور و حکم قاضی را اجرایی نکند! چرا نباید بانک گوش به فرمان دستورات مسئولان ملی باشد؟

بهبهانی با بیان اینکه چالش رفع تعهدات ارزی این شرکت 3.5 سال به طول انجامیده و رئیس جمهور کنونی در 2 سال روی کار آمدن دولت برای رفع مشکلات کارخانه تلاش بسیاری کرده است اما هنوز مشکلات پابرجاست، ادامه داد: کارخانه‌ای که قرار بود برندسازی کند، ذلیل و فلجش کردند و در حال حاضر «سرجین بافت» ضعیف‌ترین کارخانه نساجی کشور محسوب می‌شود. صندوق توسعه ملی در حالی خواهان بهره است که من هنوز نتوانسته‌ام ریالی درآمد داشته باشم! نگذاشتند با پول خودم کارخانه را راه‌اندازی کنم و کارخانه را به این روز درآوردند! «سرجین‌بافت» مثل کودک فلج است که هیچ وقت سرپا نخواهد ایستاد و ذلیل شده است! واقعا نمی‌دانم دردمان را به چه کسی بگوییم!

**احراز عدم تخلف «شرکت سرجین بافت» در خصوص رفع تعهدات ارزی

لازم به ذکر است که؛ عباس ورقائی، مسئول دبیر خانه رفع موانع تولید استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای کاهش جلسات مربوط به «تسهیل و رفع موانع تولید» و جایگزینی آن با جلسات «باکیفیت» با حضور متخصصان و فعالان حوزه تولید در قالب طرح «سه‌شنبه‌های صنعت» اظهار کرد: در این جلسه که هر هفته سه‌شنبه‌ها ساعت 10 صبح با حضور مسئولان و صاحبنظرانِ کمیته‌های تخصصی و عضو ستاد مذکور(بسیج مهندسین صنعت و معدن، اتاق بازرگانی، شرکت شهرک‌های صنعتی و ...) در محل اتاق شرکت‌ شهرک‌های صنعتی برگزار می‌شود، مشکلات واحدها به صورت جزئی و دقیق بررسی و حل می‌شود، موضوعاتی که برای رفع آن باید مجموعه استان تصمیم‌گیر باشد یا باید در سطح ملی بررسی شود، به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان ارجاع می‌شود.

ورقائی با نگاهی به عملکرد کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در سال 1402 و مقایسه تعداد جلسات برگزار شده در بازه زمانی 1394 تا 1401 ابراز کرد: تعداد جلسات برگزار شده تا به امروز در سال جاری، 4 جلسه با 103 مصوبه بوده که 93 مورد آن اجرایی و 10 مورد در دست اجرا است.

مسئول دبیر خانه رفع موانع تولید استان زنجان میزان تحقق موارد پیگیری شده برای رفع موانع تولیدکنندگان استان در این کارگروه تا به امروز (سال 1402) را 84 درصد اعلام کرد و گفت: در بازه زمانی 1394 تا کنون، 329 جلسه برگزار شده است، تعداد مصوبات نیز 2 هزار و 555 مورد که 2 هزار و 534 مورد آن اجرایی و 20 مورد در دست اجرا است. میزان تحقق بررسی‌های صورت گرفته نیز 98 درصد بوده است.

ورقائی با اذعان به اینکه تعداد جلسات برگزار شده مربوط به تسهیل و رفع موانع تولید نمی‌تواند نشان از عملکرد مطلوب استان‌ها باشد، کاهش تعداد جلسات بر اساس آمار ارائه شده و به دنبال آن کاهش مشکلات واحدها را حاکی از مدیریت قوی مجموعه استان دانست.

ورقائی از رفع مشکلات مربوط به رفع تعهدات ارزی شرکت سرجین بافت در جلسه مسئولان این شرکت با رئیس جمهور و مسئولان ملی خبر داد و این مهم را ناشی از پیگیری‌های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان زنجان دانست.

مسئول دبیر خانه رفع موانع تولید استان زنجان ادامه داد: با رفع مشکلات مربوط به رفع تعهدات ارزش سرجین‌بافت، مسائل مربوط به تعلیق کارت بازرگانی، مسدودی حساب‌های بانکی صاحب کارخانه و سایر مشکلات بانکی و حقوقی وی رفع خواهد شد. حتی بازدید از فازهای توسعه‌ای شرکت یکی از برنامه‌های پیشنهادی ما در سفر ریاست جمهوری به زنجان است.

سوء تفاهمی که 4 سال «سرجین بافت» را لنگ کرد!

حتی علی کلانتری، معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با تائید رفع مشکلات مربوط به تعهدات ارزی «سرجین بافت» به صدای زنجان گفت: فرآیند اجرایی مربوط به رفع تدریجی کارت‌ بازرگانی تعلیق این شرکت و بازگشایی حساب‌های بانکی مسدود شده صاحب شرکت زمان بر است و به تدریج صورت می‌گیرد.

