کد خبر: 10759
1402/08/27 - 10:20


صدای زنجان از نگرانی‌ متقاضیان مسکن ملی پس از دریافت اخطاریه اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گزارش می‌دهد

مسکن در «تله»

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان: اخطارهای پیامکی برای به دام انداختن دلالان است! متقاضیان واقعی مسکن نگران نباشند/ نماینده متقاضیان مسکن ملی زنجان: از آینده می‌ترسیم! نکند بعد از اخطاریه‌های ارسالی، دست «راه و شهرسازی» برای حذف متقاضی باز شود؟ نتیجه چنین فشارها، افزایش غیرقانونی واگذاری‌ امتیازهای مسکن زنجانی‌ها در خارج از استان است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: صدور اخطارهای پیامکی اداره راه و شهرسازی استان زنجان منجر به نگرانی تعدادی از متقاضیان مسکن ملی در زنجان شده است. هر چند مسئولان اداره کل راه و شهرسازی می‌گویند که این پیام‌ها در واقع نقش «تله» را داشته که با قصد به دام انداختن فرست طلبان و سوداگران است اما تعدادی از متقاصیان مسکن ملی که چنین اظهاراتی را رد نمی‌کنند، این نکته را نیز یادآور می‌شوند که شاید اخطارهای پیامکی راه و شهرسازی خودش حکم «تله» داشته باشد و در صورت ارسال 2 اخطار، دست این اداره برای حذف متقاضیان مسکن باز شود!

22 آبان‌ماه 1402 بود که دریافت اخطاریه‌ای از سوی راه و شهرسازی زنجان، تعدادی از متقاضیان مسکن ملی را نگران کرد که با توجه به اظهارات ذی‌نفعان این پروژه، همچنان این اضطراب کماکان وجود دارد.

ماجرا ازاین قرار است که؛ راه و شهرسازی استان زنجان با ارسال پیامک به متقاضیان مسکن ملی به آنها در خصوص حذف این پروژه ملی و جایگزینی نفر واجد شرایط بعدی هشدار داد.

 متن پیام مذکور به شرح زیر است؛

«متقاضي محترم مسکن ملي، با سلام

خواهشمند است جهت دريافت اخطاريه خود با در دست داشتن کارت ملي در تاريخ 23 آبان‌ماه 1402 به کارگزاري طرح نهضت ملي مسکن واقع در بلوار اشراق مراجعه فرماييد بديهي است در صورت عدم مراجعه و دريافت اخطاريه کليه عواقب از جمله حذف و جايگزينی نفر واجد شرايط بعدی به عهده جنابعالی خواهد بود.


 این بود مسکن حمایتی که برای قشر ضعیف و آسیب‌پذیر تعریفش می‌کردند؟

یکی از متقاضیان مسکن ملی که سال 1398 در یکی از طرح‌های حمایتی مسکن ثبت‌نام کرد تا بلکه در سنینِ منتهی به بازنشستگی‌اش صاحب‌خانه شود به صدای زنجان گفت: رقم آورده‌ی اولیه و مبلغ وام در طول این سه سال بارها افزایش پیدا کرده است و حالا هم می‌گویند باید 600 میلیون تومان پرداخت کنید! در ابتدا قرار بود آورده‌ی متقاضی روی هم رفته 350 میلیون تومان باشد؛ یعنی 200 میلیون تومان آورده‌ی اولیه، که باید در اقساط 40 میلیون تومانی پرداخت می‌شد و 150 میلیون تومان هم وام مسکن که بازپرداختِ اقساطِ آن، بعد از تحویل کلید آغاز می‌شد. 200 میلیون تومانی که در ابتدا قرار بود در اقساط 40 میلیون تومانی در 5  دوره پرداخت شود، حالا به اقساط 50 میلیون تومانی افزایش پیدا کرده که باید در ۱۲ دوره پرداخت شود!

این کارگر زنجانی ادامه داد: اقساطِ این وام هم که با سودِ 23 درصد پرداخت می‌شود، چیزی حدود 9 میلیون تومان است که معلوم نیست منِ کارگر چگونه قرار است آن را پرداخت کنم.

