کد خبر: 10758
1402/08/25 - 12:10


صدای زنجان از کاهش سهمیه سوخت وسایط نقلیه عمومی درون شهری با اجرای پروژه ملی «سیپاد» گزارش می‌دهد؛

باک‌هایِ خالی

رانندگان: مخالف کاهش سهمیه سوخت به بهانه اجرای پروژه ملی «سیپاد» هستیم!/ رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان: مشکلات رانندگان زنجان، ملی است! تجهیزات «سیپاد» برای بخشی از ناوگان عمومی شهرداری زنجان خریداری شد/ مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه زنجان: شرط دریافت سوخت موردنیاز وسایل نقلیه درون شهری زنجان؛ ثبت‌نام در سامانه «سیپاد» است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: اجرای پروژه ملی «سیپاد»، طرحی که قرار است با هدف روان‌سازی و تأمین سوخت موردنیاز ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر اجرایی شود، سبب شد تا تعدادی از راننده‌های اتوبوس و مینی‌بوس‌های شهری زنجان روز پنجشنبه مقابل ساختمان فرمانداری زنجان تجمع کنند.

کاهش تدریجی سهمیه سوخت اتوبوس و مینی‌بوس‌های عمومی درون شهری زنجان از ابتدای سال جاری، پنجشنبه (25 آبان‌ماه 1402) تعدادی از راننده‌ها را مقابل ساختمان فرمانداری زنجان کشاند.

این راننده‌ها ضمن ابراز نارضایتی از بی‌برنامگی مسئولان ملی در اجرای پروژه‌های ملی نظیر «سیپاد» که هدفش «روان‌سازی تأمین سوخت موردنیاز ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر» اعلام شده است، گفتند: از ابتدای سال ماهانه با کاهش سهمیه سوخت به میزان 100 لیتر مواجه‌اند به طوری که سهمیه آن‌ها از 2700 لیتر به 1600 رسیده و قطعا ماه آتی این میزان به 1500 لیتر خواهد رسید. این میزان به هیچ عنوان کفاف فعالیت اتوبوس‌ها را نمی‌دهد و علاوه بر معطلی مسافران در ایستگاه‌های اتوبوس و مختل شدن جریان ترددهای عمومی، منجر به تعطیل شدن کسب و کار رانندگان خواهد شد.


معطلی مسافران در ایستگاه‌های اتوبوس

یکی از شهروندان به صدای زنجان می‌گوید: معطلی‌مان در ایستگاه‌های اتوبوس از 20 دقیقه به یک ساعت و حتی بیشتر رسیده است! بیشتر مسافران فاقد خودروی شخصی بوده و به سختی خود را از شهرک‌های اقماری به مرکز شهر می‌رسانند. با توجه به قرار گرفتن در فصل سرد از مسئولان می‌خواهیم به خاطر دانشجو، دانش‌آموز و اقشار ضعیف فاقد خودرو کاری کنند و پیگیری کنند تا حداقل ما از وسایل عمومی استفاده کنیم.


مخالف کاهش سهمیه سوخت به بهانه اجرای پروژه ملی «سیپاد» هستیم!

یکی از رانندگان اتوبوس درون شهری زنجان با بیان اینکه مخالف کاهش سهمیه سوخت به بهانه اجرای پروژه ملی «سیپاد» هستیم» در گفت‌وگو با صدای زنجان عنوان می‌کند: از ابتدای امسال سهمیه سوخت خودروهای عمومی از 2700 لیتر کاهش یافته و به تدریج با کاهش 100 لیتر در هر ماه در حال حاضر به 1600 لیتر رسیده است.

این راننده متوسط نیاز روزانه اتوبوس به سوخت را 80 تا 100 لیتر دانسته و می‌گوید: با سهمیه فعلی 1600 لیتری شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، میزان سهمیه اختصاصی فقط نیاز کمتر از 20 روز خودروها را کفایت می‌کند.

رانندگان با ابراز نارضایتی به صدای زنجان گفتند: طرح‌های ملی که با بی‌تدبیری بخواهد اجرایی شود را نمی‌پذیرند. چرا مسئولان هنوز زیرساخت‌ها برای خرید «سیپاد» را فراهم نکرده‌اند، برای کاهش سهمیه سوخت گازوئیل خودروهای عمومی عجله دارند؟


سیپاد؛ پروژه ملی روان‌سازی تأمین سوخت موردنیاز ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر؟

پروژه سیپاد، پروژه‌ای ملی است که باهدف تخصیص سوخت به ناوگان دیزل بر مبنای پیمایش، هوشمند سازی ناوگان درون‌شهری، جلوگیری از هدر رفت و عرضه خارج از شبکه سوخت دیزل در کشور و همچنین رعایت عدالت در حوزه تخصیص سوخت به ناوگان دیزلی در دست اجرا قرارگرفته است.

استارت اولیه این طرح ملی در تاریخ 14 بهمن‌ماه 1393 در سندی با موضوع «روان‌سازی تأمین سوخت موردنیاز ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر» به تصویب هیئت‌وزیران رسید.

بر اساس این سند مقرر گردید که سوخت موردنیاز پیمایش هر ناوگان در حوزه حمل‌ونقل عمومی بر اساس پیمایش محاسبه‌شده از تجهیزات موقعیت‌یاب هوشمند و اسناد حمل، تخصیص داده شود.

