کد خبر: 10601
1402/07/30 - 9:13


رئیس خانه احزاب استان زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان از تحت‌الشعاع قرار گرفتن انتخابات در پی عدم تحقق وعده‌های معیشتی دولت اعلام کرد؛

«مشکلات معیشتی» اولویت مردم است نه «انتخابات»

رسول بیات: فضا، فضای انتخاباتی نیست و فاصله بین ملت و دولت و تا حدودی حاکمیت زیاد شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان‌نیوز/ سمیه محرمی: انتخابات پیش‌رو با بیم و امیدهای فراوان با توجه به شرایط خاص اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی موضوعی است که این روزها در حال تحلیل و بررسی توسط صاحب نظران و شخصیت‌های سیاسی کشور است، نگرانی از کاهش مشارکت در انتخابات یکی از موضوعاتی است که این روزها در حال طرح و بیان است موضوعی که رئیس خانه احزاب استان زنجان نیز به آن اشاره داشته و تاکید دارد «سرنوشت انتخابات پیش‌رو به نوع فعالیت بازیگران آن بستگی دارد».

رسول بیات رئیس خانه احزاب استان زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه خانه احزاب یک وظیفه داشته و نقشی متفاوت‌تر از احزاب را بر عهده دارد، اظهار کرد: در زنجان نزدیک به 50 حزب فعال است که همگی زیر نظر خانه احزاب مشغول به فعالیت هستند.

رئیس خانه احزاب استان زنجان با اشاره به اینکه در خانه احزاب مجموعه فعالیت‌های مختلفی در حال انجام است، افزود: در این خانه جلساتی در حال برگزاری است و مدافع کل احزاب فارغ از جناح‌بندی‌ها هستیم تا مطالبه کنند.

وی با اشاره به اینکه خانه احزاب یک نقش محلل برای احزاب مختلف دارد، اضافه کرد: این خانه برای ایجاد ارتباط با مدیران و مسئولان با برگزاری و حضور احزاب در جمع مدیران اقدام می‌کند.

بیات با بیان اینکه اصل اعتقاد این خانه افزایش مشارکت احزاب در تصمیمات است، اضافه کرد: مدافع همیشگی فعالیت سیاسی احزاب هستیم و معتقدیم باید احزاب اختیارات کامل و جایگاه داشته باشند و سمت و سوی حرکت در آن برای ایجاد اجماع و اراده جمعی است.

رئیس خانه احزاب استان زنجان با اشاره به اینکه کل زندگی انسان مبتنی بر انتخاب است و هر فردی در زندگی باید فرصت و قدرت انتخاب داشته باشد، تاکید کرد: انتخاب در زندگی اجتماعی و اقتصادی نیز یک حق است.

وی با تاکید بر اینکه فضای انتخابات باید این گونه باشد که همه با سلایق مختلف بتوانند در انتخابات حضور پیدا کنند، تصریح کرد: دایره انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان نباید به نحوی باشد که فرد انتخاب کننده در انتخابات احساس کند نماینده و کاندیدایی ندارد و اصل موضوعیت انتخابات برای وی از حیض انتفاع بیفتد.

بیات با اشاره به اینکه در دوره‌های مختلف انتخابات خوب و بد داشتیم، گفت: در آخرین انتخابات عملا دایره انتخاب شوندگان محدودتر شد و افرادی که رد صلاحیت آن‌ها قابل پذیرش نبود از انتخابات کنار گذاشته شدند و این موضوع از نظر مردم‌سالاری و دموکراسی یک تصمیم درست و برگزاری انتخابات مناسب نبود.

رئیس خانه احزاب استان زنجان با اشاره به اینکه در انتخابات شوراها در هیچ دوره‌ای محدودیتی نبوده اضافه کرد: تنها در دوره قبل یک سری اشتباهات و اشکالات (از جمله حمایت یک نماینده از کاندیداها)موجب تغییر نگاه به فرآیند انتخابات شد.