کلانتری با تاکید بر اینکه «عدم تخلف در مسائل مربوط به تعهدات ارزی از سوی شرکت سرجین بافت برای مسئولان ملی نیز محرز شده است» با استناد به گزارش دیوان محاسبات در خصوص این شرکت عنوان کرد: در این سال‌ها در خصوص شرکت «سرجین بافت» سوء‌تفاهمی شده بود که حل شد، سوء تفاهمی که 3 الی 4 سال طول کشید تا اثبات شود صاحب کارخانه تخلفی نکرده است. 

آن چه بر سرجین بافت گذشت...

به گزارش صدای زنجان، 27 آبان ماه سال ۱۴۰۰ ابراهیم رئیسی در سفر خود به استان زنجان در نخستین بازدید از واحدهای تولیدی استان در سرجین‌بافت حضور یافته و در جریان مشکلات و دغدغه‌های پیش‌ روی فعالان آن قرار گرفت.

رئیسی اعلام کرد که روند امورات این شرکت در سال‌های گذشته بسیار عادی بود اما با تحریم‌های اعمال‌شده، به مشکلات ناخواسته‌ای برخورد که باید مسائل آن در کمترین زمان ممکن حل و به چرخه تولید بازگردد!

وی بابیان اینکه این کارخانه در مرحله اول ۱۵۰۰ نفر نیرو جذب خواهد کرد، تأکید کرد که مسئولان استان نسبت به نبود هیچ سوءنظر و سوء جریانی در این کارخانه اتفاق‌نظر دارند و نباید نسبت به رفع مشکل آن تعلل شود. با کمک دولت و مسئولان استانی مشکل این واحد تا حداکثر یک ماه آینده رفع شود.

به گزارش صدای زنجان، شرکت سرجین بافت چند سال پیش از یکی از بانک‌های کشور برای واردات ماشین‌آلات و تجهیزات، ارز خریداری کرده و بخشی را نیز وارد کرده بود اما بخشی دیگر از این تجهیزات با خروج آمریکا از برجام و سختگیری‌های اروپا مصادف شد.

بر اساس پیگیری‌های صدای زنجان، صاحب کارخانه در سال‌های ۹۶ و ۹۵ ارز را به نرخ بالاتر از بازار از بانک عامل خریداری کرده و برای خرید ماشین‌آلات به عوامل بلژیکی و آلمانی پرداخت کرد اما این مهم با روی کار آمدن ترامپ (رئیس جمهوری سابق آمریکا) و آغاز دور دوم تحریم‌ها علیه ایران همزمان شد.

منابع آگاه گفته‌اند که؛ فروشنده‌های آلمانی و بلژیکی تجهیزات مورد نیاز شرکت سرجین‌بافت، هر گونه صدور مجوز فروش را بر عهده BAFA (كنترل صادرات و اقتصاد اداری دولت فدرال آلمان یا مجوز صادرات کالا و خدمات) گذاشتند تا قطعات مجوز دوگانه و استفاده در سایر زمینه‌ها را نداشته باشد که همین بررسی سبب شد تا صدور مجوز ۹ ماه طول بکشد.

ظاهرا مجوز بانک عامل برای خرید و واردات تجهیزات و ماشین‌آلات  ۶ ماهه بوده است اما پس از پیگیری‌ها و بررسی‌ها، ۱۸ ماه بعد ماشین‌آلات وارد کشور شده و در بندرعباس منتظر ترخیص شد، مالک سرجین‌بافت از بانک عامل مربوطه خواسته تا مجوز مربوط به تعهدات را تمدید کند یا اجازه ترخیص ماشین‌آلات را بدهد اما مسئولان این بانک گفتند که نه مجوز را تمدید می‌کنند نه ماشین‌آلات را ترخیص می‌کنند! بهانه هم این بود که دیر کرده‌اید!

دست‌اندرکاران شرکت سرجین‌بافت برای ترخیص ماشین‌آلات که در گمرک مانده بود، به بانک پارسیان رفته و مجوز دیگری بدون انتقال ارز دریافت کرده و توانستند ماشین‌آلات را ترخیص و در مجموعه نصب کنند.

تعدادی از فعالان بخش خصوصی می‌گویند: صاحب مجموعه فقط می‌خواست اموالش را نجات دهد! اما بانک عامل وقتی متوجه شد، ادعا کرد که او بانک را دور زده است! خب فعال اقتصادی چه کار کند؟ ارز را گران‌تر از بازار از این بانک خرید، مجوز را هم تمدید نکرد! صاحب کارخانه با پول خودش رفت ماشین‌آلات را ترخیص کرد آخر این چه دیدگاهی است که بانک عامل دارد؟»

گفته می‌شود که بانک عامل حدود ۲۷ فقره پرونده علیه شرکت سرجین‌بافت تشکیل داده است که تعدادی از حکم‌های صادره مربوط به نفع سرجین بافت و تعدادی نیز به نفع بانک عامل صادر شده است اما با وجود دستور مسئولان ملی، گویا این مسئله هنوز حل نشده است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانسرجین‌بافتتعهدات ارزیتولید
sedayezanjannews.ir/nx10487


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»