کد خبر: 10628
1402/08/03 - 9:46


مدیرعامل شرکت آبفای استان زنجان با اشاره به محدودیت منابع آبی، بر لزوم ورود صنایع به طرح بازچرخانی آب تاکید کرد

آبِ خاکستری در رگ‌ صنعت

علیرضا جزء‌قاسمی: علاوه بر «راشاکاسپین زنجان» و تعدادی از واحدهای فولادی از جمله «فولاد ناب آرش در ابهر»، 3شهرک صنعتی شهر زنجان نیز به مصرف‌کنندگان پساب تصفیه‌خانه فاضلاب «آبفا» می‌پیوندند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ ایرج رفیعی: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهر زنجان از افزایش پساب تولیدی شهر زنجان تا 75 هزار مترمکعب (شبانه‌روز) با راه‌اندازی مدول دوم تصفیه‌خانه خبر داده و ابراز امیدواری می‌کند تا این حجم در راستای مدیریت منابع آب و کمک به تولید، مورد استقبال صاحبان صنایع قرار گیرد.

 50 هزار مترمکعب (شبانه روز) در حال حاضر اعلام می‌کند که بخشی از آن مورد استفاده صنایع قرار گرفته و حدود 27 هزار مترمکعب نیز ظرفیت مازاد فعلی است که می‌تواند در اختیار دیگر صنایع علاقمند قرار گیرد. البته در صورت راه‌اندازی مدول دوم تصفیه خانه شهر زنجان، پساب تولیدی به 75 هزار مترمکعب می‌رسد.

کمبود آب شیرین بحرانی جدی است و با توجه به افزایش جمعیت، مدیریت ضعیف منابع، رشد شهرنشینی و تغییرات آب و هوایی روز به روز در حال افزایش است. امروزه پساب تصفیه شده حاصل از تصفیه خانه های فاضلاب به عنوان یک منبع جدید و دائمی مورد توجه کارشناسان جهت جبران کمبود آب صنایع قرار گرفته است. آب حاصل از فرآیندهای تصفیه را آب خاکستری می‌نامند.

در موضوع مدیریت فاضلاب و پساب به‌ویژه در بخش شهری دو جنبه اساسی وجود دارد، وجه اول موضوع بهداشت و آلایندگی (فاضلاب) است و وجه دوم ظرفیت بهره‌برداری و مدیریت حاصله از منبع آب سالم فراهم آمده (پساب) که پیرامون هر دو موضوع بحث‌های فنی و کارشناسی مختلفی در کشور وجود دارد.

3شهرک صنعتی زنجان به مصرف‌کنندگان پساب تصفیه‌خانه فاضلاب «آبفا» می‌پیوندند

روش های مورد استفاده برای تصفیه پسآب شامل فرآیندهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی می‌باشد. «علیرضا جزءقاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان» در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید که؛ استفاده مجدد از فاضلاب خصوصا خاکستری بایستی به اقدامی فراگیر و گسترده تبدیل شود چراکه این نوع فاضلاب جایگزین مناسبی برای مصارف صنعتی است.

جزء‌قاسمی ضمن تاکید بر لزوم عدم اختصاص آب پاک به صنعت و جایگزینی آن با پساب تاکید کرد: از این پس صنایع جدید استان موظفند آب موردنیاز خود را از محل پساب تامین کنند. به شخصه معتقدم صنایع آب‌بر نباید در فلات مرکزی مستقر شوند و در شرایط کنونی یکی از راه‌های سازگای با کم‌آبی استفاده از پساب در صنایع است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان، هدف اساسی پروژه های استفاده مجدد از پساب در صنایع ،را صرفه جویی در مصرف آب و در نتیجه کاهش فشار بر منابع آب منطقه دانسته و بر لزوم ورود صنایع به استفاده مجدد از فاضلاب‌ها در صنعت با دو هدف کلی امکان باز چرخش آنها در واحدهای صنعتی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست تاکید دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان از علاقمندی تعدادی از واحدهای صنعتی استان زنجان جهت بهره‌مندی از پساب «تولیدی تصفیه خانه فاضلاب شرکت آبفا» خبر داده و عنوان می‌کند: در حال حاضر میزان استفاده شرکت «راشاکاسپین» زنجان در شبانه‌روز، 12 هزار مترمکعب است، البته در صورت اجرای طرح توسعه‌ای، آمادگی داریم به میزان نیاز، پساب مدنظر این شرکت تامین شود. در شهرستان ابهر نیز کارخانه «فولاد ناب آرش» از پساب تصفیه خانه فاضلاب این شهر برای تولید صنعتی بهره‌مند می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان طبق قرارداد منعقد شده، قرار است روزانه 11 هزار مترمکعب به شهرک‌های صنعتی «نوآوران»، «شهید شهریاری» و شهرک صنعتی «شماره یک- علی‌آباد» اختصاص یابد.

