کد خبر: 10591
1402/07/29 - 9:43


رئیس اتاق بازرگانی زنجان:

حضور سفرا در زنجان، ریخت‌وپاش نیست

صمد یوسفی‌اصل: یک جای خواب و 2 وعده غذا برای هر سفیر، در مقابل منفعت اقتصادی حاصل از حضور هیئت‌های تجاریِ کشورهای مختلف، هزینه‌ آنچنانی محسوب نمی‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: رئیس اتاق بازرگانی زنجان برخلاف برخی‌ها، حضور سفرا و رایزنان اقتصادی در استان را نه تنها هزینه‌بر ندانست بلکه با تشریح برنامه‌های مدون این مجموعه در خصوص پذیرش هیئت‌های تجاری خارجی از کشورهای مختلف گفت: تاثیرگذاری مثبت این هیئت‌ها بلندمدت خواهد بود و اتاق با آینده‌نگری، سعی بر اجرای دقیق برنامه‌های تجاری خود دارد.

فرآیند ورود سرمایه‌های خارجی به کشور و به تبع آن استان زنجان، این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان دولتی و فعالان کسب‌وکار تبدیل شده است. به اعتقاد فعالان اقتصادی، با توجه به علاقه‌مندی خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری، نوع تعامل با هیئت‌های تجاری که از کشورهای مختلف به کشور سفر می‌کنند، اهمیت دارد.

صمد یوسفی‌اصل، رئیس اتاق بازرگانی زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان اظهار کرد: قدرت اقتصادی است که حرف اول را می‌زند. قدرت اقتصادی هم تحت تاثیر خلاقیت و اداره بهتر امور اقتصادی به‌دست می‌آید. مزیت‌های ما باید به بازارها وارد شود و در چرخش باشد تا بتواند چرخش مالی در بازار ایجاد کند. معتقدم برای رونق اقتصادی باید وارد چرخه اقتصاد جهانی شویم چرا که از این راه می‌توانیم به لحاظ مالی قدرتمند شویم.

این فعال اقتصادی، ارتباط طولانی‌مدت و مداوم تجاری و اقتصادی با تجار دنیا را از اهداف این مجموعه اعلام کرد و با اشاره به تعداد هیئت‌های تجاری اعزامی و پذیرش‌شده گفت: از ابتدای سال تا به امروز نشست با هیات تجاری از آستراخان روسیه»، کشور ازبکستان (19 تیر 1402)، سرمایه‌گذاران از کشور سنگاپور (11 خرداد 1402) و سرمایه‌گذاران چینی برگزار شده است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان از اعزام هیئت تجاری زنجان به نمایشگاه جیتکس دبی خبر داد و با ضمن تاکید بر ایجاد ارتباط دوسویه با جهان با همراهی سفرا و رایزنان اقتصادی ایران در کشورهای مختلف عنوان کرد: معتقدیم سفیران ایران در کشورهای مختلف با ظرفیت‌های اقتصادی کشور محل خدمت آشنا هستند و می‌توانند پل ارتباطی خوبی برای تجار زنجان با تجار خارجی شوند بر همین اساس برای ارتباط مستحکم با جهان، بر نشست تخصصی هیئت تجاری زنجان با سفیران و رایزنان اقتصادی تاکید داریم.

به گفته «یوسفی‌اصل» در سال جاری تا به امروز، نشست مسئولان اتاق بازرگانی زنجان با محمد بروجردی سفیر جدید ایران در کشور اندونزی (17 و 18 مرداد 1402)، نشست اختصاصی رایزنان اقتصادی سفارت‌های جمهوری اسلامی ایران در 22 کشور جهان با مدیران استان و فعالان بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی زنجان(10 مرداد 1402)، نشست فعالان اقتصادی استان با محمد حسن حبیب‌ الله زاده سفیر جدید ایران در ترکیه در محل اتاق بازرگانی زنجان(28 تیر 1402)، نشست اختصاصی فعالان اقتصادی و مدیران دستگاه‌های اداری استان زنجان با علیرضا ایروش سفیر ایران در بلغارستان و مقدونیه شمالیدر محل اتاق بازرگانی زنجان(7 تیر 1402)، جلسه مشترک فعالان اقتصادی با علیرضا صانعی سفیر ایران در بلاروس" در محل اتاق بازرگانی زنجان(30 خرداد 1402)، جلسه مشترک فعالان اقتصادی و مدیران دستگاه‌های اداری استان زنجان با مهدی سبحانی سفیر جدید ایران در ارمنستان (25 خرداد 1402)، جلسه مشترک فعالان اقتصادی استان زنجان با محمدرضا رئوف شیبانی سفیر ایران در کشورهای تونس و لیبی (24 خرداد 1402) و جلسه مشترک فعالان اقتصادی استان زنجان با  عبدالامیر ربیهاوی رایزن تجاری سفارت ایران در عراق (23 خرداد 1402) برگزار شده که قطعا در ادامه روابط تجاری بی‌تاثیر نخواهد بود.

