کد خبر: 10763
1402/08/27 - 15:19


معاون استاندار زنجان خبر داد

تخصیص ۱۲۰ میلیارد ریال برای بازسازی کتابخانه‌های زنجان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان از تخصیص ۱۲۰ میلیارد ریال برای بازسازی کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و گفت: نیازمندی‌های کتابخانه‌های استان احصا شده است که برای رفع آنها برنامه ریزی و تلاش می‌شود.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ ابوالفضل رفیعی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان در آیین گرامیداشت هفته کتاب استان، اظهار کرد: در قالب نقشه مهندسی فرهنگی، توجه ویژه‌ای به تامین امکانات سخت‌افزاری کتابخانه‌ها در استان داریم چون سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ، ثمراتش را در چند سال آینده نشان می‌دهد.

رفیعی با بیان اینکه توسعه کتابخانه‌ها در مناطق محروم هم جزو اولویت‌ها است، افزود: پیگیری کتابخانه مرکزی نیز در دستور کار است و تلاش داریم در سفر دوم رییس جمهور اعتباری برای به سرانجام رساندن آن اختصاص پیدا کند.

وی در ادامه با بیان اینکه کتابداری یک کار دلی است و فقط نمی شود به آن به عنوان کار اداری نگاه کرد،‌ افزود: مناسبت هفته کتاب بهانه ای برای مرور و تمرکز بر روی مسایل حوزه کتاب و کتابخوانی است.

معاون استاندار زنجان با بیان اینکه هر اندیشه و علمی برای ماندگاری نیاز به ابزار کتاب دارد و کتاب عنصر مهم فرهنگی است،‌ گفت: یکی از مهم‌ترین کارکردهای کتاب، آگاهی بخشی بوده و علم و دانش نافع، کلید نجات بخش انسان هاست.

وی با بیان اینکه ما داعیه‌دار تمدن و مدعی تمدن‌سازی هستیم، افزود: زیرساخت اصلی تمدن‌ها فرهنگ است و کتاب،‌ ابزار و عنصر مهم در حوزه فرهنگ بوده که زیرساخت حرکت به سمت تمدن سازی به شمار می‌رود.

رفیعی افزود:‌ باید تلاش کنیم کتاب و کتابخوانی در جامعه در شأن افق تمدنی ایران اسلامی توسعه پیدا کند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان گفت: نرخ زاد و ولد در استان به یک درصد رسیده که این میزان موجب تأسف و نگرانی است.

آیت‌الله علی خاتمی نیز در آیین گرامیداشت هفته کتاب استان، اظهار کرد: در خصوص فرزندآوری،‌ نگرانی و ترس از مشکلات معیشتی خلاف نص صریح قرآن بوده و تفکر عصر جاهلیت است.
خاتمی ادامه داد: طبق آیات قرآن، روزی را خدا می‌دهد از این رو نباید با ادعای مشکلات اقتصادی زاد و ولد را محدود کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به زمینه‌های ایجاد رغبت به مطالعه در جامعه اشاره کرد و گفت: عامل اصلی رغبت به مطالعه، خانواده است و البته محیط آموزشی هم در این زمینه تاثیر می گذارد.
امام جمعه زنجان بر ضرورت تشویق و ترغیب افراد به کتابخوانی تاکید کرد و افزود: محافل خانوادگی می‌تواند جرقه‌ای برای علاقمند شدن افراد به کتابخوانی باشد.
وی خاطرنشان کرد: با تاکیدی که قرآن روی علم و مطالعه دارد، جامعه اسلامی باید موفقیت های بیشتری را کسب کند.

خاتمی گفت: هر گونه هزینه کرد در رابطه با توسعه دانش، اندیشه و کتاب، یک نوع سرمایه گذاری است.

 

۶۰ فعالیت و خدمت در کتابخانه‌های عمومی استان به مخاطبان ارائه می‌شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز در این جلسه گفت: امروز بیش از ۶۰ فعالیت و خدمت در کتابخانه‌های عمومی استان به مخاطبان در همه رده‌های سنی ارائه می‌شود.

محمد رضاخانی افزود: امروز رویکرد کتابخانه‌ها از محل قرائت خانه و امانت کتاب به باشگاه فرهنگی و اجتماعی تغییر کرده است.
وی با بیان اینکه توسعه خدمات نوین کتابخانه ای را از بازطراحی کتابخانه ها در سطح استان شروع کردیم،‌ افزود: در این راستا با وجود منابع محدود اعتباری،‌ آغاز خوبی داشتیم و اکنون چند کتابخانه مهم استان در دست بازطراحی است.
رضاخانی به فعالیت ۱۰۲ باب کتابخانه عمومی در استان اشاره کرد و افزود: ۳۶ باب از این کتابخانه ها در مناطق روستایی واقع شده است.
وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های اساسی استان، تکمیل و بهره برداری از طرح در دست احداث کتابخانه مرکزی است، گفت: با پیگیری های انجام شده و با همراهی مسوولان استان قرار است در سفر دوم رییس جمهور به استان،‌ اعتباری به این پروژه اختصاص یابد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: کتابخانه های عمومی استان طی هفته کتاب امسال ۵۵۰ برنامه مختلف فرهنگی را میزبانی می‌کند.
در این برنامه از کتابداران، ‌اعضا و یاوران نمونه کتاب در استان تجلیل شد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانکتابخانه عمومیابوالفضل رفیعیروز کتاب و کتابخوانی
sedayezanjannews.ir/nx10763


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»