در راستای عملیاتی سازی طرح‌های ملی هوشمند سازی ناوگان حمل‌ونقل شهری و نیز تخصیص سوخت ناوگان بر اساس پیمایش در قالب یک نظام یکپارچه و مشترک، تجهیز ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری و حومه‌ای به سامانه جامع «سیپاد» در دستور کار قرار گرفت.

مشکلات ناوگان عمومی زنجان رفع می‌شود

داود نوری، رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان عنوان کرد: از سال قبل دولت در قالب ابلاغ بخشنامه به ارگان‌های ذیربط از «مدیریت سوخت» خبر داده و تحقق این موضوع را منوط به «نصب سامانه سیپاد در اتوبوس‌های مسافربری» و «اخذ باربر توسط ناوگان باری » کرده بود.

نوری با بیان اینکه تا شهریورماه 1402 مشکلی در حوزه تامین سوخت وجود نداشت اما از شهریورماه 1402 این مشکل ایجاد شد، ادامه داد: بر اساس مکاتبات صورت گرفته؛ شرط تامین سوخت موردنیاز خودروهای حمل و نقل عمومی، نصب سامانه «سیپاد» است. در حال حاضر 115 دستگاه مینی‌بوس ون و اتوبوس درون شهری در سطح شهر زنجان وجود دارند که برای کل ناوگان شهری متعلق به شهرداری زنجان این تجهیزات خریداری شده. شرکت‌های ارائه کننده خدمات نصب سامانه مذکور نیز به ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری متعلق به بخش خصوصی نیز معرفی شده است.

**شرط دریافت سوخت موردنیاز وسایل نقلیه درون شهری زنجان؛ ثبت‌نام در سامانه «سیپاد» است

حمید حبیبی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به کاهش سهمیه مینی‌بوس و اتوبوس‌های درون‌شهری زنجان عنوان کرد: فرآیند کارت هوشمند و شارژی سهمیه سوخت راننده‌های زنجان همزمان با سراسر کشور تعدیل و در عوض سهمیه پیمایش به آن‌ها افزوده شده است به این معنی که سهمیه سوخت این راننده‌ها علاوه بر اینکه کاهش نیافته است بلکه نسبت به ماه‌ها و سنوات قبل افزایش هم یافته است البته به شرط ثبت‌نام در سامانه «سیپاد»؛ تا پیمایش‌ها رصد و بر مبنای پیمایش مابقی سوخت در کارت‌ها شارژ شود.

حبیبی ادامه داد: راننده‌های اتوبوس پیش از این سهمیه پایه دریافت  که علاوه بر ان سهمیه عملکردی دریافت خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه زنجان در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر « با توجه به اینکه روند ثبت‌نام تا نصب سامانه سیپاد در اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها 50 الی 60 روز زمان نیاز دارد، برای تامین سوخت موردنیاز وسایل نقلیه عمومی شهری چه تمهیداتی اندیشیده شده است» عنوان کرد: در جلسه‌ای که با مسئولان ذیربط و نمایندگان رانندگان داشتیم، مقرر شد راننده‌ها در سامانه «سیپاد» ثبت‌نام کرده و مدارک ثبت‌نامی را به کارشناسان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ارائه کنندف ما نیز پس از رؤیت مدارک، سهمیه نفت‌گاز در اختیارشان قرار می‌دهیم تا طی 2 هفته، سهمیه گازوئیل در کارتشان شارژ شود. رانندگانی که در سامانه مذکور ثبت‌نام می‌کنند احتمالا هر 15 روز سهمیه‌شان در کارت‌ها شارژ می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه مقرر شده تا اطلاع‌رسانی‌های گسترده در سطح رانندگان وسایل نقلیه عمومی درون‌شهری صورت گیرد تا در سامانه سیپاد ثبت‌نام کنند، اطمینان داد تا جایگاه‌ها با این راننده‌ها همکاری کرده و سوخت را با تعرفه قبلی دریافت کنند چرا که ناوگان عمومی خط قرمز این شرکت است.


کاش اول زیرساخت‌ها را فراهم می‌کردید؛ بعد سهمیه‌های سوخت وسایل نقلیه عمومی را کاهش می‌دادید

یک منبع آگاه که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است، عنوان می‌کند: زیرساخت‌ها فراهم نشده، سوخت خودروهای عمومی درون شهری را کاهش داده‌اند، متاسفانه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به مکاتبات مسئولان نیز بی‌توجهی کرده و مشکلاتی را در سطح ملی به ویژه در عرصه خدمات درون شهری ایجاد کرده است. وقتی پس از ثبت‌نام در سامانه برای نصب تجهیزات «سیپاد»، 40 تا 50 روز باید منتظر شد، مسئولان امر با کدام منطق هر ماه 100 لیتر از سهمیه گازوئیل را کم کرده‌اند؟ به نظرم باید این کاهش تدریجی سهمیه سوخت برای راننده‌های نقلیه عمومی درون شهری باید تا تامین زیرساخت‌هاف متوقف شود.

وی می‌گوید: در حال حاضر 10 دستگاه مینی‌بوس و 14 دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده است. کارت سوخت مینی‌بوس‌ها نهایتا تا یک ماه آتی صادر می‌شود اما اتوبوس‌ها فاقد پلاک هستند و تا وقتی پلاک‌گذاری نشده‌اند، کارت سوخت برای آن‌ها صادر نمی‌شود. که مشکلاتی را در خدمات شهری زنجان ایجاد خواهد کرد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانسیپادتجمعاتوبوس
sedayezanjannews.ir/nx10758


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»