کد خبر: 10898
1402/09/18 - 8:28


در نشست فعالان اقتصادی استان زنجان با وزیر اقتصاد و دارایی مطرح شد؛

با قوانین خلق‌الساعه می‌خواهید کشور را اداره کنید؟

رئیس اتاق بازرگانی زنجان:استقرار نماینده بانک مرکزی در استان‌ها بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی را مرتفع خواهد کرد/رئیس خانه صنعت استان: دولت نباید در جنگ اقتصادی با دنیای سلطه؛ مسیر فعالان اقتصادی را از پشت سر بمباران کند!/وزیر اقتصاد: کثرت بخشنامه‌ها رویه غلط بوده که در پوست و گوشت نظام اداری کشور رسوخ کرده است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: رئیس خانه صنعت استان زنجان پس از تشریح بخشی از مشکلات فعالان اقتصادی استان زنجان، خطاب به وزیر اقتصاد گفت: با این قانون می‌خواهید، کشور را اداره کنید؟ با این قانون می‌خواهید، منجر به پیشرفت شوید؟ با این قانون می‌خواهید بیکاری را ریشه‌کن کنید؟ این شرایط جای تاسف دارد!

نشست فعالان بخش خصوصی استان زنجان عصر پنجشنبه (16 آذرماه 1402) در محل اتاق جلسات اتاق بازرگانی زنجان با حضور احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی و مسئولان ارشد استانی برگزار شد.

صمد یوسفی‌اصل، رئیس اتاق بازرگانی زنجان در ابتدای این جلسه با اشاره به توانمندی‌های تولیدی و صنعتی زنجان در بخش‌های مختلف از جمله سرب و روی عنوان کرد: بخش مهمی از صادرات استان مربوط به بخش سرب و روی بوده و چرخه کاملی از تولید و صادرات در این بخش را شاهد هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان تصریح کرد: استان زنجان دارای توانمندی‌های مطلوبی در بخش‌های تولیدی و صنعتی از جمله صنعت برق و الکترونیک، نساجی و غیره است و واحدهای تولیدی و صادراتی بسیار بزرگی در بخش‌های مذکور در زنجان فعالیت دارند.

وی اشاره‌ای به مشکلات عدیده فعالان اقتصادی استان زنجان در بخش‌هایی از جمله تعهدات ارزی، ورود موقت، مشکلات گمرکی، مشکلات مالیاتی و غیره داشت و گفت: یکی از این مشکلات مربوط به استردادهای مالیات است که با وجود اینکه قانون برای آن زمان یک ماهه تعیین کرده، اما گاهاً شاهد آن هستیم که پروسه آن حتی تا یک سال نیز زمانبر می‌شود.

یوسفی‌اصل با بیان اینکه رفتار بانک‌ مرکزی در شأن فعالان اقتصادی نیست، خواستار باز شدن فضا برای رسیدگی به موانع و مسائل پیش روی بخش خصوصی شده و ابراز امیدواری کرد تا مسئولان نسبت به این موضوع، رسیدگی کنند.

دولت نباید در جنگ اقتصادی با دنیای سلطه؛ مسیر فعالان اقتصادی را از پشت سر بمباران کند!

سجاد نباتچیان، رئیس خانه صنعت استان زنجان در این نشست با اشاره به مشکلات اعلام شده از سوی تعدادی از فعالان اقتصادی استان خطاب به وزیر اقتصاد گفت: «فکر می‌کنم حرف‌های فعالان اقتصادی زنجان؛ امشب خواب را از چشمان شما گرفته باشد! به عنوان نماینده جمعی از فعالان اقتصادی استان زنجان در این جمع صحبت می‌کنم البته قصدم انتقاد نیست چرا که تجربه 20 سال‌ گذشته‌ام به من نشان داده که انتقاد در چنین محافلی بیخود است زیرا مسئول دولتی که در جمع فعالان اقتصادی حضور یافته و شنونده است بسیار بهتر از هر کسی به امور و مسائل واقف است و می‌‌داند چه خبر است از این رو نمی‌خواهم انتقاد کنم و ترجیح من صرفا در حد درد و دل است!»

