کد خبر: 10627
1402/08/03 - 9:27


صدای زنجان از مشکلات پیش روی بازار زنجان گزارش می‌دهد؛

بازار نابسامان؟

شهروندان: چرا در ساعات پایانی فعالیت بازار، بازار پر از زباله است و چرا کسی به وضعیت ترافیکی بازار و ورود موتور سیکلت توجهی ندارد؟ /عضو هیئت امنای بازار زنجان: مشکل دفع زباله در بازار مسئله حادی نیست و در زمینه ساماندهی وضعیت ترافیک بازار پلیس راهور باید ورود داشته باشد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی : با وجود اینکه بازار زنجان یکی از بازارهای تاریخی مهم و نامدار در سطح کشور است، با این وجود به نظر می‌رسد این بازار به سهم خود در خصوص ساماندهی نرسیده است. عدم توجه به زیبایی بصری این بازار و مشکلاتی نظیر ساماندهی زباله و ترافیک  از مشکلاتی است که مسئولان استانی باید فکری برای آن کنند.

بازار زنجان جزو مکان‌هایی است که اگر از بعد تاریخی  آن بگذریم، نمی‌توانیم بعد اقتصادی و اجتماعی آن را نادیده بگیریم. بازار زنجان که در نوع خود یکی از بازارهای منحصر به فرد در سطح کشور است و ارزش تاریخی بالایی دارد، مثل شهری می‌ماند که نیاز به مدیریت و ساماندهی دارد. 

 اگرچه در دوره‌ها و برهه‌های مختلف اتفاقات خوبی برای این مکان تاریخی افتاده است، اما این بنای تاریخی همچنان نیازمند ساماندهی و ارتقا است. ساماندهی وضعیت انشعابات برق و کف‌سازی آن از اتفاقات خوبی بود که سال‌های اخیر اتفاق افتاده اما این بازار همچنان نیازمند اقدامات زیربنایی و ساماندهی بهتر و بیشتر است.

یکی از این اتفاقات بهره‌گیری از سراهای این بازار برای توسعه صنایع دستی است. برخی دلیل عدم توجه به این سراها را، نبود برنامه‌ریزی درست مسئولان شهری و عدم توجه آن‌ها به این ظرفیت‌های تاریخی که می‌تواند نقش مهمی در توسعه بازار داشته باشند، می‌دانند و انگشت اتهام خود را به سمت میراث فرهنگی استان نشانه می‌گیرند.

هر چند کم کاری‌هایی از سوی این اداره کل دیده می‌شود، اما بازار و سراهای آن با چالش خصوصی‌بودن و عدم ورود صاحبان ملک به موضوع بازسازی و مرمت آن و دست بسته بخش دولتی به این موضوع روبه‌رو است.

ظرفیت نادیده گرفته شده در بازار

در این زمینه یک شهروند در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با بیان اینکه بخش‌های مختلف موجود در دل بازار تبدیل به انبار بزرگ شده‌اند، اظهار کرد: این در حالی است که مجموعه بازار که ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر دارد، اکنون نه مکانی برای خرید کالا و وسایل موردنیاز مردم هستند و نه تلاشی برای تبدیل آنها به مکان‌های گردشگری می‌شود.

«سید محمد علویون»، عضو هیئت‌مدیره بازار زنجان با اشاره به اینکه مجموعه بازار به همراه سراهای آن سرمایه بزرگی در بازار زنجان هستند که متأسفانه نادیده گرفته می‌شوند، اظهار کرد: بازار زنجان جزو معدود بازارهایی است که بیشترین میزان سراها را دارد. برخی از مسئولان در بازدید از این سراها عنوان کردند که این میزان سرا در بطن هیچ بازاری در کشور وجود ندارد؛ منتهی این سراها رها شده هستند و کسی به فکر سامان‌دهی آن‌ها نیست.

وی با بیان اینکه برخی از این سراها در طول زمان از بین رفته‌اند، اظهار کرد: پیش ‌از این شاید بالغ بر ۳۰ سرا در سطح استان وجود داشت که متأسفانه بخشی از آن‌ها از بین رفته و امروز تنها  نزدیک به ۲۰ سرا در دل بازار باقی‌مانده است.

 به گفته عضو هیئت مدیره بازار زنجان؛ صاحبان سراها باید خود پیگیر این ماجرا باشند. متأسفانه از هر دو طرف (صاحبان ملک و میراث فرهنگی) کوتاهی‌هایی وجود دارد. میراث بایستی در این زمینه طرح‌هایی داشته باشد و ارائه بدهد. هم صاحبان ملک را آگاه کند و به دنبال ساماندهی این سراها باشد.

علویون با بیان اینکه ما در بسیاری از موارد به موضوع ورود داشته‌ایم؛ اما متأسفانه به دلیل مشکلات زیرساختی (یک سرا بالغ بر ۲۰ مالک دارد) نتوانستیم راه به جایی ببریم. در وهله نخست باید زیرساخت‌های این سراها مهیا شود تا کار درست پیش برود.

توجه به نظافت بازار

 در روزهای اخیر تصاویری در  فضای مجازی منتشر شد که نشان از کثیف بودن بازار در ساعات پایانی آن دارد. این موضوع به ویژه در  بازار میوه‌فروشان و محل عرضه مواد پروئینی و گوشت بیشتر خود را نشان می‌دهد.

یکی از شهروندان در این زمینه در گفت‌وگو با صدای زنجان عنوان کرد: چرا وضعیت بازار باید در ساعات پایانی روز و حتی پس از بسته شدن مغازه‌ها این قدر اسفبار باشد؟ ما شاهد رها شدن ضایعات میوه و سایر زباله‌ها در سطح بازار هستیم. چرا باید پاکبانان برای تمیز کردن بازار به زحمت بیفتند؟ اگر بازاریان خود در این زمینه مراعات کنند بهتر خواهد بود. ضمن اینکه قطعا با تعبیه سطل زباله برای این موضوع مشکلات تا حدودی ساماندهی می‌شود.

