کد خبر: 10750
1402/08/24 - 10:21


مجتمع آندیا فولاد ایجرود موظف به رفع ایرادات زیست محیطی تا پایان سال 1402 شد

اولتیماتوم «شورای تامین» به مجتمع «آندیا فولاد ایجرود»

معاون اقتصادی استاندار زنجان: با نظر شورای تامین، سرمایه‌گذاران چینی موظف‌اند تا پایان امسال نسبت به رفع ایرادات زیست محیطی اقدام و علاوه بر آن برنامه راه‌اندازی واحد را تهیه و ارائه کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: معاون اقتصادی استاندار زنجان هر گونه صدور رای پلمب مجتمع آندیا فولاد ایجرود را رد کرد و گفت: طبق نظر شورای تامین استان زنجان، سرمایه‌گذاران چینی موظف‌اند تا پایان امسال نسبت به رفع ایرادات زیست محیطی اقدام و علاوه بر آن برنامه راه‌اندازی واحد را تهیه و ارائه کنند.

کارخانه ریخته‌گری فولاد سهند ایجرود (مجتمع آندیا فولاد زنجان) که چندین بار به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شده بود، ۹ آبان ماه سال ۱۳۹۲ با حضور معاون اول وقت رئیس‌جمهور و هیئت همراه، رسماً افتتاح و آغاز به کارکرد.

پروانه بهره‌برداری کارخانه «شمش چدن» بوده اما مدتی بعد به علت مقرون‌به‌صرفه نبودن، برنامه دست‌اندرکاران شرکت تغییر کرد.

اواخر سال ۱۴۰۱ منابع خبری به صدای زنجان اعلام کردند که «مجتمع آندیا فولاد زنجان» فاقد مجوز زیست‌محیطی درزمینه تولید «فرو منگنز» بود و باوجود جریمه‌های سنگین حفاظت محیط‌زیست استان، به تولید غیرقانونی خود را ادامه دادند.

مهرماه 1402 منابع آگاه به صدای زنجان گفتند که؛ دست‌اندرکاران «مجتمع آندیا فولاد زنجان» که هنوز موفق نشده‌اند نظر اداره محیط زیست را برای فعالیت مدنظرشان را جلب کنند، در نظر دارند تا در حوزه «تولید آگلومره» فعالیت داشته باشند.

گفته می‌شود؛ «آلودگی خاک اراضی منطقه ناشی از پسماندهای حاوی آرسنیک»، «خروجی غیراستاندارد یکی از دودکش‌ها» و بدتر از آن «دپوی ۲۵۰ هزار تن پسماند صنعتی» از ایرادات زیست محیطی اعلامی برای «مجتمع آندیا فولاد» است که طی این سال‌ها از سوی صاحب یا صاحبان این صنعت جدی گرفته نشده است؛ البته حسین محمدی، معاون اقتصادی استاندار زنجان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار صدای زنجان می‌گوید که؛ قرار شده تا پایان سال 1402 دست‌اندرکاران مجموعه برای رفع ایرادات در اسرع وقت کاری کنند.

معاون اقتصادی استاندار زنجان از حل و فصل مشکلات مربوط به مجتمع آندیا فولاد ایجرود با پیگیری استاندار و دادستان زنجان خبر داده و اضافه می‌کند: اختلاف دو شریک چینی حل شد و یکی از این سهامداران، سهم را به فرد چینی دیگری واگذار کرده است. شریک جدید نیز موظف به تزریق منابع مالی برای ادامه فرآیند کار در واحد شده است.

معاون اقتصادی استاندار زنجان با تاکید بر اینکه هر گونه فعالیت در مجتمع آندیا فولاد ایجرود فعلا تعطیل است، اعلام می‌کند: فعالیت واحد پس از رفع مشکلات و ایرادات زیست محیطی و مباحث مربوط به فلیترها، بلامانع خواهد بود.

محمدی «اختلاف شرکا» را چالش اصلی واحد مذکور دانسته و ابراز امیدواری می‌کند تا با حضور سرمایه‌گذار جدید و اقدامات برای شروع به کار مجتمع اندیا فولاد ایجرود طبق دستورالعمل‌های زیست محیطی، مشکل دیگری ایجاد نشود.

معاون اقتصادی استاندار زنجان در پاسخ به سؤالی مبنی بر «شنیده‌ها در خصوص پلمب مجتمع آندیا فولاد به علت عدم توجه به هشدارهای زیست محیطی» به صدای زنجان می‌گوید: نگران تعطیلی واحد بودیم چرا که این مهم، قطعا بازتاب منفی داشت. با توجه به موارد مذکور در خصوص ورود سرمایه‌گذار جدید و تزریق منابع برای رفع ایرادات، طبق شورای تامین، قرار شد تا پایان سال 1402، برنامه‌ها برای کنترل آلودگی و آلایندگی از سوی دست‌اندرکاران شرکت ارائه شودف علاوه بر آن قرار شده تا پایان سال مسیر مورد تائید جهت راه‌اندازی کارخانه نیز در دستور کار باشد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانکارخانه آندیا فولادمعدنتخلف
sedayezanjannews.ir/nx10750


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»