نباتچیان با اشاره به صنایع بزرگ استان از جمله «ایران ترانسفو»، «جی تی آی» و «کابل ابهر» از وزیر اقتصاد و مسئولان ملی خواست تا صنایع استان را دریابند.

رئیس خانه صنعت استان زنجان با بیان اینکه اگر فرض کنیم با دنیای سلطه در جنگ هستیم، ادامه داد: بهتر است بگویم ما در جنگ «باروت و موشک» نیستیم بلکه در جنگ «اقتصادی» قرار داریم و فعالان اقتصادی سرباز که نه، افسران این جنگ اقتصادی هستند که دولت باید از آن‌ها حمایت کند، نه اینکه به جای کمک صرفا از پشت سر هدف بمباران قرار دهد.

این فعال اقتصادی «پرداخت مالیات» را وظیفه هر فعال اقتصادی دانست و افزود: هیچ یک از فعالان اقتصادی از واریز مالیات گله‌ای ندارند چرا که همه ما قبول داریم که بخش عمده‌ای از هزینه‌های دولت از این محل تامین می‌شود. مالیات میلیاردی و اعداد درشت که از سوی بزرگترین واحدهای تولیدی نظیر ایران ترانسفو»، «جی تی آی»، «راشاکاسپین» و «کابل ابهر» پرداخت می‌کنند. البته بسیار متاسفم که امروز آقای استاندار فرمودند مالیات بر ارزش افزوده «جی تی آی» نصیب استان زنجان نمی‌شود!

با این قانون می‌خواهید کشور را اداره کنید و موجب پیشرفت شوید؟

نباتچیان «تخصیص ارز» را از مشکلات فعالان اقتصادی که دارای معاملات خارجی هستند، عنوان کرد و گفت: این مشکل مربوط به بانک مرکزی است که فعالان اقتصادی برای پیگیری مسائل عنوان شده، معطل می‌مانند. جناب وزیر قبول بفرمائید که توسعه کشور بدون توسعه صنعتی امکان‌پذیر نیست. قصد بی‌احترامی به بخش «کشاورزی» را ندارم اما به نظرم بخش صنعت است که می‌تواند از وضعیت فعلی، نجاتمان دهد.

رئیس خانه صنعت استان زنجان با یادآوری بازدیدهای صورت گرفته از یکی از واحدهای صنعتی ابهر ابراز کرد: متاسفانه به علت سوختن یکی از ترانسفورماتورها، 50 درصد کارخانه راکد بود. طبق اظهارات مسئولان مربوطه، اقدامات لازم برای تهیه این کالا صورت گرفته، حتی «ثبت سفارش» هم شده اما به علت طولانی بودن روند بررسی در «بانک مرکزی»، مسئولان کارخانه مذکور موفق به تهیه ترنسفورماتور نشده‌اند. حتی مسئول کارخانه با هزینه شخصی این کالا راخریداری کرده است، ترانس در 80 کیلومتری این کارخانه راکد، قرار گرفته و هیچ راه قانونی وجود ندارد که ترانس در کارخانه مستقر شود مگر اینکه شخص وزیر اقتصاد ورود کند تا کارخانه‌ای که 550 نیروی کار در آن مشغول هستند و نصف آن نیز تعطیل است، دوباره آغاز به کار کند!

نباتچیان اضافه کد: بانک مرکزی با این دیدگاه که «چون کارخانه مذکور ارز کالا را از این بانک دریافت نکرده است که کد شناسایی «ساتا» را صادر نمی‌کند»، در نتیجه ترانس برق خریداری شده در گمرک خواهد مانده و به شما قول می‌دهم، متروکه خواهد شد.