به اعققاد رئیس اتاق بازرگانی زنجان، می توان با قدرت بر سر منافع ملی کشور با سایر کشورها مذاکره و چانه زنی کرد و به همین منظور باید سفرای ایران از استعدادها و ظرفیت های داخلی کشور در حوزه های مختلف کاملا آگاه باشند تا بتوانند در کشورهای محل ماموریت خود برای بخش خصوصی و طرف خارجی جذابیت و علاقه مندی اقتصادی ایجاد کنند.

یوسفی‌اصل بر ضرورت ایجاد بسترها، امکانات و ملزومات مورد نیاز سفارتخانه های ایران در کشورهای خارجی برای پیگیری سیاست ها و دیپلماسی اقتصادی تاکید کرد و گفت: معتقدیم با ایجاد هماهنگی و همکاری بین دستگاه های مختلف اداری و اجرایی کشور مسیر برای ارزآوری و فرصت سازی اقتصادی روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی در سایر کشورها هموار می‌شود که البته تا به امروز همکاری سفرا با بخش خصوصی مطلوب و رضایت بخش بوده است.

موافق ارائه اطلاعات فله‌ای به تجار خارجی و رایزنان اقتصادی نیستیم

رئیس اتاق بازرگانی زنجان برخلاف برخی‌ها، حضور سفرا و رایزنان اقتصادی در استان را نه تنها هزینه‌بر ندانست و گفت: یک جای خواب و 2 وعده غذا برای هر سفیر، در مقابل منفعت اقتصادی حاصل از حضور هیئت‌های تجاریِ کشورهای مختلف، هزینه‌ آنچنانی محسوب نمی‌شود! تاثیرگذاری مثبت این هیئت‌ها بلندمدت خواهد بود و اتاق با آینده‌نگری، سعی بر اجرای دقیق برنامه‌های تجاری خود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد: میهمانان خارجی 90 درصد وقتشان را با بخش خصوصی که بر روی محصول یا موضوع خاصی تمرکز کرده است، خواهند گذارند، ما هم موافق ارائه اطلاعات فله‌ای به تجار خارجی نیستیم و معتقدیم برای اثربخش بودن جلسات باید با برنامه دور یک میز با خارجی‌ها بنشینیم.

وی با اشاره به تعجب سفیر ایران در ترکیه نسبت به حجم معاملات بالای تجاری زنجان با این کشور تصریح کرد: حضور سفرا و رایزی تجاری در جلسات و نشست‌های اتاق بازرگانی زنجان بی در افزایش تعاملات اقتصادی بی‌تاثیر نیست همانطور که به جهت نشست‌های متعدد و تعاملات تجاری با فعالان اقتصادی، وقتی نام زنجان به میان می‌آید، متولیان صراحتا پیگیر موارد مربوط به تجار علاقمند به تعامل با عمان می‌شوند. به نظرم با توجه به نشست‌های متعدد با فعالان اقتصادی کشورهای مختلف، باید شهر زنجان، آرام آرام خود را برای اتفاقات خوب در آینده آماده کند.

زیرساخت‌های زنجان برای رونق اقتصادی و فرهنگی فراهم نیست

یوسفی‌اصل در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا زیرساخت‌های زنجان برای پذیرش میهمانان و رایزنان اقتصادی خارجی که در آینده بخشی از این نشست‌ها منجر به برگزاری گردهمایی یا جشنواره و رویدادهای اقتصادی فرهنگی بزرگی خواهد شد، فراهم است به صدای زنجان گفت: زیرساخت‌ها برای پذیرش هیئت‌های تجاری، امروز فراهم است اما قطعا در آینده با به ثمر رسیدن نشست‌های تجاری با تجار، به لحاظ زیرساخت‌ها نظیر هتل و محل اقامت و غیره با مشکل مواجه خواهیم شد. حتی باید در عرصه فرهنگی نیز تبلیغات گسترده‌ای با هدف توسعه ارتباطات و تعاملات مردم با توریست‌ها و میهمانان خارجی صورت گیرد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانصادراترئیس اتاق بازرگانی زنجانهیئت‌های تجاری کشورهای جهان
sedayezanjannews.ir/nx10591


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»