کد خبر: 10776
1402/08/30 - 11:3


گفت‌وگوی صدای زنجان با تنها بانوی داور اعزامی به مسابقات هانگژوی چین؛

مدعی هستم!

لیلا جعفری: تا به امروز در حدود 13 مسابقه آسیایی و 4 مسابقه جهانی به عنوان داور شرکت کرده‌ام آن هم با هزینه شخصی! پولدار نیستم از تفریحاتم گذشته‌ام!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: تنها بانوی داور اعزامی به مسابقات هانگژوی چین که تا به امروز حدود 13 مسابقه آسیایی و 4 مسابقه جهانی را قضاوت کرده است، می‌گوید: برای رسیدن به سکوهای موفقیت و پیشرفت، جسور بودنش او را به این سطح رسانده چرا که در اعزامی‌ها همیشه مدعی بوده و اراده کرده که همواره، بهترین باشد.

نهم مهرماه 1402 بود که لیلا جعفری داور برجسته کاراته کشور به بازی‌های آسیایی در هانگژو اعزام شد تا مسابقات کاراته را قضاوت کند.

۱۳ ورزشکار و مربی زنجانی در رشته‌های مختلف در لیست اعزام به این رقابت‌ها بودند که با انتخاب لیلا جعفری به عنوان داور و شهاب سلطانی در رشته کاراته به عنوان مربی برای اعزام به این بازی‌ها این اسامی به ۱۵ نفر افزایش یافت.

صدای زنجان با «لیلا جعفری، داور برجسته زنجانی» گفت‌وگوی اختصاصی داشته که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید؛


به عنوان نخستین بانوی داور ایرانی که توانست سهمی در قضاوت بازی‌های آسیایی هانگژوی چین داشته باشد؛ خودتان را کامل معرفی کنید؛

لیلا جعفری، 45 ساله هستم و از این که توانستم در کنار یکی از آرزوهایم تیک «پررنگ» بزنم خوشحالم!

*خانم جعفری شما جزو معدود اشخاصی هستید که در بزرگسالی کاراته را آغاز کردید و توانسته‌اید پله که نه؛ سوار آسانسور ترقی شده و به اهدافتان برسید؛ جرقه این پیشرفت از کجا زده شد؟

من از سال 1382 ورزش کاراته را به همراه دختر 3 ساله‌ام آغاز کردم یعنی از بزرگسالی! راستش را بخواهید چون دخترم به علت سن پائینش به کلاس و تمرینات آموزشی توجهی نداشت به ناچار خودم هم ثبت‌نام کردم که با دخترم تمرین کنم. استادی که توانستم از ایشان فنون کاراته را یاد بگیرم، استاد دهقان بودند که ساکن هلند هستند.

سال 1384 موفق به اخذ دان یک کمربند مشکی شدم. در همان سال به عنوان نائب رئیس هیئت کاراته استان زنجان انتخاب شدم. آن قدر به این ورزش علاقمند بودم که بعد از انتخاب شدنم به عنوان نائب رئیس هیئت، در دوره‌های مربیگری شرکت کردم، مربیگری را در کنار داوری ادامه دادم و با همراهی رئیس و مسئولان وقت هیئت از آقای صنعتی و سایر عزیزان این هیئت در تمامی ادوار و آقای سهندی، رئیس فعلی هیئت کاراته، تا درجه ممتاز مربیگری پیش رفتم و هم‌اکنون نخستین بانوی زنجان هستم که به این سطح از مربی‌گری دست یافته است.

در سال 2015، نخستین اعزام من به مسابقات غرب آسیا بود که نخستین درجه داوری آسیا را نیز کسب کردم.سال‌های متمادی نیز در کشورهای قزاقستان و ازبکستان در کلاس‌های آسیاییِ داوری شرکت کرده و با نتیجه قبولی به پایان رساندم.

در نهایت در سال 2022 درجه کاتا و کومیته را در آسیا تکمیل و به فاصله یک ماه در مسابقات لیگ کاراته وان جهانی «فوجیره» امارات شرکت کرده و درجه کاتا و کومیته جهانی را نیز دریافت کردم.

