کد خبر: 10662
1402/08/08 - 9:9


صدای زنجان از گلایه‌ها نسبت به تعدادی از پروژه‌های متعلق به کارکنان ادارات در قالب نهضت ملی مسکن گزارش می‌دهد

مسکنِ خاص؟

متقاضیان مسکن ملی: در اجرای پروژه‌های ملی، زمین‌های خوب شهر زنجان را برای کارکنان ادارات و ارگان‌ها کنار می‌گذارند، اما مردم عادی و قشر کارگر با گذشت بیش از 2 سال در دورترین منطقه با دسترسی پائین به امکانات هم، هنوز منتظر واحدهایشان هستند!/نماینده کارگری زنجان: چرا کارگران باید از اقشار دیگر جامعه جدا شوند؟ مگر رئیس دولت سیزدهم، رئیس جمهور محرومان و کارگران نبود؟/مدیرکل راه و شهرسازی استان: تمامی اراضی قرعه‌کشی شده‌اند و هیچ تفاوتی بین قشر عام و خاص قائل نشده‌ایم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان‌نیوز/ تعدادی از متقاضیان مسکن ملی «غرب» و «شرق» زنجان نسبت به روند ساخت و ساز در پروژه 48 واحدی کوی فجر واقع در شهرک نصر واکنش نشان داده و ضمن گلایه از نگاه مسئولان ذیربط به «محل» و «سرعت اجرای» این پروژه و پروژه‌های مشابه گفتند که بعید می‌دانند در قالب «قرعه‌کشی» اراضی مطلوب شهر به مسکن ملی کارکنان دولت و برخی ارگان‌ها رسیده باشد و سهم مردم عادی به ویژه کارگر برخی نقاط شهر که از امکانات شهری مسافت زیادی دارند، باشد!

اجرای پروژه «نهضت ملی مسکن» و برخی ساخت و سازها در «کوی نصر» زنجان موجب گلایه شهروندان زنجانی به ویژه متقاضیان مسکن ملی «غرب» و «شرق» زنجان شده است.


علت تفاوت در پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مسکن‌های حمایتی در شهر زنجان چیست؟

شهروندان گله‌مند 2 گروه را شامل می‌شوند، گروه نخست می‌پرسند، چرا باید سرعت اجرای نهضت ملی مسکن و پیشرفت فیزیکی آن در بالاشهر زنجان (کوی نصر) با «شرق» و «غرب» زنجان فاصله آنچنانی داشته باشد؟

 گروه دوم که کاری به «مشارکتی» بودن پروژه یا «ملی» بودن آن ندارند، می‌گویند چرا باید محل اجرای پروژه‌های مسکن کارکنان دولتی یا ارگان‌های اجرایی در بهترین نقطه شهر باشد که دسترسی آسانی به امکانات شهری دارد؟

این گروه که به نظر  نمی‌رسد «قرعه‌کشی» صورت گرفته در ابتدای اجرای پروژه جهت مشخص شدن محل و منطقه هر یک از واحدهای مسکن ملی را قبول ندارند، می‌گویند: با توجه به اینکه محل استقرار پروژه‌های مسکن ملی برای تعدادی از کارکنان ادارات در بهترین نقطه شهر است، نسبت به شیوه قرعه‌کشی‌ها نیز ابهاماتی وارد می‌کنند.

ظاهرا این دو گروه نسبت به ساخت واحدهای مسکونی پروژه 48 واحدی کوی فجر شهرک نصر زنجان واکنش‌های متفاوتی دارند.

طبق اطلاعات مندرج در تابلوی نصب شده در محل اجرای پروژه، این ساختمان با استفاده از تسهیلات بانک مسکن شعبه قائم زنجان احداث می‌شود و تمامی واحدهای در حال ساخت نیز در وثیقه بانک قرار دارد.

کارفرمای پروژه به نمایندگی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن، اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان و کارگزار مربوطه نیز «شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری و توسعه بافت شهری زنجان» است.

این پروژه 4 طبقه‌ای با زیربنای حدود 9 هزار و 606 مترمربع از 9 اردیبهشت‌ماه سال 1401 آغاز شده و قرار است در بازه زمانی 2 ساله، 9 اردیبهشت‌ماه 1403 ساخته و تحویل شود.

