کد خبر: 10899
1402/09/18 - 8:33


احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در جمع دانشجویان زنجانی با اشاره به شاخص‌های اقتصادی اعلام کرد؛

چه کسی گفته وضعیت مردم بهتر شده است؟

موسسه نور در بانک ملی ادغام شد و ممکن است برای برخی دیگر از مؤسسه‌ها هم همین شیوه را انتخاب کنیم/ حمایت از اقتصاد دیجیتال را دنبال می‌کنیم/تحریم‌ها، بر روی قدرت خرید خانوارها تأثیر گذاشته ولی طی دو سال گذشته رشد اقتصاد کشور بهتر شده است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در جمع دانشجویان زنجانی با طرح این سئوال که چه کسی گفته وضعیت اقتصادی مردم بهتر شده است؟ گفت: همچنان قدرت خرید خانوارها و مردم به ابتدای دهه ۱۳۹۰ که بالاترین درآمد سرانه را داشت، بازنگشته و هنوز قدرت خرید مردم پایین بوده و فشار بر سفره‌ها بالا است.
همزمان با سفر سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی به زنجان وی در مراسم روز دانشجوی دانشگاه پیام نور که (۱۶ آذر ماه) ۱۴۰۲ حضور یافت و به پرسش دانشجویان دانشگاه‌های زنجان پاسخ داد.
در ابتدای این جلسه دانشجویی سئوال کرد: در مورد سهم اقتصاد دیجیتال با توجه به اقدامات جهانی در این مسیر و اشاره به این اقتصاد در برنامه هفتم کشور توضیح دهید که برای رونق این اقتصاد چه برنامه‌ای دارید؟
وزیر اقتصاد در پاسخ به این سئوال اظهار کرد: در دو سال گذشته اقداماتی برای هوشمند شدن اقتصاد ایران انجام شده است، اقدامات در گذشته به سمت این اقتصاد نبوده ولی به این سمت حرکت می‌کنیم. همچنین در مورد کسب و کارهای دیجیتال با وجود مخالفت کسب‌وکارهای سنتی به دلیل احساس رقابت حمایت‌هایی در نظر گرفته شود و آماده دریافت پیشنهادات هستیم چرا که در ابتدای راه هستیم.
وی در پاسخ به سئوال دانشجوی دیگری در مورد اینکه مبنای ‌افزایش مالیات از مؤدیان چه بوده و نظر وزیر در مورد حواشی افزایش مالیات در کشور چیست؟ با اشاره به اینکه موضوع افزایش مالیات در کشور در فضای رسانه‌ای متفاوت با واقعیت منتشر شده است، تصریح کرد: مبنای ما افزایش مالیات از مؤدیان نیست بلکه تلاش داریم با اتصال درست سامانه‌ها، راه‌های فرار مالیاتی قوی‌تر از گذشته بسته شود تا از این طریق درآمد مالیاتی افزایش یابد و تعداد افرادی که باید مالیات پرداخت کنند افزایش پیدا کرده است.
وزیر اقتصاد و دارایی در پاسخ به سئوال نماینده متقاضیان مسکن ملی در مورد بالا بودن میزان رقم مالیات و ارزش افزوده در سهم مسکن با بیان اینکه این حرف که هزینه‌های تولید مسکن باید کاهش پیدا کند، درست بوده و در این خصوص مسئله مالیات نیز باید کمک‌کننده باشد، تصریح کرد: کاهش قیمت تولید مسکن در دستور کار دولت قرار دارد.
وی تصریح کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ برای مجموع پرداخت‌هایی که باید برای مسکن ملی پرداخت شود، در راستای کاهش هزینه بیش از ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر واحد مسکونی عوارض نباید گرفته شود.