در سال 2022 در مسابقات آسیایی قزاقستان، به عنوان نخستین بانو در هیئت ژوری (هیئت منصفه) انتخاب شدم. بعد از آن درجه‌های سه مسابقه جهانی کاراته وان را دریافت کردم.

سال گذشته (سال 1401) در مسابقات آسیایی مالزی، تاشکند ازبکستان و آلماتی قزاقستان نیز شرکت کردم. از آنجا که تنها کسی بودم به صورت پشت سر هم در این مسابقات آسیایی شرکت می‌کردم؛ از سوی فدراسیون آسیایی، به عنوان داور برای مسابقات هانگژو انتخاب شدم. من نخستین زنی بودم که به عنوان داور، بازی‌های آسیایی هانگژو را قضاوت می‌کرد.


بعد از هانگژو دائما در مسابقات آسیایی نیز حضور یافته‌اید؟

بله! در مسابقات آسیایی مالزی بزرگسالان (2023) شرکت کردم. هفته پیش در مسابقات قزاقستان رده پایه زیر 21 سال و به فاصله یک روز نیز در مسابقات کاپ آسیا و به فاصله 2 روز از این مسابقات در مسابقات کاپ جایزه بزرگ مسکوی روسیه به عنوان داور حاضر شده‌ام و در حال حاضر 4 روزی است که به خانه برگشته‌ام.

برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که من برای نخستین بار است که موفق به قضاوت در بازی‌های آسیایی می‌شوم. بله من نخستین بانویی بودم که در مسابقات آسیایی هانگژو حضور یافتم اما قضاوت در این بازی‌ها برای من تازگی نداشت و تا به امروز در حدود 13 مسابقه آسیایی و 4 مسابقه جهانی (فوجیره امارات 2022، کوجالی ترکیه 2022، فوجیره امارات 2023، مسابقات جایزه بزرگ مسکو 2023) به عنوان داور شرکت کرده‌ام.

این موفقیت‌ها به واسطه حمایت‌های فدراسیون کاراته و هیئت کاراته استان زنجان بوده است که چنین فرصتی را برای اثبات توانمندی به داوران آسیایی و جهانی فراهم آوردند.

*به عنوان مدرس در دوره‌های آموزشی داوری نیز شرکت می‌کنید؟

تدریس جزو علائق من نیست اما برای اینکه هزینه‌ای به هیئت کاراته استان زنجان تحمیل نشود، تقریبا در دوره‌هایی که به میزبانی زنجان برگزار شود، سعی می‌کنم به عنوان مدرس حاضر شوم. در برخی از استان‌های کشور نیز به عنوان مدرس حاضر می‌شوم اما «داوری» را به «تدریس» ترجیح می‌دهم.


در زنجان تعداد داوران خانم کفایت می‌کند؟

در استان زنجان، خوشبختانه تعداد داوران خانم 3 الی 4 برابر آقایان است و نزدیک به 100 داور خانم در زنجان حضور دارند.


تدریس را که دوست ندارید، برای تکمیل درجات داوری جهانی‌تان کی اقدام می‌کنید؟

برای تکمیل درجه داوری آسیایی 6 دوره را نیز شرکت کردم و موفق به اخذ درجات داوری آسیایی شدم.

برای رسیدن به درجه جهانی باید 4 سطح را طی کنیم. من هنوز به یکی از این درجات رسیده‌ام و برای تکمیل آن 3 سطح باقی مانده است که قطعا برای نیل به آن قدم برخواهم داشت.

من به دلیل قضاوتم در بازی‌های آسیایی هانگژوی چین از حضور در مسابقات «بوداپست» مجارستان جاماندم.

*از زحمات و تلاش‌هایتان برای رسیدن به درجات آسیایی و جهانی داوری کاراته گفتید اما نگفتید دخترتان که به خاطر او «کاراته‌کار و داور» شدید، بالاخره این ورزش را ادامه داد یا نه؟

دخترم 4 ساله که شد، ورزش کاراته را ادامه نداد! (با خنده). من 2 دختر 24 و 27 ساله دارم، در کلاس‌های داوری نیز شرکت می‌کنند و داور هستند. حتی در مسابقات کمک حال من‌اند اما به صورت کاملا حرفه‌ای این رشته را ادامه نداده‌اند.