این متقاضی مسکن عنوان کرد: قرار بود خانه را دوساله تحویل بگیرم بیش از سه سال از آن زمان گذشته نه خانه‌ای تحویل داده‌اند و نه کاهش ارزشِ پول‌مان را حساب می‌کنند. سال 1399 که 40 میلیون تومان به عنوان رقم اولیه واریز کردیم، ارزش 40 میلیون تومان مانند حالا نبود. چه کسی قرار است خسارتِ ما را بدهد؟ این بود مسکن حمایتی که برای قشر ضعیف و آسیب‌پذیر تعریفش می‌کردند؟


اخطارهای پیامکی برای به دام انداختن دلالان است! متقاضیان واقعی مسکن نگران نباشند

سعید شاهین‌فر، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در خصوص اخطاریه‌های ارسالی به متقاضیان نهضت ملی مسکن زنجان مبنی بر «لزوم مراجعه کارگزاری طرح نهضت ملی مسکن در 23 آبان‌ماه 1402 که عدم مراجعه مساوی با حذف و جایگزینی نفر واجد شرایط بعدی خواهد بود» اعلام کرد: پیامک ارسالی به بخشی از متقاضیان ارسال شده است. آن دسته از پروژه‌هایی که آماده تحویل‌اند نیازمند مراجعه متقاضیان مربوطه به کارگزاری طرح نهضت ملی مسکن زنجان هستند چرا که انعقاد و امضای قرارداد واگذاری واحدبرای اداره کل راه و شهرسازی استان مهم است و ما باید بدانیم با توجه به منابع مالی پروژه ، امسال آن را در کدام بخش از پروژه متمرکز کنیم.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه در نظر داریم نزدیک به 19 هزار واحد مسکن ملی را در زنجان احداث کنیم، ادامه داد: برای اینکه طبق شیوه‌نامه طرح اقدام ملی حرکت کنیم به تزریق منابع مالی از محل آورده مردم و تسهیلات بانکی نیازمند هستیم. خوشبختانه اعطای وام تا سقف 550 میلیون تومان برای پروژه‌های بالای 60 درصد در نظر گرفته شده و برای پیشبرد اهداف ضروری است تا متقاضیان به موقع واریزی‌های خود را داشته باشند. در حال حاضر شاهد مسابقه ماراتن «تورم و گرانی» و « تامین منابع مالی پروژه» هستیم و از طرفی ما موظف به اجرای برنامه‌های از پیش تعیین شده می باشیم، با این تفاسیر باید پیامک‌های اطلاع رسانی و دربرخی موارد اخطاریه به متقاضیانی که طبق شیوه نامه در پرداخت آورده خود تاخیر دارند، ارسال کنیم.

«شاهین‌فر» اصرار اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان برای حضور دریافت‌کنندگان پیامک اخیر نهضت ملی مسکن در زنجان را «شناسایی وضعیت متقاضیان » عنوان کرد و توضیح داد: اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان قصد دارد تا تحویل پروژه‌ها به قشر هدف را مدیریت کند، بر همین اساس کسانی که نتوانسته‌اند به موقع واریزی داشته باشند، دلایل خود نظیر مشکلات مالی، نگرانی از تکمیل به موقع و غیره را به کارشناسان مربوطه اعلام می‌کنند و این موارد نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. تکلیف متقاضیان مسکن ملی تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز مشخص است و مبالغ موردنیاز تا حدودی از سوی دستگاه مربوطه واریز می‌شود و این افراد به راحتی شناسایی شده‌اند و قطعا مشمول حذف نمی‌شوند.


از آینده می‌ترسیم! نکند بعد از اخطاریه‌های ارسالی، دست «راه و شهرسازی» برای حذف متقاضی باز شود؟

سعید ایزدراد، نماینده متقاضیان مسکن ملی زنجان هم در گفت‌وگو با صدای زنجان اظهارات مسئولان در رابطه با این که پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مسکن ملی و تحویل به موقع واحدها بستگی به میزان منابع مالی مردم (از محل آورده و تسهیلات بانکی) دارد را کاملا درست دانست اما ارسال پیامک‌های اخطار را نگران‌کننده و قابل تامل اعلام کرد.

نماینده متقاضیان مسکن ملی احتمال داد که این اقدام راه و شهرسازی در راستای فشار برخی پیمانکاران که بخش قابل توجهی از پروژه‌های مسکن ملی زنجان به آن‌ها واگذار شده باشد.

ایزدراد با این سؤال که اگر بنا بر شناسایی سوداگران و متخلفان مسکن ملی که امتیازهای مسکن را به روش غیرقانونی خریداری کرده‌اند، است باید به اشخاصی که فقط یک الی 2 واریزی داشته‌اند، پیامک ارسال می‌شد، ادعا کرد: در صورتی که پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها به 60 درصد برسد باید قراردادهای مربوطه منعقد شود اما برخی از پیمانکاران  فشار می‌آوردند که اگر کل مبالغ متقاضیان اخذ شود، حاضرند قرارداد 100 درصدی ببندند که با قیمت مشخص، واحدها تحویل شوند!