علویون در این زمینه با اشاره به اینکه مناطق بازار را در تولید زباله باید از هم تفکیک کنیم، گفت: بازار میوه‌فروشان و جگرپزان و پروتئینی‌ها ضایعات زیادی دارند و فکر می‌کنم اگر چه در این زمینه مسائل فرهنگی نیز تاثیرگذار است و باید روی آن  کار شود، اما قطعا کل شهر با این معضلات مواجه هستند، و این مسئله تنها مختص بازار نیست!

وی ادامه داد: ما نمی‌گوییم چون  کل شهر این طور هست اینجا هم نباید رعایت شود اما غیر این  قسمت‌هایی از بازار که مواد غذایی فعالیت ندارد، بازار چندان گرفتار این مشکل نیست و زباله در سطح بازار وجود دارد. شاید اگر  کیسه‌های پلاستیکی گذاشته شود، بهتر بتوان زباله های بازار را ساماندهی کرد.

وی افزود: با این وجود، شاهد هستیم که همزمان با تعطیلی بازار پارکبانان به بازار آمده و آن را تمیز می‌کنند نمی‌توان گفت که بازار کثیف است و رعایت نمی‌شود، منتهی باید رعایت حال پاکبانان را نیز در این زمینه لحاظ کرد و کمی به پاکیزگی بازار توجه داشت.

به گفته علویون، اکنون وضعیت بازار مشابه گذشته نیست و مسائل و مشکلات موجود 60 تا 70 درصد برطرف شده است. پاکبانان زباله بازار را پس از پایان ساعات کاری، جمع‌آوری می‌کنند و زیاد معضل حادی در این زمینه وجود ندارد. در قسمت  میوه‌فروشان مشکلات زیاد بوده و فضا یک میزان ناپسند است با این وجود در عرض یک ساعت زحمت کشان شهرداری این زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و این طور نیست که زباله در داخل بازار بماند و چهره زشتی ایجاد کند.  

وی با بیان اینکه امکان تفکیک زباله در بازار وجود ندارد، گفت: غالبا از گذاشتن سطح زباله در مراکز تجاری خودداری می‌شود ضمن اینکه جانمایی سطل زباله در خود بازار معضلاتی دارد و مغازه‌داران اجازه نخواهند داد که سطل زباله در کنار مغازه آنها جانمایی شود.  

وی با اشاره به آمار بالای ضایعات میوه در کشور، اظهار کرد: ضایعات میوه در کشور آمار وحشتناکی دارد (چه از محل باغات و چه در سطح بازار)! ضمن اینکه نمی‌توان در این‌زمینه کاری کرد و این امر از موضوعات فراگیر است.

ورود موتور و ماشین به داخل بازار

یکی دیگر از آسیب‌هایی که در بازار وجود دارد ورود موتور و ماشین به داخل بازار است. این موضوع علاوه بر اینکه باعث تخریب کف‌سازی بازار می‌شود، برای عابرین و رهگذران بازار نیز مشکل ایجاد می‌کند و باعث مزاحمت در این فضا می‌شود.  

یکی از شهروندان در این زمینه افزود: ورود موتور در بازار که فضای محدودی دارد برای رهگذران مسئله است به طوری که حتی شاهد هستیم که گاها سرعت بالای موتورسواران در داخل بازار مسئله‌آفرین می‌شود.

علویون، عضو هیئت امنای بازار زنجان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه ورود موتور و ماشین نه به بازار، بلکه به پیاده‌رو نیز ممنوع است، اظهار کرد: ساماندهی این مسئله در وهله اول با راهور است که از عبور و مرور ماشین و موتور در سطح پیاده‌روها و بازار خودداری کنند. با این وضع ما چند بار با کلانتری، پلیس راهور  صحبت کردیم که در این زمینه ورود کرده و مشکلات این حوزه را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه با مغازه‌داران در این زمینه هماهنگ شده است تا از آوردن موتور به داخل بازار جلوگیری کنند که اغلب به جهت اطمینان خاطر از امنیت موتور خود چندان توجهی به این موضوع ندارند، اظهار کرد: در ورودی و برخی از نقاط بازار راهبند به کار گرفته شده بود که  موضوع ورود ماشین و موتور را به سطح بازار حل کنیم، اما متاسفانه استفاده از راهبندها هم کارایی لازم را نداشت. با این حال در حال رایزنی هستم که مشکل را حل کنیم، قطعا اگر با چندین نفر در این زمینه برخورد قانونی شود، مشکلات حل می‎‌شود. 

به گفته این مسئول ورود ماشین به بازار جزو اتفاقات نادر و استثنا است و گاها کسانی که ساخت وساز و یا کار عمرانی دارند وارد بازار می‌شوند؛ اما غالبا از ماشین و خودرو سواری در بازار رفت و آمد ندارد.

علویون در مورد ایجاد پارکینگ در اطراف بازار برای ساماندهی وسایل نقلیه بازاریان اظهار کرد: ما پیگیر این موضوع بوده‌ایم و حتی در برخی از موارد مکان‌هایی را برای این موضوع  شناسایی و معرفی کرده‌ایم، منتهی فعلا انگیزه‌ای برای این موضوع وجود ندارد و هم اینکه بازاریان مایل نیستند که  موتور را هر جایی بگذارند و امنیت مکان هم برای آن‌ها مسئله است.


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانبازار نابسامانبازار تاریخی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx10627


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»