کد خبر: 10908
1402/09/19 - 8:25


صدای زنجان از افزایش نرخ مصوب گوشت مرغ گرم در استان بدون اطلاع‌رسانی به مردم گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت مخفیانه!

شهروندان: چرا باید مردم موقع خرید کالا، از تصمیم مسئولان استانی در افزایش قیمت‌های مصوب مطلع شوند؟ چرا نرخ‌ها باید به خواسته تولیدکنندگان افزایش یابد؟ تصمیم‌گیران از سفره مردم خبر دارند؟/معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان: باید «تولید» باشد که کالا در سطح بازار یافت شود/رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان: قیمت مصوب با تصمیم ستاد تنظیم بازار استان افزایش یافته است اما بدون اطلاع به مردم! مثلا با این روش، می‌خواهند افکار مردم را مدیریت کنند!

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: عدم اطلاع‌رسانی از تصمیم یازدهم خردادماه 1402؛ ستاد تنظیم بازار استان زنجان در خصوص افزایش نرخ مصوب گوشت مرغ گرم از 77 هزار تومان به 79 هزار و 700 تومان موجب گلایه مصرف‌کنندگان و شهروندان زنجانی شده که همچنان ادامه دارد. رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان که این شیوه مسئولان را صحیح نمی‌داند به طعنه می‌گوید: مثلا مسئولان ذیربط با این روش، می‌خواهند افکار مردم را مدیریت کنند!

در چهاردهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار و کمیته اقدام مشترک استان راس ساعت 11 صبح روز روز شنبه یازدهم آذرماه 1402، جلسه‌ای با دستور کار «بررسی قیمت و شبکه توزیع مرغ» برگزار شد.

ظاهرا در این جلسه تصمیم‌گیری شد که قیمت هر کیلو گوشت با افزایش 2 هزار و 700 تومان از 77 هزار تومان به 79 هزار و 700 تومان افزایش یابد.

بر همین اساس واحدهای خرده‌فروشی نیز با نرخ مصوب اعلامی، اقدام به عرضه گوشت مرغ گرم کردند اما شهروندان زنجانی که از این تصمیم مسسئولان ذیربط اطلاعی نداشتند، نسبت به این افزایش واکنش نشان داده و گفتند که؛ این تصمیم‌گیری ناگهانی مسئولان آن هم بدون اطلاع قبلی نمی‌تواند در راستای «کنترل بازار» باشد.

چرا باید مردم موقع خرید کالا، از تصمیم مسئولان استانی در افزایش قیمت‌های مصوب مطلع شوند؟ تصمیم‌گیران از سفره مردم خبر دارند؟

علی یکی از شهروندان زنجانی به صدای زنجان می‌گوید: مسئولانی که به خوبی از وضعیت اقتصادی خانوارها اطلاع دارند، قیمت گوشت مرغ گرم را به نفع تولیدکننده افزایش داده‌اند بدون اینکه شرایط مصرف‌کننده را لحاظ کنند.

مریم دیگر شهروند زنجانی نیز با اشاره به جایگزینی گوشت مرغ با گوشت قرمز عنوان می‌کند: بسیاری از خانواده‌ها که اغلب آن‌ها قشر کارگر هستند، هر چند ماه یکبار به زور روی گوشت مرغ را می‌بینند و ترجیح‌شان مصرف «سویا» به جای گوشت مرغ یا گوشت قرمز است. این شرایط را مسئولان و تصمیم‌گیران برای ما مردم درست کرده‌اند. آیا وضعیت نامطلوب مردم و کوچک شدن سفره‌ها و حذف بسیاری از اقلام اساسی و ضروری که بدن نیاز به آن‌ها دارد، کافی نبود که قیمت مرغ را هر چند وقت یکبار افزایش می‌دهند که دل تولیدکننده را به دست بیاورند؟

در حالی که مردم همچنان پس از گذشت یک هفته از افزایش 2 هزار و 700 تومانی گوشت مرغ در هر کیلو، گلایه‌مند هستند، برخی از مسئولان صنفی این اقدام مسئولان استانی را در راستای جلوگیری از قاچاق مرغ می‌دانند.

سید ناصر موسوی، رئیس اتحادیه مرغ زنجان روز 13 آذرماه 1402 در گفت‌‌وگو با رسانه‌ها از تصویب افزایش قیمت مرغ در زنجان خبر داده و گفته؛ این اقدام در راستای حمایت از تولید انجام شده است.

موسوی تفاوت قیمت موجود در بین مرغ توزیعی در زنجان با استان‌های هم‌جوار را دلیل قاچاق دانسته و تاکید دارد: هر چند اقدامات کنترلی در این مورد انجام می‌شود، ولی باز هم تخلفاتی در این حوزه روی می‌دهد.

رئیس اتحادیه مرغ زنجان با اشاره به میزان مصرف مرغ استان زنجان در صورت عادی بودن شرایط، آن را ۶۰ تا ۷۰ تن اعلام کرده و معتقد است: این میزان مصرف در برخی از مواقع با نوسان همراه است که یکی از دلایل آن قاچاق تولیدات مرغ زنجان به استان‌های هم‌جوار است.