اما تعدادی از متقاضیان مسکن ملی «شرق» زنجان (M2) می‌گویند: از سال 1399 منتظر تکمیل واحدهایشان هستند و با گذشت بیش از 2 سال هنوز واحایشان را تحویل نگرفته‌اند؟



تفاوتی بین متقاضیان مسکن ملی در «غرب» و «شرق» زنجان با مسکن ملی کوی فجر هست؟

یکی از متقاضیان مسکن ملی در گفت‌وگو با صدای زنجان عنوان می‌کند: ما متقاضیان مسکن ملی در «شرق» و حتی «غرب» زنجان مثل سایر متقاضیان مسکن ملی در «کوی نصر» زنجان در هر قسط 40 میلیون تومان واریزی داشته‌ایم؟ چرا باید پروژه متقاضیان این منطقه در بازه زمانی 2 ساله و شاید زودتر از آن، دقیقا آن چه گفته شده بود، تکمیل شود و بخش قابل توجهی از متقاضیان مسکن در غرب و شرق زنجان پس از گذشت 2 سال، معطل باشیم؟

این متقاضی مسکن با دلخوری خطاب به نهادهای نظارتی می‌گوید: چرا باید بین متقاضیان مسکن ملی در کوی نصر با شرق و غرب زنجان تفاوتی وجود داشته باشد؟ من در یکی از واحدهای تولیدی شهر، به سختی مشغول به کار هستم و به درخواست خودم اضافه کار نیز می‌مانم تا در تامین قسط 40 میلیون تومان مشکلی نداشته باشم. مگر در مسکن ملی، بین کارکنان دولت و قشر کارگر فرقی هست؟


 چرا کارگران باید از اقشار دیگر جامعه جدا شوند؟ مگر رئیس دولت سیزدهم، رئیس جمهور محرومان و کارگران نبود؟

عبدالعظیم همایونی یکی از فعالان حوزه کارگری زنجان و از متقاضیان مسکن ملی نیز به صدای زنجان می‌گوید: به این که برخی ادارات و ارگان‌ها در کوی نصر یا هر منطقه‌ای برای کارکنان و کارمندان خودشان مسکن می‌سازند کاری ندارم اما چرا باید بین پروژه‌ مسکن نهضت ملی یا هر طرح ملی، متعلق به کارکنان یک ارگان خاص و مردم عادی تفاوتی باشد؟

وی با اشاره به روند اجرای پروژه 48 واحدی کوی فجر شهرک نصر زنجان می‌گوید: این پروژه سرعت آنچنانی دارد. من به عنوان یکی از کارگران این شهر راضی هستم 2 میلیارد پول بدهم تا صاحب یکی از این واحدها باشم! کارگران زحمتکش در پروژه‌های شرق و غرب زنجان از سال 1399 پول‌های خود را کنار گذاشتند و با دریافت هر بار پیامک، 40 میلیون تومان‌ها را پرداختن کردند اما هنوز واحدها را دریافت نکرده‌اند حرف من این است، چرا باید بین کارمند دولت و کارگر تفاوت قائل شد؟ چرا باید پروژه‌ای که استارت آن از اواخر 1399 یا اوایل 1400 زده شده هنوز تحویل متقاضیان نشده و پیشرفت فیزیکی آنچنانی هم ندارد اما پروژه‌ای که از سال 1401 آغاز شده پیشرفت بالایی دارد و تصور نمی‌کنم متقاضیان آن مشکل فعلی ما را داشته باشند!

همایونی با تاکید بر اینکه هیچ تفاوتی بین عوام و خواص نیست، ادامه می‌دهد: مسئولان گفته بودند که با 200 میلیون آورده می‌توان صاحبخانه شد اما الان این میزان به 700 میلیون تومان رسیده است! بسیاری از متقاضیان، طلا و حتی ماشین زیرپایشان را فروختند که مبلغ خواسته شده را تامین کنند. مسکن ملی متعلق به تمامی اقشار مختلف است که باید با شرایط یکسان ساخته و تحویل شود. چرا کارگران باید از اقشار دیگر جدا شوند؟ مگر رئیس دولت سیزدهم، رئیس جمهور محرومان و کارگران نبود؟ می‌گویند قسط ماهانه مسکن ملی، 9 میلیون است، کارگری که 8 میلیون حقوق دارد باید یک میلیون تومان هم بالاتر از حقوقش کنار بگذارد. طبق قانون، دولت موظف است مسکن ارزان قیمت برای مردم تامین کند نه 700 میلیون تومان و حتی بالاتر! اگر این میزان پول را داشتیم که خودمان مسکن می‌ساختیم!