رئیس خانه صنعت استان زنجان پس از تشریح بخشی از مشکلات فعالان اقتصادی استان زنجان، خطاب به وزیر اقتصاد گفت: با این قانون می‌خواهید، کشور را اداره کنید؟ با این قانون می‌خواهید، منجر به پیشرفت شوید؟ با این قانون می‌خواهید بیکاری را ریشه‌کن کنید؟ این شرایط جای تاسف دارد!

کاهش 66 درصدی صادرت روی

حمید علاماتی، نائب رئیس انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران «خرید مواد اولیه به نرخ بازار آزاد» را از جمله مشکلات فعالان این عرصه عنوان کرد و گفت: عمده مواد اولیه یا به صورت وارداتی از ترکیه است که به صورت ارز آزاد اتفاق می‌افتد یا از طریق شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران. این شرکت دولتی است و خاکی که را با ارز 52 هزار تومان خریداری و از سوی دیگر مکلفیم شمش را با نرخ 39 هزار تومان بفروشیم. این تفاوت قیمت منجر به مشکلات شده است. به طوری که شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در طول یکسال فعالیت خود 6 هزار میلیارد سود کرده در حالی که وضعیت تولیدکننده‌های روی مشخص است و با کاهش 66 درصدی صادرات مواجهند و 6 ماهه فعالیتشان سراپا زیان است و کم کم به مرحله ورشکستگی می‌رسند.

علاماتی میزان عرضه را 1200 تا 1400 تن و میزان تقاضا 500 تا 600 تن اعلام کرده و می‌گوید: میزان تقاضا و عرضه با هم مطابقت ندارد چرا که تولیدکننده بنا به دلایلی که عرض شد، امکان صادرات کالا را ندارد.

عوارض صادراتی

این فعال اقتصادی، موضوع «عوارض صادراتی» را مشکل اصلی صنعت روی استان زنجان دانست و گفت: در هیچ کجای دنیا، محصولی که به صورت مازاد در کشور تولید می‌شود و نیاز به مشوق هم دارد، عوارض تعیین نمی‌شود. ما جزو کشورهای نادری هستیم که برای محصولی که ۷۰ درصد آن صادراتی و ۳۰ درصد آن دارای مصرف و نیاز داخلی است، عوارض تعیین می‌کنیم.

علاماتی همچنین «صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که منجر به کاهش سرعت صنعت و در نهایت به حالت میرا می‌رساند» را از دیگر مسائل پیش روی صنعت استان اعلام کرد و افزود: اخذ مالیات علی‌الحساب ۲ درصد از محصولی که صادر نشده و مشخص نیست که آیا دارای سود است یا نه! آیا مشمول مالیات می‌شود یا نه! اگر نیم نگاهی به صورت‌های مالی شرکت‌های بزرگ بورسی کشور به ویژه استان زنجان طی ۶ ماهه داشته باشیم، مشاهده می‌کنیم که وضعیت مناسبی ندارند.

نائب رئیس انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران، «ارز نیمایی» را دیگر مسئله پیش روی فعالان بخش خصوصی و صنعتگران عنوان کرد و گفت: پیش از این برای سهولت صادرات، محصولی که صادر می‌شد به صورت توافقی ارز در اختیار واردکننده قرار می‌گرفت و واردکننده نیز به کالا و صادرکننده نیز ارز خود را عرضه می‌کرد اما بر اساس آخرین بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره، تولیدکننده‌ها به اجبار مکلف شده‌اند که در قبال صادرات، ارز خود را حتما در سامانه نیما عرضه کنند، با توجه به تفاوت قیمت در سامانه ارز نیما و بازار آزاد و اینکه بخش اعظمی از خریدها با ارز آزاد انجام می‌شود؛ در کشور و استان، تعداد تولیدکننده‌هایی که با ارز نیمایی که دولت در اختیارشان گذاشته، کالایی را بخرند که بتوانند محصول نهایی را به نرخ ارز نیمایی بفروشند، بسیار کم و در حد انگشت شمار هستند.