 فضا، فضای انتخاباتی نیست و فاصله بین ملت و دولت و تا حدودی حاکمیت زیاد شده است

وی در پاسخ به سئوالی در مورد پیش‌بینی‌ها نسبت به آینده انتخابات بیان کرد: اگر امروز را در نظر بگیریم میزان مشارکت پایین خواهد بود چرا که مردم واقعا دل سرد شدند و فضا، فضای انتخاباتی نیست و فاصله بین ملت و دولت و تا حدودی حاکمیت زیاد شده است.

بیات با اشاره به اینکه عوامل معیشتی، اقتصادی و گرانی‌های متعدد و برخورد بد برخی مسئولان موجب شده است اولویت اول مردم انتخابات نباشد، گفت: البته شرایط انتخابات در ایران قابل پیش‌بینی نیست و به صورت مستمر تغییر می‌کند.


 آرزو می‌کنیم میزان مشارکت در انتخابات بالا برود

رئیس خانه احزاب استان زنجان با اشاره به اینکه طرفدار انتخابات و صندوق‌های رای هستیم، عنوان کرد: آرزو می‌کنیم میزان مشارکت در انتخابات بالا برود چرا که یک جریانی دنبال کاهش حضور مردم در انتخابات است و موفقیت و پیروزی خود را در این می‌بیند.

وی با اشاره به اینکه با ادامه این شرایط و حاکم بودن فضای موجود تا آخر انتخابات می‌تواند آن را به سمتی ببرد که شاهد ریزش در حضور کاندیداها بوده و رقابت بین افراد خاص باشیم، گفت: متاسفانه در بررسی انتخابات شاهد هستیم که سطح انتخابات تا حدودی در حال پایین آمدن است.

بیات با اشاره به اینکه اینکه با افزایش تعداد کاندیداها و حضور 50- 60 کاندیدا در انتخابات می‌توان شاهد افزایش مشارکت به دلیل حضور نیروهای اطراف کاندیدا در انتخابات بود، اضافه کرد: این کار فقط ظاهر انتخابات را بهبود بخشیده ولی تاثیری در افزایش کیفیت آن نخواهد داشت.


 افرادی که انتخاب شدند در جایگاه نماینده نبودند

رئیس خانه احزاب استان زنجان با اشاره به اینکه با حضور افراد متعدد امکان بسیج مردم وجود دارد، تاکید کرد: اما با این شرایط هیچ وقت مشارکت مردم به 70 تا 80 درصد نخواهد رسید و این وضعیت برای نظامی که مبتنی بر مردم است، زیبنده نیست.

وی با بیان اینکه میزان مشارکت مردم به تلاش بازیگران انتخابات بستگی دارد، گفت: به همین دلیل است که نمی‌توان آینده انتخابات را پیش‌بینی کرد.

بیات با اشاره به اینکه مجلس مافوق قوا بوده و باید همه ارکان از مجلس خط بگیرند، اضافه کرد: اگر امروز مجلس تضعیف شده و اولویت نیست به این دلیل است که مجلس را برخی‌ها از جایگاه خود خارج کردند.

رئیس خانه احزاب استان زنجان با اشاره به اینکه جایگاه مجلس مشخص است، گفت: افرادی که انتخاب شدند در جایگاه نماینده نبودند و این افراد باید فراتر از تفکرات فردی و گروهی و غیره حرکت می‌کردند.


نمره مجلس کنونی زیر 10 است

وی با بیان اینکه با ایجاد برخی نهادهای همسو، مجلس جایگاه خود را از دست داده است، گفت: این موضوع عملا یک ضایعه است.

بیات با اشاره به اینکه نمره مجلس کنونی زیر 10 است، افزود: آقایانی که با شعار رفع مشکلات اقتصادی به مجلس رفتند یک قانون درست و حسابی در این زمینه تصویب نکردند و حتی مجلس قبلی که برخی قوانین را تصویب نکرده بود بهتر از مصوبات این مجلس بوده و کار نکردن در مجلس بهتر از کارهای مجلس فعلی بوده است.


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانانتخابات مجلساحزاب
sedayezanjannews.ir/nx10601


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»