کد خبر: 10788
1402/09/02 - 9:37


صدای زنجان از نگرانی خانواده‌ها از وضعیت ایمنی شهربازی‌های زنجان گزارش می‌دهد

بازی با خطر؟

شهروندان: فرزندانمان که از وسایل بازی استفاده می‌کنند احساس نگرانی می‌کنیم/معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد استان: احتمال دارد تجهیزاتی در نقاط مختلف شهر وجود داشته باشد که اقدام به ثبت درخواست استاندارد نکرده باشد که در صورت مشاهده پلمب می‌شوند/مجید ناصحی‌مقدم رئیس شورای شهر زنجان: کوتاه بودن فصل بهره‌برداری مانع جذب سرمایه‌گذار برای ساخت مجموعه‌های تفریحی است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: مراکز تفریحی چون شهربازی‌ها در فضای باز و سرپوشیده از جمله راه‌های ایجاد فضای تفریحی و گردشگری برای شهروندان تا در آن کودکان و نوجوانان در کنار خانواده خود به تفریح و سرگرمی مشغول شوند.

یکی از موضوعاتی که در شهر زنجان به آن پرداخته می‌شود، خلا کمبود فضاهای تفریحی و شهربازی برای زنجانی‌ها است، محدودیت در این بخش به حدی است که تعداد این مجموعه‌ها در شهر 500 هزار نفری زنجان به تعداد انگشت‌های یک دست نیز نمی‌رسد. در کنار این کمبودها اگر گران بودن تعرفه‌ها و نگرانی از ایمنی تجهیزات موجب شده نگاه مثبتی نسبت به این مراکز در شهر زنجان وجود نداشته باشد. کهنه و مستهلک شدن تجهیزات شهرهای بازینیز موضوعی است که مردم را هم نسبت به کیفیت ارائه خدمات در این مجموعه‌ها و همچنین امنیت آن نگران کرده است و انتظار دارند متولیان امر از جمله شهرداری نسبت به برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند مدت در این حوزه مبادرت کنند.

 

شهربازی‌های زنجان برای جمعیت شهر کم است

یک شهروند زنجانی با اشاره به اینکه دارای دو فرزند 10 و 8 ساله است، اظهار می‌کند: برای تفریح فرزندان خود در مجموعه‌های تفریحی نگرانی‌های خاص به خودم را دارم این نگرانی هم شامل هزینه بالا است و هم امنیت تجهیزات.

الهام با اشاره به اینکه وقتی فرزندم سوار وسایل بازی می‌شود از میزان امنیت آن‌ها اطمینان چندانی ندارم و دائم دل نگران هستم، بیان می‌کند: هر چند مطمئن هستیم که نظارت بر این تجهیزات وجود دارد ولی به دلیل مستهلک بودن این تجهیزات نسبت به خطراتی که ممکن است به صورت ناگهانی برای این دستگاه‌ها بیفتد هستم.

وی با اشاره به اینکه فضاسازی و بهداشت دستگاه‌های شهربازی نیز در شرایطی است که به نگرانی خانواده‌ها دامن می‌زند، می‌افزاید: باید با برنامه‌ریزی مناسب نسبت مناسب کردن فضا برای شهروندان و کودکان و نوجوانان کرد.

این مادر زنجانی با اشاره به اینکه باید برای ساخت مجموعه‌های جدید و همچنین نوسازی شهربازی‌های فعلی اقدام شود، می‌گوید: شهروندان نباید برای انتخاب محل تفریح و گردش خود سردرگم مانده و وقتی از خانه خارج می‌شوند گزینههای مختلفی برای انتخاب و بهره‌برداری داشته باشند و ماشین گردی در سطح شهر یا شهربازی تنها گزینه آنها نباشد.

 

کوتاه بودن فصل بهره‌برداری مانع جذب سرمایه‌گذار است

مجید ناصحی‌مقدم رئیس شورای شهر زنجان در پاسخ به سئوال صدای زنجان در زمینه برنامه‌ها برای توسعه و افزایش تعداد مراکز تفریحی و گردشگری می‌گوید: برنامه‌ریزی شده در پارک‌های بازی چون گلستان، ارم، ملت و خانه بوران که در اختیار شهرداری قرار دارد شهربازی ایجاد و یا مراکز موجود گسترش داده شود.

رئیس شورای شهر زنجان خاطر نشان می‌کند: در این حوزه هر سرمایه‌گذاری که ورود پیدا کند ما استقبال می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی بازی‌ها مانند بازی‌های آبی در شهر زنجان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد، می‌افزاید: فصل بازی‌های آبی در زنجان محدود است و به همین دلیل صرفه لازم برای جذب و ورود سرمایه‌گذار را ندارد چرا که تابستان کوتاه و زمستان طولانی موجب کاهش استقبال از سوی سرمایه‌گذاران می‌شود.

ناصحی مقدم با اشاره به اینکه شهربازی‌های روباز نیز فرصت محدودی برای بهره‌برداری دارند، می‌گوید: تنها چند ماه می‌شود از این مراکز استفاده کرد و باید به سمت شهربازی‌های سرپوشده حرکت کرد، هر چند تا این لحظه زنجان در این حوزه موفق عمل نکرده است.