ایران در بازارهای منطقه‌ای حضور می‌یابد

دانشجوی دیگری با طرح سئوالی در مورد حضور ایران در جبهه‌های مقاومت و همراهی با کشورهای منطقه و جای خالی کشور در بازار این کشورها سهم ایران در این بازارها را جویا شد که وزیر اقتصاد در پاسخ به این سئوال عنوان کرد: این انتقاد شما درست است و ما به درستی از ظرفیت‌ها استفاده نکردیم و رقبا از ما گوی سبقت را ربودند.
وی تصریح کرد: بخشی از این موضوع به دلیل عدم امنیت بازارهای مذکور در گذشته بوده که در این راستا برنامه‌ریزی انجام شده تا هم بانک و هم بیمه این بازارها حل و زمینه فعالیت سرمایه‌گذاران در این بازارها فراهم شود.
وزیر اقتصاد و دارایی در پاسخ به سئوالی در مورد برنامه دولت برای کنترل قیمت ارز و تک نرخی کردن آن با بیان اینکه در طول یک دهه گذشته هروقت بنای عدم کنترل ارز را داشتیم نرخ ارز پیشران تورم در کشور شد، بیان کرد: این موضوع را در رخدادهای ارزی در کشور از جمله سال ۱۳۹۷ و همینطور سال گذشته مشاهده شد.
خاندوزی با بیان اینکه برنامه دولت این است که برای مهار تورم، کنترل نرخ ارز  را داشته باشد، افزود: بنابراین کنترل نرخ ارز برای دولتی که به دنبال مهار تورم است کلیدی‌ترین اقدام است.

موسسات مالی منحل نمی‌شوند تا مردم ضرر نکنند

همچنین دانشجوی دیگری در مورد وضعیت بانک‌های خصوصی کشور و ضرورت ساماندهی آن جویا شد و پرسید که چرا موسسات مالی منحل شدند؟ که وزیر اقتصاد و دارایی در پاسخ به این سئوال با بیان اینکه حکمرانی اقتصادی در گذشته به خوبی عمل نکرده و نباید تاوانش را مردم بدهند، تاکید کرد: یک زمانی سیاست کشور این بود که بانک خصوصی در کشور نباشد که 25 سال نخست انقلاب هم چنین بانکی نداشتیم. ولی در سال 80 اجازه داده شد که بانک خصوصی ایجاد شوند.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه مشکل اصلی زمانی ایجاد شد که نظام تنظیم‌گری و نظارت بانک‌های خصوصی را جدی نگرفتیم و دولت‌ها کوتاه آمدند، گفت: شرایط به نحوی پیش رفت که امروز یکی از دانشجویان از من بپرسد چرا نمی‌گذارید ورشکست شوند. موسسه نور که در بانک ملی ادغام شد و ممکن است برای برخی دیگر از مؤسسه‌ها هم همین شیوه را انتخاب کنیم و این روش را به جای اعلام ورشکستگی ترجیح می‌دهیم. اگر ورشکست اعلام شود باید به سپرده‌گذاران بگوییم چنین موسسه‌ای دیگر نیست و اگر پولتان را می‌خواهید دنبال  مدیران و سهامداران بگردید و نتیجه آن هم این می‌شود که در هر شهری شاهد تجمع سپرده‌گذاران باشیم.
وی با بیان اینکه مردم که این وسط مقصر نیستند و ایراد در سیستم حکمرانی اقتصادی که در سال‌های گذشته غلط رفتار کرده است، افزود: مقام ناظر ما نتوانسته بر سیستم این مؤسسه‌ها نظارت کند و برای اینکه مردم متضرر نشوند، آن را در یک بانک دولتی منحل کردیم که مردم پولشان را بگیرند.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه سپرده‌گذاران خرد و مردم را نباید قربانی ناکارآمدی برخی مدیران وقت کنیم و آن‌ها نباید اجازه می‌دادند کار به اینجا برسد، عنوان کرد: مردم بدانند که اعلام ورشکستگی مؤسسه‌ها قصد دولت سیزدهم نیست و امروز که مسئولیت‌ اقتصاد کشور بر دوش بنده است نباید اجازه بدهیم مؤسساتی ایجاد شود که دولت بعد بیاید بگوید که دولت قبل نباید اجازه تأسیس می‌داد.
وی تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم موسسات غیرمجاز مثل قارچ رشد کنند تا مشکلات کنونی بعدها در آینده پیش نیاید. دوراندیشی سبب می‌شود که اشتباه قبلی‌ها را تکرار نکنیم.
وزیر اقتصاد با تاکید بر تشدید نظارت بر عملکرد بانک‌ها بیان کرد: گذشت دورانی که چند سال می‌گذشت و هیچ اتفاقی برای بانک‌های متخلف نمی‌افتاد؛ امروز وظیفه ما این است که خط تولید بانک‌های ورشکسته را متوقف کنیم تا بعدها کسی نیاید بگوید اگر در سال 1402 روند را متوقف می‌کردند مشکلات امروز پیش نمی‌آید.
خاندوزی با بیان اینکه سال‌های قبل دورانی بود که دولت دست بانک‌ها را باز گذاشته بود تا در هر جایی سفته بازی، دلالی و سوداگری انجام می‌شد ولی در دوره فعلی جزو سخت‌ترین زمان‌هایی برای بانک‌ها تا نتوانند به راحتی به هر شخصی بتوانند تسهیلات اعطا کند، ادامه داد: اگر محرز شود که بانکی وارد دلالی ارز شده اگر بانک دولتی باشد مدیر آن عزل می‌شود و اگر بخش غیردولتی باشد، بانک مرکزی سخت‌گیری‌های جدی در دستور کار خود قرار دارد.