علاماتی «بحث خام و نیمه خام» را از مشکلات پیش روی صنعت شمش روی دانست و افزود: اخیرا دستورالعملی صادر شد که بر اساس آن «محصولات خام و نیمه خام از برخی معافیت‌ها خارج شده‌اند و مشمول معافیت نمی‌شوند»، بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد مصرف محصولات شمش روی ما نه تنها در کشور بلکه در دنیا، مربوط به صنعت گالوانیزه است. چرا باید این محصول به عنوان محصول خام یا نیمه خام تعریف شود؟ این در ذهن تولیدکنندگان، صنعتگران و صادرکنندگان، علامت سؤال بزرگی را ایجاد کرده است! نهایتا موارد و مسائل نامبرده سبب شده‌اند که صنعت روی رو به افول باشد و آمار صادرات اداره گمرک گواه این اظهارات است که سهم رو به کاهش استان از ارزآوری و صادرات را نشان می‌دهد.

این فعال اقتصادی ابراز کرد: کشوری هستیم که پنجمین رتبه معدنی دنیا را داریم. ۱.۵ درصد روی دنیا را تولید می‌کنیم و به لحاظ ظرفیت، قابلیت قرارگیری در رنکینگ‌های بین‌المللی در صادرات و تولید روی را دارا هستیم اما متاسفانه طی سال‌های متمادی درجا می‌زنیم و رقم تولید ما از ۲۲۰ هزار تن بالا نرفته است! کاهش صادرات نخستین هشدار است و ما امیدواریم تداوم این کاهش صادرات منجر به تعطیلی کارخانجات و بخش خصوصی نشود.

دریافت مالیات ۲درصدی از معادن و صنایع معدنی

آرمین سلسانی، رئیس خانه معدن استان زنجان نیز قانون «2 درصد مالیات صادرات مواد معدنی» را از مشکلات این بخش دانست و افزود: صادرکننده باید درآمدی حاصل از ارز به دست آورده باشد تا 2 درصد آن را به عنوان مالیات بپردازد یا نه؟ وقتی عملکرد من مشخص نیست چرا باید 2 درصد مالیات از فعال اقتصادی دریافت شود؟به هر حال این موضوع ضربه مهلکی به بخش معدن وارد می‌کند. ما قبول داریم در 7 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ارزش صادراتی کشور مواجه بودیم و دولت نیز برای تنظیم این قسمت، مالیات تعیین کرده است اما بحث دریافت مالیات، دارای شفافیت نیست و به نظرم برای بخش معدن، بدون محاسبه ارزش واقعی بوده است.

سلسانی با اشاره به پرداخت 1.5 درصد مالیات و عوارض مربوط به حرکت ماشین آلات در سطح جاده‌ها، پرداخت یک درصد از بند «پ» ماده 43 بابت آسیب معدن به زیرساخت‌ها اضافه کرد: با این اوصاف با وجود پرداخت مالیات بعلاوه حقوق دولتی و سایر مسائل، دیگر جانی برای بخش معدن نمی‌ماند. از سوی دیگر ماشین آلات بخش معدن، فرسوده است و عملا مانع ارزآوری این بخش می‌شود. فعالان حوزه معدن به جای صرف هزینه‌های مربوطه برای خرید تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن، موظف به مالیات‌های مختلف هستند که منطقی به نظر نمی‌رسد.

رئیس خانه معدن استان زنجان همچنین به موضوع «خام فروشی» در برخی از زنجیره‌های مواد معدنی اشاره کرد و گفت: در داخل کشور، توان ایجاد و خلق ارزش افزوده جدید نیست. در برخی از مواد، زنجیره تولید به انتهای خط رسیده است.

