کد خبر: 10863
1402/09/13 - 8:26


صدای زنجان از تداوم گرانی‌ها در بازار کپسول و پیک‌نیک گاز مایع، با وجود لغو مصوبه افزایش چند برابری قیمت گاز مایع غیریارانه‌ای گزارش می‌دهد؛

بازار گرمِ تخلف

مصرف‌کنندگان: قیمت کپسول گاز مایع در بازار آزاد 13 تا 14 برابر نرخ دولتی است! چرا کپسول 11 کیلویی 28 هزار تومانی باید به 400 هزار تومان برسد؟/مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان: 4 شرکت توزیع‌کننده زنجان اخطاریه دریافت کردند! مصرف‌کنندگان برای دریافت کپسول گاز مایع به نرخ مصوب در سامانه «سدف» ثبت‌نام کنند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان / لیلا محمدی: گزارش‌های دریافتی از خرید و فروش کپسول گاز مایع (سیلندر ۱۱ کیلویی) 27 هزار و 900 هزار تومانی به ۱۳ تا ۱۴ برابر نرخ مصوب دولتی؛ یعنی بیش از ۳۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تومان حکایت دارد. طبق اظهارات شهروندان زنجان هزینه پر کردن پیک‌نیک که نهایتا باید 80 هزار تومان (نرخ آزاد) باشد نیز به ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

با آغاز فصل سرد سال نیاز به کپسول گاز مایع بیشتر از قبل شده است و ضروری است مسئولان اجراییف در کنار تامین گاز مایع موردنیاز مناطق فاقد گاز طبیعی، برای تامین نیازهای شغل‌های مختلف و کسب و کارها و خانوارها فکری کنند.

هم‌اکنون 250 روستا به تعداد 12 هزار و 800 خانوار در سطح استان زنجان شناسایی شده‌اند که از گاز مایع استفاده می‌کنند، اقدامات لازم برای ثبت‌نام این خانوارها در سامانه «سدف» جهت توزیع سوخت به نرخ دولتی صورت گرفته است.

به گفته حمید حبیبی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان، هر ماه 4 کپسول گاز مایع 11 کیلویی در اختیارشان گذاشته می‌شود و ظاهرا مشکلی در این زمینه نیز ندارند.

افزایش 13 تا 14 برابری قیمت کپسول گاز مایع

قیمت سیلندر گاز در حالی افزایش 13 تا 14 برابری پیدا کرده که مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان می‌گویند: «هیچ افزایش نرخی برای مشمولان طرح توزیع الکترونیکی گازمایع در مناطقی که از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند نیستند، رخ نداده است. این مشکل مربوط به بازار آزاد است که برخی فرصت‌طلبان با فروش کپسول‌های گاز مایع 11 کیلویی به نرخ‌های بالای 350 هزار تومانی، بازار سیاه راه انداخته‌اند که مراتب توسط این مجموعه و ارگان‌های نظارتی پیگیری و با توزیع‌کنندگان متخلف برخورد خواهد شد.»

گفتنی است؛ جعفر سالاری نسب مدیرعامل شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی (11 آذرماه 1402) از لغو مصوبه افزایش چند برابری قیمت گاز مایع غیریارانه‌ای به اندازه قیمت فوب خلیج فارس خبر داد.

وی با بیان اینکه هر کپسول گاز مایع یارانه‌ای باید بدون تغییر قیمت، 27900 تومان به مردم عرضه شود، می‌گوید: با توجه به مشکلات برخی مردم که هنوز نتوانسته‌اند در سامانه ثبت‌نام کنند،‌ برای کلیه مصرف‌کنندگان خرد، نرخ غیر یارانه‌ای فقط 10 درصد افزایش می‌یابد و افزایش قیمت به اندازه فوب خلیج فارس نخواهد بود.

اما یکی از شهروندان زنجانی به صدای زنجان می‌گوید: «برای هر کپسول گاز مایع، نرخ مصوب سهمیه‌بندی بین ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان و نرخ آزاد، ۳۵۵ تا 400 هزار تومان است. تا جایی که اطلاع دارم قیمت نرخ آزاد را شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مشخص کرده که با احتساب کرایه حمل و نقل و شارژ و غیره 350 تا 370 هزار تومان باید به دست مردم برسد.»

این شهروند ضمن انتقاد از نبود نظارت کافی در بازار فروش کپسول 11 کیلویی گاز مایع عنوان می‌کند: با توجه به فصل سرد سال، بسیاری از شاغلان در فعالیت‌های مختلف به این کپسول‌ها نیاز دارند که باید مسئولان پیش از شروع فصل سرد سال، دستی به روی بازار می‌کشیدند نه اینکه بعد از اینکه صدای مردم درآمد یادشان بیفتد که باید نظارت می‌کردند!

قیمت هر کپسول گاز مایع 11 کیلویی 27 هزار و 900 تومان و پیک‌نیک 8 هزار تومان!