تمام سعی دولت این است که رشد اقتصادی را برگرداند

خاندوزی در پاسخ به سئول یکی از نمایندگان خبرنگاران مبنی بر اینکه امروزه وضعیت معیشت مردم چطور است شفاف و بی پرده توضیح دهید، گفت: تا زمانی که شرایط تحریم‌ها نبود، افزایش درآمد کشور در سال 90 به بالاترین میزان خود رسید و اتفاقاً اقتصاد مقاومتی از زمانی مطرح شد که موضوع تحریم صادرات نفت پیش آمد. تحریم‌ها سبب شد که بالاترین میزان درآمد سرانه کشور و رشد اقتصادی از همان سال تا حدود سال 95 تحت تأثیر قرار گیرد.
وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه البته در این سال‌ها دو سالی به خاطر روند اجرای برجام روند این اقتصاد متوقف شد ولی در اردیبهشت 97 تحریم‌های دوره ترامپ سبب شد که رشد اقتصاد کشور منفی شود و تورم امروزه ماحصل تحریم‌های چند سال اخیر است، اضافه کرد: این تحریم‌ها، بر روی قدرت خرید خانوارها تأثیر گذاشته ولی خوشبختانه طی دو سال گذشته رشد اقتصاد کشور بهتر شده و نرخ بیکاری هم کاهشی بوده ولی قبول داریم همچنان قدرت خرید خانوارها و معیشت مردم به ابتدای سال 90 برنگشته و تورم‌ها وجود دارد و تمام سعی دولت این است که رشد اقتصادی را برگرداند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری‌های خوبی از ابتدای دولت سیزدهم اتفاق افتاده است، افزود: ابتدای سال‌جاری هم آمار سرمایه‌گذاری امیدبخش است که ماحصل آن اشتغال و کاهش بیکاری انجام خواهد شد.
خاندوزی با ابراز خرسندی از خارج شدن بازار مسکن از التهاب افزود: خودرو هم بحث مهمی است ولی در مقایسه با مسکن سهم کمتری در سبد خانوار دارد.
وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه در حوزه خودرو هم اقدامات خوبی انجام شده است، ادامه داد: با سوداگران خودرو برخورد شد و از سوی دیگر خودروسازان داخلی مکلف شدند تولید خود را به یک میلیون خودرو برسانند. از همه این موضوعات مهم‌تر، چشم انداز آتی ما این است که شرکای خارجی با خودروسازان داخلی مشارکت کنند و به حوزه تولید خودروسازی برقی ورود کنند تا بتوانیم خودروهای شایسته مردم ایران عرضه کنیم.
وی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه چرا آمارها و این موضوع که گفته می‌شود وضعیت مردم بهبود یافته است و وضعیت معیشت مردم تفاوت وجود دارد؟، گفت: چه کسی گفته وضعیت مردم بهتر شده است؟، تا زمانی که شرایط تحریم‌ها نبود، افزایش درآمد سرانه کشور در سال ۹۰ به بالاترین حد خود رسید و همچنان قدرت خرید خانوارها و مردم به ابتدای دهه ۱۳۹۰ بازنگشته است و هنوز قدرت خرید مردم پایین بوده و فشار بر سفره‌ها بالا است.
وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه طبق آمارهای اقتصادی موجود سفره‌های مردم نسبت به سال ۱۳۹۰ کوچک‌تر شده است، گفت: زمانی که می‌گوئیم تورم کاهش پیدا کرده است؛ به معنای کاهش قیمت‌ها نیست.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاندانشجویانوزیر اقتصادرشد اقتصادی
sedayezanjannews.ir/nx10899


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»