 اگر پروژه‌ای با پیشرفت فیزیکی پائین درمقایسه با سایر پروژه‌های مسکن ملی است مشکل به «آورده متقاضیان» برمی‌گردد

اصغر اسماعیلی، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان تاکید می‌کند: پروژه‌های نهضت ملی فاقد ردیف اعتباری هستند و منبع تامین نیز از محل «بانک» و «آورده مردمی» است.

وی با بیان اینکه تمامی پروژه‌ها اعم از «شرق»، «غرب» و «فجر»، «نیروی انتظامی»، «ارغوان» و تمامی پروژه‌های مذکور در شهر زنجان، چنین شرایطی دارند، ادامه می‌دهد: اگر پروژه‌ای دارای پیشرفت فیزیکی پائین درمقایسه با سایر پروژه‌های مسکن ملی است در «آورده متقاضیان» یا «وام بانکی» مشکلاتی وجود دارد و بلعکس!

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان یاداور می‌شود: 3 ماه قبل پروژه 64 واحدی شرق زنجان را 100 درصد به اتمام رساندیم، 192 واحد نیز در پروژه برکت تحویل متقاضیان شد، 304 واحد در کوی ثمین (عرب زنجان) در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی تحویل صاحبان واحدها شد. این پروژه‌ها با آورده مردم، تکمیل و تحویل شد.

این مسئول با بیان اینکه هیچ تفاوتی بین پروژه‌های خواص و عوام وجود ندارد و فقط «مکان» اجرای پروژه‌ها متفاوت است، اضافه می‌کند: هر یک از متقاضیان در غرب، شرق، ارغوان، نیروی انتظامی و فجر و غیره سهمی دارند.


باور کنیم که قرعه‌کشی در مسکن ملی واقعی بوده است؟

با وجود اینکه قرعه‌کشی برای مشخص شدن واحدهای هر یک از متقاضیان مسکن ملی در زنجان صورت گرفته است اما برخی با توجه به استقرار پروژه‌های مسکن ملی در مجاورت پروژه‌های مشارکتی برخی ادارات، مدعی هستند که قرعه‌کشی صورت گرفته و انتخاب محل استقرار واحدهای متقاضیان زیاد هم تصادفی و شانسی نبوده است!

عبدالعظیم همایونی، متقاضی مسکن ملی در این خصوص به صدای زنجان می‌گوید: چه اشکالی دارد که یک مسئول یا قشر خاص در بین مردم خانه و کاشانه داشته باشد؟ چرا باید هر نقطه از شهر، مختص قشر خاص باشد؟


 تمامی اراضی قرعه‌کشی شده‌اند و هیچ تفاوتی بین قشر عام و خاص قائل نشده‌ایم

اصغر اسماعیلی، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان هم در پاسخ به گلایه متقاضیان مسکن ملی که ادعای قرعه کشی جهت مشخص شدن محل واحدها را قبول نداشته و معتقدند که این محل‌ها آن هم درست در وسط شهر با دسترسی راحت به مراکز خرید و امکانات شهری، برای کارکنان دولت و ارگان‌های اجرایی از قبل انتخاب شده بودند، تاکید می‌کند: تمامی اراضی قرعه‌کشی شده‌اند. اشخاص واجد شرایط احصا کرده‌ایم و تمامی فرآیندهای مربوط به واگذاری زمین‌ها اعم از شرق، غرب و غیره در حضور نماینده ارگان‌های ذیربط از جمله استانداری صورت گرفته و صورتجلسات کتبی آن نیز موجود است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های مسکن ملی واقع در کوی نصر زنجان متعلق به ادارات مختلف دولتی، نیروی انتظامی است، عنوان می‌کند: پروژه مشارکتی برای نیروهای انتظامی در کوی نصر در حال اجراست که شرایط آن با نهضت ملی مسکن تفاوت دارد و متعلق به «نیروی انتظامی و سازمان ملی زمین و مسکن» است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه پروژه مشارکتی، نیروی انتظامی در کوی نصر 168 واحد بوده و نزدیک 85 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد میزان پیشرفت فیزیکی پروژه 48 واحدی کوی فجر این ارگان را پائین و در حدود 65 درصد اعلام می‌کند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمسکن ملی
sedayezanjannews.ir/nx10662


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»