 کثرت بخشنامه‌ها رویه غلط بوده که در پوست و گوشت نظام اداری کشور رسوخ کرده است

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی نیز با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی استان نسبت به سال‌های قبل عنوان کرد: ظرفیت‌های شرکت‌های صنعتی استان زنجان نسبت به گذشته رو به تکامل و پیشرفت بوده و در مسیر توسعه بیشتر است. مسئله نماینده بانک مرکزی که در استان زنجان مستقر باشد، پیشنهاد خوبی بوده و به مسئول مربوطه بیان خواهم کرد. من نیز معتقدم نماینده بانک مرکزی در استان‌ها حضور داشته باشد و بنده آماده‌ام که در این موضوع پیش قدم باشم.

خاندوزی با بیان اینکه همت بالای زنجانی‌ها در بخش خصوصی واقعاً ستودنی بوده و سختی‌های بخش خصوصی را درک می‌کنیم و به اندازه وسع خود کمک می‌کنیم و سخنگوی آنان هستیم، در خصوص عوارض شمش روی و مشکلات فعالان این حوزه نیز گفت: در این خصوص اگر واقعاً زنجیره دیگری متصور نیست که محصول تکامل بیشتری پیدا کند آخر زنجیره، اسمش خام فروشی نیست که در این خصوص با مسئولان ذی‌بط پیگیری خواهیم کرد.

وزیر اقتصاد و دارایی در ارتباط با کثرت بخشنامه‌ها که منجر به گلایه فعالان اقتصادی شده است، گفت: این یک رویه و فرهنگ غلط جامعه است که در پوست و گوشت نظام اداری کشور رسوخ کرده است که تلاش می‌شود این فرهنگ رسوب‌کرده در جامعه اصلاح شود.

خاندوزی به موضوع ترخیص ۹۰ درصدی از گمرک برای شرکت‌های شامل تحریم اشاره و تاکید کرد: ابلاغیه این موضوع بدون منتظر شدن برای مصوبه شورای امنیت ملی مصوب شده و اگر در گمرکی اجرا نمی‌شود اطلاع دهید تا برخورد شود.

 متأسفیم که ارزش افزوده کارخانه بزرگ سیگار در زنجان، به استان باز نمی گردد!

محسن افشارچی، استاندار زنجان نیز با بیان اینکه بخشی نگری در سیستم حاکمیتی کشور رنج آفرین است، گفت: شاخص‌های بالا دستی ستادی وزارتخانه‌ها با استان‌ها چندان منطبق نیست.

محسن افشارچی روز پنجشنبه در دیدار فعالان بخش خصوصی استان با وزیر اقتصاد با بیان اینکه برخی مدیران استانی متوجه نیستند تصمیمات آنها تا چه میزان تاثیرگذار است، افزود: به عنوان مثال عملکرد دستگاهی همانند گمرگ، عقربه حرکت اقتصادی استان را تنظیم می کند.

وی با بیان اینکه استان در حد اختیارات خود نسبت به رفع مشکلات اقدام کرده است، افزود: سرمایه‌گذاری امسال استان ۱۵۰ هزار میلیارد ریال است که کل بودجه عمرانی استان یک دهم آن نمی شود.

این مسئول با بیان اینکه راه‌ نجات اقتصاد کشور سرمایه‌گذاری و ایجاد بسترهای اشتغال است، گفت: امیدواریم حضور وزیر اقتصاد و شنیدن مشکلات بخش خصوصی استان به گشایش هایی در این زمینه منتهی شود.

استاندار زنجان ادامه داد: تاکید ‌وزیر اقتصاد برای هماهنگی بیشتر با استان ها می تواند به سبک‌تر شدن حرکت اقتصادی کشور منتهی شود

افشارچی ابراز امیدواری کرد: برگزاری این نشست منشاء تصمیمات خوب در راستای رونق اقتصادی استان شود.

استاندار زنجان با اشاره به استقرار کارخانه بزرگ تولید سیگار در استان، خاطرنشان کرد: متأسفیم که ارزش افزوده سیگار به استان باز نمی گردد.


 

 

 

 

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانجنگ اقتصادیصادرات رویدریافت مالیات
sedayezanjannews.ir/nx10898


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»