رئیس شورای شهر زنجان با تاکید بر اینکه میزان استقبال مردم و شهروندان هم در توسعه این مجموعه‌ها موثر است، ادامه می‌دهد: برای نمونه شهری مانند مشهد با داشتن چند میلیون زائر در طول سال توانسته ظرفیت خوبی برای خود در حوزه شهربازی‌ها و بازی‌های آبی ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه همه این موضوعات در پکیج گردشگری باید دیده شود، میافزاید: چرا که از این طریق از هزینه بالایی که به سرمایه‌گذار تحمیل می‌شود، کاست.

 

تقریباً همه تجهیزات بازی شناسایی شده در سطح استان دارای گواهی بازرسی هستند

امیر حاجی قربانی معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد استان زنجان در پاسخ به سئوال صدای زنجان در مورد نحوه نظارت بر استانداردهای تجهیزات بازی با اشاره به اینکه وسایل و تجهیزات بازی و تفریحی مشمول مقررات استانداردهای اجباری هستند و وفق ماده 15 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب 1396 هرگاه اجرای استاندارد در مورد کالا و خدماتی اجباری اعلام شود، پس از انقضای مهلت مقرر تولید، تمرکز و فروش این گونه کالاها و خدمات بدون علامت استاندارد و یا بدون تایید سازمان ممنوع است و با متخلف برخورد می‌شود، اظهار می‌کند: همچنین وفق ماده 16 قانون استاندارد همه دستگاه‌های اجرایی که به نوعی در صدور مجوز تولید کالا یا ارائه خدمات موضوع این قانون، مسئولیت دارند، مکلف‌اند به هنگام صدور مجوز، متقاضیان را ملزم به رعایت استانداردها و مقررات فنی مربوطه کنند.

وی با بیان اینکه بر این اساس همه بهره‌برداران شهربازی‌ها موظف‌اند قبل از عقد هرگونه قرارداد با شهرداری‌ها و بهره‌برداری، نسبت به اخذ مجوز استاندارد برای همه تجهیزات مورد استفاده اقدام کنند، می‌افزاید: تجهیزات بازی در فصول کاری و پس از ثبت درخواست بازرسی مالک،بهره‌بردار در سامانه تجهیزات بازی توسط شرکت‌های بازرسی دارای تایید صلاحیت از سازمان ملی استاندارد ایران بازرسی و پس از رفع همه نواقص فنی و تکمیل مدارک، گواهی بازرسی برای تجهیز مورد نظر صادر می‌شود. 

حاجی قربانی با بیان اینکه اعتبار گواهی بازرسی صادره منوط به رعایت الزاماتی که در ذیل گواهی‌نامه بازرسی به بهره‌بردار ابلاغ می‌شود، یک ساله است، عنوان می‌کند: ضمناً بهره‌بردار باید بازرسی‌های ادواری و مراقبتی هر 3 ماه یکبار در طول فصل کاری و زمان بهره‌برداری انجام دهد. 

معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد استان زنجان با اشاره به اینکه همه بهره‌برداران تجهیزات بازی مشمول استاندارد، باید قبل از بهره‌برداری اقدام به دریافت گواهی ایمنی کنند، ادامه می‌دهد: بر این اساس با توجه به عدم امکان شناسایی برخی بهره‌برداران تجهیزات بازی توسط این اداره کل، لذا به استناد ماده 16 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب 1396، شهرداری‌ها و دستگاه‌های متولی قبل از دادن هر گونه مجوز فعالیت به بهره‌برداران مکلف‌اند متقاضیان را ملزم به اخذ تاییدیه استاندارد برای تجهیزات مورد استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه همچنین این اداره کل در راستای افزایش ضریب ایمنی و سطح کیفیت خدمات ارائه شده و کاهش ریسک خطای عملکرد تجهیزات تفریحی، اقدام به ابلاغ الزامات و مسئولیت‌های استانداردهای تجهیزات تفریحی به همه بهره‌برداران کرده است، گفت: همه بهره‌برداران تجهیزات تفریحی، ملزم به نصب گواهینامه/مجوز، مشخصات تجهیز، شرایط استقاده، محدودیت‌های بهره‌برداری در کنار تجهیز و در معرض دید عموم کنند تا استفاده‌کنندگان با اطلاع کامل در مورد استفاده فرزندان خود از آن تجهیز تفریحی تصمیم‌گیری کنند.

حاجی قربانی با اشاره به اینکه تقریباً همه تجهیزات بازی شناسایی شده در سطح استان دارای گواهی بازرسی هستند و یا با توجه به عدم اخذ تاییدیه استاندارد پلمب شده‌اند ، ادامه داد: احتمال دارد تجهیزاتی در نقاط مختلف شهر وجود داشته باشد که بهره‌بردار یا دستگاه صادر کننده مجوز به ترتیب اقدام به ثبت درخواست یا ارجاع بهره‌بردار به اداره کل استاندارد نکرده باشد که در صورت گزارش، اداره کل استاندارد نسبت به پلمب و جلوگیری از فعالیت آن‌ها برابر قانون اقدام خواهد نمود.

معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد استان زنجان اضافه می‌کند: تاکید می‌شود همه تبعات و مسئولیت‌های ناشی از بهره‌برداری از تجهیزات فاقد تاییدیه ایمنی استاندارد بر عهده بهره‌بردار و دستگاه صادر کننده مجوز است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانشهربازیمراکز تفریحی و گردشگریپارک
sedayezanjannews.ir/nx10788


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»