نماینده متقاضیان مسکن ملی زنجان با بیان اینکه ارسال پیامک‌های اخطاریه می‌تواند «تله» باشد، ادامه داد: ارسال پیامک با محتوای حذف و جایگزینی در صورت عدم واریز به موقع مبالغ، نگران‌کننده است! نکند این اقدام در راستای مستندسازی تعداد اخطاریه‌های صادره باشد که پس از 2 بار ارسال، سومین بار به حذف متقاضی بیانجامد؟ بالاخره باید از آینده ترسید!


 متقاضیانی که اقدام به فروش امتیاز خود کرده‌اند و واقعی نیستند، قطعا حذف می‌شوند

سعید شاهین‌فر، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان هم با اشاره به شگرد متخلفان و ناآرام‌کنندگان بازار مسکن که در حال حاضر به دنبال مشکلات اقتصادی خانوارها با پرداخت مبالغی، خریداران امتیازهای مسکن ملی شده‌اند و هیچ ردپایی از خود به جا نگذاشته‌اند، ادامه داد: ارسال پیامک اخطار و اصرار بر لزوم حضور متقاضیان نهضت ملی مسکن در محل کارگزاری، به راحتی می‌تواند متقاضی واقعی را از این دسته متمایز نماید. متاسفانه کسانی که امتیازهای مسکن ملی را خریداری‌ کرده‌اند،  «سوداگران وسودجویان» و «متخلفان» هستند که با قصد سودجویی و موجب نابسامانی بازارمسکن و افزایش قیمت‌ها شده و تامین منابع آورده مردمی هم دراین بخش مختل میگردد.

این مسئول پروژه‌هایی که از سال 1399 عملیات ساخت آن‌ها آغاز شده نظیر واحدهای M6، ثمین2 و غیره را از جمله پروژه‌های مسکن ملی اعلام کرد که بخش عمده آن‌ باید تا پایان امسال و مابقی تا سال آینده تکمیل وتحویل شوند در نتیجه متقاضیانی که اقدام به فروش امتیاز خود کرده اند و واقعی نیستند، قطعا حذف خواهند شد.

شاهین‌فر تاکید کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در این زمینه با متخلفان تعارفی ندارد. تکرار می‌کنم پیامک ارسالی با رویکرد برخورد با متخلفان بوده و تصور نمی‌کنم متقاضیان واقعی نگرانی بابت حضور در دفتر کارگزاری داشته باشند.


حذف افرادی که قادر به واریز ادامه مبالغ نیستند، بی‌انصافی است!

یکی از متقاضیان مسکن ملی نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه پیشرو بودن در مسکن ملی افتخار نیست وقتی که اداره راه و شهرسازی با ارسال اخطاریه، نگرانی خانوارهایی که با مشکلات متعدد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌گوید: من با دلال‌هایی که مردم را به روز سیاه نشانده‌اند و سعی دارند که با عدم واریز بازار مسکن را نابسامان کنند، کاری ندارم اما ای کاش کسی هم در بین مسئولان بود و گزارش می‌داد چند نفر از مردم عادی و نیازمند به مسکن، به علت فشارهای اقتصادی نتوانسته‌اند قسط‌های خود را به موقع واریز کنند! یا چند نفر از آن‌ها که دوست داشتند روزی صاحب خانه و کاشانه شوند برخلاف میل باطنی و با شرمندگی تمام مقابل چشمان همسر و فرزندانشان، امتیازشان را فروختند! یا چند نفرشان بعد از دریافت پیامک‌های اخطار آقایان، دیگر قید خانه‌دار شدن را زده‌اند و قصد دارند امتیازشان را واگذار کنند!

سعید ایزدراد، نماینده متقاضیان مسکن ملی زنجان نیز نتیجه فشارهای پیامکی راه و شهرسازی را با هر نیت خیری که پشت آن باشد را افزایش فروش امتیازهای مسکن ملی دانست و از خطاب به مسئولان ذیربط اجرایی و نظارتی استان گفت: آیا اطلاعی از تعداد امتیازهای فروخته شده در تاکستان دارید؟ افرادی که امتیازشان را فروختند از سر ناچاری دست به این کار غیرقانونی زدند. کسانی که هم این امتیازها را خریدند همه‌شان متقاضی مسکن نبودند و بخشی نیز دلال‌ها بودند. با این پیامک‌ها با محتوای اخطاریه، مطمئن باشید که تعداد فروشندگان امتیاز بالا خواهد رفت. معتقدم حذف افرادی که قادر به واریز ادامه مبالغ نیستند، بی‌انصافی است!

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمسکن ملیمستاجرمتقاضی مسکن
sedayezanjannews.ir/nx10759


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»