خواستید دخترتان کاراته‌کار حرفه‌ای شود؛ خودتان یک پا حرفه‌ای شدید...

نمی‌دانم شاید قسمت این بوده است. به نظرم اگر خداوند بخواهد انسان را در یک مسیر قرار دهد، بدون اینکه خودمان بدانیم در آن مسیر قرار می‌گیریم.

البته «اراده» نیز مهم است. خانواده‌ام به من می‌گویند «تو هر کاری را دوست داشته باشی، 100 درصد انجام می‌دهی». من واقعا کاراته را دوست دارم و همیشه سعی کرده‌ام در تمامی اعزامی‌ها ، «مدعی» باشم. با افتخار هم می‌گویم «بنده یک داور شهرستانی‌ام که بیشترین حضور در مسابقات و اعزامی‌های داخل ایران داشته‌ام.»

*برای موفقیت «شهرستانی بودن» ملاک نیست مهم همان «جسارتی» است که در موردش حرف می‌زنید...

دقیقا همین طور است. البته این را هم عرض کنم که متولد تهران هستم و بعد از ازدواجم ساکن زنجان شده‌ام و با افتخار خودم را زنجانی می‌دانم، هیچ وقت به استان دیگری فکر نکرده‌ام. حس می‌کنم باید در زنجان بمانم و در پاسخ به حمایت‌های اداره ورزش و هیئت کاراته استان زنجان، در حرفه کاراته هر آن چه آموخته‌ام را ارائه دهم.

با افتخار از استان زنجان نام می‌برم. اگر در ورزش کاراته کشور و جهان و آسیا نامی دارم به علت همراهی مسئولان ذی‌ربط استان زنجان است.


برای اخذ درجات داوری آسیایی و جهانی و رفت و آمدهای مکرر به کشورهای مختلف و قضاوت در مسابقات و بازی‌های فراملی باید وضع مالی خوبی هم داشت. نه؟

مسابقاتی که حضور می‌یابیم با هزینه شخصی خودمان است. تقریبا 500 میلیون تومان طی 2 سال اخیر هزینه کرده‌ام که جا دارد از خانواده‌ام به علت حمایت مالی و معنوی تشکر کنم. تلاش‌هایم برای خودم بسیار ارزشمند بوده و احساسم این است که این تلاش‌ها برای کشورم هم باارزش بوده است. همه این تلاش‌ها برای رسیدنم به اهدافم بود و خدا را شکر می‌کنم که من به این هدف‌ها رسیدم. من از داوران پولدار و لاکچری نبوده و نیستم. به هر حال تمامی اهالی ورزش با مشکل مالی مواجه‌اند من هم یکی از همان‌ها هستم. اگر چند صد میلیونی برای حضور در مسابقات کنار گذاشته‌ام، نشان از وضع مالی خوبم نبوده و نیست، من این هزینه‌ها را که می‌توانستم در جای دیگری  مثل تفریح با خانواده‌ام و رفع نیاز اساسی‌ام خرج کنم را خرج نکرده و برای هدفم یعنی داوری کنار گذاشتم وگرنه پول اضافی نداشته و ندارم.


آرزو دارید در کدام یک از مسابقات و بازی‌ها قضاوت کنید و به قول خودتان نام زنجان را بر سر زبان‌ها بیاورید؟

من میانه خوبی با «نوشتن» دارم. قضاوت در بازی‌های آسیایی یکی از آرزوهایم بود که نوشته بودم. بسیاری در حرفه داوری، استاد من بوده و هستند و آرزوی قضاوت در بازی‌های آسیایی هانگزو را دارند اما خداوند را شاکرم که آرزوی من را برآورده کرد و فکر می‌کنم جزو آرزوهایی بود که تیک خورد و برآورده شد. در حال حاضر برای تکمیل درجات داوری جهانی‌ام هدف‌گذاری کرده‌ام و برای رسیدن به موفقیتم 3 پله مانده است.

آرزوی دیگرم را در دلم نگه می‌دارم اما برای رسیدن به آن تلاش می‌کنم...

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمسابقهداور بانولیلا جعفری
sedayezanjannews.ir/nx10776


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»