حمید حبیبی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص دسترسی آسان مصرف‌کنندگان واقعی به گاز مایع عنوان می‌کند: مجلس شورای اسلامی مصوب کرده است تا مصرف‌کننده واقعی گاز مایع شناسایی شده و از قاجاق این فرآورده جلوگیری به عمل آید بر این اساس نیز سامانه «سدف» توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران راه‌اندازی شد.

حبیبی با بیان اینکه کسانی که در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند کپسول 11 کیلویی (سیلندر 11 کیلویی) را به نرخ مصوب دریافت می‌کنند، یادآور می‌شود: پس از راه‌اندازی این سامانه، بسیاری از مصرف‌کنندگان گاز مایع ثبت‌نام کردند اما تعدادی نیز معتقد بودند که گاز مایع را حداکثر با قیمت 2 الی 3 هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب دریافت می‌کنند، نیازی به ثبت‌نام در این سامانه ندیدند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان نرخ مصوب کپسول گاز مایع 11 کیلویی را 27 هزار و 900 تومان و پیک‌نیک را 8 هزار تومان عنوان کرده و می‌گوید: هم‌اکنون کپسول 11 کیلویی و پیک‌نیک در بازار آزاد به ترتیب به 370 هزار تومان و 80 هزار تومان رسیده است.

حبیبی سوء‌استفاده تعدادی از متخلفان در بازار تامین کپسول گاز طبیعی 11 کیلویی را رد نکرده و می‌گوید: دونرخی شدن این کالا سبب شد تا در کل کشور و به تبع آن استان زنجان، بازار سیاه ایجاد شود به طوری که در یک هفته اخیر کپسول‌ها به نرخ‌های بالا و گران فروخته شد.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر هیچ محدودیتی برای ثبت‌نام جهت دریافت کپسول 11 کیلویی وجود ندارد، تاکید می‌کند: هر ایرانی می‌تواند پس از ثبت‌نام در سامانه «سدف» کپسول 11 کیلویی به نرخ 27 هزار و 900 تومان را بدون محدودیت دریافت کند.

حبیبی در پاسخ به گلایه تعدادی از شهروندان زنجانی که هر کپسول گاز مایع 11 کیلویی را به قیمت 355 تا 400 هزار تومان از بازار تهیه کرده‌اند، عنوان می‌کند: به علت ناهماهنگی صورت گرفته بین شرکت‌های توزیع‌کننده گاز مایع و مصرف‌کنندگان، تعدادی از شرکت‌ها متوهم شدند و این کالا را به نرخ 350 هزار تومان در بازار عرضه کردند در حالی که سامانه سدف برای کلیه ایرانیان طراحی شده و هر شهروندی می‌تواند با هر میزان مصرف و شغلی که دارد، پس از ثبت‌نام در «سدف» کپسول 11 کیلویی را دریافت کند.

بر اساس گزارش‌های ارسالی شهروندان زنجانی، هر پیک‌نیک به قیمت 150 تا 200 هزار تومان پر می‌شود که قانونی نیست.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان با بیان اینکه با هر کپسول 11 کیلویی می‌توان تا حدود 5 پیک‌نیک را پر کرد، می‌گوید: قیمت آزاد هر پیک‌نیک 80 هزار تومان است در حالی که نرخ مصوب آن در سامانه «سدف» 8 هزار تومان می‌باشد اگر شهروندان و مصرف‌کنندگان در سامانه «سدف» ثبت‌نام کنند در اسرع وقت می‌توانند این کالا را به نرخ مصوب و نه گران، دریافت کنند.

مصرف‌کنندگان برای دریافت کپسول گاز مایع به نرخ مصوب در سامانه «سدف» ثبت‌نام کنند

وی تصریح می‌کند: همه شرکت‌های توزیع گاز مایع موظف هستند این قیمت را رعایت کنند و مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند در صورت مشاهده عرضه گاز مایع با نرخ متفاوت با مناطق و نواحی شرکت پخش تماس بگیرند و بی‌شک با این موضوع برخورد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان از صدور اخطار به 4 شرکت موزع و توزیع‌کننده گاز مایع خبر داده و عنوان می‌کند: به این شرکت‌ها تذکر دادیم که باید هر کپسول 11 کیلویی را به نرخ 27 هزار و 900 هزار تومان و پیک نیک را به نرخ 8 هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان برسد. متخلفان در نظر داشته باشند که در صورت سرپیچی از قانون، قطعا مراتب به تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد.

حبیبی از مردم می‌خواهد تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف در خصوص فرآورده‌های نفتی و به صورت ویژه گاز مایع موضوع را از طریق سامانه 09627 پیگیری کنند.

 

 

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانگاز مایعکپسول گازافزایش قیمت
sedayezanjannews.ir/nx10863


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»