رئیس اتحادیه مرغ زنجان کمبود مرغ زنجان را در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۵ تن اعلام کرد و افزود: این کمبود در بعدازظهرها و از ساعت ۱۶ به بعد مشهود است.

باید «تولید» باشد که کالا در سطح بازار یافت شود

اما شهروندان زنجانی می‌گویند که تاوان نبود نظارت کافی و قاچاق تولیدات مرغ را نباید، مصرف‌کنندگان بدهند!

گفته می‌شود بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار؛ قیمت مرغ با افزایش ۲ هزار و ۷۰۰ تومانی از 77 هزار تومان به ۷۹ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است.

محمد علی صادقی، معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه حدودا یک هفته است که با مصوبه ستاد تنظیم بازار استان زنجان، قیمت گوشت مرغ گرم 79 هزار و 700 هزار تومان اعلام شده است در خصوص گلایه‌ها نسبت به افزایش قیمت بدون اطلاع رسانی می‌گوید: همانطورکه عرض شد این افزایش با دستور مراجع ذی‌صلاح افزایش یافته است، درثانی قیمت در مقایسه با استان‌های کشور، افزایش آنچنانی نداشته است.

صادقی در پاسخ به برخی گلایه‌های مردمی که این تصمیم ستاد تنظیم بازار را در راستای حمایت از سرمایه‌دار و تولیدکننده تلقی کرده و معتقدند در این تصمیمات هیچ مسئول دولتی به وضعیت مالی و اقتصادی خانوارها توجهی نداشته است، تنها به جمله «باید تولید باشد که کالا در سطح بازار یافت شود» بسنده کرده و می‌گوید: «مشکلی در تولید وجود ندارد و روند جوجه‌ریزی نیز مطلوب است.»

 ناکافی بودن نظارت‌ها در بازار گوشت مرغ

در حالی که برخی از مسئولان صنفی پدیده قاچاق گوشت مرغ گرم را ناشی از تفاوت قیمت در بین مرغ‌های توزیعی در زنجان با استان‌های همجوار می‌دانند، شهروندان زنجانی معتقدند آنچه منجر به نابسامانی‌ها در بازار اقلام اساسی از جمله گوشت مرغ شده است فقط به «ناکافی بودن نظارت‌ها» برمی‌گردد.

یکی از شهروندان در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: امروز ساعت ۱۰ از جلوی فروشگاه پروتئینی خیابان امام عبور می‌کردم  ویترین یخچال پر از مرغهای پرکنده در بسته های نارنجی شرکتهای تولیدی بومی با نرخ مصوب بود اما وقتی موقع برگشت در ساعت 14 از همان محل عبور می‌کردم خبری از مرغ‌ها نبود گویا زمزمه گرانی و کمبود در شهرهای اطراف پیچیده و احتمالا مرغها به شهرهای اطراف پر کشیده یا در پستوهای مخفی مغازه ها قطعه قطعه شده و تبدیل به جوجه کباب آماده شده آن هم با دو سه برابر قیمت !

این شهروند ادامه می‌دهد: از مسئولین نظارتی استان درخواست داریم تا ضمن بررسی این موضوع که چند ماهی به ماه رمضان باقی است تنها پروتئین گوشتی مصرفی مردم را از سفره های کوچک شده حذف نکنند آنقدر اسکلت مرغ ، سنگدان جگر و دل مرغ خورده‌ایم که قیمت آن‌ها نیز یا همین روزها سر به فلک کشیده یا در بازار کمیاب شده است! من نمی‌دانم فلسفه افزایش قیمت کالاها و مشخصا گوشت مرغ گرم آن در آستانه شب یلدا چیست؟ این است وعده حمایت از حقوق مصرف‌کننده؟

مسئولان ذیربط با عدم اطلاع‌رسانی از افزایش قیمت‌ها، مثلا می‌خواهند افکار مردم را مدیریت کنند

مظاهر یوسفی‌امیری، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان هم در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به وضعیت نامطلوب اقتصادی مردم معتقد است که هر گونه قیمت‌گذاری باید در راستای معیشت اقتصادی خانوارها صورت گیرد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان که روش و رویکرد مسئولان ستاد تنظیم بازار استان زنجان در افزایش قیمت بدون اطلاع عمومی را صحیح نمی‌داند، عنوان می‌کند: متاسفانه رسانه‌های همسو با دولت و دولتی‌ها، برخی از گرانی‌ها و افزایش قیمت را مخفیانه پیش می‌برند. بهتر این بود که افزایش حتی یک هزار تومان یک کالا در سطح عموم اطلاع‌رسانی شود و هم تولیدکننده، هم عرضه‌کننده و هم مصرف‌کننده از آن اطلاع داشته باشند نه این که موقع خرید کالا، متوجه افزایش قیمت شوند. روش مسئولین در عدم اطلاع رسانی از افزایش قیمت با این هدف بوده که افزایش قیمت را عیان نکنند، گویا که افزایشی صورت نگرفته است. مثلا با این روش، می‌خواهند افکار مردم را مدیریت کنند!

 

 

 

 

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانگوشت مرغافزایش قیمتکمبود نظارت
sedayezanjannews.ir/nx10908


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»