جز‌ءقاسمی میزان تولیدی پساب شهر زنجان را حدود 50 هزار مترمکعب (شبانه روز) در حال حاضر اعلام می‌کند که بخشی از آن مورد استفاده صنایع قرار گرفته و حدود 27 هزار مترمکعب نیز ظرفیت مازاد فعلی است که می‌تواند در اختیار دیگر صنایع علاقمند قرار گیرد. البته در صورت راه‌اندازی مدول دوم تصفیه خانه شهر زنجان، پساب تولیدی به 75 هزار مترمکعب می‌رسد.

شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر زنجان تا 3 سال آینده تکمیل می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان میزان زیرساخت‌های فراهم شده برای راه‌اندازی شبکه فاضلاب در کل شهر زنجان را حدود 60 درصد عنوان می‌کند که 40 درصد باقی مانده آن در دستور کار است به بیانی دیگر از حدود 800 کیلومتر شبکه پیش بینی شده، بیش از 450 کیلومتر آن اجرایی شده است.

این مسئول «استقبال و همراهی مردم در فرآیند نصب انشعابات فاضلاب شهری»، «اعتبار شرکت برای اجرای پروژه» و «صدور مجوزها با توجه به این که به علت مباحث مربوط به بروز ترافیک شهری در صورت اجرای شبکه فاضلاب مجوزها با حساسیت صادر می‌شود» را در محقق شدن برنامه‌ریزی‌ها موثر دانسته و در پاسخ به زمان برآوردی برای اتمام پروژه مربوط به شبکه فاضلاب کل شهر زنجان نیز می‌گوید: طبق برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده، امیدواریم تا 3 سال آینده، بخش اعظمی از شبکه فاضلاب زنجان اجرایی شود. البته آیتم‌های یاد شده در محقق شدن این زمان، نقش مهمی دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه در اجرای شبکه فاضلاب اولویت‌های شهری مدنظر است و بحث بافت شهری و بالا شهر و پائین شهر بودن به هیچ عنوان معنا و مفهومی ندارد، اضافه می‌کند: شبکه فاضلاب در مناطق الهیه، اصغریه، دباغ‌ها و همچنین مناطقی که با مشکل بالاآمدگی آبهای زیرسطحی مواجه بودند و بخش قابل توجهی از جنوب شهر زنجان، مناطق مربوط به استقرار بافت‌های تاریخی شهر زنجان نظیر رختشویخانه، زینبیه تحت پوشش قرار گرفته‌اند و 40 درصد باقیمانده نیز شامل بافت مرکزی شهر زنجان از جمله سعدی شمالی، کوچمشکی، خیابان صفا، بخش‌هایی از بی‌سیم است.

جزء‌قاسمی با اشاره به نقش موثر شبکه فاضلاب در شهر زنجان یادآور می‌شود: در سیل اخیر، قطعا رختشویخانه دچار خسارت می‌شد اما با اجرای به موقع شبکه فاضلاب، خوشبختانه سازه‌های تاریخی باقت مرکزی شهر نظیر رختشویخانه آسیبی ندید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان حفظ منابع آبی را از اولویت‌ها و تاکیدات مجموعه استان زنجان اعلام و «استفاده از فاضلاب برای منبع مصرفی واحدهای تولیدی» را مطمئن‌ترین منبع دانسته و می‌گوید: با توجه به اینکه این منبع متاثر از خشکسالی نیست، برنامه‌ریزان برای تامین آب مصرفی واحدهای تولیدی- صنعتی خود باید به این منبع همیشگی توجه ویژه ای داشته باشند.


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانشبکه فاضلاب شهر زنجانپساب
sedayezanjannews.ir/nx10628


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»